Atzinums

Projekta ID
25-TA-1608
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izcelt fonda finansējuma avotu “valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem” atsevišķā punktā, ņemot vērā nepieciešamību atsaukties uz to citos tiesību aktos, un attiecīgi izteikt likumprojekta 2. pantu piedāvātajā redakcijā. 
Piedāvātā redakcija
2. pants. Fonda finansējuma avoti
Fonda finanšu līdzekļus veido:
1) valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likums);
2) valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem;
3) fizisko un juridisko personu ziedojumi atbilstoši Fonda izmantošanas virzieniem;
4) ārvalstu finanšu palīdzība atbilstoši Fonda izmantošanas virzieniem;
5) citi ieņēmumu avoti saskaņā ar Ministru kabineta vai Saeimas lēmumiem.
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā izmaiņas 2. panta redakcijā, lūdzam precizēt 3. pantā atsauces uz 2. panta punktiem un attiecīgi izteikt likumprojekta 3. pantu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
3. pants. Fonda finanšu līdzekļu plānošana
(1) Šā likuma 2. panta 1., 2. un 5. punktā minētie līdzekļi tiek plānoti valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" (turpmāk - 74. resors) atsevišķā budžeta programmā, kas budžeta izpildes procesā tiek pārdalīti uz atbildīgās ministrijas budžeta programmu ar tādu pašu nosaukumu, ja par to ir pieņemts lēmums valsts budžeta likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Šā likuma 2. panta 4. punktā minētie līdzekļi tiek plānoti atbildīgās ministrijas budžetā.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētajā 74. resora atsevišķā budžeta programmā, kā arī atbildīgo ministriju atbilstošās budžeta programmās iepriekšējā saimnieciskajā gadā neizlietotos asignējumus valsts pamatfunkciju īstenošanai, kuru resurss izdevumu segšanai bija dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, atbildīgās ministrijas ir tiesīgas pieprasīt no neizlietoto asignējumu rezerves budžeta un finanšu vadības jomas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, kas izriet no likumprojekta 4.punkta pirmās daļas 3.punkta, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kuram, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums. Lai nodrošinātu skaidrību, ka, piešķirot Fonda finanšu līdzekļus, tie tiks plānoti budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā budžeta programmā, par kuru tiks sagatavoti un virzīti attiecīgie Ministru kabineta rīkojumi, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka šajos Ministru kabineta rīkojumos, paredzot Fondu finanšu līdzekļu piešķiršanu saimnieciskās darbības veicējiem, tiks ietverti arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija

 
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Tā kā likumprojekts paredz arī sabiedrības informēšanu par sasniegtajiem rezultātiem ar piešķirtajiem finanšu resursiem un notiek pakāpeniska pāreja uz sniegumā balstītu budžetēšanu, tad izsakām priekšlikumu izteikt 5. panta trešo daļu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
(3) Ministru kabinets var izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas, izlietošanas un informēšanas par sasniegtajiem rezultātiem kārtību.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas "Risinājuma apraksts" sadaļas 4. rindkopu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Likumprojekta 2. pants nosaka Fonda finansējuma avotus. Fonda finanšu līdzekļus veidos papildu valsts budžeta līdzekļi (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem), kā arī tie valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem, fizisko un juridisko personu ziedojumi, ārvalstu finanšu palīdzība (ja tie piešķirti Fonda mērķu sasniegšanai atbilstoši finanšu līdzekļu izlietošanas virzieniem) un citi ieņēmumu avoti saskaņā ar Ministru kabineta vai Saeimas lēmumiem.
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību terminoloģiju precizēt atbilstīgi anotācijas projekta 1.3.sadaļu, lietojot "likums par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likums)".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu minēt saīsinājumu "Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS)", kad tekstā tas tiek minēts pirmo reizi.
Piedāvātā redakcija
-