Projekta ID
23-TA-2876Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 2. punktu.
Ārstniecības likuma 69.1 panta sestā daļa noteic, ka gadījumos, kad pastāv tieši draudi, ka pacients psihisku traucējumu dēļ var nodarīt miesas bojājumus sev vai citām personām vai pacients izrāda vardarbību pret citām personām un ar mutisku pārliecināšanu nav izdevies pārtraukt apdraudējumu, psihiatriskajās ārstniecības iestādēs ir tiesības izmantot šajā daļā minētos ierobežojošos līdzekļus, kas atbilst noteikumu projekta 2. punktā minētajiem ierobežojošajiem līdzekļiem. Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Ārstniecības likuma 69.1 panta sestā daļa noteic, ka gadījumos, kad pastāv tieši draudi, ka pacients psihisku traucējumu dēļ var nodarīt miesas bojājumus sev vai citām personām vai pacients izrāda vardarbību pret citām personām un ar mutisku pārliecināšanu nav izdevies pārtraukt apdraudējumu, psihiatriskajās ārstniecības iestādēs ir tiesības izmantot šajā daļā minētos ierobežojošos līdzekļus, kas atbilst noteikumu projekta 2. punktā minētajiem ierobežojošajiem līdzekļiem. Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 7. punktā aizstāt vārdus "ārstniecības persona" ar vārdu "ārsts".
Ārstniecības likuma 69.1 panta astotā daļa noteic, ka pacienta medicīniskajā dokumentācijā ierobežojošu līdzekļu piemērošanas gadījumu, norādot ierobežojoša līdzekļa piemērošanas iemeslus, sākuma un beigu laiku un nodarītos miesas bojājumus, ja tādi radušies pacientam vai ārstniecības personai, atspoguļo ārsts.
Ārstniecības likuma 69.1 panta astotā daļa noteic, ka pacienta medicīniskajā dokumentācijā ierobežojošu līdzekļu piemērošanas gadījumu, norādot ierobežojoša līdzekļa piemērošanas iemeslus, sākuma un beigu laiku un nodarītos miesas bojājumus, ja tādi radušies pacientam vai ārstniecības personai, atspoguļo ārsts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 10. punktā vārdus "pacientam tiek liegta iespēja brīvi kustēties vai piekļūt savam ķermenim".
Ārstniecības likuma 69.1 panta sestās daļas 2. punkts noteic, ka ar pacienta mehānisku ierobežošanu saprot ierobežojošu saišu vai siksnu pielietošanu. No minētā jau izriet, ka pacienta mehāniskas ierobežošanas rezultātā pacientam tiek liegta iespēja brīvi kustēties vai piekļūt savam ķermenim. Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Ārstniecības likuma 69.1 panta sestās daļas 2. punkts noteic, ka ar pacienta mehānisku ierobežošanu saprot ierobežojošu saišu vai siksnu pielietošanu. No minētā jau izriet, ka pacienta mehāniskas ierobežošanas rezultātā pacientam tiek liegta iespēja brīvi kustēties vai piekļūt savam ķermenim. Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 14. punktu.
Ārstniecības likuma 69.1 panta astotā daļa noteic, ka lēmumu par ierobežojošu līdzekļu piemērošanu pieņem ārsts. Ierobežojošu līdzekļu piemērošana ir proporcionāla tiešajam apdraudējumam, ko pacients rada, un to piemērošanu nekavējoties pārtrauc, ja pacienta radītais apdraudējums vairs nepastāv. No minētā jau izriet, ka arī lēmumu par ierobežojošu līdzekļu piemērošanas pārtraukšanu pieņem ārsts. Atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Ārstniecības likuma 69.1 panta astotā daļa noteic, ka lēmumu par ierobežojošu līdzekļu piemērošanu pieņem ārsts. Ierobežojošu līdzekļu piemērošana ir proporcionāla tiešajam apdraudējumam, ko pacients rada, un to piemērošanu nekavējoties pārtrauc, ja pacienta radītais apdraudējums vairs nepastāv. No minētā jau izriet, ka arī lēmumu par ierobežojošu līdzekļu piemērošanas pārtraukšanu pieņem ārsts. Atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 18. punktu.
No Ārstniecības likuma 69.1 panta piektās daļas izriet, ka pacienta un viņa mantu pārmeklēšana tiek veikta vienīgi tad, ja ārstniecības personai ir pamatotas šaubas, ka pie pacienta vai viņa mantās atrodas priekšmeti, kuri ārstniecības iestādē ir aizliegti, un, ja ārsts ir pieņēmis lēmumu par pacienta un viņa mantu pārmeklēšanu. Tomēr no noteikumu projekta 18. punkta pirmā teikuma izriet, ka, pirmkārt, pacienta un viņa mantu pārmeklēšanu ir tiesības veikt plašākam personu lokam nekā Ārstniecības likuma 69.1 panta piektajā daļā noteikts, un, otrkārt, šāda pārmeklēšana ir pieļaujama arī, ja nepastāv Ārstniecības likuma 69.1 panta piektajā daļā minētie priekšnosacījumi.
No Ārstniecības likuma 69.1 panta piektās daļas izriet, ka pacienta un viņa mantu pārmeklēšana tiek veikta vienīgi tad, ja ārstniecības personai ir pamatotas šaubas, ka pie pacienta vai viņa mantās atrodas priekšmeti, kuri ārstniecības iestādē ir aizliegti, un, ja ārsts ir pieņēmis lēmumu par pacienta un viņa mantu pārmeklēšanu. Tomēr no noteikumu projekta 18. punkta pirmā teikuma izriet, ka, pirmkārt, pacienta un viņa mantu pārmeklēšanu ir tiesības veikt plašākam personu lokam nekā Ārstniecības likuma 69.1 panta piektajā daļā noteikts, un, otrkārt, šāda pārmeklēšana ir pieļaujama arī, ja nepastāv Ārstniecības likuma 69.1 panta piektajā daļā minētie priekšnosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 18. punktā vārdu "nodaļā" ar vārdu "psihiatriskajā ārstniecības iestādē".
Ārstniecības likuma 69.1 panta devītā daļa noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt vienotus iekšējās kārtības standartus tām psihiatriskajām ārstniecības iestādēm vai to struktūrvienībām, kurās ievietoti pacienti, tajā skaitā pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšanas kārtību.
Ārstniecības likuma 69.1 panta devītā daļa noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt vienotus iekšējās kārtības standartus tām psihiatriskajām ārstniecības iestādēm vai to struktūrvienībām, kurās ievietoti pacienti, tajā skaitā pacientu un viņam adresēto sūtījumu (pienesumu) pārmeklēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 18. punktā vārdus "izdara tā paša dzimuma ārstniecības iestādes darbinieks".
Ārstniecības likuma 69.1 panta piektā daļa, cita starpā, jau noteic ārstniecības iestādes pienākumu nodrošināt, ka pacienta pārmeklēšanu veic tā paša dzimuma ārstniecības persona. Turklāt minētā norma šādas tiesības paredz vienīgi ārstniecības personai.
Ārstniecības likuma 69.1 panta piektā daļa, cita starpā, jau noteic ārstniecības iestādes pienākumu nodrošināt, ka pacienta pārmeklēšanu veic tā paša dzimuma ārstniecības persona. Turklāt minētā norma šādas tiesības paredz vienīgi ārstniecības personai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā ietvertās iekšējās atsauces.
Vēršam uzmanību, ka priekšmetus, kurus ir aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem), noteic noteikumu projekta 21. punkts.
Vēršam uzmanību, ka priekšmetus, kurus ir aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem), noteic noteikumu projekta 21. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 19. punktā aizstāt vārdus "ārstniecības iestādes darbinieks" un vārdu "personāls" ar vārdiem "ārstniecības persona".
Ārstniecības likuma 69.1 panta piektā daļa, cita starpā, noteic, ka pacienta pārmeklēšanu veic ārstniecības persona. Līdz ar to nav tiesiska pamatojuma noteikt, ka pie pacienta atrastos priekšmetus, kurus atbilstoši noteikumu projektam ir aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem), atņem cita, ar pārmeklēšanu nesaistīta persona.
Ārstniecības likuma 69.1 panta piektā daļa, cita starpā, noteic, ka pacienta pārmeklēšanu veic ārstniecības persona. Līdz ar to nav tiesiska pamatojuma noteikt, ka pie pacienta atrastos priekšmetus, kurus atbilstoši noteikumu projektam ir aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē un saņemt ar sūtījumiem (pienesumiem), atņem cita, ar pārmeklēšanu nesaistīta persona.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu efektīvu regulējuma piemērošanu praksē, lūdzam precizēt noteikumu projekta 19. punktā lietoto vārdkopu "par vielām, kuras klasificējas kā Latvijā aizliegtās vielas, tiek ziņots Valsts policijai".
Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 5. pants noteic aizliegumu audzēt, ražot, izgatavot, importēt, eksportēt, izplatīt, reklamēt, transportēt, glabāt, nodot par atlīdzību vai bez tās, iegādāties un lietot, kā arī sūtīt cauri Latvijas teritorijai Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļautos augus, vielas un zāles.
Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 5. pants noteic aizliegumu audzēt, ražot, izgatavot, importēt, eksportēt, izplatīt, reklamēt, transportēt, glabāt, nodot par atlīdzību vai bez tās, iegādāties un lietot, kā arī sūtīt cauri Latvijas teritorijai Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļautos augus, vielas un zāles.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punktu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav 22.9 un 22.10 apakšpunkta.
Vienlaikus lūdzam projekta anotācijā iekļaut pamatojumu 19.punktā minētajam izņēmumam, atbilstoši kuram personāls ir tiesīgs izmest lietas.
Vienlaikus lūdzam projekta anotācijā iekļaut pamatojumu 19.punktā minētajam izņēmumam, atbilstoši kuram personāls ir tiesīgs izmest lietas.
Piedāvātā redakcija
izņemot 21.9 un 21.10 apakšpunktā minētās lietas,
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu vai iekļaut projekta anotācijā konkrētu pamatojumu noteikumu projekta 20.punktam, proti, iekļaujot skaidrojumu par to, kas ir neatļautie priekšmeti noteikumu projekta tvērumā, kurus ar pacienta piekrišanu var atdot pacienta tuviniekiem vai glabāt ārstniecības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu regulējuma efektīvu piemērošanu praksē, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā pamatot nepieciešamību noteikumu projekta 21.12. apakšpunktā noteikt, ka to, vai pacientam ir tiesības psihiatriskajā ārstniecības iestādē ienest skaidru naudu un vērtslietas, nosaka ārstējošais ārsts, vienlaikus norādot, pēc kādiem kritērijiem ārstējošais ārsts var šādu lēmumu pieņemt, vai svītrot noteikumu projekta 21.12. apakšpunkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, nepieciešamības gadījumā noteikumu projekta 21.5. apakšpunktā nosakot, ka tajā minētie aizliegtie priekšmeti – elektroniskās ierīces – neattiecas uz mobilajām viedierīcēm.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā skaidrot, kā pacients izvērtēts to, ka mobilās viedierīces izmantošana var kaitēt apkārtējo pacienta un apkārtējo personu drošībai, lai būtu skaidrs un saprotams normas mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 25. punkts ierobežo personas pamattiesības, lūdzam projekta anotāciju papildināt ar pamatojumu attiecībā uz minēto ierobežojumu ieviešanas tiesiskajiem aspektiem, ietverot tajā izvērtējumu par personas tiesību ierobežojuma samērīgumu un pamatotību.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts, ka stājoties spēkā noteikumu projektam, spēku zaudēs Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija noteikumi Nr. 453 "Noteikumi par kārtību, kādā ierobežojami pacienti, un priekšmetiem, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē" (turpmāk - Noteikumi Nr. 453). Taču noteikumu projektā netiek ietverta norma, kas paredzētu, ka spēku zaudē Noteikumi Nr. 453. Ņemot vērā minēto lūdzam precizēt projektu vai sniegt projekta anotācijā skaidrojumu, uz kāda tiesiskā pamata spēku zaudēs Noteikumi Nr. 453.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļā norādīt, ka līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudē Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija noteikumi Nr. 453 "Noteikumi par kārtību, kādā ierobežojami pacienti, un priekšmetiem, kurus aizliegts turēt psihiatriskajā ārstniecības iestādē".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts tiek papildināts, satur normu, kas, tai skaitā, attiecās arī uz Valsts policiju, iesakām projektu saskaņot ar Iekšlietu ministriju. Tāpat ir papildināma anotācijas 7. sadaļa.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 21.punktā norādītos priekšmetus, proti, norādot, kādēļ iekļauti tieši šie priekšmeti un kāda ir to potenciālā bīstamība.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā ietvert pamatojumu noteikumu projekta 23. punktam, lai būtu skaidrs un saprotams šīs normas mērķis.
Piedāvātā redakcija
-