Projekta ID
25-TA-281Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Biofarmaceitisko zāļu ražotāju asociācija Latvijā"
Atzinums iesniegts
18.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
1. Pēc KZ minētā var noprast, ka nākošās paaudzes sekvencēšana (turpmāk – NGS) RAKUS Laboratorijas dienestā jau tiek izmantots nepieciešamai vēža diagnostikas veikšanai visiem Latvijas onkoloģiskajiem pacientiem. Lūdzam precizēt 3.lpp. pirmo rindkopu atbilstoši reālajai situācijai.
2. Tāpat tiek minēts, ka RAKUS Patoloģijas centrs nodrošina pilnu gēnu sekvencēšanu 7 onkoloģiskajām diagnožu grupām ar NGS metodi. Lūdzam precizēt 6.lpp. pirmo rindkopu atbilstoši reālajai situācijai.
3. KZ tiek aprakstīta RAKUS Patoloģijas centra un BKUS Pataloģijas laboratorijas darbības, bet nav saprotams kā šīs ārstniecības iestādes plāno sadarboties, lai īstenotu vienotu valsts pieeju pataloģijas pakalpojumu nodrošināšanā. Kā arī KZ nav minēta citu publisku un privātu ārstniecības iestāžu un laboratoriju loma nacionālās politikas īstenošanā. Lūdzam papildināt KZ ar Valsts pataloģijas centra nozīmi pataloģijas pakalpojumu organizēšanā visā Latvijas teritorijā.
4. KZ ir plaši aprakstītas BKUS Pataloģijas laboratorijas esošās kapacitātes, bet nav iezīmētas attīstības iespējas un nacionālā mēroga tvērums. Lūdzam papildināt kā ir plānots attīstīt pataloģijas kapacitāti pediatrijas jomā.
5. Pēc KZ minētā nav skaidra atbildību sadale starp Valsts patoloģijas centru, Vēža ekselences centru un citām iesaistītām organizācijām. Lūdzam skaidrot, kāda ir šo iestāžu loma darba organizēšanā, kvalitātes nodrošināšanā, klīniskajā vadībā, utt.
6. KZ ietvaros MK tiek aicināts noteikt RAKUS Patoloģijas centru par VPC, kas tālāk sadarbībā ar VM un RAKUS, sagatavos priekšlikumus Ministru kabineta noteikumu projektam, nosakot VPC tiesības un pienākumus, atbilstoši Ārstniecības likuma 9. panta septītajai daļai. Lūdzam šajos noteikumos ietvert deleģējumu VPC izstrādāt un ieviest nacionālu patoloģijas attīstības stratēģiju.
7. Viens no KZ minētajiem startēģiskajiem darbības virzieniem ir esošā un topošā ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla izglītošana, bet plānotajā budžetā (pielikums) šādam darbības virzienam nav atvēlēti finanšu līdzekļi. Lūdzam skaidrot kā šis darbības virziens tiks īstenots.
8. Viens no stratēģiskajiem darbības virzieniem KZ tiek minēts digitalizētas patoloģisko un molekulāro izmeklējumu sistēmas izstrādāšana un ieviešana, bet plānotajā budžetā (pielikums) šim darbības virzienam nav atvēlēti finanšu līdzekļi. Lūdzam skaidrot kā tiks nodrošinātas nepieciešamās digitālās sistēma (piem. attēlu analīzes programmatūras licenses) šī darbības virziena īstenošanai?
9. Minētajos VPC sasniedzamajos rezultātos nav iekļauta kvalitātes rādītāji, kas uzlabotu diagnostikas precizitāti, ātrumu, vai “zaļā koridora” efektīvu ieviešanu (paraugu izsekošanas programatūras) savlaicīgas diagnostikas nodrošināšanai.
10. KZ nobeigumā tiek uzskaitīti nepieciešamie līdzekļi VPC īstermiņa attīstībai, bet nav minēti nepieciešamie līzdekļi un darbības, lai nodrošinātu vienādu pakalpojumu visā Latvijā. Lūdzam VPC noteikt par pienākumu izstrādāt un īstenot vidēja un ilgtermiņa pataloģijas attīstības stratēģiju valstiskā līmenī.
11. KZ minēts, ka papildu investīcijas būtu nepieciešamas precīzijas medicīnas attīstībai onkohematoloģijā, tomēr šo metožu ieviešanai nav izstrādāts plāns un aprēķinātas investīcijas iekārtu iegādei un izmeklējumu veikšanai. Lūdzam iekļaut šo attīstības virzienu kā vienu no VPC stratēģiskās darbības virzieniem, iekļaujot konkrētus mērķus šī virziena attīstībai, definēt sasniedzamos rezultātus, kā arī iezīmēt nepieciešamo finansējumu.
2. Tāpat tiek minēts, ka RAKUS Patoloģijas centrs nodrošina pilnu gēnu sekvencēšanu 7 onkoloģiskajām diagnožu grupām ar NGS metodi. Lūdzam precizēt 6.lpp. pirmo rindkopu atbilstoši reālajai situācijai.
3. KZ tiek aprakstīta RAKUS Patoloģijas centra un BKUS Pataloģijas laboratorijas darbības, bet nav saprotams kā šīs ārstniecības iestādes plāno sadarboties, lai īstenotu vienotu valsts pieeju pataloģijas pakalpojumu nodrošināšanā. Kā arī KZ nav minēta citu publisku un privātu ārstniecības iestāžu un laboratoriju loma nacionālās politikas īstenošanā. Lūdzam papildināt KZ ar Valsts pataloģijas centra nozīmi pataloģijas pakalpojumu organizēšanā visā Latvijas teritorijā.
4. KZ ir plaši aprakstītas BKUS Pataloģijas laboratorijas esošās kapacitātes, bet nav iezīmētas attīstības iespējas un nacionālā mēroga tvērums. Lūdzam papildināt kā ir plānots attīstīt pataloģijas kapacitāti pediatrijas jomā.
5. Pēc KZ minētā nav skaidra atbildību sadale starp Valsts patoloģijas centru, Vēža ekselences centru un citām iesaistītām organizācijām. Lūdzam skaidrot, kāda ir šo iestāžu loma darba organizēšanā, kvalitātes nodrošināšanā, klīniskajā vadībā, utt.
6. KZ ietvaros MK tiek aicināts noteikt RAKUS Patoloģijas centru par VPC, kas tālāk sadarbībā ar VM un RAKUS, sagatavos priekšlikumus Ministru kabineta noteikumu projektam, nosakot VPC tiesības un pienākumus, atbilstoši Ārstniecības likuma 9. panta septītajai daļai. Lūdzam šajos noteikumos ietvert deleģējumu VPC izstrādāt un ieviest nacionālu patoloģijas attīstības stratēģiju.
7. Viens no KZ minētajiem startēģiskajiem darbības virzieniem ir esošā un topošā ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla izglītošana, bet plānotajā budžetā (pielikums) šādam darbības virzienam nav atvēlēti finanšu līdzekļi. Lūdzam skaidrot kā šis darbības virziens tiks īstenots.
8. Viens no stratēģiskajiem darbības virzieniem KZ tiek minēts digitalizētas patoloģisko un molekulāro izmeklējumu sistēmas izstrādāšana un ieviešana, bet plānotajā budžetā (pielikums) šim darbības virzienam nav atvēlēti finanšu līdzekļi. Lūdzam skaidrot kā tiks nodrošinātas nepieciešamās digitālās sistēma (piem. attēlu analīzes programmatūras licenses) šī darbības virziena īstenošanai?
9. Minētajos VPC sasniedzamajos rezultātos nav iekļauta kvalitātes rādītāji, kas uzlabotu diagnostikas precizitāti, ātrumu, vai “zaļā koridora” efektīvu ieviešanu (paraugu izsekošanas programatūras) savlaicīgas diagnostikas nodrošināšanai.
10. KZ nobeigumā tiek uzskaitīti nepieciešamie līdzekļi VPC īstermiņa attīstībai, bet nav minēti nepieciešamie līzdekļi un darbības, lai nodrošinātu vienādu pakalpojumu visā Latvijā. Lūdzam VPC noteikt par pienākumu izstrādāt un īstenot vidēja un ilgtermiņa pataloģijas attīstības stratēģiju valstiskā līmenī.
11. KZ minēts, ka papildu investīcijas būtu nepieciešamas precīzijas medicīnas attīstībai onkohematoloģijā, tomēr šo metožu ieviešanai nav izstrādāts plāns un aprēķinātas investīcijas iekārtu iegādei un izmeklējumu veikšanai. Lūdzam iekļaut šo attīstības virzienu kā vienu no VPC stratēģiskās darbības virzieniem, iekļaujot konkrētus mērķus šī virziena attīstībai, definēt sasniedzamos rezultātus, kā arī iezīmēt nepieciešamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
