Atzinums

Projekta ID
24-TA-1050
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt noteikumu projektu ar IV. nodaļu "Noslēguma jautājums" 22.punktu, nosakot noteikumu spēkā stāšanās datumu 2026.gada 1.jūnijs.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.2.i. "Latvijas nacionālais federētais mākonis" ietvaros īsteno projektu Nr. 2.1.2.2.i.0/1/24/I/VARAM/002 "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros". Projekta mērķis: Paplašināt Iekšlietu ministrijas datu centru kapacitāti un attīstīt unificētos infrastruktūras līmeņa pakalpojumus valsts datu centru apstrādes mākoņa ietvaros. Projekta normatīvais ietvars: Ministru kabineta 2024.gada 28.marta rīkojums Nr.236 "Par 2.1.2.2.i. investīcijas projekta "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu". 
Projekta īstenošanas beigu termiņš ir 2026.gada 31.maijs.Tādēļ šo noteikumu spēkā stāšanās Informācijas centrā var būt iespējama tikai pēc projekta pabeigšanas.
Tāpat saskaņā ar augstāk minēto jāprecizē MK protokollēmuma projekta 2.punktā noteiktais termiņš, nosakot tā izpildei - 2026.gada 31.maiju,
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot punktu. 
Ja šādi punktā minētie normatīvie akti uzskaitītajās jomās jau ir izdoti, tie ir saistoši visiem subjektiem, uz ko attiecināmi,  un to ievērošana citos normatīvajos aktos nav atsevišķi uzskaitāma. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt punktu, norādot vārdus “personas datu aizsardzības”, jo no minētās redakcijas nav saprotams ko nozīmē “vispārējā datu aizsardzība” un ko nozīmē “tostarp personas datu aizsardzība” un kāda ir tiesiskā atšķirība starp šīm jomām. Vēršam uzmanību, ka personas datu aizsardzības pamatprasības nosaka viens un tas pats regulējums - Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, kā arī Latvijas Republikas normatīvie akti, kas reglamentē personas datu apstrādes prasības. Līdz ar to, lai nodrošinātu tiesību normas skaidrību un vienotu interpretāciju, lūdzu norādīt tiesību jomu - personas datu aizsardzība.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt šajā apakšpunktā minētās jomas, kas radīs būtisku administratīvo slogu, iekļaušanas nepieciešamību noteikumu projektā.
Praksē datu centru aparatūras un saistītās programmatūras iegādēm gandrīz vienmēr tiek izmantota Elektronisko iepirkumu sistēma (EIS), tādējādi mazinot administratīvo slogu un efektīvi izmantojot valsts pārvaldes resursus.
Šobrīd EIS ietvaros noslēgtās vispārīgās vienošanās par servertehnikas piegādi neietver zaļā iepirkuma prasības, līdz ar ko servertehnikas iegāde veicama tikai un vienīgi atkārtoti organizējot papildu iepirkuma procedūras katram mākoņdatošanas pakalpojumu sniedzējam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 7.punkts nosaka personas datu apstrādi, proti, personas datu glabāšanu.
Datu regulas 5.panta 1.punkta b) apakšpunkts noteic nolūka ierobežojuma principu, kas nozīmē, ka personas datus apstrādā konkrētiem nolūkiem un  e) apakšpunkts, kas noteic glabāšanas ierobežojuma principu, proti, personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā. No projekta un tā anotācijas nav saprotama argumentācija un pamatojums, kāpēc ir nepieciešams glabāt  noteikumu 7.punktā noteikto informāciju 36 mēnešus. Kā un kādā veidā tiks izmantota informācija, ko glabā 36 mēnešus? Kādus mērķus ir plānots sasniegt, glabājot noteikumu 7.punktā noteikto informāciju  36 mēnešus? Turklāt nav skaidrs, vai ir izvērtētas citas iespējas, kā informāciju apstrādāt īsāku laiku periodu nevis 36 mēnešus, piem., izgūstot noteikumu 7.punktā norādīto informāciju reizi gadā un attiecīgi veikt plānotās darbības.
Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā 22-TA-3183 auditācijas pierakstu glabāšanas termiņš ir noteikts īsāks.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijā nav sniegts skaidrojums, kāpēc ir nepieciešams glabāt noteikumu 7.punktā norādīto informāciju 36 mēnešus, kā arī nav sniegta informācija, vai ir vērtēta iespēja noteikumu 7.punktā noteikto informāciju glabāt īsāku periodu, sasniedzot izvirzītos mērķus, kas arī būtu norādāmi anotācijā, lūdzam precizēt noteikumu 7.punktu, nosakot īsāku glabāšanas termiņu, jo no rīcībā esošās informācijas nav saprotams tik ilgs noteikumu 7.punktā noteiktās informācijas glabāšanas termiņš,  kā arī lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par katru noteikumu 7.punkta apakšpunkta glabāšanas termiņa nepieciešamību, proti, kādu mērķi VARAM vēlas sasniegt izgūstot informāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu (nepieciešamības gadījumā papildinot arī anotācijas projektu) definējot, kādā tieši veidā ir veicami energoefektivitātes mērījumi, kāda metodika izmantojama un kādi parametri fiksējami.
Gadījumā, ja energoefektivitātes rādījumu aprēķina metodika nebūs vienota un skaidra, lūdzam minētos izgūstamos datus aizstāt ar  citiem izgūstamiem datiem-"elektroenerģijas patēriņa rādītājiem". Atbilstoši efektivitātes aprēķinus  Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija varēs veikt, kad būs pieejama skaidra metodika un izejot no mākoņdatošanas platformā pieejamajiem citiem rādītājiem, kas šobrīd nav definēti, līdz ar to objektīvi energoefektivitātes rādījumus nav iespējams fiksēt/aprēķināt.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt terminu "standartizētās vienošanās", nepieciešamības gadījumā papildinot arī anotācijas projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar 9.3.apakšpunktu, paredzot, ka mākoņdatošanas platformas pārzinis ir tiesīgs slēgt mākoņdatošanas platformas lietotājam pieeju mākoņdatošanas platformas pakalpojumiem un apturēt to darbību citos pakalpojuma līgumā noteiktos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot tekstu "kā arī jebkuri citi pārtraukumi vai jebkādas izmaiņas saistībā ar nodrošināto mākoņdatošanas pakalpojumu". Mākoņdatošanas platformas pārzinis izmantos iekšējo pakalpojumu pārvaldības sistēmu incidentu, problēmu un citu procesu pārvaldībai, atbilstoši iestādē definētajiem procesiem, tostarp nozīmīgu incidentu gadījumā informēs arī ārējās iestādes atbilstoši normatīvo aktu prasībām. 
Šādas “jebkuras informācijas” vai informācijas par īslaicīgu mākoņdatošanas platformas nepieejamību ievade Valsts informācijas resursu,sistēmu un sadarbspēju informācijas sistēmā (VIRSIS) radīs būtisku un nesamērīgu administratīvo slogu. Samērīgi un lietderīgi VIRSIS  ievadīt tikai informāciju par gadījumiem, kad mākoņdatošanas platformas pārzinis slēdz pieeju kādam lietotājam, proti, pārtraucot sniegt pakalpojumu norādot iemeslu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt apakšpunktu, paredzot, ka pārtraukt mākoņdatošanas pakalpojumu var arī identificēta incidenta gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, norādot, ka mākoņdatošanas platformas lietotājs slēdz pakalpojuma līgumu par mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanu ar mākoņdatošanas platformas pārzini.
Pakalpojuma līgums nav jāslēdz Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteiktajā kārtībā, kas nodrošinās ātru līguma noslēgšanu un mazinās administratīvo slogu, ņemot vērā, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 59.panta pirmā daļa nosaka, ka pirms starpresoru vienošanās parakstīšanas iestāde saskaņo projektu ar augstāku iestādi viena mēneša laikā.
 2. Noteikt, ka mākoņdatošanas platformas pārzinis sistēmā VIRSIS pievieno noslēgtu pakalpojuma līgumu.
Atbilstoši Dokumentu juridiskā spēkā likuma 4.panta otrās daļas 4.punktam dokumentam ir jāpiešķir reģistrācijas numurs. Dokumenta reģistrācijas numuru, saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 4.septembra noteikumu Nr.558 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" 36.punktu piešķir, reģistrējot to organizācijas dokumentu reģistrā. Normā var paredzēt, ka attiecīgi noslēgta pakalpojuma līguma eksemplāru ievieto VIRSĪ.
3. Attiecīgi jāprecizē anotācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu 5.punkts noteic uzdevumus un vienu funkciju, nevis vairākas. Līdz ar to, ja kā funkcija ir uzskatāma: “Mākoņdatošanas platformas pārziņa funkcija ir valsts pārvaldes kontrolētu mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšana mākoņdatošanas platformas lietotājam valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai", tad attiecīgi noteikumu projektā ir jānorāda vienskaitlis nevis daudzskaitlis.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktā minētā darba saturu un tvērumu. Esošajā redakcijā nav skaidri saprotams, ko sevī ietver jēdziens  "administrēšana".
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktā minētā darba saturu un tvērumu. Esošajā redakcijā nav skaidri saprotams, ko sevī ietver jēdziens  "uzturēšana".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktā minētā darba saturu un tvērumu. Esošajā redakcijā nav skaidri saprotams, ko sevī ietver jēdziens  "pārvaldība".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt vārdu "VARAM" ar vārdiem "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija".
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, lai būtu saprotams, kādas darbības vai funkcijas veic pārzinis ar lietotāja autentifikācijas datiem, papildinot, piemēram,  ar vārdiem “lietotāja autentifikācijas datu pārvaldību vai administrēšanu”. Lūgums precizēt tiesību normu atbilstoši faktiskajai darbībai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas projektu, skaidrojot teksta “netiešu mākoņdatošanas platformas lietotāja rīcībā esošu personas datu apstrādi” nozīmi.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk