Atzinums

Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
19.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti rosinām paplašināt investīcijas mērķa grupu, tajā iekļaujot pensijas vecumu nesasniegušas personas ar funkcionāliem traucējumiem, proti, saskaņot šo punktu ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 28.panta 1.daļas 2.punktu.
Priekšlikums izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“4. Investīcijas otrās kārtas mērķa grupa ir pensijas vecuma personām un personām ar funkcionāliem traucējumiem, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu.”

Iespējams, attiecīgi būtu jāmaina arī normatīvā akta nosaukums.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
arī par: [..]
38. Īstenojot šo noteikumu 29. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs pats vai īstenojot iepirkumu līgumus, ievēro šādus nosacījumus:
38.1. šo noteikumu 29.1., 29.2. un 29.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai izmanto investīcijas pirmās kārtas ietvaros izveidoto tipveida būvprojektu ģimeniskai videi pietuvinātā pakalpojuma izveidei un ievēro šo noteikumu 28.8. apakšpunktā minētos ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu nodrošināšanas principus;



Atkārtoti vēršam uzmanību, ka šobrīd vienas ēkas uzbūves, ieskaitot teritorijas labiekārtošanu, projekta pielāgošanu un aprīkojuma iegādi, potenciālās izmaksas ir 2 485,41 EUR/m2 bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN), plānotais atbalsts – 1948,58 EUR/m2 bez PVN. Rezultatīvi vienas ēkas uzbūvei nepieciešams pašvaldības līdzfinansējums 42,6% apmērā (starpība 21,6 % apmērā un PVN).
Mūsu ieskatā pastāv risks, ka pašvaldības nerealizēs investīcijas ietvaros plānotos projektus un līdz ar to sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, tiks samazinātas pieejas iespējas būtiski nepieciešamiem sociālajiem un nodarbinātības pakalpojumiem.
Ņemot vērā minēto, iebilstam par plānoto Atveseļošanas fonda finansējuma apjomu (1 273 204  EUR) vienai ēkai. Rosinām to palielināt atbilstoši esošajai tirgus situācijai būvniecības nozarē.
Vienlaikus, lai sasniegtu noteiktos rādītājus, atkārtoti aicinām ļaut pašvaldībai individuāli izstrādāt būvprojektu gadījumos, kad pirmās kārtas ietvaros izveidotais tipveida būvprojekta risinājums nav pielāgojams pašvaldības vajadzībām, t. sk. pieejamā zemes gabala konfigurācijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
LLPA informē par Rīgas valstspilsētas viedokli:
Iebildums:
Saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju (sadaļa “Mērķrādītāji”) katram pensionāram vai pārim ir jānodrošina individuāla guļamistaba un sanitārais mezgls, savukārt 3.4. kritērijā “Veidojamā sociālā pakalpojuma sniegšanas vieta  plānota atbilstoši ģimenes mājas principiem (klientiem ir pieejama dzīvojamā istaba un virtuve, kur uzturas visi, tai skaitā darbinieks ar specifiskiem uzdevumiem, vienlaikus katram klientam ir arī sava personiskā telpa (guļamistaba)).” ir minēts, ka jānodrošina tikai personiskā telpa guļamistaba. Ņemot vērā minēto, lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam salāgot dokumentos savstarpēji sniegto informāciju. Papildus minētajam 2.pielikumā “Ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniegšanai uzbūvēto ēku minimālais aprīkojuma saraksts” nav definētas sanitārā mezgla minimālās prasības. Papildus minētajam, lūdzam anotācijā skaidrot, kuras no 2.pielikumā minēto telpu veidiem ir obligāti jānodrošina izveidojamajā sociālajā ēkā, kā arī sniegt skaidrojumu, kuras no šīm telpām ir koplietojamas, piemēram, priekšnams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
LLPA saskaņo šo TAP punktu, vienlaikus informē par Rīgas valstspilsētas viedokli:
Iebildums.
Šobrīd augstas inflācijas apstākļos un divu apjomīgo vienlaikus ieviešamo investīciju fondu (t.i., AF un Kohēzijas politikas programma 2021. -2027.gadam) rezultātā pašvaldībām ir ierobežoti brīvi pašu līdzekļi. Pašvaldības investīciju fondu projektu līdzfinansējuma nodrošināšanai piesaista Valsts kases aizdevumus ar salīdzinoši augstām kredītprocenta likmēm, kas sadārdzina projekta ieviešanu. Līdz ar to, lai mazinātu slogu gan uz pašvaldības aizņemšanās iespējām, gan uz valsts budžetu, no kura tiek finansēti pašvaldības aizņēmumi Valsts kasē, aicinām 36.1.1. punktā noteikt avansa maksājuma kopsummu 50 procentus no projekta Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējuma kopējā apmēra.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LLPA saskaņo šo TAP punktu, vienlaikus informē par Rīgas valstspilsētas viedokli:
Iebildums.
Vēršam Labklājības ministrijas uzmanību, ka vienas sociālās ēkas būvniecības izmaksas šīs dienas cenas ir aptuveni 2,7 milj. euro (ar PVN). Atbilstoši pašreizējiem 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas nosacījumiem AF finansējums ir vien 1,27 milj. euro. Tādējādi pašvaldībai ir jārod līdzfinansējums aptuveni 50% vienas ēkas būvniecībai. Ņemot vēra, ka šobrīd augstas inflācijas apstākļos un divu apjomīgo vienlaikus ieviešamo investīciju fondu (t.i., AF un Kohēzijas politikas programma 2021. -2027.gadam) rezultātā pašvaldībām ir ierobežoti brīvi pašu līdzekļi. Aicinām MK protokollēmumā paredzēt, ka projekta īstenošanai pašvaldība var aizņemties līdz 50% no projekta Atveseļošanās fonda finansējuma. Minētais veicinās arī sekmīgu šī pasākuma rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-