Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalsta maksas samazinājuma noteikšanas mērķis nav vispārējās izņēmuma klauzulas vai konkrētai valstij paredzētās klauzulas aktivizēšana (konkrēto klauzulu piemērošanas pamatā ir attiecīgajā regulā minētie priekšnoteikumi), līdz ar to lūdzam izvērtēt un redakcionāli precizēt vai svītrot projekta 13. punktā ietverto atsauci uz minēto klauzulu aktivizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 13. punktā norādīt uz konkrētu attiecīgās regulas vienību, kas paredz attiecīgo klauzulu aktivizēšanas kārtību, tādējādi atvieglojot projekta piemērošanu praksē. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt minētajā punktā ietverto atsauci uz regulu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, ar ko atšķiras piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņi no atbalsta piemērošanas sliekšņiem (anotācijā norādīts arī uz atbalsta perioda piemērošanas cenu sliekšņiem), nepieciešamības gadījumā vienveidojot projektā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 13.-15. punktā ietvertie atbalsta maksas samazinājumam piemērošanas nosacījumi nav viennozīmīgi skaidri, tādēļ lūdzam tos precizēt, kā arī sniegt skaidrojumu  anotācijā. Proti, norādām, ka attiecīgo klauzulu aktivizēšana, ko apstiprina ar Eiropas Savienības Padomes ieteikumiem, ietekmē vienīgi dalībvalsts tiesību saturu, proti, ļauj dalībvalstij regulā minētajos apstākļos novirzīties no Padomes noteiktās (vai savas) neto izdevumu virzības, bet neattiecas uz privātpersonām. Līdz ar to nav gūstama pārliecība, kā attiecīgās izņēmuma klauzulas aktivizēšana ietekmē atbalsta saņēmējus (tostarp kā informācija par aktivizēšanu vai pieprasījuma noraidīšanu tiek darīta zināma atbalsta saņēmējiem).
Skaidrojam, ka saskaņā ar Līgumu par Eiropas Savienības darbību 288. pantu ieteikumi nav juridiski saistoši. Gadījumos, kad tiek nolemts par kāda ieteikuma pārņemšanu nacionālajos normatīvajos aktos, jāievēro tās pašas prasības, kas direktīvu pārņemšanas gadījumā, t. i., privātpersonām saistošas normas jāpārņem ārējā normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, tostarp, elektroniski. Ievērojot minēto, iesnieguma iesniegšanu vai dokumentu apriti tikai konkrētā informācijas sistēmā var noteikt tikai likumā. Ņemot vērā to, ka Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumā nav paredzēts, ka dokumentu aprite notiek tikai konkrētajā valsts informācijas sistēmā, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 50.1. apakšpunkta ievaddaļu, projekta 50.2. un 50.3. apakšpunktu un projekta 51. punkta pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pamatot projekta 53., 54. un 70. punktā un 73.3. apakšpunktā ietvertā regulējuma par nepamatoti izmaksātā atbalsta atgūšanu atbilstību Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, kas ir projekta izdošanas tiesiskajā pamatā. Vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekta "Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka "ministrija ir analizējusi situācijas, kurās būtu atgūstams nepamatoti izmaksātais atbalsts un ir secināts, ka gadījumos, kad atbalsta sniedzējs ir pašvaldība un pakalpojumu sniedzēji, nepamatoti izmaksāta atbalsta atmaksas situācija atbalsta pieteicēja (mājsaimniecības lietotāja) dēļ nevarētu veidoties." Savukārt Administratīvā procesa likuma 11. pants paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 70. panta otrā daļa paredz, ka administratīvo aktu adresātam paziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Projekta 53. punkts paredz, ka tiek pieņemts lēmums par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu, vienlaikus paredzot, ka Būvniecības valsts kontroles birojs veic aprēķinu par nepamatoti izmaksātās kompensācijas apmēru un informē par to energoapgādes komersantu. Minētais aprēķins visticamāk tiks iekļauts lēmumā par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam projekta 53. punktā svītrot vārdus "un informē par to energoapgādes komersantu", ņemot vērā to, ka lēmuma paziņošana izriet no Administratīvā procesa likuma 70. panta otrās daļas, vai precizēt projekta 53. punktu, paredzot, ka lēmums tiek paziņots, nevis energoapgādes komersants par to tiek informēts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 68. punkta trešajā teikumā norādi par apstrīdēšanas iesnieguma iesniegšanu viena kalendārā mēneša laikā pēc lēmuma par atbalsta mājsaimniecībai piešķiršanu pieņemšanas, ņemot vērā to, ka tas dublē Administratīvā procesa likuma 79. panta pirmajā daļā noteikto par viena mēneša apstrīdēšanas termiņu un vienlaikus ir pretrunā tam, ka administratīvo aktu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, nevis no tā pieņemšanas dienas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 90. punktu, ņemot vērā to, ka tas dublē Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 7. panta desmitās daļas otrajā teikumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 91. punktu, ņemot vērā to, ka tas dublē Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 7. panta 11. daļā (kopsakarā ar minētā likuma 3. panta pirmajā daļa un 6. panta pirmajā daļā) noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 92. punktu, ņemot vērā to, ka Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 7. panta devītā daļa ir pilnvarojusi Ministru kabinetu noteikt informācijas sistēmu auditācijas pierakstu uzglabāšanas nosacījumus un kārtību, kas ietver arī auditācijas pierakstu uzglabāšanas formāta noteikšanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 93. punkta otro teikumu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 7. panta devītajā daļā noteikto Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt informācijas sistēmā esošās informācijas piekļuves noteikumus, un tie ir noteikti projekta 94. un 95. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt, no kuras Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma normas, kas ir projekta izdošanas tiesiskajā pamatā, izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 97. punktā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā var ietvert tikai to regulējumu, kuru Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt. Šajā gadījumā iebildums ir par to, vai Ministru kabinets ir pilnvarots šādu regulējumu noteikt projektā, nevis par to, vai konkrēto izmaksu ietveršana sistēmas pakalpojumu izmaksās ir atbilstoša.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 (turpmāk - regula Nr. 2024/1263), prasības, - papildināt anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par minētās regulas prasību ieviešanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt projekta 1.6. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 7. panta devītā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt konkrētajā informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam atbilstoši precizēt atsauci.
Piedāvātā redakcija
"13. Atbalsts maksas samazinājumam tiek noteikts atbilstoši šo noteikumu 6., 7., 8., 9. un 10. punktā noteiktajiem atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņiem un Eiropas Savienības Padomes apstiprinātās vispārējās izņēmuma klauzulas vai konkrētai valstij paredzētās klauzulas aktivizēšanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97."
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta 13. punktā un cituviet vārdus "konkrētai valstij paredzētās klauzulas" aizstāt ar vārdiem "valsts izņēmuma klauzulas", ievērojot regulā Nr. 1466/97 lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un projekta 14. un 15. punktā paredzēt kārtību, kādā iesniedzams pieprasījums arī vispārējās izņēmuma klauzulas aktivizēšanai, kā arī sekas minētās klauzulas aktivizēšanai, vai alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā tehniski precizēt projekta 15. punktu, norādot uz atbalstu maksas samazinājumam, nevis atbalsta maksas samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt projekta 29. punktā ietverto atsauci uz "citiem normatīvajiem aktiem" atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.7. apakšnodaļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt projekta 36. punktu, ņemot vērā to, ka projekta 9. punktā nav noteikts periods, kādā piemērojams konkrētais maksas samazinājums, jo attiecīgo periodu nosaka Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 2. panta otrās daļas 2. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 88. punktā ietvertās atsauces uz projekta 31. un 32. punktu, ņemot vērā to, ka visticamāk ir domātas atsauces uz projekta 34. un 35. punktu.
Piedāvātā redakcija
-