Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 4.tabulā Satiksmes ministrijas pārziņā esošajam ES fondu pasākumam 3.1.1.4. “Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība” kā teritoriālās pieejas veids norādīti “1” – finansējuma dalījums reģionāli atbilstoši IKP uz vienu iedzīvotāju, lielāko finansējuma apjomu paredzot plānošanas reģionam ar mazāko reģionālo IKP uz vienu iedzīvotāju, vai cits teritoriālais kritērijs un “3” - plānots finansējums reģiona noteiktajiem virzieniem, t.sk. reģionam piedaloties kā projekta partnerim.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) un tās 1.pielikumam: 1) plānojot finansējuma sadalījumu, netiks piemērots plānoto teritoriālo rīku izmantojuma aprakstā minētais apgrieztais IKP un 2) Investīcijas Rīgas pilsētas transporta infrastruktūrā tiks veiktas atbilstoši Rīgas ilgtermiņa attīstības stratēģijai līdz 2030.gadam, Rīgas attīstības programmai 2021.–2027.gadam, Rīgas teritorijas plānojumam līdz 2030.gadam u.c. plānošanas dokumentiem.
Ņemot vērā minēto, iebilstam 1. un 3.teritorālās pieejas veida norādīšanai minētajam pasākumam, kas ir pretrunā Programmā noteiktajam, un kā atbilstošu lūdzam norādīt 2.teritoriālās pieejas veidu - reģionālie projekti, reģionam attīstības programmā iezīmējot potenciāli atbalstāmos projektus, kam būtu jāsniedz priekšroka, vai reģiona iezīmētā atbalstāmā projekta teritorija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 4.tabulā Satiksmes ministrijas pārziņā esošajiem ES fondu pasākumiem 2.3.1., 2.3.1.1., 2.3.1.2., 2.3.1.3., 3.1.1., un 3.1.1.5. kā teritoriālās pieejas veids norādīti “2” – reģionālie projekti, reģionam attīstības programmā iezīmējot potenciāli atbalstāmos projektus, kam būtu jāsniedz priekšroka, vai reģiona iezīmētā atbalstāmā projekta teritorija un “3”- plānots finansējums reģiona noteiktajiem virzieniem, t.sk. reģionam piedaloties kā projekta partnerim.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Programmas 1.pielikumam investīcijas pilsētu transporta infrastruktūrā Satiksmes ministrijas pārziņā esošajos pasākumos tiks veiktas atbilstoši pašvaldību teritoriju attīstības stratēģijām (pašvaldību attīstības programmām).
Ņemot vērā minēto, iebilstam 3.teritoriālās pieejas veida norādīšanai pie SAM pasākumiem 2.3.1., 2.3.1.1., 2.3.1.2., 2.3.1.3., 3.1.1. un 3.1.1.5., jo tas ir pretrunā Programmā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam informatīvā ziņojuma Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punktā noteiktajam uzdevumam Satiksmes ministrijai kā atbildīgajai iestādei saskaņot ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM):
- Ministru kabineta noteikumu projektus par Eiropas Savienības (ES) kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.3.1.1., 2.3.1.2., 2.3.1.3., 3.1.1.4., 3.1.1.5.specifisko atbalsta mērķu pasākumu īstenošanas nosacījumiem pirms to virzības saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā;
- ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.3.1.1., 2.3.1.2., 2.3.1.3., 3.1.1.4., 3.1.1.5. SAM pasākumu projektu iesniegumu vērtēšanas specifisko atbilstības kritērijus un kvalitātes kritērijus pirms to izskatīšanas ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā.
Līdzšinējā pieredze ar ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda Satiksmes ministrijas pasākumu Ministru kabineta noteikumiem, kā arī Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju un pasākumu Ministru kabineta noteikumiem un informatīvajiem ziņojumiem liecina, ka saskaņošana pirms oficiālās saskaņošanas uzsākšanas vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā vai pirms uzraudzības komitejas paildzina saskaņošanas procesu.
Informatīvajā ziņojumā par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2022.gada 1.septembrim (pusgada ziņojums) (izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 18.oktobra sēdē (prot.Nr.53, 70.§) norādīts: “Pie nosacījuma, ja atbildīgās iestādes nodrošina šī ziņojuma pielikumā esošo SAM ieviešanas nosacījumu un atlašu uzsākšanas laika grafiku bez būtiskiem kavējumiem, ievērojot normālu projektu ieviešanas ciklu, līdz 2023.gada beigām atlasēs pakāpeniski izsludināmais finansējums (3,6 mljrd. euro ES fondu finansējuma) varētu nodrošināt nepieciešamos investīciju izdevumus N+3* izpildei. Tādēļ ir kritiski svarīgi atbildīgajām iestādēm nodrošināt nepieciešamās darbības, lai būtiski nenovirzītos no iepriekš minētā investīciju uzsākšanas plāna.”
Vēršam uzmanību, ka iepriekšējā saskaņošana ar VARAM neparedz īsākus saskaņošanas termiņus vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā vai uzraudzības komitejā, līdz ar to, VARAM priekšlikums var radīt novirzes no atbildīgo iestāžu ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafika, jo tas tika sagatavots, neņemot vērā iepriekšējo saskaņošanu ar VARAM, tādējādi radot riskus N+3 izpildei.
Tāpat vēlamies atzīmēt, ka jau šobrīd izveidotie formāti (ES fondu apakškomitejas, uzraudzības komiteja, vienotais tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas protāls) neliedz VARAM iespēju piedalīties Satiksmes ministrijas pasākumu Ministru kabineta noteikumu un vērtēšanas kritēriju saskaņošanā.

* Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 105.pantam: “Komisija atceļ saistības attiecībā uz jebkuru programmas summu, kura līdz 31.decembrim trešajā kalendārajā gadā pēc budžeta saistību gada nav izmantota priekšfinansējumam [..] vai par kuru nav iesniegts maksājuma pieteikums [..], par 2021.–2026.gadu”.
Piedāvātā redakcija
-