Projekta ID
24-TA-1631Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
3. Šī rīkojuma 2. punktā minētajām institūcijām Plānā iekļautos pasākumus 2024. gadā īstenot no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, bet jautājumu par papildus nepieciešamo finansējumu turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Pasākumi, kuriem nepieciešams papildu finansējums, var tikt īstenoti, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts par pasākuma īstenošanu noteiktās atbildīgās ministrijas iesniegtais prioritārā pasākuma pieteikums.
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta š.g.18.jūnija (prot. Nr. 25 74.§) lēmumam likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā kā vienīgais vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virziens tika noteikts valsts drošība un ministrijas iesniedz priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, tikai kas saistīti ar valsts drošību. Savukārt citu vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virzienu noteikšana iespējama, pārskatot ministriju un citu centrālo valsts iestāžu esošo budžeta programmu/apakšprogrammu izdevumus un pārvirzot resursus aktuālākiem prioritārajiem pasākumiem vai rodot papildu finansējuma avotus, attiecīgi sagatavojot fiskāli neitrālus priekšlikumus jaunu prioritāro pasākumu finansēšanai.
Ņemot vērā minēto, rīcības plāna īstenošanas procesā jāsamēro papildu finansējuma nepieciešamība ar potenciāli pieejamo finansējumu, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas. Tādējādi aicinām pārstrādāt rīcības plāna projektu, pārskatot pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulas kolonnās “Nepieciešamais papildu finansējums” norādīto papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, izvērtējot iespējas samazināt uzdevumu/pasākumu īstenošanai nepieciešamo finansējumu.
Ņemot vērā minēto, rīcības plāna īstenošanas procesā jāsamēro papildu finansējuma nepieciešamība ar potenciāli pieejamo finansējumu, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas. Tādējādi aicinām pārstrādāt rīcības plāna projektu, pārskatot pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulas kolonnās “Nepieciešamais papildu finansējums” norādīto papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, izvērtējot iespējas samazināt uzdevumu/pasākumu īstenošanai nepieciešamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst Finanšu ministrijai norādīto finansējumu valsts pamatfunkciju īstenošanai. Tas nav attiecināms uz Finanšu ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projektā:
- 2.1.1.3. pasākumam nav norādīts rezultatīvais rādītājs, atbildīgā institūcija, kā arī izpildes termiņš;
- 3.1.1.1. pasākumam pie 3.1.1.1.b. darbības rezultāta nav norādīts izpildes termiņš;
- 3.1.2.2. pasākumam nav norādīts izpildes termiņš;
- 3.1.2.3. pasākumam nav norādīta atbildīgā institūcija, kā arī izpildes termiņš.
- 2.1.1.3. pasākumam nav norādīts rezultatīvais rādītājs, atbildīgā institūcija, kā arī izpildes termiņš;
- 3.1.1.1. pasākumam pie 3.1.1.1.b. darbības rezultāta nav norādīts izpildes termiņš;
- 3.1.2.2. pasākumam nav norādīts izpildes termiņš;
- 3.1.2.3. pasākumam nav norādīta atbildīgā institūcija, kā arī izpildes termiņš.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā pie visiem pasākumiem, kuriem nepieciešams papildu finansējums, pievienot atsauci, ka pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks piešķirts papildu finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt un savstarpēji salāgot rīcības plāna projektā un tā pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā sniegto informāciju par atbildīgajām/līdzatbildīgajām institūcijām (pielikumā finansējums tiek norādīts to institūciju ietvaros, kuras nav norādītas kā atbildīgās vai līdzatbildīgās institūcijas rīcības plāna īstenošanā), ņemot vērā, ka šobrīd sniegtā informācija nesakrīt šādiem pasākumiem: 1.1.1.1, 1.1.1.2., 1.1.4.1., 1.2.1.1., 1.2.1.2., 2.1.1.1., 2.1.1.4., 2.1.2.2., 2.1.3.1., 2.1.3.2., 2.1.3.3., 2.2.1.1., 2.2.1.2., 2.2.3.1., 3.1.3.3., 3.3.1.2., 3.3.2.3., 4.1.1.2. un 4.2.2.3. pasākumam;
Vienlaikus lūdzam pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā svītrot ailes, kur nav norādīts finansējums un kuras nav attiecināmas uz konkrēto uzdevumu/pasākumu.
Vienlaikus lūdzam pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā svītrot ailes, kur nav norādīts finansējums un kuras nav attiecināmas uz konkrēto uzdevumu/pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā sniegt informāciju par 1.2.1.2., 2.1.1.3., 2.1.2.1., 2.2.1.1., 2.2.1.2., 2.2.2.3., 2.3.1.1., 2.3.2.2., 3.1.1.4., 3.1.2.2., 3.1.2.3., 3.2.1.1., 3.2.2.2., 3.3.2.2., 4.1.1.1., 4.1.2.1., 4.1.2.2., 4.2.1.1., 4.2.2.2. pasākuma finansējumu, attiecīgi norādot, kuras institūcijas budžeta un apakšprogrammas ietvaros tas tiek/tiks plānots.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” 1.1.2.1., 2.1.1.2., 3.1.3.2., 3.2.2.1., 3.3.1.3. un 4.2.2.5. pasākumam 2024.-2026.gadā norādītais Izglītības un zinātnes ministrijai budžeta apakšprogrammā 63.10.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu īstenošana (2021–2027)” plānotais finansējums pārsniedz likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” plānoto.
Tāpat arī 3.3.2.1. pasākumam 2024.-2026.gadā norādītais Izglītības un zinātnes ministrijai budžeta programmā 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” plānotais finansējums pārsniedz likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” plānoto.
Vienlaikus norādām, ka minētajā likumā Izglītības un zinātnes ministrijai nav plānots finansējums budžeta apakšprogrammā 62.09.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekti (2021-2027)”, kā tas ir norādīts pie 2.2.1.2., 2.2.2.1. un 2.2.2.2. pasākuma, kā arī budžeta programmā 75.00.00 “Taisnīgas pārkārtošanās fonda (TPF) projektu un pasākumu īstenošana”, kā tas ir norādīts pie 3.3.1.3. pasākuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt sniegto informāciju.
Tāpat arī 3.3.2.1. pasākumam 2024.-2026.gadā norādītais Izglītības un zinātnes ministrijai budžeta programmā 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” plānotais finansējums pārsniedz likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” plānoto.
Vienlaikus norādām, ka minētajā likumā Izglītības un zinātnes ministrijai nav plānots finansējums budžeta apakšprogrammā 62.09.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekti (2021-2027)”, kā tas ir norādīts pie 2.2.1.2., 2.2.2.1. un 2.2.2.2. pasākuma, kā arī budžeta programmā 75.00.00 “Taisnīgas pārkārtošanās fonda (TPF) projektu un pasākumu īstenošana”, kā tas ir norādīts pie 3.3.1.3. pasākuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Nav saprotams rīcības plāna projekta pielikumā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” pie pasākuma 2.1.3.1. “Ieviest un īstenot elastīgu un modulāru programmu piedāvājumu augstākajā izglītībā, kas paredz vienlaikus dažādu kompetenču un prasmju apguves iespējas sadarbības augstskolās” ailē “turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde nav terminēta)” norādītais Iekšlietu ministrijai papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums 1 667 461 euro apmērā, ņemot vērā, ka ne 2025., 2026. un 2027.gadā nav norādīts, ka šī pasākuma īstenošanai būtu nepieciešams papildu finansējums, kā arī nav iekļauti aprēķini par papildu nepieciešamo finansējumu. Attiecīgi lūdzam skaidrot, precizēt vai papildināt plāna projekta pielikumā iekļauto informāciju pie iepriekš minētā pasākuma.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt pielikumā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” sniegto informāciju pie 3.1.1.1. pasākuma, ievērojot rīcības plāna projektā pasākuma īstenošanā norādītās atbildīgās vai līdzatbildīgās institūcijas, attiecīgi svītrot Valsts prezidenta kanceleju un Finanšu ministriju, savukārt papildināt ar resora “Ministru kabinets” budžeta programmas/apakšprogrammas kodu un nosaukumu kuras ietvaros pasākums tiks īstenots, kā arī pasākuma izpildei vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānoto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā precizējama informācija par 3.1.3.3.pasākumam vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānoto un papildu nepieciešamo finansējumu. Ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” 2025.gadā svītrojams finansējums 9 899 600 euro apmērā, savukārt ailē “Nepieciešamais papildu finansējums” 2025.gadā svītrojams finansējums 9 899 600 euro apmērā un 11 387 280 euro apmērā, to vietā norādot finansējumu 11 287 213 euro apmērā ar pievienotu atsauci, ka finansējums 2025.gadā 9 799 533 euro apmērā jau ieplānots Izglītības un zinātnes ministrijas bāzes 2025.-2028.gadam izdevumos, pārdalot finansējumu no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas”. Attiecīgi precizējami arī aprēķini, jo šobrīd norādīts viss pasākuma īstenošanai nepieciešamais finansējums, nevis papildu nepieciešamais.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā 3.3.1.3. pasākumam norādīts finansējums, kas plānots vidēja termiņa budžeta ietvara likumā, taču nav norādīta Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogramma, kuras ietvaros tas tiek plānots.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projekta pielikuma “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā norādīts 4.1.1.3. un 4.1.2.3. pasākums, savukārt rīcības plāna projektā šāds pasākums nav norādīts. Attiecīgi lūdzam precizēt un savstarpēji salāgot sniegto informāciju. Papildus minētajiem pasākumiem nav norādīts finansējums un Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogramma, kuras ietvaros tas tiek/tiks plānots.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam rīcības plāna projekta aprēķinu pielikumā pie 2.1.1.2. pasākuma skaidrot 2.1. izdevumu pozīcijas pieaugumu, ņemot vērā, ka papildu nepieciešamais finansējums centralizēto eksāmenu darbu vērtētāju atalgojumam 2025.gadā, salīdzinot ar 2024.gada izmaksām pieaug par vairāk kā 200%.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
No rīcības plāna projekta aprēķinu pielikumā par 2.1.2.2., 2.2.3.2., 3.1.1.5., 3.1.3.1. un 3.2.2.2. pasākumu sniegtās informācijas/aprēķiniem nav iespējams gūt pārliecību par uzrādīto papildu nepieciešamā finansējuma pamatojumu, jo uzrādītajam finansējumam nav pievienoti detalizēti aprēķini. Savukārt par 3.3.2.2. pasākumu aprēķini nav sniegti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projekta aprēķinu pielikumā 2.1.2.2. pasākumam uz Zemkopības ministriju attiecināmais valsts finansēto vietu skaits norādīts 409, vienlaikus likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” paskaidrojumos Zemkopības ministrijai politikas un resursu vadības kartē “3. Cilvēkresursu un pētījumu attīstības veicināšana” norādīts, ka valsts budžeta finansētas mācību vietas Bulduru Tehnikumā un Malnavas koledžā kopā plānotas 354. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt vai sniegt skaidrojumu, kāpēc informācija par valsts finansētām vietām atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības plāna projekta aprēķinu pielikumā par 4.2.2.3. pasākumu nav sniegta korekta informācija. Saskaņā ar precizēto konceptuālo ziņojumu “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju” (24-TA-313) uz Ministru kabinetu atbalstīšanai tiek virzīts risinājuma variants - augstskolu un koledžu finansēts kvalitātes vērtēšanas posms, kas tiks īstenots piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Turklāt aprēķinu failā tiek summēti visi trīs minētajā konceptuālajā ziņojumā piedāvātie risinājuma varianti. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot informāciju par šim pasākumam papildu nepieciešamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Iebildums
Lūgums papildināt rīcības plāna sadaļas “1. Plāna kopsavilkums” otro rindkopu ar tekstu:
“Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.”
“Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.”
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Rīcības plānā iekļauto uzdevumu Nr.1.1.4.1. un 1.1.4.2. īstenošana radīs finansiālu ietekmi arī uz pašvaldību budžetiem, līdz ar to lūgums pie minētajiem uzdevumiem norādīt arī indikatīvi papildu nepieciešamo pašvaldību budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plānā ir uzskaitīti vairāki pasākumi, kuru ietvaros gala saņēmēji būs gan fiziskas personas, gan arī, piemēram, iespējams, juridiskās personas (piemēram, izstrādāti MK noteikumi atbalsta pasākumiem darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā), lūdzam papildināt plānu ar informāciju, ka, ieviešot plānā ietvertos pasākumus, tiks izvērtēts, vai pasākuma ietvaros tiks sniegts komercdarbības atbalsts un gadījumā, ja pasākums kvalificēsies kā komercdarbības atbalsta pasākums, tiks nodrošināta tā atbilstība komercdarbības atbalsta regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Rīkojuma projekts
2. Noteikt Izglītības un zinātnes ministriju par atbildīgo institūciju Plāna īstenošanā, bet par līdzatbildīgajām institūcijām – Aizsardzības ministriju, Ekonomikas ministriju, Finanšu ministriju, Kultūras ministriju, Iekšlietu ministriju, Labklājības ministriju, Tieslietu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Veselības ministriju, Zemkopības ministriju un Valsts kanceleju. Minētās institūcijas atbilstoši kompetencei nodrošina Plāna pasākumu īstenošanu.
Priekšlikums
Plāna projekta pasākumos Finanšu ministrija nav norādīta kā līdzatbildīgā institūcija, bet savukārt Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.punktā Finanšu ministrija ir norādīta kā līdzatbildīgā institūcija. Tādējādi lūdzam attiecībā uz Finanšu ministriju salāgot plāna projektā norādītos pasākumus ar MK rīkojuma projekta 2.punktu par līdzatbildīgo institūciju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un papildināt ar atsaucēm darbības, kuru īstenošana plānota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam un/vai Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros, ņemot vērā, ka šobrīd vairākām darbībām, kuras faktiski tiks īstenotas projektu ietvaros, nav norādītā atsauce uz konkrētu pasākumu vai investīciju.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rīcības plāna projekta sadaļas "Plāna kopsavilkums" otro rindkopu, norādot korektu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt rīcības plāna projekta sadaļu "Saīsinājumi" ar Eiropas Sociālā fonda plus saīsinājumu "ESF+", ņemot vērā, ka tas tiek lietots rīcības plāna pielikumos.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam rīcības plāna kopsavilkuma pirmajā rindkopā norādīt korektu atsauci uz Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija rīkojuma Nr. 436 apakšpunktu, ņemot vērā, ka rīcības plāna pamatnostādņu ieviešanai laikposmam no 2024. gada līdz 2025. gadam sagatavošana un iesniegšana MK noteikta 4.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-