Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
4. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija līdz kārtējā gada 31.augustam var aktualizēt šo noteikumu otrajā punktā minēto ienākumu līmeni.
Iebildums
Ņemot vērā, ka ienākumu līmenis, kuru nedrīkst pārsniegt mājsaimniecība, lai tā pretendētu uz valsts atbalstu kurināmajam, aprēķināts, pamatojoties uz OECD aplēsēm par pieejamu mājokli, lūdzu skaidrot, kas ir priekšnosacījumi vai kritēriji, balstoties uz kuriem par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija veiks šī minētā ienākumu līmeņa aktualizēšanu? Un atbilstoši kādam rādītājam vai rādītāju kopumam notiks minētā aktualizācija?
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
16. Maksas samazinājumu par patērēto elektroenerģiju, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret elektroenerģijas tirgotāju.
Iebildums
Mājsaimniecībām, kurām ir zemi ienākumi, vai vispār nav ienākumu bieži veidojās parādi par komunāliem pakalpojumiem. Viens no iemesliem var būt fakts, ka mājsaimniecība nespēj samaksāt par pakalpojumu ienākumu trūkuma dēļ, otrs iemesls var būt, ka mājsaimniecība vērsās sociālajā dienestā mēneša otrajā pusē un sociālais dienests nepaspēja veikt mājokļa pabalsta pārskaitījumu pirms pakalpojuma sniedzējs sagatavoja kārtējo rēķinu. Minētais punkts pasliktinās mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem situāciju un liegs iespēju saņemt atbalstu, līdz ar ko mājsaimniecībām var veidoties lielāki parādi, ko nespēs segt sociālais dienests mājokļa pabalsta ietvaros. Uzskatām, ka arī mājsaimniecībām, kurām ir izveidojušies parādi, būtu tiesības saņemt atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
26. Maksas samazinājumu par patērēto dabasgāzi, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret pakalpojuma sniedzēju.
Iebildums
Mājsaimniecībām, kurām ir zemi ienākumi, vai vispār nav ienākumu bieži veidojas parādi par komunāliem pakalpojumiem. Viens no iemesliem var būt fakts, ka mājsaimniecība nespēj samaksāt par pakalpojumu ienākumu trūkuma dēļ, otrs iemesls var būt, ka mājsaimniecība vērsās sociālajā dienestā mēneša otrajā pusē un sociālais dienests nepaspēja veikt mājokļa pabalsta pārskaitījumu pirms pakalpojuma sniedzējs sagatavoja kārtējo rēķinu. Minētais punkts pasliktinās mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem situāciju un liegs iespēju saņemt atbalstu, līdz ar ko mājsaimniecībām var veidoties lielāki parādi, ko nespēs segt sociālais dienests mājokļa pabalsta ietvaros. Uzskatām, ka arī mājsaimniecībām, kurām ir izveidojušies parādi, būtu tiesības saņemt atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
38. Maksas samazinājumu par patērēto siltumenerģiju nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzēju.
Iebildums
Mājsaimniecībām, kurām ir zemi ienākumi, vai vispār nav ienākumu bieži veidojas parādi par komunāliem pakalpojumiem. Viens no iemesliem var būt fakts, ka mājsaimniecība nespēj samaksāt par pakalpojumu ienākumu trūkuma dēļ, otrs iemesls var būt, ka mājsaimniecība vērsās sociālajā dienestā mēneša otrajā pusē un sociālais dienests nepaspēja veikt mājokļa pabalsta pārskaitījumu pirms pakalpojuma sniedzējs sagatavoja kārtējo rēķinu. Minētais punkts pasliktinās mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem situāciju un liegs iespēju saņemt atbalstu, līdz ar ko mājsaimniecībām var veidoties lielāki parādi, ko nespēs segt sociālais dienests mājokļa pabalsta ietvaros. Uzskatām, ka arī mājsaimniecībām, kurām ir izveidojušies parādi, būtu tiesības saņemt atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
66. Atbalstu mājsaimniecībai var izmaksāt skaidrā naudā vai pārskaitīt uz iesniegumā norādīto personas konta numuru kredītiestādē vai pasta norēķinu sistēmā. Ja tiek veikts pārskaitījums uz personas kontu ārvalsts kredītiestādē, šā atbalsta saņēmējs sedz visas izmaksas par pārskaitījumu, tostarp konvertācijas izmaksas, ārpus Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts. Pārskaitāmā summa tiek samazināta par bankas vai kredītiestādes ieturēto komisijas maksu arī tad, ja kļūdaini veikts maksājums atkārtoti tiek nosūtīts atbalsta saņēmējam.
Iebildums
Nav skaidrs, vai persona, saņemot minēto atbalstu un mājokļa pabalstu, nesaņems dubulto atbalstu. Izdevumu apliecinošus dokumentus par individuālo apkuri persona var iesniegt gan valsts atbalsta saņemšanai, gan mājokļa pabalsta saņemšanai. Lūdzam skaidrot anotācijā, vai informācija par valsts atbalsta apmēru atspoguļosies SOPA un sociālās palīdzības sniedzēji saņems informāciju par izdevumu apliecinošiem dokumentiem, iesniegumu atbalsta apmēru un pārskaitījumu?
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
74. Valsts kompensē pašvaldībām piecus euro par viena šo noteikumu 64. punktā minētā iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Iebildums
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.1 panta četrpadsmitā daļa paredzēja, ka laika periodā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. jūnijam valsts kompensēja pašvaldībām astoņus euro par viena iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Uzskatām, ka kompensācija jāsaglabā līdzšinējā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Mājsaimniecības vidējo ienākumu mēnesī pēdējo 12 mēnešu periodā uz vienu mājsaimniecības locekli aprēķins
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta pielikuma nosaukumu, jo tas neatspoguļo saturu pilnā apmērā. Proti, pielikumā ietverts ne vien mājsaimniecības vidējo ienākumu aprēķins, bet arī mājsaimniecības izdevumu aprēķins. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju un aprēķiniem par SOPA moduļa aktivizēšanu, saskaņošanu ar Ministru kabineta noteikumu projektu, kā arī iekļaut administratīvā sloga izmaksas. Anotācijā lūgums detalizēti aprakstīt procesu, kā faktiski notiks datu apmaiņa un kā funkcionēs atbalsta sistēma.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rindkopa "Kārtība, kādā pakalpojuma sniedzējs un iesaistītās institūcijas nodrošina informācijas apriti un tās apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumi informācijas sistēmā". 
Anotācijā noteikts, ka “Lai vienādotu pieeju, Valsts ieņēmumu dienesta iesniegtie dati par ienākumiem tiek samazināti par 30%, ņemot vērā, ka vidējais nodokļu apmērs no algota darbinieka ikmēneša atalgojuma ir 30%.”

Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā ir virkne datu par personas ienākumiem, un ne tikai no algota darba. Lūdzam skaidrot, cik mērķēti un leģitīmi ir rēķināt personas individuālos ienākumus, samazinot to apmēru ar vidējiem rādītājiem, ņemot vērā būtiskās atšķirības starp dažādiem pastāvošiem nodokļu režīmiem. Minētā situācija rada risku, ka personas un mājsaimniecības ienākumi var tikt sarēķināti neprecīzi, personai vai mājsaimniecībai liedzot iespēju saņemt valsts atbalstu, kā arī tās var nepamatoti saņemt valsts atbalstu.

Tāpat lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumus ar ienākumu veidiem, kuri tiks izmantoti personas ienākumu aprēķinā – minētais ienākumu veidu uzskaitījums var būt arī kā Ministru kabineta noteikumu pielikums.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rindkopa "Kārtība, kādā pakalpojuma sniedzējs un iesaistītās institūcijas nodrošina informācijas apriti un tās apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumi informācijas sistēmā".

Saskaņā ar anotācijā noteikto “Tāpat jānorāda, ka vērā netiek ņemta dati par personām, kas ir deklarētas vai reģistrētas ieslodzījumu vietās vai valsts sociālās aprūpes iestādēs.”

Lūdzam sniegt informāciju, kā tiks identificētas minētās personas, ņemot vērā, ka Fizisko personu reģistrā netiek uzkrāta informācija par personām institūcijās pēc šādām pazīmēm:
- ilgstošas aprūpes institūcijās,
- ieslodzījuma vietās,
- patvēruma meklētāju izmitināšanas vietās,
- patversmēs vai krīzes centros,
- psihoneiroloģiskajās ārstniecības iestādēs.
 
Informējam, ka persona var atrasties kādā no minētajām iestādēm, taču tās deklarētā vai reģistrētā dzīvesvieta ir cita adrese.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rindkopa "Kārtība, kādā pakalpojuma sniedzējs un iesaistītās institūcijas nodrošina informācijas apriti un tās apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumi informācijas sistēmā". 
Saskaņā ar anotācijā noteikto, “Tāpat jānorāda, ka ņemot vērā tehniskās iespējas, šobrīd informācijas sistēmā mājsaimniecības ienākumu aprēķinā ņem vērā visus Valsts ieņēmumu dienests iesniegtos datus par ienākumiem, taču attiecībā uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras iesniegtajiem datiem mājsaimniecību ienākumu aprēķinā tiek izslēgti dati par pabalstiem, kam it vienreizējs raksturs, piemēram, miršanas pabalsts, dzimšanas pabalsts.”

Labklājības ministrija uzskata, ka visi ienākumu veidi, kuri netiks ņemti vērā, vērtējot mājsaimniecību ienākumus, ir jānosaka Ministru kabineta noteikumos, lai saprastu gan pieeju, gan kritērijus, kādi tikuši izmantoti, nosakot šo ienākumu veidu izņēmumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vadoties no Ministru kabineta noteikumu un anotācijas projektos sniegtās informācijas ir saprotams, ka projekta izpildē būs iesaistītas arī pašvaldības un SIA "ZZ Dats".  Lūdzam iekļaut minētās institūcijas šajā sadaļā, kā arī veikt administratīvo izmaksu monetāro novērtējumu. Lūdzam skaidrot, vai SIA “ZZ Dats” kā SOPA izstrādātāji un nodrošinātāji bija iesaistīti Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādē?
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
64. Lai saņemtu šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteikto atbalstu (turpmāk — atbalsts mājsaimniecībai), mājokļa īpašnieks, kopīpašnieks, īrnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldnieks, kas apsaimnieko daudzdzīvokļu dzīvojamo māju ar individuālo siltumapgādes sistēmu, ne biežāk kā reizi mēnesī elektroniski, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv, vai klātienē, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA (turpmāk — administrēšanas lietojumprogramma), elektroniski (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu), izmantojot oficiālo elektronisko adresi, vai pa pastu iesniedz pašvaldībai iesniegumu, kurā norāda iesniedzēja vārdu, uzvārdu, personas kodu, pārvaldnieka kontaktinformāciju un kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas konta numuru, kurā ieskaitāms atbalsts mājsaimniecībai. Iesniegumā ietver pašapliecinājumu par attiecīgās apkures esību mājoklī un to, ka citi mājsaimniecības locekļi nav iesnieguši iesniegumu atbalsta saņemšanai par iesniegumā minēto mājokli, kā arī pašapliecinājumu par malkas iegādi šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā tiks organizēta atbalsta administrēšana, kuras pašvaldības iestādes nodrošinās atbalsta administrēšanu, vai ir izveidots jauns atbalsta sniegšanas SOPA modulis, vai arī atbalsts tiks sniegts, izmantojot 2022. gadā izveidoto SOPA moduli? Kā tehniski notiks iesniegumu iesniegšana un ienākumu vērtēšana?
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
71. Pašvaldība atbalstu mājsaimniecībai nepiešķir, ja:
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kura pašvaldības iestāde administrēs minēto iesniegumu izskatīšanu un atteikuma aktu sagatavošanu. Lūdzam vērst uzmanību, ka iesniegumu izskatīšana ir papildus slogs iestādēm, kuras administrēs pakalpojumu, pat ja cenu kāpums nebūs liels, vai personas ienākumi pārsniegs noteikumos noteikto ienākumu līmeni un nevarēs iesniegt iesniegumu elektroniski, klātienē klienti varēs iesniegt iesniegumus un lūgs iestādi izsniegt rakstisku atbildi par atteikumu piešķirt valsts atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-