Projekta ID
23-TA-1486Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 49.punkts ietver informāciju, ka komercdarbības atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014 projekta iesniedzējam piešķir, ja ievēroti attiecīgie Regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, kas neietver visus Regulas Nr. 651/2014 nosacījumus, kas ir jāievēro. Attiecīgi lūdzam dzēst noteikumu projekta 5.punktā atsauci uz šo noteikumu 49.punktu, jo noteikumu projekta 5.punktā jau ir pateikts, ka atbalstu sniedz saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja pasākumā plānots atbalstu sniegt saskaņā Regulu (EK) Nr. 1370/2007, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar atbilstošajiem nosacījumiem, kas izriet no Regulas (EK) Nr. 1370/2007. Vienlaikus lūdzam papildināt arī anotācijas 5.4. 1. tabulu. "Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem" ar izvērtējumu atbilstoši Regulai (EK) Nr. 1370/2007.
Papildus lūdzam ņemt vērā, ka Regulas Nr. 651/2014 36.b punkts paredz atbalsta piešķiršanu uzņēmumiem, kam pēc atklāta, pārredzama un nediskriminējoša publiskā iepirkuma konkursa ir piešķirts sabiedrisko pakalpojumu līgums par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumu sniegšanu.
Papildus lūdzam ņemt vērā, ka Regulas Nr. 651/2014 36.b punkts paredz atbalsta piešķiršanu uzņēmumiem, kam pēc atklāta, pārredzama un nediskriminējoša publiskā iepirkuma konkursa ir piešķirts sabiedrisko pakalpojumu līgums par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumu sniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta III sadaļu “Pieejamais finansējums” ar punktu, kurā tiek noteikta Modernizācijas fonda finansējuma atbalsta intensitāte (%) un finansējuma saņēmēja līdzfinansējuma apmērs (%) projekta ietvaros no kopējām attiecināmām izmaksām vismaz attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes iestādēm. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 10.4.apakšpunktā paredzēts, ka projekta iesniedzēji var būt arī valsts tiešās pārvaldes iestādes, noteikumu projekta 18.1.apakšpunktā paredzēts, ka tiešās pārvaldes iestādei maksimālais Modernizācijas fonda finansējums ir 100 000 euro, 19.punktā paredzēts, ka projektu finansē arī no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, un 94.punktā noteikts, ka valsts budžeta iestādēm līdzfinansējumu nodrošina no valsts budžeta, bet šobrīd no noteikumu projekta nav saprotams, kāds ir prognozētais līdzfinansējuma apmērs, kas būs jānodrošina valsts tiešās pārvaldes iestādei projekta īstenošanai. Uzskatām, ka attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes iestādēm ir jābūt skaidri noteiktam finansējuma apmēra regulējumam arī attiecībā uz līdzfinansējuma nodrošināšanu, ņemot vērā, ka valsts tiešās pārvaldes iestādes pamatā tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Lūdzam izvērtēt, vai atbalsta intensitātes nosacījums nebūtu nosakāms noteikumu projekta 19.punktā, paredzot nosacījumu attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 19.punkts nosaka, ka projektu finansē no Modernizācijas fonda līdzekļiem un līdzfinansē no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, savukārt, noteikumu projekta 18.1. apakšpunkts nosaka, ka projekta iesniedzējam, kas ir pašvaldība, pašvaldības izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai tiešās pārvaldes iestāde, maksimālais pieejamais Modernizācijas fonda finansējums ir 100 000 euro. Ņemot vērā minēto, nav skaidri saprotams, kāds līdzfinansējuma apmērs būs jānodrošina gadījumā, ja projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums nepārsniegs minētos 100 000 euro, līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punkta redakciju. Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, norādot ietekmi uz pašvaldību budžetiem, jo gadījumos, kad finansējuma saņēmējs būs pašvaldība, tai būs jānodrošina līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar prasībām, kas izriet no Regulas Nr. 651/2014 6.panta prasībām, vienlaikus nosakot, ka gadījumā, ja darbi ir uzsākti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, viss projekts ir noraidāms. Nepieciešamības gadījumā lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 21.4. un 21.5.apakšpunktu.
Papildus lūdzam noteikumos iekļaut "darbu sākums" definīciju un lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu.
Papildus lūdzam noteikumos iekļaut "darbu sākums" definīciju un lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam normas skaidrībai precizēt, saskaņā ar kādu Regulas Nr.651/2014 pantu plānots piešķirt atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka noteikumos ir ietvertas skaidras atsauces uz Regulas Nr. 651/2014 normām, lūdzam 33.2.apakšpunktu papildināt ar atsauci uz Regulas Nr. 651/2014 36.b pantu, vienlaikus noteikumu projekta V.nodaļā iekļaujot visus šī panta attiecināmos nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka noteikumos ir ietverti skaidri nosacījumi, t.sk. atsauces uz Regulas Nr. 651/2014 normām, lūdzam noteikumu projekta VI. nodaļu papildināt ar atsauci uz Regulas Nr. 651/2014 36.a pantu, vienlaikus iekļaujot visus tā attiecināmos nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Neatbalstāmās nozares un darbības ir minētas tikai Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1.punktā. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 44.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumu korektu ievērošanu, aicinām noteikumu projekta 44.2.apakšpunktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"44.2. nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem".
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas 2023.gada 13.decembra regulas Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam, 3.panta 2.punktā noteiktajam atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt piešķirtā, nevis faktiski saņemtā atbalsta apjomu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam, aicinām noteikumu projekta 44.5.apakšpunktā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 48.punkts ir pretrunā šo noteikumu 13.3.apakšpunktā noteiktajam, ka aizliegta ir jebkāda kumulācija, līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt normas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam noteikumu 49.3. un 49.4. apakšpunktus precizēt, lai nodrošinātu, ka ar terminu "saņēmējs" tiek saprasts, ka saņēmējs tiek vērtēts grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu, aicinām precizēt noteikumu projekta 49.4.apakšpunktā ietverto nosacījumu norādot, ka atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiek pārbaudīta, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām šo apakšpunktu dzēst, jo tas uzliek nosacījumu attiecībā uz pašiem noteikumu projekta nosacījumiem, ka tie nedrīkst radīt ES tiesību pārkāpumu, nevis to, ka šis nosacījums būtu pārbaudāms uz atbalsta pretendentu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šī punkta redakciju, ņemot vērā, ka nav skaidrs, kādas prasības ir jāizpilda, kas izriet no regulas 8. panta 3. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir tikai tāds atbalsts, kas piešķirts pārkāpjot attiecīgās regulās noteiktos nosacījumus. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 55.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
55. Ja tiek pārkāpti Regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, Vides investīciju fonds finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu, savukārt, ja tiek pārkāpti Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, Vides investīciju fonds finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” nav noteiktas prasības elektrotransportam (noteikumos ietvertās prasības attiecas tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju). Tāpat minētie noteikumi neparedz prasības attiecībā uz uzlādes punktu infrastruktūru (izņemot trešās grupas ēku projektēšanā, kur jāparedz tikai optimālais to skaits). Savukārt Publisko iepirkumu likums, ņemot vērā, ka elektrotransports ir “tīrais” autotransports, pieļauj piedāvājumu salīdzināšanai vērtēt tikai cenu (transportlīdzekļu ekspluatācijas ietekme uz enerģētiku un vidi ir jāizvērtē tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebildums attiecībā uz sadaļu - Citi nosacījumi, Zaļais publiskais iepirkums.
Vēršam uzmanību, ka MK 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” nav noteiktas prasības elektrotransportam (noteikumos ietvertās prasības attiecas tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju). Tāpat minētie noteikumi neparedz prasības attiecībā uz uzlādes punktu infrastruktūru (izņemot trešās grupas ēku projektēšanā, kur jāparedz tikai optimālais to skaits).
Savukārt Publisko iepirkumu likums, ņemot vērā, ka elektrotransports ir “tīrais” autotransports, pieļauj piedāvājumu salīdzināšanai vērtēt tikai cenu (transportlīdzekļu ekspluatācijas ietekme uz enerģētiku un vidi ir jāizvērtē tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju). Attiecīgi būtu apsverams, vai ir nepieciešams noteikumos paredzēt kādas papildu prasības Publisko iepirkumu likumā noteiktajām elektrotransporta iegādē.
Turklāt šobrīd, ņemot vērā problemātiku to izvērtēšanā, tiek apsvērts izslēgt no noteikumiem tādas prasības kā trokšņa emisijas līmeņa (tai skaitā riepu radītā trokšņa emisijas līmeņa) un prasības par informāciju/norādījumiem par ekoloģisku braukšanu. Vienlaikus no anotācijas nav saprotams, kas ir sistēmas, kas uzrāda ekoloģiskas braukšanas rādītājus transportlīdzekļa salonā.
Vēršam uzmanību, ka MK 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” nav noteiktas prasības elektrotransportam (noteikumos ietvertās prasības attiecas tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju). Tāpat minētie noteikumi neparedz prasības attiecībā uz uzlādes punktu infrastruktūru (izņemot trešās grupas ēku projektēšanā, kur jāparedz tikai optimālais to skaits).
Savukārt Publisko iepirkumu likums, ņemot vērā, ka elektrotransports ir “tīrais” autotransports, pieļauj piedāvājumu salīdzināšanai vērtēt tikai cenu (transportlīdzekļu ekspluatācijas ietekme uz enerģētiku un vidi ir jāizvērtē tikai uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju). Attiecīgi būtu apsverams, vai ir nepieciešams noteikumos paredzēt kādas papildu prasības Publisko iepirkumu likumā noteiktajām elektrotransporta iegādē.
Turklāt šobrīd, ņemot vērā problemātiku to izvērtēšanā, tiek apsvērts izslēgt no noteikumiem tādas prasības kā trokšņa emisijas līmeņa (tai skaitā riepu radītā trokšņa emisijas līmeņa) un prasības par informāciju/norādījumiem par ekoloģisku braukšanu. Vienlaikus no anotācijas nav saprotams, kas ir sistēmas, kas uzrāda ekoloģiskas braukšanas rādītājus transportlīdzekļa salonā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā aizpildīt 2.1.apakšpunktu, norādot noteikumu projekta īstenošanai sagaidāmos izdevumus no Modernizācijas fonda, kā arī sagaidāmos izdevumus valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanai situācijā, ja projekta īstenotājs būs valsts budžeta iestāde, ievērojot sniegto iebildumu pie noteikumu projekta III sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 10.4. apakšpunktā norādīto, ka projekta iesniedzējs var būt valsts tiešās pārvaldes iestāde, noteikumu projekta 19.punktā norādīto, ka projekts tiek līdzfinansēts no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, un noteikumu projekta 94.punktā noteikto, ka finansējuma saņēmējam, kas ir valsts budžeta iestāde, līdzfinansējumu nodrošina no valsts budžeta un maksājumus veic no līdzekļiem, kas projekta īstenošanai paredzēti tās ministrijas budžetā, kuras padotībā ir attiecīgā valsts budžeta iestāde, lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” skaidrot, kā tiks nodrošināts minētais finansējums attiecīgās ministrijas budžetā. Ja paredzēts, ka attiecīgais finansējums valsts budžeta iestādēm jānodrošina no ministrijas budžetā esošajiem līdzekļiem, tad lūdzam to arī skaidri norādīt, nepieciešamības gadījumā precizējot arī noteikumu projekta 94.punktu. Savukārt, ja plānots, ka valsts budžeta iestādēm līdzfinansējuma apmērs saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.1.apakšpunktu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, tad punkts “Cita informācija” ir jāpapildina ar informāciju norādot, ka projektu īstenošanai Modernizācijas fonda finansējuma daļa un valsts budžeta līdzfinansējuma daļa (tikai attiecībā uz valsts budžeta iestādēm) tiks pieprasīta no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka situācijā, ja valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru plānots pieprasīt no 80.00.00 programmas, tad vēl jo būtiskāk ir noteikumu projektā paredzēt normas, kas paredz skaidru finansējuma apmēra regulējumu arī attiecībā uz līdzfinansējuma nodrošināšanu, ja projekta īstenotājs ir valsts budžeta iestāde, par ko norādīts iebildumā pie noteikumu projekta III sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 13.4. apakšpunktā noteiktais dublē 49.3.apakšpunktā noteikto, attiecīgi aicinām pārskatīt un precizēt normas, kas dublējas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pievienot aprēķinu anotācijā (12.lpp "rezultāti" 5. un 6. punktos) kas paskaidro norādītos datus par emisiju samazinājumu un elektroenerģijas ietaupījumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā 7.lpp. un nolikumā 37. punktā pārbaudīt izmantoto formulējumu: "ar jaudu līdz 150 kW".
Piedāvātā redakcija
"ar jaudu virs 22 kW un zem 150 kW"
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju anotācijā 7.lpp un 12.lpp izmantot (emisijas) "CO2 ekv." (CO2 ekvivalentā) "CO2" vietā, jo autotransports veido arī N2O un CH4 emisijas.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību anotācijā 6.lpp. teikumam "Noteikumu projektā paredzēts, ka, uz finansējumu pretendēt varēs tikai tāds komersants, kura īpašumā un savā saimnieciskajā darbībā tiek izmantoti vismaz pieci transportlīdzekļi." pievienot informāciju no noteikumu projekta 27.3. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
"Noteikumu projektā paredzēts, ka, uz finansējumu pretendēt varēs tikai tāds komersants, kura īpašumā un savā saimnieciskajā darbībā tiek izmantoti vismaz pieci transportlīdzekļi, un projektā ir ieplānots iegādāties vismaz trīs elektromobiļus."