Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-2847
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
1) Elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas atļauja – administratīvais akts Administratīvā procesa likuma izpratnē, kuru Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – Centrs) izdod elektronisko veselības datu lietotājam piekļuvei šajā atļaujā norādītiem elektroniskiem veselības datiem to sekundārai izmantošanai;
Iebildums
Lūdzam projekta 1. panta 1. un 5. punktā vārdus "administratīvais akts Administratīvā procesa likuma izpratnē" aizstāt, piemēram, ar vārdu "lēmums", ņemot vērā to, ka, ievērojot projekta 18. panta otrajā daļā noteikto, ne visos gadījumos konkrētais lēmums būs administratīvais akts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
9) Uzticamais elektronisko veselības datu turētājs – elektronisko veselības datu turētājs, kuru  Slimību profilakses un kontroles centrs ir novērtējis kā atbilstošu, lai nodrošinātu elektronisko veselības datu pieejamību elektronisko veselības datu lietotājam vienkāršotās procedūras ietvaros, tai skaitā deleģējot piekļuves iestādes funkcijas atbilstoši šim likumam.
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai uzticamajam elektronisko veselības datu turētājam tiks deleģēti piekļuves iestādes uzdevumi atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma V nodaļā noteiktajam, vai precizēt projekta 1. panta 9. punktu, ja elektronisko veselības datu turētājam netiks deleģēti piekļuves iestādes uzdevumi Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē, nelietojot vārdu "deleģēt".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(12) Centra administratīvo aktu var apstrīdēt Centra vadītājam. Centra vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Tiešās pārvaldes iestādes nevar pārsūdzēt Centra vadītāja lēmumu.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka no projekta 18. panta otrās daļas izriet, ka attiecībā uz tiešās pārvaldes iestādēm Slimību profilakses un kontroles centrs nepieņems administratīvo aktu, lūdzam projekta 9. panta 12. daļā un 10. panta sestajā daļā vārdus "administratīvo aktu" aizstāt ar vārdu "lēmumu". Vienlaikus lūdzam precizēt projekta 9. panta 12. daļas otrajā teikumā un 10. panta sestās daļas otrajā teikumā minētos subjektus, kam nebūs tiesības pārsūdzēt Slimību profilakses un kontroles centra lēmumu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar projekta 18. panta otrajā daļā noteikto Slimību profilakses un kontroles centra lēmums nebūs administratīvais akts attiecībā uz tiešās valsts pārvaldes iestādi un atvasinātu publisku personu un tās iestādi, nevis tikai attiecībā uz tiešās pārvaldes iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(5) Prasības Uzticamajam elektronisko veselības datu turētājam, kā arī tā atbilstības izvērtēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Iebildums
Atkārtoti aicinām projekta anotācijā detalizētāk skaidrot, kāds būs projekta 11. panta piektajā daļā ("atbilstības izvērtēšanas kārtība") paredzēto Ministru kabineta noteikumu saturiskais ietvars, nodrošinot, ka skaidrojums saturiski atbilst minētajai projekta vienībai (tostarp aicinām skaidrot, vai paredzēts noteikt, piemēram, gadījumus, kad uzticamais elektronisko veselības datu turētājs attiecīgo statusu zaudē v.tml.) Vēršam uzmanību, ka anotācijas 4. sadaļā šobrīd norādīts, ka Ministru kabinets noteiks uzticamo elektronisko veselības datu turētāju izvērtēšanas (bet ne atbilstības izvērtēšanas) un atbilstības atjaunošanas kārtību un prasības (nav arī skaidrs, kas anotācijā ir domāts ar izvērtēšanas un atbilstības atjaunošanas prasībām (ja ar to domāti nosacījumi, nepieciešams attiecīgi precizēt), ņemot vērā, ka prasības uzticamajam elektronisko veselības datu turētājam izriet no atsevišķa pilnvarojuma).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(4) Izmaiņas Centra un Pārvaldes cenrāžos noteiks Ministru kabinets. 
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izslēgt projekta 14. panta ceturto daļu, ņemot vērā to, ka valsts pārvaldes iestāžu cenrāžu noteikšanas pilnvarojums, tostarp izmaiņu cenrādī veikšanai, ir paredzēts Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītajā daļā. Vienlaikus norādām, ka projektā neietver deklaratīvas normas, savukārt projekta 14. panta ceturtā daļa ir deklaratīva.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(2) Ja lēmuma adresāts ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts institūcija vai atvasināta publiskā persona, tad Centra lēmums nav administratīvais akts. 
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 18. panta otro daļu, ņemot vērā to, ka no projekta 1. panta 3. un 6. punkta izriet, ka adresāts varēs būt tiešās valsts pārvaldes iestāde un atvasināta publiska persona un tās iestāde, savukārt projekta 18. panta otrajā daļā ir minēta arī cita valsts institūcija.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts, ka: "Ievērojot, ka Eiropas Komisija 2022. gadā uzsāka darbu pie Eiropas veselības datu telpas regulas (turpmāk - Regulas projekts), ko Eiropas Parlaments formāli pieņēma 24.04.2024. un kas varētu stāties spēkā 2025. gadā, Latvijas tiesiskajā regulējumā būs nepieciešams nostiprināt Regulas atļautās politiskās izvēles un izveidot mehānismus tās nosacījumu ieviešanai." Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2025. gada 11. februāra Regula (ES) 2025/327 par Eiropas veselības datu telpu un ar ko groza Direktīvu 2011/24/ES un Regulu (ES) 2024/2874, ir stājusies spēkā š.g. 25. martā (piemērojama no 2027. gada 26. marta). Saistībā ar minēto lūdzam pārskatīt un precizēt projektu, nodrošinot, ka projektā netiek dublētas minētās regulas prasības (tostarp netiek skaidroti regulā jau skaidrotie termini), kā arī lūdzam aktualizēt projekta anotācijā ietverto informāciju, tostarp aizpildīt projekta anotācijas 5. sadaļu, skaidrojot minētās regulas prasību ieviešanu projektā. Uzsveram, ka ir būtiski savlaicīgi nodrošināt regulas prasību ieviešanu, ņemot vērā, ka gadījumos, kad regulas normas paredz dalībvalstij veikt papildu pasākumus, bet tas netiek izdarīts noteiktajā laikā un apjomā, uzskatāms, ka attiecīgā dalībvalsts ir pārkāpusi no Eiropas Savienības tiesībām izrietošās saistības, jo šādos gadījumos bez papildu pasākumu veikšanas nav iespējams pilnībā nodrošināt attiecīgo regulas prasību piemērošanu (sk. Eiropas Savienības Tiesas 1979. gada 7. februāra spriedumu lietā Nr. 128/78 Commission v United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland). Ja izņēmuma gadījumā regulu tiešām nepieciešams ieviest pakāpeniski līdz tās piemērošanas datumam, tad lūdzam attiecīgu, pamatotu informāciju sniegt anotācijā, norādot arī termiņu, kādā atbildīgajai ministrijai jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā attiecīgā likuma grozījumu projekts (paredzot to savlaicīgu), kā arī skaidrot, vai projektā paredzētais regulējums nevēršas pret minētās regulas mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
3) izvērtē elektronisko veselības datu turētāja atbilstības esību Ministru kabineta noteiktajām prasībām uzticamam elektronisko veselības datu turētājam.
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka anotācijā ir norādīts, ka Slimību profilakses un kontroles centrs pieņems lēmumu par elektronisko veselības datu turētāju atbilstību uzticamam elektronisko veselības datu turētājam noteiktajām prasībām, atkārtoti aicinām projekta 3. panta otrās daļas 3. punktā paredzēt, ka tiek pieņemts lēmums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(2) Ministru kabinets nosaka kārtību un tehnisko risinājumu, lai persona varētu atteikties no savu veselības datu sekundārās apstrādes, kā arī informācijas aprites kārtību, kādā šī informācija būtu pieejama visām procesā iesaistītajām pusēm.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un vārdus "un tehnisko risinājumu, lai" aizstāt ar vārdu "kādā", jo no plānotajiem grozījumiem atbilstoši projekta anotācijas 4. sadaļā ietvertajai informācijai izriet, ka pilnvarojums paredz noteikt vienīgi procedūru konkrētās darbības veikšanai, ko jau aptver pilnvarojumā ietvertā norāde uz kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt un aktualizēt projekta anotācijā ietverto informāciju, jo šobrīd projekts neparedz, ka līdz  2026. gada 1. septembrim tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-