Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam Ekonomikas ministriju (turpmāk - EM) iestrādāt noteikumu projektā, anotācijā un Ministru kabineta (turpmāk - MK) sēdes protokollēmuma projektā Finanšu ministrijas izteiktos komentārus, kas nosūtīti EM elektroniskajā pastā š.g. 12.jūnijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu un anotāciju ar regulējumu, kas paredz, kā tiek atlasīts mācību sniedzējs. Piemēram, vai tas ir uz iepirkuma pamata atlasīts pakalpojuma sniedzējs, vai tas ir sadarbības partneris u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 5.punktu ar nosacījumu, ka maksimālais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
5. Pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 14 508 130 euro (tostarp elastības finansējums 2 289 021 euro), tai skaitā Eiropas sociālā fonda + (turpmāk - ESF+) finansējums 12 331 910 euro (tostarp elastības finansējums 1 945 668 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 176 220 euro (tostarp elastības finansējums 343 353 euro). Maksimālais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru normas interpretāciju par veicamajām darbībām, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 9.punktā vārdus "Ekonomikas ministrija" ar vārdiem "Atbildīgā iestāde". Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un precizēt arī citur, kur attiecināms uz atbildīgo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešami redakcionāli precizējumi, t.i. lūgums izteikt šo 13.6.apakšpunktu sekojošā redakcijā: "13.6. tā atbilst komercdarbības atbalsta nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.2023/2831;"
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums papildināt ar "darba", ņemot vērā formulējumu MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
darba devēja darbinieku izmitināšanas izmaksas un ceļa (transporta) izmaksas, ja mācības norisinās ārvalstīs;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt vai atsauces uz 22.punktu vietā nav jābūt 21.punktam, kas nosaka izmaksu attiecināmības veidus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt atsauci uz 27.punktu, norādot to tikai vienu reizi.
Piedāvātā redakcija
nodokļi tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, izņemot šo noteikumu 21.2. apakšpunktā un 27. punktā minētos gadījumus. Gadījumā, ja šādas izmaksas ir radušās, tās ir finansējuma saņēmēja un darba devēju izmaksas;
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.punktu ar teikumu, ka projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
Piedāvātā redakcija
30. Ja finansējuma saņēmējs ir uzsācis atbalstāmās darbības pirms līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi, tas uzņemas visus riskus par saistībām, ko tas ir uzņēmies, un izdevumu neattiecināmības risku. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām. Ja darba devējs ir uzsācis darbības pirms pieteikuma iesniegšanas finansējuma saņēmējam, tad darba devēja pieteikums ir noraidāms.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas ietilpst zem projekta vadības personāla. Vienlaicīgi lūdzam salāgot informāciju par ārvalstu komandējumiem ar anotāciju.
Atkārtoti aicinām izvērtēt šī noteikumu projekta punkta formulējumu, nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu kādos gadījumos būtu attiecināmas komandējuma izmaksas, t.sk. kāda veida komandējuma izmaksas Finansējuma saņēmējam un kādā veidā attiecināmas komandējuma izmaksas darba devēja darbiniekam, pasniedzējam, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 21.1.apakšpunktā tiešā veidā nav paredzētas komandējuma izmaksas Finansējuma saņēmējam. Savukārt gan iekšzemes, gan ārvalstu komandējuma izmaksas (t.i. izmitināšanas izmaksas un ceļa (transporta) izmaksas) rodas gan darba devēja darbiniekam, gan pasniedzējam atbilstoši noteikumu projekta 21.2.apakšpunktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt noteikumu projekta 33.2.7.punktu ārpus 33.2.apakšpunkta, ņemot vērā, ka attiecīgie dati uzkrājami iesniegšanai sadarbības iestādē un ziņošanai Eiropas Komisijai. Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu ar informāciju, ka dati ziņojami Eiropas Komisijai.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par šo noteikumu 10.1. apakšpunktā  minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  Nr. 2021/1057, ar  ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 33.11. apakšpunktā vārdus "novērst interešu konfliktu, korupciju un krāpšanu" ar vārdiem "novērst interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas risku".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdus "atskaites punktu un mērķu" aizstāt ar vārdu "rādītāju".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums aizstāt "projekta pieteikuma" ar "pieteikuma", ņemot vērā 29.punktā minēto formulējumu.
Piedāvātā redakcija
elektroniski parakstīt šo noteikumu 3. pielikuma  apliecinājumu par objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesību, visiem, kas iesaistās lēmuma pieņemšanas procesā par komercdarbības atbalsta piešķiršanu darba devējam. Apliecinājumu paraksta pirms pieteikuma izskatīšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046) 132. pantam;
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam viennozīmīgai normas uztveramībai papildināt noteikumu projekta 34.punktu ar subjektu (sadarbības iestāde), kam tiek sniegts pamatojums.
Piedāvātā redakcija
34. Ja mācībām nav iespējams noteikt tirgus cenu, jo nav salīdzināmu mācību, finansējuma saņēmējs paskaidro sadarbības iestādei, ar ko šīs mācības atšķiras no pieejamām mācībām un kāds ir mācību ekonomiskais pamatojums un lietderība, pamatojot konkrēto mācību nepieciešamību darba devējam, kura darbinieki tiks mācīti.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt vai norādīto atsauču  "26.punkts" vietā nav jābūt "25.punkts", ņemot vērā, ka 26.punkts īsti par izmaksu ierobežojumiem nerunā. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams redakcionāls labojums: "Finansējuma saņēmējs" labot uz "Finansējuma saņēmējam". Papildus šajā punktā ievietota nekorekta atsauce uz MKN 55.punktu. Tā vietā nepieciešams atsaukties uz MKN 60. un 61.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums norādīt korektu atsauci "26.3.apakšpunkts", kurš nosaka projekta vadības nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
Atbalsts šo noteikumu 21.1.2.1. apakšpunktā un 21.1.2.3. minēto ārpakalpojuma izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, piemērojot šo noteikumu 26.3. apakšpunktā  minēto nosacījumu. Ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, tad šo izmaksu segšana ir uzskatāma par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam.
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 45.2.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas ierobežo Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumu Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 12.punktā ietverto normu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt lietderību šāda punkta iekļaušanai MK noteikumos, ņemot vērā, ka atbalsts tiek sniegts tiek vienā veidā atbilstoši Komisijas Regulai Nr.2023/2831 un otrs veids  - atbilstoši komisijas Regulai 651/2014 ir dzēsts no MK noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt noteikumu 50.punkta redakciju un pirms vārdiem “attiecībā un vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām” iekļaut vārdus “tai skaitā,”
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 53. punktā ietverto regulējumu. Proti, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir biedrība, un tās pieņemtie lēmumi nav uzskatāmi par administratīvajiem aktiem, lūdzam izvērtēt, vai šādā gadījumā atbildīgā iestāde (vai, piemēram, nozares ministrija) pārņems attiecīgo civiltiesisko jautājumu noregulēšanai administratīvā procesa kārtībā kā augstākā institūcija pār privātpersonu, proti, izdodot administratīvo aktu, kurš pēc tam ir pārsūdzams Administratīvajā rajona tiesā.

Ja tomēr tiek lemts, ka finansējuma saņēmēja pieņemto lēmumu apstrīd nevis atbildīgajā iestādē, bet paša finansējuma saņēmēja ietvaros, lūdzam izvērtēt, vai ir paredzēta kārtība finansējuma saņēmēja lēmuma par neatbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem apstrīdēšanai finansējuma saņēmēja ietvaros un pārsūdzēšanai. Lai process būtu izsekojams un caurspīdīgs pieteikumu iesniedzējiem un uzraugošajām institūcijām, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, ka finansējuma saņēmējs izstrādās iekšējo kārtību, kurā tiks paredzēta tā pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība.

Papildus lūdzam izvērtēt, vai finansējuma saņēmējs pieņems arī citus lēmumus pret darba devēju saistībā ar tā iesniegto pieteikumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā netiek dublēta norma par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu kā tas noteikts noteikumu projekta 43.punktā attiecībā uz finansējuma saņēmēju un noteikumu projekta 52.punktā attiecībā uz darba devēju, lūdzam šo nosacījumu iekļaut noteikumu projekta VII sadaļā, kurā ir iekļauti vispārīgie nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr.2023/2831), 3.panta 2.punktā noteiktajam, atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt piešķirtā, nevis faktiski saņemtā atbalsta apjomu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam, aicinām noteikumu projekta 61.punktā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" 2.apakšsadaļas "Finansējums, sasniedzamie rādītāji un mērķa grupa" aprakstā norādīts, ka MK noteikumu ietvaros tiek plānoti šāds sasniedzamais rādītājs - nodarbināto personu skaits, tostarp pašnodarbinātas personas, kam nodrošināta mācību apguve līdz 2024. gada 31. decembrim – 500 (tiek uzskaitītas neunikālās personas).
Atbilstoši MK noteikumu 10.1 un 10.2 apakšpunktam ir plānoti sasniedzamie rādītāji tikai uz 2029.gada 31.decembri. Lūdzam veikt atbilstošas korekcijas anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" 6.apakšsadaļas "Ar atbalsta piešķiršanu un saņemšanu saistītie nosacījumi" aprakstā:
a) norādīts, ka pirms projekta pieteikuma iesniegšanas darba devējs vienojas ar finansējuma saņēmēju par iespējamo komercdarbības atbalsta veidu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas regulas Nr.  2023/2831 nosacījumiem. Atbilstoši MK noteikumu 11.punktam pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalsts tiek sniegts tikai atbilstoši Komisijas regula Nr. 2023/2831 nosacījumiem.
b) norādīts, ka ar mācību procesu saistītās izmaksas darba devējam tiek segtas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un Komisijas regulu Nr. 2023/2831; Atbilstoši MK noteikumu 11.punktam pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalsts tiek sniegts tikai atbilstoši Komisijas regula Nr. 2023/2831 nosacījumiem.
Lūgums veikt atbilstošus precizējumus anotācijā arī 5.sadaļā svītrojot atsauci uz Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā precizēt atbalstāmas mācību jomas un programmu kopas atbilstoši aktualizētajam noteikumu projekta 2.pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt visā anotācijā informāciju par pasākuma ietvaros sasniedzamo iznākuma rādītāju (1 193 unikālas personas) atbilstoši noteikumu projekta 10.1.apakšpunktā minētajam, kā arī nacionālā rādītāja sasniedamo vērtību (464) atbilstoši noteikumu projekta 10.2.apakšpunktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā svītrot informāciju par finansējuma pieprasījumu valsts budžeta prioritātēs vai arī noteikumu projekta īstenošanas laikā, jo minētā informācija nav saistīta ar šobrīd noteikumu projektā paredzēto pasākuma finansēšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" 6.apakšsadaļas "Ar atbalsta piešķiršanu un saņemšanu saistītie nosacījumi" aprakstā norādīts, ka gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, skatīt noteikumu  43.3. punktu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam.

Lūgums norādīt korektu atsauci uz MK noteikumu 33.3.apakšpunktu (43.3.punkta nav MK noteikumos).
 
Piedāvātā redakcija
Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, skatīt noteikumu  33.3. punktu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam.
31.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 4.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 4.2.4. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai uzņēmēju izglītībai" īstenošanas noteikumi"
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 10.1.apakšpunktā norādītā vērtība pieskaņota Eiropas Komisijā (turpmāk - EK) iesniegtajiem Eiropas Savienības kohēzijas programmas 2021.-2027.gadam grozījumu projektam, kas vēl nav saskaņoti ar EK, lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar punktu, kas atrunātu EM rīcību gadījumā, ja EK nesaskaņo samazināto rādītāja vērtību. Vienlaikus, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par EK iesniegtajiem grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.