Projekta ID
22-TA-2915Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumi Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 343 nosaka kārtību, kādā piešķir atļauju un kārtību, kādā tiek veikti šie pārvadājumi.
Piemēram, noteikumu Nr. 343 (ar grozījumiem, kas stāsies spēkā 2024.gada 1. janvārī (22-TA-2427)) 13.3. apakšpunkts tostarp noteic, ka Valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi" izvērtē atļaujas pieteikumu un, ja nepieciešams, saskaņo pārvadājuma maršrutu, izņemot 37. punktā minēto gadījumu, proti, atļauju izsniedz transportlīdzekļu sastāvam, kas sastāv no mehāniska transportlīdzekļa, puspiekabes un piekabes un kurš pārvadā dalāmu kravu, ja tam ir vismaz astoņas asis, dzinēja jauda ir vismaz 400 ZS vai 290 kW un ja tā parametri nepārsniedz faktisko masu 60 t; garumu 25,25 m; piekabes garumu 7,82 m; puspiekabes garumu 13,6 m. Bet noteikumu Nr. 343 38.6 punkts noteic, ka šo noteikumu 37. punktā minēto atļauju uz noteiktu termiņu var izsniegt tikai pārvadājumiem pa valsts galvenajiem autoceļiem un valsts galveno autoceļu maršrutos ietilpstošajām tranzīta ielām.
Savukārt noteikumu Nr. 343 19. punkts noteic, ka maršruta papildu izpēte ir nepieciešama, ja transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva parametri (izņemot šo noteikumu 37. punktā minēto gadījumu) pārsniedz garumu 24 m; platumu 5 m; augstumu 5 m; kopējo masu 52 t; ass slodzi 13 t.
Projekta 13. punkts paredz Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 274 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 274) 180.8. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, proti, ka aizliegts vilkt vairāk par vienu piekabi, izņemot šo noteikumu 179. punktā un 179.1 minēto gadījumu.
Tādejādi, atbilstoši projektā noteiktajam, būs atļauts vilkt divas piekabes – traktortehniku ar pilnu masu virs 4000 kg un transportlīdzekļa sastāvu ar puspiekabi un piekabi, ja ir saņemta attiecīgā lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma atļauja.
Savukārt, lai saņemtu lielgabarīta pārvadājuma atļauju, tiek ņemti vērā noteikumu Nr. 274 2. pielikumā norādītie parametri.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 4. panta ceturtajai daļai, Valsts policija saskaņā ar likumu "Par policiju" nodrošina kārtību uz ceļiem, regulē transportlīdzekļu un gājēju kustību, veic satiksmes uzraudzību, kontrolē ceļu stāvokli, kā arī satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu un transportlīdzekļu tehnisko stāvokli.
Līdz ar to Valsts policijai, veicot transportlīdzekļu pārvadājumu kontroli (transportlīdzeklim ar divām piekabēm) uz ceļa un tos apturot, būs neiespējami kvalificēt pārkāpumu, ja tam, piemēram, nebūs atļaujas vai arī būs pārkāpts viens no transportlīdzekļa parametriem. Tādējādi Valsts policijai faktiski būs liegta iespēja noteikt, vai atļaujas neesamība ir pārkāpums, kā arī konkrēta soda piemērošana nebūs iespējama, ja nebūs iespējams aprēķināt, piemēram, par cik tonnām tiek pārkāpts pieļaujamais svars vai par cik metriem – garums.
Tādējādi atkārtoti norādām, ka, ja projekta 12. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 274 ar jaunu 179.1 punktu nosakot, ka transportlīdzekļa sastāvam ar divām piekabēm (puspiekabi un piekabi) ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē, ja ir saņemta attiecīgā lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma atļauja, tad attiecīgi ir papildināms arī noteikumu Nr. 274 2. pielikums, piemēram, ar 1.4.1 apakšpunktu, nosakot, ka "transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no automobiļa ar divām piekabēm (puspiekabe un piekabe) pieļaujamais garums nepārsniedz 25,25 m. Attiecīgi būtu papildināmi arī citi 2. pielikuma apakšpunkti par kopējo masu, platumu un ass slodzi, kā arī starpasu attālums.
Savukārt, ja projektā transportlīdzekļa sastāvam ar divām piekabēm (puspiekabi un piekabi) nav paredzēts noteikt atsevišķus gabarītu un svara lielumus, tad tas ir norādāms
projekta 12. punktā ietvertajā noteikumus Nr. 274 179.1 punktā un projekta anotācijā, proti, ka noteikumu Nr. 274 2.pielikumā ietvertie lielumi ir attiecināmi arī uz sastāviem ar divām piekabēm, kas nozīmē, ka visiem šādiem lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem sastāviem būs jāsaņem lielgabarīta vai smagsvara atļauja, lai Valsts policijas amatpersonām, kuras veic kontroli uz ceļa, tas būtu nepārprotami skaidrs, jo pašlaik no projekta tas nav saprotams.
Papildus vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība" pašlaik nav paredzēts saņemt transportlīdzekļa vadītāja tiesības par transportlīdzekļa vadīšanu ar divām piekabēm.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atkārtoti izvērtēt un precizēt projekta 14.punktā paredzēto Noteikumu 200.1.4.apakšpunktu.
Vēršam uzmanību, ka norma piedāvātajā redakcijā var radīt konfliktsituācijas starp velosipēdu vadītājiem un pārējiem transportlīdzekļu vadītājiem, kas var rezultēties ceļu satiksmes negadījumos vai sabiedriskās kārtības pārkāpumos.
Norma šobrīd paredz, ka uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h, velosipēda vadītājs var braukt pa braukšanas joslu visā tās platumā. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Baložu pilsētas centrā Rīgas ielā ir noteikts maksimālais braukšanas ātrums 30 km/h. Minētā iela ir Baložu pilsētas maģistrālā iela pa kuru ar diezgan augstu intensitāti brauc gan sabiedriskais transports, gan kravas transports, gan arī transports tranzītā (iela savieno autoceļus A7 un A8). Ja pa šo ielu būs atļauts visā braukšanas joslas platumā braukt ar velosipēdiem, ņemot vērā transportlīdzekļu vadītāju savstarpējās kultūras līmeni, var prognozēt negadījumu skaita pieaugumu šajā ceļa posmā.
Ievērojot minēto, aicinām šo normu vismaz papildināt ar nosacījumu, ka velosipēda vadītājs var braukt pa braukšanas joslu visā tās platumā, nepamatoti netraucējot citu transportlīdzekļu braukšanu.
Vēršam uzmanību, ka norma piedāvātajā redakcijā var radīt konfliktsituācijas starp velosipēdu vadītājiem un pārējiem transportlīdzekļu vadītājiem, kas var rezultēties ceļu satiksmes negadījumos vai sabiedriskās kārtības pārkāpumos.
Norma šobrīd paredz, ka uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h, velosipēda vadītājs var braukt pa braukšanas joslu visā tās platumā. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Baložu pilsētas centrā Rīgas ielā ir noteikts maksimālais braukšanas ātrums 30 km/h. Minētā iela ir Baložu pilsētas maģistrālā iela pa kuru ar diezgan augstu intensitāti brauc gan sabiedriskais transports, gan kravas transports, gan arī transports tranzītā (iela savieno autoceļus A7 un A8). Ja pa šo ielu būs atļauts visā braukšanas joslas platumā braukt ar velosipēdiem, ņemot vērā transportlīdzekļu vadītāju savstarpējās kultūras līmeni, var prognozēt negadījumu skaita pieaugumu šajā ceļa posmā.
Ievērojot minēto, aicinām šo normu vismaz papildināt ar nosacījumu, ka velosipēda vadītājs var braukt pa braukšanas joslu visā tās platumā, nepamatoti netraucējot citu transportlīdzekļu braukšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija konceptuāli atbalsta priekšlikumu Noteikumos paredzēt, ka elektroskrejriteņu maksimālais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 25 km/h.
Vienlaikus norādām, ka piedāvātais risinājums jāskaņo ar Noteikumu 9.nodaļā noteikto. Piemēram, Noteikumu 101.punktā šobrīd noteikts, ka apdzīvotās vietās visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h, bet dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju un stāvvietu teritorijās – 20 km/h. Turklāt Noteikumu 104.1.apakšpunkts paredz, ka transportlīdzekļa vadītājam aizliegts pārsniegt transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto maksimālo braukšanas ātrumu.
Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt iespēju elektroskrejriteņu maksimālo braukšanas ātrumu noteikt Noteikumu 9.nodaļā, nevis noteikumu 212.2 punktā, un attiecīgi precizēt projektu.
Vienlaikus norādām, ka piedāvātais risinājums jāskaņo ar Noteikumu 9.nodaļā noteikto. Piemēram, Noteikumu 101.punktā šobrīd noteikts, ka apdzīvotās vietās visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h, bet dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju un stāvvietu teritorijās – 20 km/h. Turklāt Noteikumu 104.1.apakšpunkts paredz, ka transportlīdzekļa vadītājam aizliegts pārsniegt transportlīdzekļa izgatavotāja noteikto maksimālo braukšanas ātrumu.
Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt iespēju elektroskrejriteņu maksimālo braukšanas ātrumu noteikt Noteikumu 9.nodaļā, nevis noteikumu 212.2 punktā, un attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu Nr. 279 2. pielikuma 19. punktā norādīts, ka maksimālos garumus, kas noteikti šā pielikuma 1. punktā, ievērojot, ka netiek radīts transportlīdzekļu vai transportlīdzekļu sastāvu kravietilpības palielinājums, var pārsniegt transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi, kuriem ir atbilstoši Komisijas 2012. gada 12. decembra Regulas (ES) Nr. 1230/2012, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 661/2009 par tipa apstiprināšanas prasībām attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju masu un gabarītiem un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2007/46/EK I pielikumam izgatavotas kabīnes, kas uzlabo to aerodinamikas rādītājus, energoefektivitāti un drošības rādītājus. Minēto atbilstību apliecina uz transportlīdzekļa izgatavotāja plāksnītes norādīta attiecīga informācija.
Vēršam uzmanību, ka minētā regula no 2022. gada 5. jūlija vairs nav spēkā un ir atcelta (ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2144 ) ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2019/2144 (2019. gada 27. novembris) par prasībām mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju un šiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisko vienību tipa apstiprināšanai attiecībā uz to vispārīgo drošību un transportlīdzekļa braucēju un neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku aizsardzību, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/858 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 78/2009, (EK) Nr. 79/2009 un (EK) Nr. 661/2009 un Komisijas Regulas (EK) Nr. 631/2009, (ES) Nr. 406/2010, (ES) Nr. 672/2010, (ES) Nr. 1003/2010, (ES) Nr. 1005/2010, (ES) Nr. 1008/2010, (ES) Nr. 1009/2010, (ES) Nr. 19/2011, (ES) Nr. 109/2011, (ES) Nr. 458/2011, (ES) Nr. 65/2012, (ES) Nr. 130/2012, (ES) Nr. 347/2012, (ES) Nr. 351/2012, (ES) Nr. 1230/2012 un (ES) 2015/166.
Tādējādi nepieciešams papildināt projektu un anotāciju, kā arī izvērtēt vai esošas normas ir atbilstošas jaunajai regulai.
Vēršam uzmanību, ka minētā regula no 2022. gada 5. jūlija vairs nav spēkā un ir atcelta (ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2144 ) ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2019/2144 (2019. gada 27. novembris) par prasībām mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju un šiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisko vienību tipa apstiprināšanai attiecībā uz to vispārīgo drošību un transportlīdzekļa braucēju un neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku aizsardzību, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/858 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 78/2009, (EK) Nr. 79/2009 un (EK) Nr. 661/2009 un Komisijas Regulas (EK) Nr. 631/2009, (ES) Nr. 406/2010, (ES) Nr. 672/2010, (ES) Nr. 1003/2010, (ES) Nr. 1005/2010, (ES) Nr. 1008/2010, (ES) Nr. 1009/2010, (ES) Nr. 19/2011, (ES) Nr. 109/2011, (ES) Nr. 458/2011, (ES) Nr. 65/2012, (ES) Nr. 130/2012, (ES) Nr. 347/2012, (ES) Nr. 351/2012, (ES) Nr. 1230/2012 un (ES) 2015/166.
Tādējādi nepieciešams papildināt projektu un anotāciju, kā arī izvērtēt vai esošas normas ir atbilstošas jaunajai regulai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta 12. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 279 ar jaunu 179.1 punktu nosakot, ka transportlīdzekļa sastāvam ar puspiekabi un piekabi ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē, ja ir saņemta attiecīgā lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma atļauja.
Savukārt anotācijas 1.3. sadaļā nav norādīts problēmas apraksts un risinājums.
Tādējādi lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar pamatojumu un skaidrojumu, kāpēc ceļu satiksmē nepieciešams piedalīties transportlīdzeklim ar divām piekabēm, kā arī norādīt nosacījumus, kas būs jāievēro transportlīdzeklim ar divām piekabēm un, vai tas neradīs riskus ceļu satiksmes drošībai.
Savukārt anotācijas 1.3. sadaļā nav norādīts problēmas apraksts un risinājums.
Tādējādi lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar pamatojumu un skaidrojumu, kāpēc ceļu satiksmē nepieciešams piedalīties transportlīdzeklim ar divām piekabēm, kā arī norādīt nosacījumus, kas būs jāievēro transportlīdzeklim ar divām piekabēm un, vai tas neradīs riskus ceļu satiksmes drošībai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Svītrot projekta 7.punktā paredzētajā Noteikumu 25.9.apakšpunktā atsauci uz Noteikumu 220.punktu, jo minētais punkts ir svītrots (skat. MK 22.08.2017. noteikumus Nr. 496).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 17.punktu, aizstājot apakšpunktu numerācijas skaitli "200.7." ar skaitli "210.7", kā arī skaitli "200.8." ar skaitli "210.8."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Noteikumu Nr. 279 10. punkts, piemēram, pašlaik noteic, ka diennakts tumšajā laikā, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi apgaismots, gājējiem, kas atrodas uz brauktuves vai nomales, jābūt tērptiem atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Arī projekta 4. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 279. 11. punktā paredzēts, ka personām uz ceļa jāatrodas "atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem".
Tādējādi, lūdzam analoģiski precizēt projekta 19. punktā ietverto noteikumu Nr. 279 212.6 punktu un izteikt to, piemēram, šādā redakcijā:
"212.6 Elektroskrejritenim braukšanas laikā priekšpusē deg baltas gaismas lukturis, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturis. Elektroskrejriteņa vadītājam ir jābūt galvā uzvilktai aizsprādzētai aizsargķiverei. Ieteicams elektroskrejriteņa vadītājam atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.".
Tādējādi, lūdzam analoģiski precizēt projekta 19. punktā ietverto noteikumu Nr. 279 212.6 punktu un izteikt to, piemēram, šādā redakcijā:
"212.6 Elektroskrejritenim braukšanas laikā priekšpusē deg baltas gaismas lukturis, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturis. Elektroskrejriteņa vadītājam ir jābūt galvā uzvilktai aizsprādzētai aizsargķiverei. Ieteicams elektroskrejriteņa vadītājam atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.".
Piedāvātā redakcija
-