Atzinums

Projekta ID
23-TA-823
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
2016.gada 27.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.daļas a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinim veicot personas datu apstrādi, ir jānodrošina godprātīga attieksme pret personas datiem. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību, jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti). Datu nodošanai (kā jebkurai cita veida apstrādei) ir nepieciešams tiesisks pamats un mērķis.

Jebkurā gadījumā, kad dati tiek nodoti, ārējā normatīvajā aktā ir jābūt skaidri definētam nolūkam datu nodošanai un datu apjomam, kas tiks nodoti, lai novērstu patvaļīgu un pārmērīgu, kā arī nepamatotu personu datu apstrādi.

Vēršam uzmanību, ka no minētās normas nav saprotams, kādus datus un kādā nolūkā nodos De minimis atbalsta uzskaites sistēmai.

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt vai papildus norādīt datu nodošanas apjomu un nolūku.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu.

No minētās normas izriet, ka pēc glabāšanas termiņa notecējuma sistēmā iekļauto informāciju pārvieto uz citām sistēmām tās arhivēšanai vai dzēš no sistēmām. Vēršam uzmanību, ka personu datu pārvietošana uz citām informācijas sistēmām arhivēšanas nolūkā neizriet no, piemēram, likuma “Par valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 pantā pirmās daļas 4. punktā definētajiem Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmas mērķiem, arī  projekta anotācijā nav ietverta informācija par šādu datu apstrādi arhivēšanas nolūkā.

Jānorāda, ka ne no projekta, nedz arī anotācijas teksta neizriet nedz tiesiskais pamats, nedz datu apjoms datu nodošanai un arhivēšanai.

Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju, norādot tiesisko pamatojumu projekta 21. punktā paredzētajai personu datu apstrādei un precizēt informāciju par informācijas sistēmu, uz kuru paredzēts pārvietot datus, kā arī norādīt, cik ilgi dati tiks uzglabāti arhivēšanas nolūkos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams par kādu likumu ir runa normas kontekstā. Lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas 2.1.apakšpunktā ir sniegta informācija, ka projekts ietekmēs uzņēmējus. Lūdzam atbilstoši vienotā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portāla funkcionalitātei norādīt arī nozares, kuras projekts tieši skars, kā arī nozaru ietekmes aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam sniegt detalizētāku ietekmes aprakstu gan fiziskām personām, gan juridiskām, jo esošā informācija ir vispārīga.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.2.3. un 2.2.4.apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, jo anotācijas 2.1.apakšpunktā ir sniegta informācija, ka projekts ietekmēs uzņēmumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām (publisko pārvaldi) – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu.  Anotācijā ir sniedzama informācija, kā projekts ietekmēs minētās institūcijas, proti, vai administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro un tas ir atspoguļojams anotācijas 7.2.apakšpunktā. Tāpat lūdzam minēt visas valsts pārvaldes iestādes, kuras ietekmēs projekts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktā ir norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienests elektroniskās deklarēšanas sistēmā personu datus apstrādās, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta a) un c) apakšpunktos minētajiem tiesiskajiem pamatojumiem, jo apstrāde ir vajadzīga, lai “izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu” un “izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.”

Vēršam uzmanību, ka Datu regulas 6. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētais tiesiskais pamats personu datu apstrādei ir datu subjekta piekrišana. Savukārt uz pārzini attiecināms juridiskais pienākums kā tiesiskais pamats ir norādīts Datu regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktā un tiesiskais pamats uzdevums sabiedrības interesēs ir norādīts Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktā.

Vērtējot projektu un anotāciju kopumā, secināms, ka personu datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta c) un e) apakšpunktos minētie tiesiskie pamati, proti, uz pārzini attiecināms juridiskais pienākums un uzdevums sabiedrības interesēs. Izsakām priekšlikumu izvērtēt, vai atsauces uz Datu regulas apakšpunktiem ir norādītas korekti.
 
Piedāvātā redakcija
-