Atzinums

Projekta ID
24-TA-1254
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums 19. panta 13. punktu
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta izdošanas pamatojumu ar atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Likums) 19. panta 14. punktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz kārtību, kā īsteno finanšu instrumentus. Lūdzam atbilstoši minētajam deleģējumam precizēt arī noteikumu projekta 1. punktu. 
Papildus lūdzam izvērtēt pamatotību noteikumu projekta izdošanas pamatojumā norādīt Likuma 19. panta 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7. 2.1.1.1. investīcijas ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu, skaidri un izsekojami izdalot sasniedzamo iznākuma rādītāju (mājokļi ar uzlabotu energoefektivitāti) un rezultāta rādītāju (kopējās primārās enerģijas patēriņa samazinājums) atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) noteiktajam.
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 7.2. un 7.3.apakšpunktā norādīt, ka minētie rādītāji ir nacionālie rādītāji, jo šādi rādītāji nav iekļauti Programmā. Tāpat lūdzam noteikt, ka Ekonomikas ministrija kā atbildīgā iestāde nodrošinās nepieciešamo uzraudzību minētajiem nacionālajam rādītājam.

Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ekonomikas ministrijas iepriekš sniegtajai informācijai 2.1.1.1.pasākumam piemērojami šādi Programmas radītāji: Nr. RCR 26 "Gada primārās enerģijas patēriņš (tai skaitā: mājokļi, sabiedriskās ēkas, uzņēmumi, citi)" ar sasniedzamo vērtību 2029.gadā 112 595; RCO 18 "Mājokļi ar uzlabotu energoefektivitāti" ar sasniedzamo vērtību 2024.gadā 2000, 2029.gadā 13 450 un i.2.1.1.a "Mājokļi ar uzlabotu energoefektivitāti, kuros dzīvo enerģētikas nabadzības riskam pakļautas personas" ar sasniedzamo vērtību 2024.gadā 1000 un 2029.gadā 2017 (minētais sasniedzamo vērtību sadalījums vēl pirms pieteiktajiem Programmas grozījumiem).

Tāpat vēršam uzmanību, ka Programmā nav paredzēts iznākuma vai rezultāta rādītājs par atbalstīto daudzdzīvokļu māju platību, vienlaikus, atbilstoši 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa rādītāju metodoloģijas aprakstam secināms, ka platība noteikta pēc pieņēmumiem par vidējām izmaksām 1 m2 atjaunošanai (kopējais renovēto daudzdzīvokļu māju apjoms m2 nosakāms sekojoši: 149 142 857.14 / 199.88 EUR/m2 = 746 161 m2 ) un atbildīgajai iestādei informācija par atjaunoto daudzdzīvokļu ēku platību nepieciešama statistikas veidošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. 2.1.1.1. investīcijai pieejamais finansējums ir 173 218 155 euro  (no tā elastības finansējuma apjoms – 23 222 755 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 147 235 431 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 19 124 621 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 25 982 724 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 098 134 euro), tai skaitā:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktā norādīto Eiropas Reģionālās attīstības fonda elastības finansējumu uz 29 007 341 euro un valsts budžeta elastības finansējumu uz 5 118 943 euro.
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas sniegtajai informācijai pie Programmas grozījumiem, 2.1.1.1.pasākumam noteiktais elastības finansējums ietver arī elastības finansējumu par 2.1.1.2.pasakumu "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos", t.sk. atbilstoši saskaņošanai saņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2023.gada 5.septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" iekļautajai informācijai.
Ja Ekonomikas ministrija plāno 2.1.1.1.pasākumam piemērot tikai šī pasākuma elastības finansējumu, lūdzam iesūtīt Finanšu ministrijai attiecīgus precizējumus Programmas papildinājumā.
Tāpat vēršam uzmanību, ka šobrīd vēl nav pieņemti lēmumi par Programmas elastības finansējuma sadales principiem vai tvērumu ne kopumā, ne attiecībā uz Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo investīciju elastības finansējumu, attiecīgi projektu īstenošanai, t.sk. projektu iesniegumu atlasēm, elastības finansējums nav pieejams. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektā ietvertos nosacījumus par finansējumu, kāds ir pieejams projektiem (proti, bez elastības finansējuma).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
20. Sabiedrība "Altum" un dzīvokļu īpašnieku pilnvarotās personas nodrošina Ekonomikas ministrijai un citām ES fondu īstenošanu un uzraudzību nodrošinošām institūcijām piekļuvi dokumentācijai, kas attiecināma uz projekta īstenošanu un 2.1.1.1. investīcijas ietvaros noteikto prasību izpildi.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 20.punktā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondus regulējošiem normatīvajiem aktiem, piekļuve dokumentācijai ir atļauta iestādēm, kas nodrošina ES fondu investīciju un projektu īstenošanas uzraudzību. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka attiecīgais nosacījums izriet gan no horizontālo nosacījumu, gan līgumu par projektu īstenošanu nosacījumiem, īpaši uz Altum, kas konkrētā specifiskā atbalsta mērķa ietvaros ir finansējuma saņēmējs. Ievērojot minēto, regulējumu nevajag dublēt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
28.8. pievienotās vērtības nodokļa izmaksas;
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidru normas piemērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 28.8.apakšpunktu ar nosacījumu "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā".
Piedāvātā redakcija
28.8. pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
6.
Noteikumu projekts
35. Dzīvokļu īpašniekiem ir pienākums:
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka stratēģiski svarīgu projektu īsteno un tā papildu komunikācijas pasākumus veic atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīnijās "Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas" noteiktajam. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Programmas 3.pielikumamm "Stratēģiskas nozīmes darbības" 2.1.1.1.pasākums ir iekļauts kā pasākums, kura ietvaros tiks īstenoti stratēģiski svarīgi projekti.
Papildus vēršam uzmanību, ka minētā informācija nepieciešama regulārajai ziņošanai Eiropas Komisijai par stratēģiski svarīgo projektu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
35. Dzīvokļu īpašniekiem ir pienākums:
Iebildums
Ņemot vērā ES līmeņa regulējumā noteikto prasību ar ES fondu atbalstu izveidotās infrastruktūras rezultātu ilgtspējas un uzturēšanas nodrošināšanai, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas nosaka, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma investīciju projektos sasniegto rezultātu ilgtspēja vai uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
35.2. no līdzekļiem, kas nav saistīti ar ES fonda finansējumu, segt projekta sadārdzinājumu un neattiecināmos izdevumus;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 35.2.apakšpunktā un 79.punktā norādīto atsauci par neattiecināmiem izdevumiem, ņemot vērā, ka atbilstoši ES fondu vadības likuma anotācijai un Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 4 24. § 4. punkts) noteiktajam nozares ministrijas specifiskā atbalsta mērķa, ES fondu projekta plānošanas un īstenošanas posmā, tai skaitā veicot grozījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas kārtībā vai ES fondu projektā, neplāno neattiecināmās izmaksas, tas ir, izmaksas, kas nav saskaņā ar specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas nosacījumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu.

Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
37. Pilnvarotā persona piesakās finansējuma saņemšanai pie cita finansētāja vai sabiedrībā "Altum".
Iebildums
Ņemot vērā, ka Altum darbojas tirgus nepilnību apstākļos, kur tirgus (šajā gadījumā citi finansētāji) attiecīgo pakalpojumu (šajā gadījumā aizdevumu) nevar nodrošināt, lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.punktu tā, lai skaidrs, ka dzīvokļu īpašnieki var pieteikties aizdevumam Altum tikai pēc tam, kad cits finansētājs ir apliecinājis vai kā citādi ir pierādāms, ka citi finansētāji aizdevumu konkrētajiem dzīvokļu īpašniekiem nesniedz. Skaidrojam, ka Altum darbības lēmumā – Eiropas Komisijas 2022.gada 18.novembra lēmums lietā SA.100013 (2022/N) "Latvia Funding and remit of Altum until 2029", proti, tā 44.punktā ir noteikts, ka Altum sniedz finansējumu tikai tad, kad privātās finanšu institūcijas finansējumu nesniedz. Attiecīgi lūdzam pārskatīt arī noteikumu projekta citus attiecīgos punktus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
38.6. uzskaites veidlapu par citu saņemto de minimis atbalstu vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts dzīvokļu īpašniekiem, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2024.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", lūdzam noteikumu projekta 38.6. un 80.punktā svītrot atsauci uz un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
4. Garantiju piešķiršanas kārtība
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas paredz, ka investīcijas, kuras atbalsta ar finanšu instrumentu, dienā, kad pieņemts lēmums par investīcijām, nav fiziski pabeigtas vai pilnībā īstenotas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
49. Garantija sedz līdz 80 procentiem no cita finansētāja aizdevuma apmēra attiecināmajām izmaksām projekta īstenošanai. Pēc kapitāla atlaides izmaksāšanas tiek atbilstoši samazināts garantijas apjoms.
Iebildums
Nav pamatoti samazināt garantijas apmēru, jo Regula paredz samazinājumu tikai šādos gadījumos, Regulas 68 (3):   
Attiecībā uz 1. punkta b) apakšpunktu, ja subjekts, kas gūst labumu no garantijām, galasaņēmējiem saskaņā ar multiplikatora koeficientu nav izmaksājis plānoto jauno aizdevumu, kapitāla vai kvazikapitāla investīciju summu, attiecināmos izdevumus proporcionāli samazina.
Kapitāla atlaide tiek piemērota aizdevuma pamatsummai, proti, izmaksātajai GS/mājas summai.
Lūdzam dzēst šo teikumu, jo:
1) prasība nav pamatota;
2) pastāv risks projekta paredzētā finansējuma neapguvei (gadījumā, ja attiecināmības perioda beigās būs jāveic samazinājums jau attiecinātai un apgūtai projektu summai).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
78.1.2. likumam "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju";
Iebildums
Ņemot vērā, ka par saimniecisko darbību nav uzskatāma tikai daudzdzīvokļu mājā esošo neprivatizēto pašvaldībām piederošo dzīvokļu izīrēšana, biedrību un nodibinājumu īpašumā esošu dzīvokļu izīrēšana, īres tiesisko attiecību uzsākšana vai dzīvokļu uzturēšana, lai tos izīrētu atbilstoši likumam "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu, un atbilstoši aktuālajai praksei pietiek ar atsauci uz likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", lūdzam svītrot noteikumu projekta 78.1.2.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
79. Piesakoties atbalstam, īpašniekam, kas atbilst šo noteikumu 77. punktam, ir tiesības norādīt, ka proporcionāli viņa īpašuma vai kopīpašuma daļai energoefektivitātes uzlabošanas  pasākuma izmaksas ir uzskatāmas par neattiecināmām un tiek segtas no citiem privātiem līdzekļiem bez valsts atbalsta, proporcionāli samazinot sabiedrības "Altum" atbalsta daļu.
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas paredz, ka struktūrām, kas īsteno finanšu instrumentus (īpašo fondu gadījumā) ir pienākums ievērot Kopīgo noteikumu regulas* 64.pantu par neattiecināmajām izmaksām.

*Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, ietekmi uz valsts budžetu atspoguļojot izmaiņu ailēs, 1., 1.1.punktā norādot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļu, kas ir 85%, 2. un 2.1. punktā attiecīgi kopējā pieejamā finansējuma apmēru, savukārt 3., 3.1., 5. un 5.1.punktā - valsts budžeta finansējuma daļu, kas ir 15%. Vienlaikus lūdzam 6.punktā sniegt informāciju par finansējuma sadalījumu pa gadiem. Vienlaikus lūdzam precizēt tabulā norādītos gadus, ņemot vērā, ka kārtējais gads ir 2024.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar šo noteikumu projektu tiek izstrādāta un nodrošināta jauna atbalsta programma daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanai, lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā ietverti dati par programmas īstenošanu, kā arī izvērtēta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
1. Vispārīgie jautājumi
Priekšlikums
Ar valdības lēmumu (Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra protokola Nr.54 34. § “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. marta noteikumos Nr. 160 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu dzīvojamās ēkās" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.2. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Atbalsts daudzdzīvokļu māju siltināšanai" īstenošanas noteikumi"") ir apstiprināts AS “Attīstības finanšu institūcija Altum”  (turpmāk - Altums) projekta Nr. 4.2.1.1/16/I/001 "Atbalsts daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašniekiem" posmošanas risinājums, t.sk. paredzot projekta otro posmu īstenot 2.1.1.1.pasākumā un novirzot otrā posma īstenošanai finansējumu ne vairāk kā 3 milj. euro apmērā.

Ņemot vērā, ka kopumā informācija par posmoto projektu un nosacījumiem tā otrā posma īstenošanai ir iekļauta Ministru kabineta 2016.gada 15.marta noteikumos Nr.160 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu dzīvojamās ēkās" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.2. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Atbalsts daudzdzīvokļu māju siltināšanai" īstenošanas noteikumi” (MK noteikumi Nr. 160), lai nodrošinātu skaidru, izsekojamu un pēctecīgu informāciju par projekta otrā posma īstenošanu 2.1.1.1.pasākumā, lūdzam pārliecināties, ka nepieciešamie nosacījumi projekta otrā posma īstenošanai ir atbilstoši Finanšu ministrijas aktualizētajam posmošanas skaidrojumam**. Lūdzam izsekojamībai papildināt anotāciju ar atsauci uz MK noteikumiem Nr. 160, t.sk. sniedzot īsu informāciju par posmoto projektu (t.sk.  norādot tā identifikācijas numuru, nosaukumu, kā arī to, ka projekts posmots atbilstoši  Kopīgo noteikumu regulas*  118a.pantam).

*Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
**Skaidrojums par projektu posmošanu starp ES fondu 2014.-2020. gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodiem; pieejams: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2014-2020-planosanas-periods/skaidrojums-par-projektu-posmosanu-starp-es-fondu-2014-2020-gada-un-2021-2027-gada-planosanas-periodiem


Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
1. Vispārīgie jautājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas nosaka 2.1.1.1.pasākuma mērķi un mērķa grupu atbilstoši Programmā noteiktajam, t.sk. ņemot vērā, ka 2.1.1.1.pasākuma mērķis nav norādīts arī Ministru kabineta 2023.gada 5.septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi".
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 2.1.1.1.pasākuma ietvaros var tikt atbalstītas investīcijas, kuras būs finansiāli dzīvotspējīgas, un kurām nav atrasts pietiekams finansējums no tirgus avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
2.2. cits finansētājs – kredītiestāde, tās filiāle vai meitas sabiedrība, kas ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, un starptautiska finanšu institūcija (piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka, Eiropas Investīciju banka, Ziemeļu Investīciju banka, Eiropas Padomes attīstības banka), ja tās papildus šo noteikumu 2.1. apakšpunktā noteiktajam sabiedrības "Altum" aizdevumam vai garantijai var izsniegt finansējumu projekta īstenošanai;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu par noteikumu projekta 2.2.apakšpunktā minētā cita finansētāja -  starptautiskas finanšu institūcijas, piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, Eiropas Investīciju bankas, Ziemeļu Investīciju bankas un Eiropas Padomes attīstības bankas piesaisti.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
9. ES fondu investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2029. gada 31. decembrim.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 9. punktu, lai nodrošinātu tiesību normas skaidru izpratni.
Piedāvātā redakcija
2.1.1.1. pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31.decembrim.
21.
Noteikumu projekts
14. Atbalstu sabiedrība "Altum" sniedz dzīvokļu īpašniekiem, noslēdzot civiltiesisku līgumu ar pilnvaroto personu par projekta īstenošanu.
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, kāda ir plānota strīdu risināšanas kārtība par atbalsta piešķiršanu, t.i., noraidot pieteikumu pirms civiltiesiskā līguma noslēgšanas. Nepieciešamības gadījumā, lai nodrošinātu prasību izsekojamību atbalsta saņēmējam, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu vai anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
16. Nepamatoti izmaksātās vai neatļauti izmantotās ES fondu finansējuma summas, ko sabiedrība "Altum" ir atguvusi, var tikt atkārtoti izmantotas 2.1.1.1. investīcijas ietvaros, ja atgūtie līdzekļi tiek izmantoti tam pašam mērķim, kam tie sākotnēji bija paredzēti.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 16. punktā precizēt vārdus "neatļauti izmantotais" vai skaidrot minēto regulējumu, jo tas rada interpretācijas problēmas.
Tāpat minētajā punktā lūdzam vārdu "ES fondu" vietā ietvert precīzu Eiropas Savienības fondu finansējuma avotu atbilstoši šo noteikumu regulējumam, t.i., Eiropas Reģionālās attīstības fondu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
19. Pilnvarotā persona nodrošina projekta informācijas pieejamību vismaz piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas, bet, ja projekta ietvaros ir saņemts valsts atbalsts, tad nodrošina projekta informācijas pieejamību atbilstoši šo noteikumu 85. punktam.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19. punktā ietverto atsauci uz noteikumu projekta 85. punktu, jo minētajā punktā nav noteikti informācijas pieejamības nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
26. Projekta īstenošanā atbalsta saņēmēji nepiemēro normatīvos aktus piegādātāju atlases jomā, izņemot atbalsta saņēmējus, kas ir pasūtītāji Publisko iepirkumu likuma izpratnē.
Priekšlikums
Lai veicinātu plašāku zaļā publiskā iepirkuma, sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu izmantošanu, aicinām izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka gala saņēmēji, īstenojot investīciju projektus, var piemērot zaļo publisko iepirkumu, sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, inovatīvu publisko iepirkumu vai tā elementus.
Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijas veiktajā horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumā noteikts "..nosakot priekšnosacījumus piemērot zaļo publisko iepirkumu renovācijas materiālu izvēlē, tiks nodrošināta aprites ekonomikas principu veicināšana".
Horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumi pieejami: https://www.esfondi.lv/guidelines_and_regulations_assets/2021_2027/es_kohezijas_politikas_prro/hp-nenodarit-butisku-kaitejumu-noverteijumi-02.01.2023.zip
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
28. Energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanas atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas ir:
Priekšlikums
Tiesību normas skaidrai uztverei, iesakām noteikumu projekta 28. punktā noteiktās atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas izdalīt divos atsevišķos punktos, lai ir viennozīmīga izpratne, kas ir attiecināmas izmaksas un atbalstāmās darbības projekta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
28.5. projekta autoruzraudzība un būvuzraudzība;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu 28.5.apakšpunktu ar ierobežojumu 10% apmērā, vai arī papildināt anotāciju ar detalizētāku informāciju, kas pamato, kādēļ šāds ierobežojums nav piemērojams.
Skaidrojam, ka atbilstoši ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda attiecināmo izmaksu noteikšanas nosacījumiem projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Vienlaikus atsevišķos, pamatotos gadījumos pieļaujams MK noteikumos par investīcijas īstenošanu noteikt citu slieksni jeb likmi, attiecīgajai atbildīgajai iestādei pamatojot šādu nepieciešamību (t.sk. vienkāršoto izmaksu izmantošanas gadījumā). Šādā gadījumā MK noteikumu anotācijā skaidro izņēmuma nepieciešamību, kur ar datiem pierāda minētā sliekšņa jeb likmes palielinājumu, t.sk. attiecībā uz projekta mērķa sasniegšanu.

Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
29. Dzīvokļu īpašnieku pilnvarotā persona nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiks ievērots princips "Klimatdrošināšana", kā arī princips "Nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst ​Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā.
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmēja un/vai projektu īstenotājiem radītu skaidrību par to, kā tiek nodrošināta principu "Klimatdrošināšana" un "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošana, aicinām papildināt noteikumu projektu ar pienākumiem/ darbībām, kuras jāveic projektu īstenotājiem, t.sk par uzkrājamajiem datiem (ja attiecināms).

Ņemot vērā 2.1.1.1.pasākumam veikto horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumu un tajā iekļautās prasības, piemēram, par plānoto darbību sasaisti ar pielāgošanos klimata pārmaiņu mērķiem, lūdzam Ekonomikas ministriju izvērtēt nepieciešamību iekļaut attiecīgās prasības finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējiem investīciju projektu īstenošanai.
Piemēram, minētajā novērtējumā 2.1.1.1.pasākumam norādīts:
1) Tā kā vairāki no prognozētajiem klimata pārmaiņu radītajiem riskiem būvniecībā ir saistīti ar nokrišņu intensitātes palielinājumu, tad ēku renovācija būs saskaņā ar prognozēto nokrišņu intensitātes palielinājumu, paredzot atbilstošus lietus notekūdens sistēmu risinājumus intensīvu nokrišņu gadījumiem, dodot priekšroku zaļās infrastruktūras elementiem, izmantojot dabā balstītus risinājumus.
2) Tā kā viens no prognozētajiem klimata pārmaiņu izraisītajiem riskiem būvniecībā Latvijā ir iekštelpu pārkaršana, būvniecības projektos tiks paredzēti atbilstoši telpu dzesēšanas un ventilācijas risinājumi, lai nodrošinātu komforta temperatūru arī karstuma viļņu laikā.
3) Ēku konstrukciju risinājumos būs paredzēta atbilstoša hidroizolācija, lai samazinātu ēku bojājumu iespēju gruntsūdeņu svārstību dēļ u.c.

Lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidri izsekojamu un tālākajos uzraudzības procesos monitorējamu informāciju, lūdzam papildināt anotāciju par 2.1.1.1.pasākuma ietvaros plānoto investīciju ietekmi (tieša, netieša, nav ietekmes) uz katru no horizontālajiem principiem:
a) “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”;
b) “Klimatdrošināšana”;
c) “Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
d) “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
31.2. 50 procenti, ja sasniegts šo noteikumu 22.1. apakšpunktā noteiktais mērķis un iesniegts pieteikums par atbalsta saņemšanu vismaz trīs kvartāla ietvaros esošām mājām;
Priekšlikums
Kvartāla atjaunošanās modelis ierobežos atbalsta maksimālās atlaides saņemšanu gan reģionos dzīvojošajiem daudzdzīvokļu mājas (viena ciemam var pat nebūt 3 daudzdzīvokļu mājas), gan Rīgā dzīvojošajiem, jo bieži vien iedzīvotājiem vienas daudzdzīvokļu mājas ietvaros grūti vienoties, t.sk. pieteikšanos arī aizdevumam (daļa no atbalsta paredz aizdevuma saistības). FI atbalsta modelis nenozīmē, ka dzīvokļu īpašniekiem nav jāņem kredīts, bet atjaunošanas izmaksas ir iekļautas ikmēneša ēkas/ dzīvokļa apsaimniekošanas rēķinā un nav energoefektivitātes garantijas nodrošinājums uz to, ka siltumenerģijas patēriņš pēc ēkas atjaunošanas patiešām būs tāds, kāds dzīvokļu īpašniekiem tika solīts.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūgums izņemt “kvartāla pieejas ” ierobežojošo maksimālās atlaides saņemšanas nosacījumu un izmaksu palielinošo pieeju daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai ar rūpnieciski ražotiem koka karkasa paneļiem. 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
32. Šo noteikumu 28.2. apakšpunktā minēto dokumentu sagatavošanas izmaksas un šo noteikumu 28.6. apakšpunktā minētā pakalpojuma izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās ne agrāk kā no 2021. gada 1. janvāra;
Priekšlikums
ES fondu vadības likuma 36. pants nosaka, ka projektā radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, ja tās radušās un samaksātas pēc 2021. gada 1. janvāra, un izmaksu attiecināmības nosacījumi, kas noteikti saskaņā ar šā likuma 19. panta 13. punktu, neparedz citu termiņu. Ņemot vērā noteikumu projekta 32. punkta regulējumu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar norādi, ar kuru brīdi ir attiecināmas pārējās noteikumu projekta 28. punktā noteiktās izmaksas, kā piemēram, noteikumu projekta 28.2. un 28.5. apakšpunktā noteiktās izmaksas. Lūdzam pārskatīt minēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
34. Pilnvarotā persona projekta īstenošanas laikā nodrošina vizuālās identitātes prasības atbilstoši pilnvarotās personas un sabiedrības "Altum" noslēgtajā līgumā noteiktajām publicitātes un vizuālās identitātes prasībām.
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto terminoloģiju, kā arī tiesību normas skaidrai izpratnei par tajā noteiktajiem pienākumiem, lūdzam izteikt noteikumu projekta 34. punktu piedāvātajā redakcijā. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
34. Pilnvarotā persona nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.

 
31.
Noteikumu projekts
44. Lai pieteiktos garantijai, dzīvokļu īpašnieki ar pilnvarotās personas un cita finansētāja starpniecību sabiedrībā "Altum" iesniedz garantijas pieteikumu un pievieno šo noteikumu 38.1., 38.2., 38.3., 38.4., 38.6. un 38.7. apakšpunktā minētos dokumentus.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt punkta redakciju, jo noteikumu projektā nav 38.7. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
91. Ja ir pārkāpti regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, dzīvokļa īpašniekam (atbalsta saņēmējam) ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Lai atbalsta saņēmējam ir skaidri visi nosacījumi un pienākumi, kas tam jāievēro, ja tiek saņemts de minimis atbalsts, lūdzam precizēt noteikumu projekta 91. punktu un izteikt to, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja ir pārkāpti regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, dzīvokļa īpašniekam (de minimis atbalsta saņēmējam) ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
33.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļu "Apraksts" ar norādi, uz kāda pilnvarojuma pamata noteikumu projekts ir izstrādāts.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" tabulas "Vispārīgi nosacījumi" punktu "Vizuālās identitātes prasības", ņemot vērā, ka punktā nekorekti norādīta atsauce uz Atveseļošanas un noturības mehānisma regulējošajiem normatīvajiem aktiem, attiecīgi lūdzam aizstāt vārdus un skaitļus "Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.”.
Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partnerus, attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju.

Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vērtējumu pēc satura un būtības par plānoto investīciju pienesumu tautsaimniecībai, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar investīciju plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Vēršam uzmanību, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Ekonomikas ministriju, Altum un citiem finansētājiem un atbalsta saņēmējiem, kā arī lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt arī atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts".

Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” sniegt informāciju par ministriju, kura nepieciešamo finansējumu pieprasīs, kā arī norādīt finansēšanas avotu -  74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidri izsekojamu informāciju par 2.1.1.1.pasākuma ietvaros plānotā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma dalījumu pa intervences kodiem atbilstoši Programmas papildinājumā noteiktajam, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidri izsekojamu informāciju par 2.1.1.1. pasākuma ietvaros plānotā atbalsta demarkāciju, t.sk. jau pieejamo atbalstu Atveseļošanas un noturības mehānisma 1.2.1.1.i. investīcijā "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu", kā arī sinerģiju un papildinātību ar citiem Eiropas Savienības un citiem atbalsta instrumentiem, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju, t.sk. norādot, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības, objekti.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk