Projekta ID
25-TA-618Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
11. 18 mēnešu laikā no dienas, kad pieņemts ES saraksts, šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes veic visaptverošu analīzi par ES sarakstā iekļauto invazīvo sugu neapzinātas introdukcijas un izplatīšanās ceļiem Latvijas teritorijā un nosaka tos invazīvo sugu izplatības ceļus, kuriem nepieciešama prioritāra rīcība (turpmāk – invazīvo sugu prioritārie izplatības ceļi) saistībā ar invazīvo sugu, kas pa šiem izplatīšanās ceļiem ienāk ES, to daudzumu vai iespējamo kaitējumu.
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Lūdzam ievērot minēto, piemēram, projekta 11. punktā (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Regulas (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk - Regula 1143/2014) 13. panta 1. punkts), 21. punktā (Regulas 1143/2014 8. panta 2. punkta 2.daļa), 41. un 52.punktā (Regulas 1143/2014 18. panta 1. punkts), 43. un 54. punkts (Regulas 1143/2014 18. panta 4. punkts) un visā projektā kopumā. Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt Regulas normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt Regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja Regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Lūdzam ievērot minēto, piemēram, projekta 11. punktā (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Regulas (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk - Regula 1143/2014) 13. panta 1. punkts), 21. punktā (Regulas 1143/2014 8. panta 2. punkta 2.daļa), 41. un 52.punktā (Regulas 1143/2014 18. panta 1. punkts), 43. un 54. punkts (Regulas 1143/2014 18. panta 4. punkts) un visā projektā kopumā. Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt Regulas normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt Regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja Regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
20.1. atļaujas izsniegšanu un informācijas publiskošanu saskaņā ar Regulas 1143/2014 8. panta 7. punktu;
Iebildums
Lūdzam projekta 20.1. apakšpunktā svītrot nosacījumu par informācijas publiskošanu, jo šajā apakšpunktā ietvertais regulējums noteikts atsevišķā projekta punktā - 30. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
20.2. izsniegt atļauju, ja:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 20.2. apakšpunktu, jo no apakšpunkta satura izriet, ka tajā minēti gadījumi, kas ir par pamatu atļaujas izsniegšanas atteikumam.
Lūdzam izvērtēt projekta 20.2.3. apakšpunkta nepieciešamību, jo atļauju izsniedz uz noteiktu termiņu un lai nodrošinātu atļauju darbības nepārtrauktību, noteiktu laiku pirms sākotnējās atļaujas termiņa beigām, persona, kurai nepieciešama attiecīga atļauja, iesniedz iesniegumu izdevējiestādē un tā, pamatojoties uz iesniegto informāciju, pieņem lēmumu izsniegt attiecīgu atļauju vai atteikt izsniegt attiecīgo atļauju. Projekta 20.2.3. apakšpunktā minēts nosacījums, lai iepriekš izsniegtu atļauju tās darbības laikā apturētu. Vēršam uzmanību, ka projekta 24.punkts jau regulē situāciju, kad atļaujas darbību aptur.
Lūdzam izvērtēt projekta 20.2.3. apakšpunkta nepieciešamību, jo atļauju izsniedz uz noteiktu termiņu un lai nodrošinātu atļauju darbības nepārtrauktību, noteiktu laiku pirms sākotnējās atļaujas termiņa beigām, persona, kurai nepieciešama attiecīga atļauja, iesniedz iesniegumu izdevējiestādē un tā, pamatojoties uz iesniegto informāciju, pieņem lēmumu izsniegt attiecīgu atļauju vai atteikt izsniegt attiecīgo atļauju. Projekta 20.2.3. apakšpunktā minēts nosacījums, lai iepriekš izsniegtu atļauju tās darbības laikā apturētu. Vēršam uzmanību, ka projekta 24.punkts jau regulē situāciju, kad atļaujas darbību aptur.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
28. Ja persona viena mēneša laikā nepilda šo noteikumu 27. punktā noteiktos invazīvās sugas likvidēšanas pasākumus, likvidēšanas pasākumus veic atļaujas izdevējiestāde. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 369. panta otro daļu persona sedz izdevumus, kas saistīti ar invazīvās sugas īpatņu likvidēšanu.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 28. punkta otro teikumu, jo tas dublē Administratīvā procesa likuma 369.panta otrajā daļā noteikto un ir pretrunā ar noteikumu Nr.108 3.2.apakšpunktā noteikto. Vienlaikus norādām, ka šajās normās ir pieļaujama vispārīga ārējā atsauce, ka attiecīgo lēmumu izpilde notiek Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Savukārt projekta anotācijā var sniegt lēmuma izpildes skaidrojumu. Līdzīgi piedāvājam precizēt arī projekta 45. un 56.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
40.1. par sauszemes augu sugas atradni Dienests izdod administratīvo aktu un rakstveidā informē zemes īpašnieku, lietotāju vai tiesisko valdītāju, kurš saskaņā ar Dienesta norādītajām metodēm izskauž invazīvo sugu Dienesta uzraudzībā;
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 40. punktu, iekļaujot tajā regulējumu par to, kādu administratīvo aktu kompetentā iestāde izdod.
Lūdzam precizēt projekta 40.punktu, ņemot vērā, ka iestāde administratīvo aktu adresātam paziņo, nevis par to informē. Vienlaikus lūdzam precizēt arī projekta 51.punktu un projekta 73.2.apakšpunktu, paredzot, ka administratīvo aktu adresātam paziņo.
Lūdzam precizēt projekta 40.punktu, ņemot vērā, ka iestāde administratīvo aktu adresātam paziņo, nevis par to informē. Vienlaikus lūdzam precizēt arī projekta 51.punktu un projekta 73.2.apakšpunktu, paredzot, ka administratīvo aktu adresātam paziņo.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu, izvērtējot projekta atbilstību regulu prasībām un sniedzot precīzu, korektu un pilnīgu tā atspoguļojumu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
Vēršam uzmanību, ka:
1) atbilstoši projektam konstatējama no anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas skaidrojumiem atšķirīga informācija par Regulas 1143/2014 ieviešanu. Piemēram, tās 4. pants ieviests projekta 4. punktā, bet 4. panta 4. punkts projekta 7. punktā, projekta 6. punkts regulas 1143/2014 5. panta 1. punktu, projekta 20. punkts Regulas 1143/2014 8. panta 2. un 3. punktu, savukārt 20.1.apakšpunkts Regulas 1143/2014 8. panta 7. punktu u.tml. Tāpat, lūdzam ieviešanu atspoguļot precīzi, jo, piemēram, projekta 17. punkts neievieš visas šīs Regulas 1143/2014 vienības "8.2.,8.3.,8.5.,8.7.,8.8; 9.1.";
2) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts uz vairāku regulas 1143/2014 vienību ieviešanu, kas nav pilnībā skaidrotas, lai tiesību normu adresātam nodrošinātu pilnīgu izpratni par to, kā tieši tās tiek ieviestas. Ņemot vērā regulas 1143/2014 redakciju, secināms, ka, piemēram, projekts noteikti neievieš regulas 1143/2014 5. panta 2. punktu, jo tas attiecas uz Eiropas Komisiju.
3) nav skaidrots kā izmantotas visas Regulā 1143/2014 paredzētās rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas Eiropas Savienības tiesību akta normas? Kādēļ? Vēršam uzmanību, ka, piemēram, regulas 1143/2014 4. panta 4. punkts paredz, ka "Dalībvalstis var iesniegt Komisijai pieprasījumus par invazīvu svešzemju sugu iekļaušanu Savienības sarakstā", 9. panta 1. punkts "[..] dalībvalstis var izsniegt iestādēm atļaujas veikt darbības, kas nav 8. panta 1. punktā paredzētās darbības.", 12. panta 1. punkts, 17. panta 3. punkts u.tml.
Vēršam uzmanību, ka:
1) atbilstoši projektam konstatējama no anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas skaidrojumiem atšķirīga informācija par Regulas 1143/2014 ieviešanu. Piemēram, tās 4. pants ieviests projekta 4. punktā, bet 4. panta 4. punkts projekta 7. punktā, projekta 6. punkts regulas 1143/2014 5. panta 1. punktu, projekta 20. punkts Regulas 1143/2014 8. panta 2. un 3. punktu, savukārt 20.1.apakšpunkts Regulas 1143/2014 8. panta 7. punktu u.tml. Tāpat, lūdzam ieviešanu atspoguļot precīzi, jo, piemēram, projekta 17. punkts neievieš visas šīs Regulas 1143/2014 vienības "8.2.,8.3.,8.5.,8.7.,8.8; 9.1.";
2) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts uz vairāku regulas 1143/2014 vienību ieviešanu, kas nav pilnībā skaidrotas, lai tiesību normu adresātam nodrošinātu pilnīgu izpratni par to, kā tieši tās tiek ieviestas. Ņemot vērā regulas 1143/2014 redakciju, secināms, ka, piemēram, projekts noteikti neievieš regulas 1143/2014 5. panta 2. punktu, jo tas attiecas uz Eiropas Komisiju.
3) nav skaidrots kā izmantotas visas Regulā 1143/2014 paredzētās rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas Eiropas Savienības tiesību akta normas? Kādēļ? Vēršam uzmanību, ka, piemēram, regulas 1143/2014 4. panta 4. punkts paredz, ka "Dalībvalstis var iesniegt Komisijai pieprasījumus par invazīvu svešzemju sugu iekļaušanu Savienības sarakstā", 9. panta 1. punkts "[..] dalībvalstis var izsniegt iestādēm atļaujas veikt darbības, kas nav 8. panta 1. punktā paredzētās darbības.", 12. panta 1. punkts, 17. panta 3. punkts u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2.1.1. sugu novērtēšana iekļaušanai invazīvo sugu sarakstā;
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projektu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā.
Lūdzam pieteikt saīsinājumus tikai nepieciešamības gadījumā, proti, ja tādi nepieciešami. Minētais attiecas, piemēram, uz "Daugavpils Universitātes aģentūra “Latvijas Hidroekoloģijas institūts”" un tā saīsinājumu "Institūts" vai "valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”" un tā saīsinājumu "LVĢMC".
Tāpat lūdzam projektā lietot vienveidīgu un precīzu terminoloģiju, nodrošinot tiesību normu adresātiem viegli uztveramu un nepārprotamu redakciju. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, tiek lietots termins "invazīvo sugu saraksts", nekonkretizējot kāds. Proti, projekta 1. punktā pieteikti divi saīsinājumi "ES saraksts" un "Latvijas saraksts" u.tml..
Lūdzam pieteikt saīsinājumus tikai nepieciešamības gadījumā, proti, ja tādi nepieciešami. Minētais attiecas, piemēram, uz "Daugavpils Universitātes aģentūra “Latvijas Hidroekoloģijas institūts”" un tā saīsinājumu "Institūts" vai "valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”" un tā saīsinājumu "LVĢMC".
Tāpat lūdzam projektā lietot vienveidīgu un precīzu terminoloģiju, nodrošinot tiesību normu adresātiem viegli uztveramu un nepārprotamu redakciju. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, tiek lietots termins "invazīvo sugu saraksts", nekonkretizējot kāds. Proti, projekta 1. punktā pieteikti divi saīsinājumi "ES saraksts" un "Latvijas saraksts" u.tml..
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
4. ES saraksts noteikts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk — Regula Nr. 1143/2014) 4. pantu.
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums un turpmāk projektā lieto precīzu pieteikto saīsinājumu. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Regula (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk - Regula 1143/2014).
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums un turpmāk projektā lieto precīzu pieteikto saīsinājumu. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Regula (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk - Regula 1143/2014).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
7. Pārvalde saskaņā ar Regulas 1143/2014 4. panta 4. punktu izvērtē svešzemju sugu riska novērtēšanas rezultātus un sagatavo pamatojumu sugas iekļaušanai ES sarakstā. Pārvalde pamatojumu sugas iekļaušanai ES sarakstā iesniedz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - Ministrija). Ministrija iesniedz Eiropas Komisijai pieprasījumu par sugas iekļaušanu ES sarakstā.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 7. punktu, ņemot vērā, ka Regulas 1143/2014 4. panta 4. punkts paredz dalībvalstij rīcības brīvību, iespēju "iesniegt Komisijai pieprasījumus par invazīvu svešzemju sugu iekļaušanu Savienības sarakstā" un nosaka, kas šādā pieprasījumā iekļaujams. Savukārt, no projekta saprotams, ka Regulas 1143/2014 4. panta 4. punkts paredz nosacījumus attiecībā uz svešzemju sugu riska novērtēšanas rezultātu izvērtēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
13. Šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes izstrādāto rīcības plānu iesniedz Pārvaldei.
Priekšlikums
Iesakām projektā neveidot liekas vienības, ja iespējams projekta redakciju veidot kompakti un pārskatāmi. Piemēram, projekta 13. punktā noteikto iespējams konsolidēt 12. punktā, piemēram: "Šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes, balstoties uz noteiktajiem invazīvo sugu prioritārās izplatības ceļiem, lai novērstu invazīvo sugu neapzinātu introdukciju vai izplatīšanos, sagatavo un iesniedz Pārvaldei rīcības plānu (turpmāk – rīcības plāns), kurā ietver:"
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
16. Pārvalde nodrošina sadarbību un koordināciju ar citām valstīm bioģeogrāfiskā reģiona līmenī.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt projekta 16. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka jau 3. punktā noteikts, ka Dabas aizsardzības pārvalde ir koordinējošā iestāde invazīvo sugu jomā. Attiecīgi, saprotams, ka 3. punktā noteiktā koordinācijas funkcija sevī jau ietver arī "koordināciju ar citām valstīm bioģeogrāfiskā reģiona līmenī".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
17. Izņēmuma gadījumos, kas noteikti Regulas 1143/2014 8. panta 2. punktā vai Regulas 9. panta 1. punktā, minētās citas darbības ar invazīvām sugām drīkst veikt, ja ir saņemta atļauja.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 17. punktu, ņemot vērā, ka tikai regulas 1143/2014 9. panta 1. punktā noteikta "izņēmuma gadījuma" rīcība, bet 8. panta 2. punkts nosaka nevis izņēmuma gadījumus, bet to, ka "Dalībvalstis pilnvaro savas kompetentās iestādes izdot 1. punktā minētās atļaujas darbībām, kas tiek veiktas ierobežotos turēšanas apstākļos un atbilst visiem šiem nosacījumiem".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
19. Persona, kam nepieciešama šo noteikumu 17. punktā minētā atļauja, šo noteikumu 19. punktā minētajā izdevējiestādē iesniedz iesniegumu (2. pielikumu).
Priekšlikums
Lūdzam tiesību normu adresātiem nodrošināt precīzu tiesību normu izpratni, precizējot vai skaidrojot, kas projekta 19. punkta kontekstā saprotams ar personām, kurām var būt nepieciešama projekta 17. punktā minētā atļauja, vai 21. punkta kontekstā par to, kā saprotama " ierobežota turēšanas apstākļu kapacitāte".
Tāpat vēršam uzmanību, ka atļauju izdevējiestādes noteiktas projekta 18., nevis 19. punktā. Lūdzam pārliecināties, ka projekta izmaiņu rezultātā ir aktualizētas visas iekšējās atsauces. Piemēram, arī 15. punktā domājams atsauce "[..] šo noteikumu 12.-15. punktu" precizējama uz "12.-14. punktu", jo 15. punkts pats par sevi jau attiecas uz rīcības plāna aktualizēšanu.
Tāpat vēršam uzmanību, ka atļauju izdevējiestādes noteiktas projekta 18., nevis 19. punktā. Lūdzam pārliecināties, ka projekta izmaiņu rezultātā ir aktualizētas visas iekšējās atsauces. Piemēram, arī 15. punktā domājams atsauce "[..] šo noteikumu 12.-15. punktu" precizējama uz "12.-14. punktu", jo 15. punkts pats par sevi jau attiecas uz rīcības plāna aktualizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
23. Atļaujas izdevējiestādes uzrauga un kontrolē, kā tiek ievērota atļaujā ietverto nosacījumu izpilde atbilstoši Regulas 1143/2014 8. panta 2. un 3. punkta prasībām.
Priekšlikums
Lūdzam tiesību normu adresātiem nodrošināt izvērstu izpratni par atļaujās ietverto nosacījumu izpildes uzraudzību un kontroli, tik tālu cik tas skar privātpersonas, lai potenciālie atļauju saņēmēji būtu informēti par no atļaujas saņemšanas izrietošajiem tālākajiem procesiem, saistībām, ja tādas ir.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
25. Atļaujas izdevējiestāde anulē atļauju, ja:
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši regulas 1143/2014 8. panta 5. punktam "Dalībvalstis pilnvaro savas kompetentās iestādes jebkurā brīdī uz laiku vai pavisam anulēt dalībvalsts izdotu atļauju ja notiek neparedzēti notikumi ar kaitīgu ietekmi uz bioloģisko daudzveidību vai attiecīgajiem ekosistēmu pakalpojumiem". Iesakām izvērtēt projekta 25. punkta atbilstību minētajai tiesību normai un nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus vai izvērst skaidrojumus, nodrošinot izpratni par projekta vienības satura atbilstību regulā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
33. Audzēšanas, turēšanas, tirdzniecības vietu un tirgotāju uzraudzību aizsardzībai pret ES sarakstā un Latvijas sarakstā iekļautām invazīvām augu sugām veic Dienests, ES saraksta un Latvijas saraksta invazīvām medījamām dzīvnieku sugām – Valsts meža dienests, visām citām invazīvajām sugām veic – Pārvalde. Ja invazīvas sugas ienākšana saistīta ar audzēšanas, turēšanas vai tirdzniecības vietu, kuras uzraudzība ir citas iestādes kompetencē, sugas klātbūtni nosaka iestāde, kura uzrauga audzēšanas, turēšanas vai tirdzniecības vietu.
Konstatējot ES sarakstā vai Latvijas sarakstā iekļautu invazīvo sugu, iestāde informē Pārvaldi.
Konstatējot ES sarakstā vai Latvijas sarakstā iekļautu invazīvo sugu, iestāde informē Pārvaldi.
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projekta 33. punktu kontekstā ar 2. punktā jau noteikto un izvairīties no liekas satura pārrakstīšanas. Tāpat atbilstoši projekta 2. punktam Valsts augu aizsardzības dienests ir kompetentā iestāde par invazīvām sauszemes augu sugām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
34. Pārtikas un veterinārais dienests veic sugu sastāva kontroli savvaļas sugu dzīvnieku turēšanas vietās.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 34. punktu, ņemot vērā, ka jau no 2.5.2. apakšpunkta izriet, ka Pārtikas un veterinārais dienests ir kompetentā iestāde invazīvo sugu jomā, par sugu sastāva kontroli savvaļas sugu dzīvnieku turēšanas vietās. Līdzīgi vēršam uzmanību arī uz projekta 35. punktu kontekstā ar 2.5.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
37. Šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes piecu darbdienu laikā apstiprina sugas klātbūtni un par apstiprināšanu nekavējoties informē Pārvaldi.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 37. punktā ietverto norādi uz iestāžu pienākumu apstiprināt sugu klātbūtni, jo, ņemot vērā projekta kontekstu, šķiet domāta invazīvās sugas klātbūtne. Tas pats attiecināms arī uz 48. punktu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka abas tiesību normas ir pilnībā identiskas, saturiski pārklājas arī citas 5. nodaļas vienības.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
38. Ja invazīvās sugas klātbūtne tiek apstiprināta, Pārvalde informē Ministriju. Ministrija saskaņā ar Regulas 1143/2014 16. pantu par invazīvās sugas agrīnas invāzijas gadījumu ziņo Eiropas Komisijai.
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projektā ietvertās atsauces uz regulu vienībām, ņemot vērā, ka, piemēram, regulas 1143/2014 16. pants satur vairākas apakšvienības, no kurām tieši 2. punktā noteikts dalībvalsts ziņošanas pienākums un tā nosacījumi. Proti, lūdzam atsauces formulēt precīzi, lai tiesību normu adresātam nodrošinātu precīzu projekta vienību un ar tām saistīto Eiropas Savienības tiesību normu izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
39. Agrīni atklātas un apstiprinātas invazīvas sugas gadījumā šo noteikumu 2. pantā minētā iestāde saskaņā ar Regulas 1143/2014 18. pantu trīs nedēļu laikā izvērtē invazīvās sugas izskaušanas iespējas.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 39. punktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Regulas 1143/2014 18. panta 1. punktu dalībvalsts divos mēnešos pēc invazīvās svešzemju sugas konstatēšanas var izlemt nepiemērot izskaušanas pasākumus. Proti, saprotams, ka invazīvo sugu izskaušanas vērtēšana var notikt ilgāk par projektā noteiktajām trīs nedēļām. Lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus vai skaidrot stingrāka termiņa nosacījuma piemērošanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
40. Ja invazīvās sugas izskaušanas iespējas pastāv, tad saskaņā ar Regulas 1143/2014 17. panta 2. punktu divu mēnešu laikā no invazīvās sugas klātbūtnes apstiprināšanas:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 40. punktu, ņemot vērā, ka Regulas 1143/2014 17. panta 1. punkts nosaka, ka dalībvalstis veic izskaušanas pasākumus un paziņo par tiem Eiropas Komisijai, un pārējām dalībvalstīm trīs mēnešos pēc agrīnas atklāšanas paziņošanas. Līdzīgi vēršam uzmanību arī uz projekta 45. punktu, kur noteikts, ka saskaņā ar iepriekš minēto regulas vienību personai izskaušanas pasākumi veicami viena mēneša laikā.
Lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus vai pamatot stingrāku termiņu nosacījumu piemērošanu projektā.
Lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus vai pamatot stingrāku termiņu nosacījumu piemērošanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
42. Šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes saskaņā ar Regulas 1143/2014 18. panta 1. un 6. punktu par pamatojumu nepiemērot invazīvās sugas izskaušanas pasākumus nekavējoties informē Pārvaldi. Pārvalde par invazīvās sugas izskaušanas pasākumu nepiemērošanu informē Ministriju.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtē, vai projekta 42. punktā korekti noteikts, ka tā 2. punktā minētās iestādes informē Pārvaldi saskaņā ar Regulas 1143/2014 18. panta 6. punktu, kas sevī ietver komunikāciju ar Eiropas Komisiju tās informēšanai un lēmuma saskaņošanai. Atbilstoši projektam komunikācija starp Latviju kā dalībvalsti un Eiropas Komisiju notiek caur Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju. Attiecīgi projekta 2. punktā minētajām iestādēm nav pieejama informācija par no Regulas 1143/2014 18. panta 6. punkta izrietošo Eiropas Komisijas lēmumu nenoraidīt lēmumu nepiemērot invazīvās sugas izskaušanas pasākumus, lai nekavējoties rīkotos saskaņā ar Regulas 1143/2014 18. panta 6. punktu, kā noteikts šajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
46. Par ES sarakstā iekļauto sugu izskaušanas pasākumiem Ministrija ziņo Eiropas Komisijai:
Priekšlikums
Lūdzam projektā ietvert tikai tādu regulējumu, kas skar privātpersonas vai vairākas iestādes un neietvert normas (piemēram, 46. un 57. punkts), kas attiecas uz pašu ministriju. Tāpat lūdzam ievērot, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā, ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu.
Piemēram, ir pietiekami noteikt ministrijas atbildību invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības jomā un projekta kontekstā, lai tā varētu pildīt no regulas izrietošos informācijas apmaiņas pienākumus un projektā nebūtu jāuzskaita katrs informācijas sniegšanas pienākums Eiropas Komisijai.
Vienlaikus vēršam uzmanību arī uz 76. punktā noteikto prasību grozīt cenrāžus. Nepieciešamības gadījumā, šādus pienākumus iesakām ietver lēmuma projektā.
Piemēram, ir pietiekami noteikt ministrijas atbildību invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības jomā un projekta kontekstā, lai tā varētu pildīt no regulas izrietošos informācijas apmaiņas pienākumus un projektā nebūtu jāuzskaita katrs informācijas sniegšanas pienākums Eiropas Komisijai.
Vienlaikus vēršam uzmanību arī uz 76. punktā noteikto prasību grozīt cenrāžus. Nepieciešamības gadījumā, šādus pienākumus iesakām ietver lēmuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
47. Iegūstot informāciju monitoringa programmās un citos avotos par Latvijas saraksta invazīvās sugas agrīnas invāzijas gadījumu šo noteikumu 2. punktā minētās iestādes apmainās ar informāciju ar Pārvaldi.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 47. un 36. punkta formulējumus, ņemot vērā, ka, projekta 36. punkta norāde "invazīvās sugas agrīnas invāzijas gadījumu" ir tik plaša, ka sevī aptver gan 47.punktā minētos "Latvijas saraksta invazīvās sugas agrīnas invāzijas gadījumus", gan "ES saraksta invazīvās sugas agrīnas invāzijas gadījumus".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
59. Pārvalde apkopo sabiedrības novērojumus, sugu un biotopu izpētes un citu darbību rezultātā iegūtus datus par invazīvajām sugām. Iestādes apmainās ar datiem vienu reizi gadā.
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt nepieciešamību noteikt projekta 2. punktā minētajām iestādēm apmainīties ar datiem, ja apmaiņa ar datiem notiek arī ar Dabas aizsardzības pārvaldi, kura informāciju apkopo un saskaņā ar 58. punktu, uztur ģeotelpisko un cita veida informāciju par invazīvajām sugām. Proti, ja datubāzes satur visu iestādēm nepieciešamo informāciju, šķietami lietderīgāk ir vienkārši nodrošināt iestādēm pieejamību datubāzēm novēršot birokrātiski liekas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
62.1. persona (juridiskās personas nosaukums vai fiziskās personas vārds un uzvārds);
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai un kādēļ, publicējot informāciju par invazīvās sauszemes augu sugas izplatību, nepieciešams publicēt "persona (juridiskās personas nosaukums vai fiziskās personas vārds un uzvārds)", ja tam nav tiešas saistības ar invazīvās sauszemes augu sugas izplatību. Šajā situācijā, domājams, svarīgāk identificēt invazīvo augu sugu, teritoriju u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
74. Zemes īpašnieks, lietotājs vai tiesiskais valdītājs, lai īstenotu plaši izplatītu invazīvo sugu pārvaldības pasākumus, ir tiesīgs piesaistīt arī ES un nacionālo atbalsta programmu līdzekļus (no valsts vai pašvaldību atbalsta programmām, kā arī ārvalstu finanšu instrumentiem).
Priekšlikums
Aicinām projektā izvairīties no skaidrojuma sniegšanas iekavās un pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi komats, ja tas nepieciešams, skaidrojumu sniegt anotācijā vai precizēt formulējumus projektā. Iekavās ietvertais teksts var būt būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietverti skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
75. Plaši izplatījušos Latvijas saraksta sugu ierobežošanas un iznīcināšanas pasākumus un metodes ietver Ministru kabineta noteikumos Latvijas invazīvo sugu saraksts.
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Ministru kabineta noteikumiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.7. apakšnodaļas nosacījumiem. Proti, ievērojot šādu atsauču formu: Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi”.
Tāpat, vēršam uzmanību, ka nav spēkā esošu "Ministru kabineta noteikumu Latvijas invazīvo sugu saraksts".
Tāpat, vēršam uzmanību, ka nav spēkā esošu "Ministru kabineta noteikumu Latvijas invazīvo sugu saraksts".
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iesniegums darbībām ar invazīvām sugām
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 2. pielikuma failam tā nosaukums ir "Iesniegums invazīvās dzīvnieku sugas īpatņu turēšanai nebrīvē", nevis vispārīgi "Iesniegums darbībām ar invazīvām sugām". Līdzīgi vēršam uzmanību arī uz 1. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
