Projekta ID
24-TA-1547Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 31.panta pirmā daļa paredz, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks par nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu var prasīt vienreizēju atlīdzību, ja mobilo sakaru bāzes staciju ierīkošanai vai būvniecībai izmanto šā likuma 30. panta trešās daļas 2. punktā minētos publiskas personas nekustamā īpašuma ārējos konstruktīvos elementus.
Vēršam uzmanību, ka starpinstitūciju sanāksmes laikā tika diskutēts arī jautājums par jau noslēgto nomas līgumu darbību un to, ka noslēgtie nomas līgumi turpinās un ir spēkā līdz to darbības termiņam.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu un precizēt likumprojekta 31.panta pirmo daļu, tajā paredzot vienreizējās atlīdzības prasību arī uz tiem nomas līgumiem, kas beigsies, t.i., uz šobrīd spēkā esošajiem nomas līgumiem.
Vēršam uzmanību, ka starpinstitūciju sanāksmes laikā tika diskutēts arī jautājums par jau noslēgto nomas līgumu darbību un to, ka noslēgtie nomas līgumi turpinās un ir spēkā līdz to darbības termiņam.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu un precizēt likumprojekta 31.panta pirmo daļu, tajā paredzot vienreizējās atlīdzības prasību arī uz tiem nomas līgumiem, kas beigsies, t.i., uz šobrīd spēkā esošajiem nomas līgumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz Elektronisko sakaru likuma 31.panta pirmo daļu papildināt ar trešo punktu, tajā paredzot, ka nekustamā īpašuma īpašnieks par nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu var prasīt vienreizēju atlīdzību, ja mobilo sakaru bāzes staciju ierīkošanai vai būvniecībai izmanto šā likuma 30. panta trešās daļas 2. punktā minētos publiskas personas nekustamā īpašuma ārējos konstruktīvos elementus.
Anotācijā norādīts, ka Ministru kabinets atbalstīja vienreizējas samaksas veikšanu, nosakot Ministru kabineta 2024.gada 4. jūnija sēdes protokola Nr.23 66. § "Informatīvais ziņojums "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai"" 2.1. apakšpunktā veikt Elektronisko sakaru likuma grozījumus, paredzot Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā nosaka vienreizēju atlīdzību nekustamā īpašuma īpašniekam par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai un būvniecībai, tostarp pārbūvei un atjaunošanai, nepieciešamā nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu.
Ievērojot minēto, lūdzam sīkāk skaidrot par vienreizējās atlīdzības saņemšanu/ prasīšanu gadījumā, ja mobilo sakaru bāzes stacija, kas izvietota uz publiskas personas nekustamā īpašuma ārējā konstruktīvā elementa, atjaunojama vai pārbūvējama, un lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta norma nav precizējama atbilstoši anotācijā norādītajam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt.
Anotācijā norādīts, ka Ministru kabinets atbalstīja vienreizējas samaksas veikšanu, nosakot Ministru kabineta 2024.gada 4. jūnija sēdes protokola Nr.23 66. § "Informatīvais ziņojums "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai"" 2.1. apakšpunktā veikt Elektronisko sakaru likuma grozījumus, paredzot Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā nosaka vienreizēju atlīdzību nekustamā īpašuma īpašniekam par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai un būvniecībai, tostarp pārbūvei un atjaunošanai, nepieciešamā nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu.
Ievērojot minēto, lūdzam sīkāk skaidrot par vienreizējās atlīdzības saņemšanu/ prasīšanu gadījumā, ja mobilo sakaru bāzes stacija, kas izvietota uz publiskas personas nekustamā īpašuma ārējā konstruktīvā elementa, atjaunojama vai pārbūvējama, un lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta norma nav precizējama atbilstoši anotācijā norādītajam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz izteikt Elektronisko sakaru likuma 31.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"Ministru kabinets nosaka metodiku, kādā nosakāma nekustamā īpašuma platība, par kuru nekustamā īpašuma īpašniekam aprēķina atlīdzību, kā arī metodiku un kārtību, kādā aprēķina un nekustamā īpašuma īpašniekam izmaksā atlīdzību par elektronisko sakaru tīkla būvniecībai nepieciešamā nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu."
Likumprojekts papildināts arī ar pārejas regulējumu, kas nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2027.gada 31.decembrim izdod šā likuma 31.panta ceturtajā daļā norādītos Ministru kabineta noteikumus. Turklāt, likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot par likumprojektā paredzētās normas, konkrēti, 31.panta ceturtās daļas normas spēkā stāšanos, ņemot vērā, ka Ministru kabinetam līdz 2027.gada 31.decembrim jāizdod šā likuma 31.panta ceturtajā daļā norādītos Ministru kabineta noteikumus. Vienlaikus lūdzam skaidrot, kāda kārtība un metodika piemērojama vienreizējam aprēķinam, ja metodika un kārtība izstrādājama līdz 2027.gada nogalei, bet likumprojektā paredzētā norma ( 31.panta ceturtā daļa) stājas spēkā uzreiz nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
"Ministru kabinets nosaka metodiku, kādā nosakāma nekustamā īpašuma platība, par kuru nekustamā īpašuma īpašniekam aprēķina atlīdzību, kā arī metodiku un kārtību, kādā aprēķina un nekustamā īpašuma īpašniekam izmaksā atlīdzību par elektronisko sakaru tīkla būvniecībai nepieciešamā nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu."
Likumprojekts papildināts arī ar pārejas regulējumu, kas nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2027.gada 31.decembrim izdod šā likuma 31.panta ceturtajā daļā norādītos Ministru kabineta noteikumus. Turklāt, likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot par likumprojektā paredzētās normas, konkrēti, 31.panta ceturtās daļas normas spēkā stāšanos, ņemot vērā, ka Ministru kabinetam līdz 2027.gada 31.decembrim jāizdod šā likuma 31.panta ceturtajā daļā norādītos Ministru kabineta noteikumus. Vienlaikus lūdzam skaidrot, kāda kārtība un metodika piemērojama vienreizējam aprēķinam, ja metodika un kārtība izstrādājama līdz 2027.gada nogalei, bet likumprojektā paredzētā norma ( 31.panta ceturtā daļa) stājas spēkā uzreiz nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši starpinstitūciju sanāksmē panāktajai vienošanās, anotācija pie Likumprojekta 2.pantā iekļautā Elektronisko sakaru likuma 28. panta sestās daļas 5.punkta un 6.punkta papildināta ar šādu informāciju: “Turklāt 2024.gada 29.aprīlī ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes regula par gigabitisku elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas izmaksu samazināšanas pasākumiem, Regulas (ES) 2015/2120 grozīšanu un Direktīvas 2014/61/ES atcelšanu (Gigabitiskās infrastruktūras akts) (turpmāk – Gigabitu Regula), līdz ar to dalībvalstīm ir tieši jāpiemēro Gigabitu Regulā noteiktās prasības, tostarp attiecīgie pienākumi tīkla operatoriem un publiskā sektora struktūrām, kurām pieder fiziskā infrastruktūra (tostarp, ēku jumti un fasādes) vai kuras to kontrolē attiecībā uz piekļuves nodrošināšanu minētajai fiziskajai infrastruktūrai.
Gigabitu regulā iekļautais regulējums ir tieši piemērojams dalībvalstīs, un kā viena no prasībām attiecas uz elektronisko sakaru infrastruktūras izvietošanu publiskā sektora struktūru īpašumā, proti, Gigabitu regulas 3. pants paredz, ka tīkla operatori un publiskā sektora struktūras, kurām pieder fiziskā infrastruktūra vai kuras to kontrolē, pēc operatora rakstiska pieprasījuma izpilda visus pamatotos pieprasījumus par piekļuvi minētajai fiziskajai infrastruktūrai saskaņā ar taisnīgiem un saprātīgiem noteikumiem, kas attiecas arī uz cenu, lai ierīkotu elektronisko sakaru elementus vai ar to saistīto iekārtu elementus. Publiskā sektora struktūras, kurām pieder fiziskā infrastruktūra vai kuras to kontrolē, izpilda visus šādus pamatotos pieprasījumus saskaņā ar nediskriminējošiem noteikumiem.
Fiziskā infrastruktūra Gigabitu regulas izpratnē ir ēkas, tostarp to jumti un to fasādes daļas, vai ieejas ēkās un jebkurš cits aktīvs, ieskaitot ielu aprīkojumu, piemēram, apgaismes stabus, ceļazīmes, luksofori, sludinājumu dēļus, ceļu lietošanas maksas iekasēšanas staciju konstrukcijas, autobusu un tramvaju pieturas un metro un dzelzceļa stacijas.
Gigabitu regula paredz arī gadījumus, kad piekļuves atteikums fiziskajai infrastruktūrai ir pamatots.”
Tāpat anotācijā, sniedzot skaidrojumu par Likumprojekta 4.pantu, norādīts, ka "Attiecībā uz publisko tiesību subjektiem ir saistošs Gigabitu regulas 3. panta 2.punkts: 2. (...) Lai atvieglotu šādu vienošanos noslēgšanu, dalībvalstis var dot norādījumus attiecībā uz noteikumiem, tostarp attiecībā uz cenu. Līdz ar to Ministru Kabinetam ir tiesības noteikt atlīdzības kārtību attiecībā uz publiskām personām. Gigabitu regula (3.panta 5.punkts) paredz arī gadījumus, kad publisko tiesību subjekts piekļuvi nekustamajam īpašumam var atteikt."
Vēršam uzmanību, ka jau starpinstitūciju sanāksmē tika norādīts, ka anotācija papildināma ne tikai ar atsauci uz Gigabitu regulu, bet tajā arī sniedzams skaidrojums par tajā ietverto normu tvērumu. Tai skaitā, anotācijā būtu konkrēti minami piemēri, kad nekustamā īpašuma īpašnieks var atteikt piekļuvi nekustamajam īpašniekam, tos anotācijā norādot pie Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas (likumprojekta 2. pants) un papildinot arī ar skaidrojumu, kā notiks īpašnieka informēšana un, ka īpašniekam 30 dienu laikā būs tiesība atteikt šīs iekārtas uzstādīt.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka anotācijā Gigabitu regula norādīta vairākkārt ar atšķirīgu spēkā stāšanās datumu, aicinām precizēt anotāciju, norādot vienu pareizo datumu.
Gigabitu regulā iekļautais regulējums ir tieši piemērojams dalībvalstīs, un kā viena no prasībām attiecas uz elektronisko sakaru infrastruktūras izvietošanu publiskā sektora struktūru īpašumā, proti, Gigabitu regulas 3. pants paredz, ka tīkla operatori un publiskā sektora struktūras, kurām pieder fiziskā infrastruktūra vai kuras to kontrolē, pēc operatora rakstiska pieprasījuma izpilda visus pamatotos pieprasījumus par piekļuvi minētajai fiziskajai infrastruktūrai saskaņā ar taisnīgiem un saprātīgiem noteikumiem, kas attiecas arī uz cenu, lai ierīkotu elektronisko sakaru elementus vai ar to saistīto iekārtu elementus. Publiskā sektora struktūras, kurām pieder fiziskā infrastruktūra vai kuras to kontrolē, izpilda visus šādus pamatotos pieprasījumus saskaņā ar nediskriminējošiem noteikumiem.
Fiziskā infrastruktūra Gigabitu regulas izpratnē ir ēkas, tostarp to jumti un to fasādes daļas, vai ieejas ēkās un jebkurš cits aktīvs, ieskaitot ielu aprīkojumu, piemēram, apgaismes stabus, ceļazīmes, luksofori, sludinājumu dēļus, ceļu lietošanas maksas iekasēšanas staciju konstrukcijas, autobusu un tramvaju pieturas un metro un dzelzceļa stacijas.
Gigabitu regula paredz arī gadījumus, kad piekļuves atteikums fiziskajai infrastruktūrai ir pamatots.”
Tāpat anotācijā, sniedzot skaidrojumu par Likumprojekta 4.pantu, norādīts, ka "Attiecībā uz publisko tiesību subjektiem ir saistošs Gigabitu regulas 3. panta 2.punkts: 2. (...) Lai atvieglotu šādu vienošanos noslēgšanu, dalībvalstis var dot norādījumus attiecībā uz noteikumiem, tostarp attiecībā uz cenu. Līdz ar to Ministru Kabinetam ir tiesības noteikt atlīdzības kārtību attiecībā uz publiskām personām. Gigabitu regula (3.panta 5.punkts) paredz arī gadījumus, kad publisko tiesību subjekts piekļuvi nekustamajam īpašumam var atteikt."
Vēršam uzmanību, ka jau starpinstitūciju sanāksmē tika norādīts, ka anotācija papildināma ne tikai ar atsauci uz Gigabitu regulu, bet tajā arī sniedzams skaidrojums par tajā ietverto normu tvērumu. Tai skaitā, anotācijā būtu konkrēti minami piemēri, kad nekustamā īpašuma īpašnieks var atteikt piekļuvi nekustamajam īpašniekam, tos anotācijā norādot pie Elektronisko sakaru likuma 28.panta sestās daļas (likumprojekta 2. pants) un papildinot arī ar skaidrojumu, kā notiks īpašnieka informēšana un, ka īpašniekam 30 dienu laikā būs tiesība atteikt šīs iekārtas uzstādīt.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka anotācijā Gigabitu regula norādīta vairākkārt ar atšķirīgu spēkā stāšanās datumu, aicinām precizēt anotāciju, norādot vienu pareizo datumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 1.panta redakciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, kas attiecināmas uz likumprojektu izstrādi (izslēgt nevis svītrot; pēc vārdiem nevis aiz vārdiem). Lūdzam šo pārskatīt arī pārējā likumprojektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekts paredz papildināt Elektronisko sakaru likumu ar 30.panta 7.1 pantu, kas nosaka: "Ja puses nevienojas citādi, pēc 30.panta trešās daļas 2.punktā noteiktā nekustamā īpašuma, kuram noteikts lietošanas tiesību aprobežojums, īpašnieka pieprasījuma uz ēkas ārējās konstrukcijas uzstādīto mobilo sakaru bāzes staciju par elektronisko sakaru komersanta līdzekļiem:
1) nojauc, ja nekustamā īpašuma īpašnieks saskaņojis nojaukšanas projektu, kurā paredzēts nekustamo īpašumu nojaukt;
2) pārvieto, ja ēkas ārējās konstrukcijas turpmākai ekspluatācijai nepieciešama tās pārbūve vai atjaunošana un saskaņā ar darbu organizēšanas projektu to nevar veikt, kamēr mobilo sakaru bāzes stacija ir izvietota uz nekustamā īpašuma ēkas ārējās konstrukcijas.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam skaidrot, ko saprot ar vārdiem "darbu organizēšanas projekts" un "saskaņā ar darbu organizēšanas projektu to nevar veikt".
1) nojauc, ja nekustamā īpašuma īpašnieks saskaņojis nojaukšanas projektu, kurā paredzēts nekustamo īpašumu nojaukt;
2) pārvieto, ja ēkas ārējās konstrukcijas turpmākai ekspluatācijai nepieciešama tās pārbūve vai atjaunošana un saskaņā ar darbu organizēšanas projektu to nevar veikt, kamēr mobilo sakaru bāzes stacija ir izvietota uz nekustamā īpašuma ēkas ārējās konstrukcijas.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam skaidrot, ko saprot ar vārdiem "darbu organizēšanas projekts" un "saskaņā ar darbu organizēšanas projektu to nevar veikt".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Likumprojekta 3. pantā iekļautā 30. panta sestā daļa ir papildināta ar regulējumu, kas paredz, ka nekustamā īpašuma īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs, papildus 30. panta septītajā daļā noteiktajam, nedrīkst veikt darbības, kas kavētu elektronisko sakaru tīkla vai tā infrastruktūras inženierbūves ierīkošanu vai būvniecību nekustamajā īpašumā. Likumprojekta 3. pantā ietvertā ESL 30. panta sestās daļas 1. punktā noteiktā regulējuma būtība ir nodrošināt, lai nekustamā īpašuma īpašnieks bez kavēšanās ļautu piekļuvi savam nekustamajam īpašumam elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai vai būvniecībai atbilstoši saskaņotajam ierīkošanas vai būvniecības projektam. Ļoti būtiski ir, lai netiktu kavēta piekļūve nepieciešamajām telpām, piemēram aizslēgtu durvju dēļ, kā arī pie ēku ārējām konstrukcijām, tostarp jumtiem
Lūdzam sīkāk skaidrot, ko saprot ar jēdzienu "bez kavēšanās", to pamatojot/ skaidrojot ar kādiem piemēriem, tā kā kavēšanās var būt vienai pusei pamatota, bet otra puse to kavēšanos var uzskatīt par nepamatotu (kur būtu tā samērības robeža šīm jēdzienam).
Lūdzam sīkāk skaidrot, ko saprot ar jēdzienu "bez kavēšanās", to pamatojot/ skaidrojot ar kādiem piemēriem, tā kā kavēšanās var būt vienai pusei pamatota, bet otra puse to kavēšanos var uzskatīt par nepamatotu (kur būtu tā samērības robeža šīm jēdzienam).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.2.sadaļu ar pamatojumu likumprojekta spēkā stāšanai nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību salāgot informāciju anotācijas 2.1.sadaļā ar likumprojektā veiktajiem precizējumiem, jo likumprojekta 2.pantā piedāvātais grozījums 28.panta devītajā daļā paredz, ka kopīpašumā esošā nekustamajā īpašumā jaunu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu vai izbūvi nepieciešams saskaņot ar vairāk nekā pusi no kopīpašniekiem. Vai arī lūdzam sniegt papildu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.sadaļu ar informāciju par sabiedrības līdzdalības rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 15.punktu visiem projektiem aizpilda šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.6. un 14.7. (projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām) apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
