Atzinums

Projekta ID
23-TA-999
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
“86. Procesa virzītājs lēmumu par kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju nodošanu pārvaldīšanā saskaņā ar šā likuma 365.1 pantu var pieņemt kriminālprocesā, kas uzsākts pēc šā likuma 365.1 panta spēkā stāšanās."
Iebildums
Lūdzam pēc vārda "par" papildināt ar vārdu "arestēto"
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka, piedāvājot atbalstīt Ministru kabinetam un Saeimai likumprojektā paredzēto jauno regulējumu attiecībā uz arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanu, ir jābūt pilnīgi skaidram, kāda finansējuma ietvaros šī funkcija tiks nodrošināta, un izmaksu apzināšana nevar tikt vērtēta pēc likuma pieņemšanas un iekļauta Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā. Ņemot vērā minēto, anotācijas 3.sadaļā sniegtā informācija ir precizējama. Papildus vēršam uzmanību, ka likumprojekta tālāka virzība šobrīd ir atbalstāma tikai gadījumā, ja Ekonomikas ministrija un SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” likumprojektā paredzētās funkcijas veikšanu nodrošinās esošo līdzekļu ietvaros, savukārt, ja nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad likumprojekta virzība atliekama līdz brīdim, kad valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā tiks atrisināts jautājums par finansējuma nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa likumā"
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Savienības nacionālo un reģionālo kontu metodoloģijai SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” ir klasificēta vispārējās valdības sektorā un ar savu darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotācijas 3.sadaļu ar informāciju par iespējamo likumprojekta ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci sadalījumā pa gadiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Atbalstīt Tieslietu ministrijas Informatīvā ziņojuma “Par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldnieka noteikšanu likumprojekta “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” (23-TA-999) ietvaros” 3.1. punktā piedāvāto risinājumu un noteikt Ekonomikas ministriju par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas īstenotāju.
Iebildums
Ievērojot iebildumā par anotācijas 3.sadaļā norādīto, jāprecizē arī Informatīvā ziņojuma 4.sadaļā “Nepieciešamais finansējums” sniegtā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Atbalstīt Tieslietu ministrijas Informatīvā ziņojuma “Par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldnieka noteikšanu likumprojekta “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” (23-TA-999) ietvaros” 3.1. punktā piedāvāto risinājumu un noteikt Ekonomikas ministriju par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas īstenotāju.
Iebildums
Norādām, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktā var piedāvāt Ministru kabinetam atbalstīt informatīvā ziņojumā ietverto risinājumu un noteikt Ekonomikas ministriju par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas īstenotāju tikai tad, ja ir skaidrs, vai un no kādiem resursiem Ekonomikas ministrija vai SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” deleģētā uzdevuma ietvaros to varēs nodrošināt, jo no pašreiz informatīvajā ziņojumā sniegtās informācijas tas neizriet. Attiecīgi nepieciešams precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
6. Uzdot Ekonomikas ministrijai aprēķināt likumprojektā paredzētās kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas nodrošināšanas ietekmi uz valsts budžetu.
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 6.punkts paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai aprēķināt likumprojektā paredzētās kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas nodrošināšanas ietekmi uz valsts budžetu. Norādām, ka likumprojektā paredzētās funkcijas ietekmes uz valsts budžetu novērtēšana ir jāveic jau šobrīd, attiecīgi Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 6.punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
"365.1 pants. Arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšana

(1) Lai nodrošinātu kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju vērtības saglabāšanu, tās var nodot pārvaldīšanā. Pārvaldīšanā nenodod:
1) tādas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kura, iespējams, ir bijusi izveidota vai izmantota noziedzīga nodarījuma izdarīšanai un kura neveic faktisko saimniecisko darbību;
2) tādas sabiedrības ar ierobežotu atbildību kapitāla daļas, kuru pamatkapitāla apmērs ir mazāks par likumā noteikto minimālo pamatkapitāla apmēru;
3) tādas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kurai ar tiesas nolēmumu ir pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process vai kuras piespiedu likvidācija ir uzsākta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
4) tādu kapitālsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kuru nodošana pārvaldīšanā var radīt būtiskus neattaisnotus izdevumus.
(2) Procesa virzītājs, uzliekot arestu kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļām (akcijām) vai pajām, var pieņemt lēmumu, ar kuru kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas tiek nodotas pārvaldīšanā Ministru kabineta noteiktajam pārvaldniekam. Ministru kabinets nosaka arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas kārtību. Procesa virzītājs lēmumu par arestētās mantas pārvaldnieka norīkošanu nosūta izpildei kapitālsabiedrībai vai kooperatīvai sabiedrībai, pārvaldniekam un informācijai - publiskajam reģistram.
(3) Kapitālsabiedrība vai kooperatīvā sabiedrība norīkotajam arestētās mantas pārvaldniekam sniedz visu nepieciešamo informāciju, lai arestētās mantas pārvaldnieks varētu pildīt pārvaldnieka pienākumus.
(4) Arestētās mantas pārvaldnieks iestājas kapitālsabiedrības dalībnieka (akcionāra) vai kooperatīvās sabiedrības biedra vietā ar visām viņa likumā paredzētajām tiesībām un pienākumiem, izņemot tiesības saņemt dividendes.
(5) Arestētās mantas pārvaldnieks informē procesa virzītāju par risku, ka kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas varētu zaudēt savu vērtību. Procesa virzītājs, saņemot šādu informāciju, var pieņemt lēmumu par kapitāla daļu (akciju) vai paju nodošanu realizācijai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(6) Procesa virzītājam ir tiesības atcelt arestētās mantas pārvaldnieku un, ja viņš nepilda vai negodprātīgi pilda likumā noteiktos pienākumus. Procesa virzītājs lēmumu par arestētās mantas pārvaldnieka atcelšanu nosūta izpildei kapitālsabiedrībai vai kooperatīvai sabiedrībai, pārvaldniekam un informācijai - publiskajam reģistram."
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka jaunais likuma pants attiecināms uz arestēto kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanu, tad to ierosinām norādīt arī visā 365. 1panta tekstā, precizējot terminoloģijas lietošanu arī panta otrajā daļā, kurā šobrīd tiek runāts vispārīgi par arestētās mantas pārvaldnieka norīkošanu. Vienlaicīgi lūdzam izvērtēt vai Ministra kabineta deleģējumā nav nepieciešams paredzēt arī kārtību kādā lēmums tiek nodots pārvaldniekam, nevis tikai arestēto kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam visā anotācija tekstā pārskatīt terminoloģisjas lietojumu aprakstot problēmu un paredzot risinājumu, vai regulējums un problemātika skar martas pārvaldīšanu kopumā vai tomēr šis apraksts un risinājums saisīts tieši ar arestēto kapitāla daļas ( akcijas) vai pajas pārvaldīšanu.
Piedāvātā redakcija
-