Projekta ID
24-TA-109Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu, lai ietvertu no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) izrietošās prasības saistībā ar personas datu apstrādi pētījumu veikšanas nolūkā, tajā skaitā, izvērtējot, kādus tieši personas datus plānots apstrādāt un vai netiek apstrādāts lielāks daudzums personas datu nekā nepieciešams, norādot paredzētās atbilstošās garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām.
Saskaņā ar Datu regulas 156. apsvērumā norādīto, uz personas datu apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos būtu, ievērojot šo regulu, jāattiecina atbilstošas garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām. Ar minētajām garantijām būtu jānodrošina, ka pastāv tehniski un organizatoriski pasākumi, lai jo īpaši nodrošinātu datu minimizēšanas principu. Personas datu turpmāka apstrāde arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos ir jāveic, kad pārzinis ir novērtējis iespējamību sasniegt minētos nolūkus, apstrādājot datus, kas neļauj vai vairs neļauj identificēt datu subjektus, ar noteikumu, ka pastāv atbilstošas garantijas (piemēram, datu pseidonimizācija).
Ievērojot, ka par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai ir atbildīgs pārzinis, pārzinim katrā konkrētā gadījumā būtu jāvērtē, vai pastāv tiesisks mērķis plānotajai personas datu apstrādei vai šo mērķi var sasniegt ar iecerēto personas datu apstrādi un vai šo mērķi nav iespējams sasniegt, apstrādājot personas datus mazākā apjomā, citā veidā vai arī neapstrādājot tos vispār. Tāpat pārzinim ir jāievēro arī citi Datu regulas noteiktie nosacījumi, piemēram, Datu regulas 5.panta 1.punkta a) un b) apakšpunkts, kas noteic, ka dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kā arī dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos.
Saskaņā ar Datu regulas 156. apsvērumā norādīto, uz personas datu apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos būtu, ievērojot šo regulu, jāattiecina atbilstošas garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām. Ar minētajām garantijām būtu jānodrošina, ka pastāv tehniski un organizatoriski pasākumi, lai jo īpaši nodrošinātu datu minimizēšanas principu. Personas datu turpmāka apstrāde arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos ir jāveic, kad pārzinis ir novērtējis iespējamību sasniegt minētos nolūkus, apstrādājot datus, kas neļauj vai vairs neļauj identificēt datu subjektus, ar noteikumu, ka pastāv atbilstošas garantijas (piemēram, datu pseidonimizācija).
Ievērojot, ka par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai ir atbildīgs pārzinis, pārzinim katrā konkrētā gadījumā būtu jāvērtē, vai pastāv tiesisks mērķis plānotajai personas datu apstrādei vai šo mērķi var sasniegt ar iecerēto personas datu apstrādi un vai šo mērķi nav iespējams sasniegt, apstrādājot personas datus mazākā apjomā, citā veidā vai arī neapstrādājot tos vispār. Tāpat pārzinim ir jāievēro arī citi Datu regulas noteiktie nosacījumi, piemēram, Datu regulas 5.panta 1.punkta a) un b) apakšpunkts, kas noteic, ka dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kā arī dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai prombūtni uz vairāk kā 3 mēnešiem var definēt kā ilgstošu prombūtni, ja Augstskolu likuma 41.pantā citā gadījumā prombūtne līdz 2 gadiem tiek dēvēta par pagaidu prombūtni. Iespējams var pieturēties pie Darba likumā lietotās terminoloģijas, kurā izšķir īslaicīgu prombūtni vai prombūtni, attaisnotu vai neattaisnotu prombūtni. Papildus aicinām papildināt anotāciju ar atsauci uz tiesību normām, kurās noteikti prombūtnes attaisnojošie iemesli.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam aicinām projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju, ņemot vērā, ka projekts skar personas datu apstrādes jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām atsauci "likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" (publicēts Latvijas Vēstnesī 247, 21.12.2023) " izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
2023.gada 7.decembra likuma "Grozījumi Augstskolu likumā"
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām norādīt, ka regulējums ietekmē attiecīgo padomju locekļus un skaidrot kā regulējums ietekmē viņu tiesības, pienākumus un veicamās darbības. Savukārt ietekmi uz valsts dibinātām augstskolām, kas ir publiskas personas, atspoguļot anotācijas 7.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Aicinām norādīt, ka projekta izpildē ir iesaistīts arī Valsts prezidents, Ministru kabinets ar ministrijām, kuru pārraudzībā ir augstskolas (apzināt tās).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aicinām aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei, kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos tos plānots nodot citām vienībām.
Piedāvātā redakcija
-