Projekta ID
22-TA-3420Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Nacionālās drošības likuma 39. panta devītajai daļai un 44. panta astotajai daļai institūciju, kurai iesniedzams šā likuma 39. panta pirmās daļas 4. punktā minētā informācija, kā arī institūciju, kurai iesniedzams pieteikums šā likuma 22.2 panta septītajā daļā, 40. panta pirmajā daļā, 41. panta pirmajā daļā un 42. panta pirmajā daļā minēto atļauju saņemšanai, un institūciju, kura īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta regulā (ES) 2019/452, ar ko izveido regulējumu ārvalstu tiešo ieguldījumu Savienībā izvērtēšanai (turpmāk - regula Nr. 2019/452), noteic Ministru kabinets, nevis Nacionālās drošības likums. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 108) 90. 91. punktam. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
"Apdraudējuma novēršanas kārtība nacionālajai drošībai nozīmīgām komercsabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem"
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka:
1) Nacionālās drošības likuma 39. panta devītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kurai iesniedzama šā panta pirmās daļas 4. punktā minētā informācija, iesniedzamās informācijas apjomu un tās iesniegšanas kārtību;
2) Šā likuma 42.1 panta trešā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā atļaujas aizdevuma saņemšanai nacionālajai drošībai nozīmīga komercsabiedrība, biedrība vai nodibinājums iesniedz pieteikumu;
3) Nacionālās drošības likuma 44. panta astotā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kurai iesniedzams pieteikums šā likuma 22.2 panta septītajā daļā, 40. panta pirmajā daļā, 41. panta pirmajā daļā un 42. panta pirmajā daļā minēto atļauju saņemšanai, iesniedzamās informācijas apjomu, tās iesniegšanas un izvērtēšanas, kā arī lēmuma par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt pieņemšanas un lēmuma par šā likuma 41. panta trešajā daļā minēto pienākumu noteikšanu pieņemšanas un paziņošanas kārtību un paziņojumā par pieņemto lēmumu iekļaujamo informāciju;
4) Šā likuma 44. panta devītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kura īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta regulā (ES) 2019/452, ar ko izveido regulējumu ārvalstu tiešo ieguldījumu Savienībā izvērtēšanai, noteikto sadarbības mehānismu starp Eiropas Komisiju un dalībvalstīm, kā arī saņemtās informācijas un informācijas pieprasījumu apstrādes, izvērtēšanas, izpildes un nosūtīšanas kārtību.
Ievērojot minēto un atbilstoši noteikumu Nr. 108 100. punktam, kas noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1. punktu.
1) Nacionālās drošības likuma 39. panta devītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kurai iesniedzama šā panta pirmās daļas 4. punktā minētā informācija, iesniedzamās informācijas apjomu un tās iesniegšanas kārtību;
2) Šā likuma 42.1 panta trešā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā atļaujas aizdevuma saņemšanai nacionālajai drošībai nozīmīga komercsabiedrība, biedrība vai nodibinājums iesniedz pieteikumu;
3) Nacionālās drošības likuma 44. panta astotā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kurai iesniedzams pieteikums šā likuma 22.2 panta septītajā daļā, 40. panta pirmajā daļā, 41. panta pirmajā daļā un 42. panta pirmajā daļā minēto atļauju saņemšanai, iesniedzamās informācijas apjomu, tās iesniegšanas un izvērtēšanas, kā arī lēmuma par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt pieņemšanas un lēmuma par šā likuma 41. panta trešajā daļā minēto pienākumu noteikšanu pieņemšanas un paziņošanas kārtību un paziņojumā par pieņemto lēmumu iekļaujamo informāciju;
4) Šā likuma 44. panta devītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt institūciju, kura īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta regulā (ES) 2019/452, ar ko izveido regulējumu ārvalstu tiešo ieguldījumu Savienībā izvērtēšanai, noteikto sadarbības mehānismu starp Eiropas Komisiju un dalībvalstīm, kā arī saņemtās informācijas un informācijas pieprasījumu apstrādes, izvērtēšanas, izpildes un nosūtīšanas kārtību.
Ievērojot minēto un atbilstoši noteikumu Nr. 108 100. punktam, kas noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Nacionālās drošības likuma 44. panta astotajā daļā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam papildināt projektu ar lēmuma par atteikumu izsniegt šā likuma 22.2 panta septītajā daļā, 40. panta pirmajā daļā, 41. panta pirmajā daļā un 42. panta pirmajā daļā minēto atļauju pieņemšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 3.1. apakšpunkts attiecas uz visām komercsabiedrībām, tajā skaitā, uz personālsabiedrībām, lūdzam papildināt 3.1.3. apakšpunktu ar norādi uz biedriem, tādējādi attiecinot to arī uz informācijas sniegšanu par personālsabiedrības biedriem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 3.1.6. apakšpunktā norādi "un nav noteikta kā obligāti sniedzama informācija". Norādām, ka nav skaidri saprotams, vai cita informāciju, kas svarīga saistībā ar šīs sabiedrības darbību nacionālajai drošībai nozīmīgas komercsabiedrības statusā, arī nav novērtējama kā obligāti sniedzama informācija atbilstoši noteikumu projekta 3.1. apakšpunkta ievaddaļai. Savukārt gadījumā, ja noteikumu projekta 3.1.6. apakšpunktā minētās citas informācijas iesniegšana ir fakultatīva, lūdzam izvērtēt un svītrot 3.1.6. apakšpunktu, izdalot atsevišķā noteikumu projekta punktā attiecīgā tiesību subjekta tiesības iesniegt arī citu informāciju papildus 3.1. apakšpunktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.2. apakšpunktu, aizstājot vārdu "sabiedrība" ar vārdiem "akciju sabiedrība", jo minētais punkts attiecas tikai uz akciju sabiedrībām, nevis jebkādām sabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.2.3. apakšpunktu. Norādām, ka nav skaidri saprotama konstrukcija, kas paredz sniegt informāciju no Latvijas Centrālā depozitārija uz pēdējo akcionāru sapulci saņemto akcionāru sarakstu ar dematerializētajām akcijām. Proti, nav skaidri saprotams, vai jāiesniedz informācija vai akcionāru saraksts (dokuments).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.4. apakšpunktu, norādot uz kuriem subjektiem tas ir attiecināms un tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.5.1. apakšpunktu, līdzīgi kā attiecībā uz citiem tiesību subjektiem, paredzot, ka biedrībai ir jānorāda arī savs nosaukums, ne tikai reģistrācijas numurs un juridiskā adrese.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 28. panta pirmajai daļai pēc biedrības ierakstīšanas reģistrā biedrības dibinātāji iegūst biedrības biedra statusu. Tāpat par biedrības dibinātājiem netiek ierakstītas ziņas biedrību un nodibinājumu reģistrā. Norādām, ka var veidoties situācijas, kad biedrības darbojoties ilglaicīgi un, mainoties biedru sastāvam, var pat nezināt informāciju par personām, kuras ir dibinājušas biedrību. Tādējādi, lūdzam izvērtēt iespēju noteikt prasību par biedrības dibinātāju saraksta iesniegšanu gadījumos, ja šāda informācija biedrībai ir pieejama un zināma.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 3.5.4. apakšpunktā ietverto prasību, jo tā nav saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.5.6. apakšpunktu, skaidrojot, kādu līgumu biedrībai ir jānorāda. Pretējā gadījumā punkta interpretācija ir pārāk plaša, jo var aptvert ikvienu līgumu, kuru biedrība noslēdz.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Nacionālās drošības likuma 39. panta pirmās daļas 4. punktam, nodibinājums Ministru kabineta noteikto institūciju informē, cita starp, arī par saņemtajiem aizņēmumiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu ar prasību nodibinājumiem iesniegt iepriekš minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 4. punktā ietvertā prasība par reģistrācijas numuru un juridisko adresi dublējas ar noteikumu projekta 3. punktā ietverto regulējumu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 3. un 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka biedrībās nav īpašnieku, bet ir biedri. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka biedrībās nav īpašnieku, bet ir biedri. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.3. apakšpunkta redakciju, ievērojot, ka visos šajā apakšpunktā minētajos gadījumos atzinumu sniedz Valsts drošības dienests.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 19.2. apakšpunktā norādīt atskaites punktu trīs darbadienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 20. punktu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" v.tml.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 22. un 23. punktā precīzāk noteikt, par kādām institūcijām minētajos punktos ir runa, bet 21. un 22. punktā skaidrot, kādos gadījumos informācija sniedzama institūcijām. Norādām, ka nav skaidrs, kura institūcija varētu būt cita institūcija, bet, kuras institūcijas sniedz priekšlikumus par politikas veidošanu (ņemot vērā, ka priekšlikumus var sniegt plašs institūciju klāsts, tai skaitā arī privātpersonas), kā arī tas, kādos gadījumos varētu rasties nepieciešamība informēt, līdz ar to attiecīgo nosacījumu piemērošana praksē varētu būt apgrūtinoša.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2019/452 7. pantā norādīts ne vien uz ietekmi uz drošību, bet arī sabiedrisko kārtību. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu vai sniegt pamatojumu tam, ka vērtēts tiek vienīgi nacionālo drošību interešu apdraudējums, bet ne sabiedriskās kārtības apdraudējums, noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 23.1. apakšpunktā paredzēt termiņu, kādā Valsts drošības iestādei jāsniedz atzinums, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 18. punktā ietverto iebildumu vēršam uzmanību, ka pretēji izziņā minētajam atsevišķos gadījumos (piemēram, 23.2. apakšpunktā) tiek noteikti arī termiņi informācijas apritei starp Ekonomikas ministriju un citu dalībvalsti, kā arī Eiropas Komisiju. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nevar skaidrot Komerclikumā ietverto regulējumu un paredzēt, ka dematerializētas akcijas ir uzskatāmas par uzrādītāja akcijām. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 25. punktu, paredzot kāda informācija vai dokumenti atbilstoši šo noteikumu 3.2.3. apakšpunktam ir jāiesniedz līdz 2023. gada 30. jūnijam, tādējādi nodrošinot skaidru un noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam atbilstošu pārejas noteikumu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 2.2. apakšpunktam normatīvā akta projektu raksta, cita starpā, ievērojot juridisko terminoloģiju. Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību aizstāt projekta 25. punktā vārdu "uzradītajām" ar vārdu "uzrādītāja".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz nosacījumus, kuriem izpildoties, Ministru kabinets var lemt par atteikumu izsniegt Nacionālās drošības likuma 22.2 panta septītajā daļā, 40. panta pirmajā daļā, 41. panta pirmajā daļā, 42. panta pirmajā daļā un 42.1 panta trešajā daļā minēto atļauju. Tomēr no noteikumu projekta anotācijas izriet, ka noteikumu projekts šādu regulējumu paredz. Ievērojot minēto, lūdzam salāgot noteikumu projekta anotāciju ar noteikumu projektā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju. Norādām, ka nav skaidrs, kā regulas Nr. 2019/452 6. panta 6. punkta prasības tiek ieviestas noteikumu projekta 11. punktā. Tāpat arī norādām, ka nav sniegts skaidrojums, kā ieviestas regulas Nr. 2019/452 4. panta, 6. panta 1. punkta un 9. panta 1. punkta prasības. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz fizisko personu datu apstrādi, lūdzam noteikumu projektā ietvert regulējumu,ka personas datu apstrāde veicama atbilstoši regulas Nr. 2019/452 14. pantā noteiktajam, proti: "Jebkādu personas datu apstrādi, ievērojot šo regulu, veic saskaņā ar Regulu (ES) 2016/679 un Regulu (ES) 2018/1725 un tikai tiktāl, ciktāl tas nepieciešams, lai dalībvalstis varētu veikt ārvalstu tiešo ieguldījumu izvērtēšanu un lai nodrošinātu šajā regulā paredzētās sadarbības efektivitāti. Personas datus saistībā ar šīs regulas īstenošanu glabā vienīgi tik ilgi, cik vajadzīgs, lai sasniegtu mērķus, kādiem tie savākti." Minēto informāciju, tai skaitā personas datu apstrādes nepieciešamību un mērķi atbilstoši minētajām regulām, lūdzam ietvert arī noteikumu projekta anotācijas 1. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. punkts noteic, ka šo noteikumu 1.1.2. apakšpunktā minētais pieteikums iesniedzams Ekonomikas ministrijā. Vienlaikus šādu regulējumu noteic arī noteikumu projekta 5., 6., 7., 8. un 9. punkta ievaddaļa. Ievērojot, ka saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 2., 5., 6., 7., 8. un 9. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu, novēršot tehniskas kļūdas, tai skaitā 3.3. apakšpunktā precizējot vārda "noteiktajām" galotni.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 3.4.2. apakšpunktā svītrot vārdus "ja tāds ir noslēgts", jo personālsabiedrība tiek izveidota uz sabiedrības līguma pamata.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2023. gada 16. februāra sēdē pārrunāto (sk. sēdes protokola Nr. 1 2. §), lūdzam precizēt noteikumu projekta 24. un 25. punktu, sākotnēji nosakot pārejas regulējumu attiecībā uz noteikumu projekta 3.2.3. apakšpunkta piemērošanu un tikai pēc tam nosakot, ka Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumi Nr. 606 "Noteikumi par Nacionālās drošības likumā noteiktajai institūcijai iesniedzamo informāciju un darbībām ar informāciju par ārvalstu tiešajiem ieguldījumiem" tiek atzīti par spēku zaudējušiem.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 6. sadaļu ar skaidrojumu, kas pamato, ka sabiedrības līdzdalība uz projektu neattiecas. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota vienīgi:
1) institūciju vadības dokumentu plānošanas procesā;
2) ja sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanas procesā tiek regulēta ar citu ārējo normatīvo aktu;
3) ja izstrādājamais dokuments satur ierobežotas pieejamības informāciju vai valsts noslēpumu.
Šo noteikumu 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
1) institūciju vadības dokumentu plānošanas procesā;
2) ja sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanas procesā tiek regulēta ar citu ārējo normatīvo aktu;
3) ja izstrādājamais dokuments satur ierobežotas pieejamības informāciju vai valsts noslēpumu.
Šo noteikumu 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Piedāvātā redakcija
-
