Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nevaram piekrist informatīvajā ziņojumā un attiecīgi protokollēmuma 2.punktā minētajam par teritoriālā rīka izmantošanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu īstenošanas nosacījumu izstrādē attiecībā uz LM pārziņas SAM 4.3.1.5. un 4.3.5.1. pasākumiem, jo tā piemērošana būtu pretrunā šobrīd Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajam atbalsta plānojumam un paredzētajiem sasniedzamajiem rādītājiem.
Skaidrojam, ka:
- 4.3.1.5. pasākuma ietvaros ir plānots izveidot jaunu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru personām ar ļoti smagiem garīgā rakstura traucējumiem. Šī pasākuma ietvaros plānots īstenot 2 -3 projektus tajās administratīvajās teritorijās (pašvaldībās), kurās ir lielākais personu ar ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem īpatsvars. Analizējot Labklājības informācijas sistēmas datus par cilvēku skaitu, kuriem noteikta invaliditāte psihisku un uzvedības traucējumu dēļ, kā arī cilvēku skaitu, kuriem noteikta I grupas jeb ļoti smaga invaliditāte psihisku un uzvedības traucējumu dēļ, vislielākais šādu cilvēku skaits ir Rīgā, Daugavpilī, Valmierā un Liepājā. Tām seko Jelgavas pilsēta, Talsu un Cēsu novadi. Līdz ar to šīs pašvaldības ir prioritārās vietas jaunu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstībai cilvēkiem ar ļoti garīga rakstura traucējumiem. Attiecīgi šajā pasākumā plānoto finansējumu nevar plānot atbilstoši IKP uz vienu iedzīvotāju, lielāko finansējuma apjomu paredzot plānošanas reģionam ar mazāko reģionālo IKP uz vienu iedzīvotāju, kā arī šajā pasākumā nav plānots iesaistīt plānošanas reģionus kā projekta sadarbības partnerus. Papildus jāņem vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam attiecībā uz 4.3.1.SAM sadaļā “Mērķteritorijas, t.sk. plānotais teritoriālo rīku izmantojums” nav paredzēts diferencēts atbalsta apmērs atbilstoši reģiona IKP uz vienu iedzīvotāju, lielāko finansējuma apjomu paredzot plānošanas reģionam ar mazāko reģionālo IKP uz vienu iedzīvotāju, salīdzinot, piemēram, ar 4.3.6.SAM paredzēto.

- savukārt 4.3.5.1. pasākuma ietvaros, tai skaitā ar ESF+ šķērsfinansējumu ERAF tipa aktivitātēm, ir plānots paplašināt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamību. Šī pasākuma ietvaros atbalsts tiek plānots atbilstoši LM izstrādātajam DI kartējumam, lai nodrošinātu visās pašvaldībās minimālo sociālo pakalpojumu grozu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobrī pieņemto informatīvo ziņojumu “Par vienmērīgu sociālo pakalpojumu tīkla attīstību pašvaldībās un vienotas pieejas veidošanu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā iedzīvotājiem” un secīgi ierosinātajiem grozījumiem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir paredzēts, ka ikvienā pašvaldībā ir jānodrošina sociālais darbs dažādām mērķa grupām, kā arī šādi sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi:
1) Pilngadīgām personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem (tai skaitā ar invaliditāti):
- aprūpes mājās pakalpojums,
- dienas aprūpes centra pakalpojums cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem,
- grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem,
- specializētās darbnīcas pakalpojums personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem,
- atelpas brīža pakalpojums.
2) Bērniem ar invaliditāti:
- aprūpes mājās pakalpojums (tai skaitā Invaliditātes likumā noteiktais aprūpes pakalpojums bērniem),
- dienas aprūpes centra (prioritāri 16-18 gadus veciem bērniem, kuri nav iekļauti izglītības procesā) pakalpojums;
- atelpas brīža pakalpojums.
Līdz ar to šīs pašvaldības, kurās minēto sociālo pakalpojumu sniedzēji vēl nav izveidoti,  ir prioritārās vietas jaunu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstībai minētajām mērķa grupām. Papildus jāņem vērā, ka plānošanas reģionu attīstības programmās 2021.-2027.gadam plānoto reģionālās nozīmes projektu sarakstā pārsvarā nav iekļautas projektu idejas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstībai.
Tāpat papildus skaidrojam, ka 4.3.5.1. pasākums nav plānots kā tiešs turpinājums 2014. – 2020. gada ES fondu plānošanas perioda ietvaros izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu finansēšanai. 
Vienlaikus to ir plānots īstenot atklātas projektu atlases veidā, iepriekš nenosakot konkrētus finansējuma saņēmējus.

Attiecīgi lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu attiecībā uz SAM 4.3.1. un 4.3.5. SAM un to ietvaros plānotajiem 4.3.1.5. un 4.3.5.1. pasākumiem, neparedzot šo pasākumu īstenošanā teritoriālo rīku izmantošanu un atbalsta plānošanu atbilstoši teritoriālās attīstības plānošanas dokumentiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši LM iebildumam attiecībā uz informatīvo ziņojumu par teritoriālā rīka izmantošanu, lūdzam svītrot no informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3.punkta LM pārziņas 4.3.1.5. un 4.3.5.1.pasākumus.

Vienlaikus nesaskaņojam protokollēmuma 3. punktā ietverto uzdevumu atbildīgajām iestādēm saskaņot ar VARAM SAM un to pasākumu īstenošanas nosacījumus reglamentējošos Ministru kabineta noteikumus pirms to virzības saskaņošanai Tiesību aktu projektu portālā un kvalitātes specifiskos vērtēšanas kritērijus pirms to izskatīšanas Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā kopumā. Skaidrojam, ka minētais pasākums neatbilst Eiropas Savienības fondu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, dublē procesus un rada papildu administratīvo slogu iesaistītajām institūcijām. Tāpat arī gadījumos, kad SAM un to pasākumu īstenošanas nosacījumi un specifiskie atbilstības un kvalitātes kritēriji skar tikai nozares ministrijas jautājumus, var nebūt nepieciešamība šo kritēriju un Ministru kabineta noteikumu izstrādē iesaistīt VARAM. Attiecīgi pienākums obligāti minēto dokumentu izstrādē iesaistīt VARAM šādos gadījumos var nepamatoti pagarināt to izstrādes un tālākas virzības procesu. Vēršam uzmanību, ka VARAM ir iespēja sniegt viedokli par SAM īstenošanas nosacījumu Ministru kabineta noteikumiem un attiecīgajiem vērtēšanas kritērijiem gan Uzraudzības komitejas, t.sk. apakškomiteju dokumentu aprites ietvaros, gan Tiesību aktu projektu portālā.

Tāpat jāmin, ka arī Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likumā ietvertās normas šādu pienākumu tiešā veidā atbildīgajām iestādēm nenosaka.

Vēlamies vērst uzmanību, ka LM Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā noteikta par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" koordināciju atbildīgo institūciju un attiecīgi, veicot šīs funkcijas, Tiesību aktu projektu portālā sniedz atzinumu par SAM un to pasākumu īstenošanas nosacījumus reglamentējošo Ministru kabineta noteikumu projektiem. LM kā par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" koordināciju atbildīgā institūcija tāpat arī tiek iesaistīta gan Ministru kabineta noteikumu, gan vērtēšanas kritēriju izstrādes posmā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma tekstu, izslēdzot iekšējās saskaņošanas gaitā pievienoto komentāru par nepieciešamajiem precizējumiem informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-