Atzinums

Projekta ID
24-TA-541
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju virzīt noteikumu projektu izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad būs panākta vienošanās ar Konkurences padomi par to, vai 4.2.1.8.pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" 2.kārtas ietvaros tiek nodrošināta vienlīdzīgas konkurences prasību ievērošana. Vēršam uzmanību, ka š.g. 11.oktobrī ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas (UK) rakstiskās procedūras ietvaros tika saņemts Konkurences padomes komentārs ar viedokli, ka publiskajam finansējumam, t. sk. Eiropas Savienības fondu līdzekļiem (pētniecībai, zinātnei, utt.) uz vienlīdzīgiem nosacījumiem būtu jābūt pieejamiem visām valsts akreditētām augstskolām neatkarīgi no dibinātāja, ja tās atbilstoši Augstskolu likuma 3. līdz 3.4 pantā noteiktajiem tipiem, atbilstoši to specializācijai un darbības mērķiem, veic zinātnisko un pētniecisko darbību.
Lūdzam informēt Finanšu ministriju par panākto vienošanos ar Konkurences padomi.
Vienlaikus, lūdzam steidzami virzīt izskatīšanai UK apakškomitejā un apstiprināšanai UK 4.2.1.8.pasākuma trešās kārtas kritērijus, lai varētu nodrošināt savlaicīgu trešās kārtas projektu iesniegumu atlases organizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pie katras kārtas tiek noteikti nacionālie rādītāji, lūdzam labākai informācijas uztveramībai papildināt noteikumu projekta 12.punktu ar vārdiem "programmas uzraudzības" pirms vārda "rādītāji".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 18.2. punktu, nosakot, ka pasākuma pirmās kārtas ietvaros līdz 2026. gada 31. oktobrim sasniedzams iznākuma rādītājs ir  jauno vai modernizēto izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība  – vismaz 210 studējošie, ņemot vērā, ka no valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” saņemta informācija, ka pasākuma ietvaros uzsāktajam un nepabeigtajam projektam Nr. 5.6.1.0/17/I/005 "Starpdisciplinārā izglītības, kultūras un radošo industriju atbalsta centra "TabFab" izveide nekustamajā īpašumā Miera ielā 58a, Rīgā",  kurš tiek posmots 4.2.1.8. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, telpas ir projektētas ar ietilpību 210 studējošie un 53 pasniedzēji.
Lūdzam IZM precizēt noteikumu projektu, lai nodrošinātu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam iznākuma rādītāja “jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība” sasniegšanu pilnā apjomā 2.kārtas ietvaros, lai nodrošinātu saistības pret Eiropas Komisiju.




 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šajā noteikumu projekta redakcijā no otrās kārtas nosacījumiem ir izņemti nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas nosacījumi, lūdzam noteikumu projekta otrās kārtas īstenošanas nosacījumus papildināt ar nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu. Lūdzu zemāk skatīt piemēru punkta redakcijai.
Vienlaikus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā, t.sk. ka atbalsta sniedzējs uzraudzību otrajā kārtā veic projekta pārskata periodā (projekta dzīves cikla laikā), kas ir ieguldījumu amortizācijas periods. 
Piedāvātā redakcija
Ja projekts pasākuma otrās kārtas ietvaros tā ieviešanas gaitā vai pēc tā pabeigšanas projekta pārskata periodā (projekta dzīves cikla laikā) kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no līdzekļiem, kas ir brīvi no  komercdarbības atbalsta, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidri norādīt, uz kuru brīdi vērtē, vai otrās kārtas projekts neatbilst komercdarbības atbalsta pazīmēm (uz atbalsta piešķiršanas brīdi), kā arī lūdzam papildināt MK noteikumus vai anotāciju, norādot, ka projektu atbilstību vērtē Izglītības un zinātnes ministrija, sniedzot savu vērtējumu projektu atlases laikā vai norāda, ka vērtēšanu veiks atbilstoši līdz atlases izsludināšanai Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātajai Komercdarbības atbalsta nosacījumu izvērtēšanas metodikai. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 54.punktu, aizstājot tajā vārdu “otrajai” ar vārdu “trešajai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 4.2.1.8.pasākuma trešās kārtas īstenošanai nepieciešams Eiropas Komisijas saskaņojums par finansējuma pārdali starp Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam prioritātēm (no 4.3. prioritātes uz 4.2. prioritāti), lūdzam kā izmaksu attiecināmības sākuma termiņu noteikt brīdi, kas ir pēc Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanas, piemēram, atlases izsludināšanas brīdi (ņemot vērā MK protokollēmuma projekta 6.punktā iekļauto nosacījumu) vai kādu citu vēlāku brīdi, lai mazinātu izmaksu attiecināmības riskus.
Vienlaikus lūdzam salāgot 61.punkta pēdējā teikuma redakciju ar noteikumu projekta 42.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidri norādīt, uz kuru brīdi vērtē, vai trešās kārtas projekts neatbilst komercdarbības atbalsta pazīmēm (uz atbalsta piešķiršanas brīdi), kā arī lūdzam papildināt MK noteikumus vai anotāciju, norādot, ka projektu atbilstību vērtē Kultūras ministrija, sniedzot savu vērtējumu projektu atlases laikā vai norāda, ka vērtēšanu veiks atbilstoši līdz atlases izsludināšanai Kultūras ministrijas izstrādātajai Komercdarbības atbalsta nosacījumu izvērtēšanas metodikai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, kas veiks komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu kontroli projekta dzīves ciklā. Aicinām noteikt, ka šo nosacījumu uzraudzīs Kultūras ministrija un 50% ieņēmumu pārsnieguma gadījumā informēs sadarbības iestādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi ir piemērojami infrastruktūras projekta dzīves ciklā jeb infrastruktūras amortizācijas periodā, lūdzam precizēt projekta 72.punktu. Lūdzam zemāk skatīt piemēru punkta redakcijai.
Vienlaikus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā. 
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu un anotāciju tā, lai skaidri ir komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi katrai no kārtām.
 
Piedāvātā redakcija
72. Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā (projekta dzīves cikla laikā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un atbalsts tam atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai 77.punktā un tā apakšpunktos minētās prasības nedublējas un vienlaikus nerada pārmērīgu slogu projekta iesniedzējiem, ņemot vērā, ka šie nav ieņēmumus gūstoši projekti, piemēram, konkurentu analīze (vai nepieciešama), aprīkojuma cenu izpēte (aprīkojuma pamatojums tiek analizēts citos kritērijos un tas nav tieši saistīts ar izmaksu un ieguvumu analīzi). Piedāvājam par izmaksu un ieguvumu analīzes saturu vienoties atlases nolikuma laikā, bet MK noteikumos aicinām noteikt tikai pamatprasības, dzēšot apakšpunktus. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu projekta 52.punktā pasākuma trešās kārtas ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums, t.sk., valsts budžeta līdzfinansējums ir noteikts konkrētā apmērā (valsts budžeta līdzfinansējums 314 276 euro), lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” apakšsadaļas “Trešā kārta” 24.lpp otro rindkopu no beigām, svītrojot vārdu “vismaz” pirms minētā nacionālā līdzfinansējuma apmēra, kā arī aizstājot skaitli “314 275” ar skaitli “314 276”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 6.2.apakšpunktā norādītā finansējuma sadalījumu pa gadiem un finansējuma avotiem atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta 6.punktā norādītajam pasākuma īstenošanai plānotajam finansējumam. Vēršam uzmanību, ka minētajā apakšpunktā nav iekļauts pasākuma trešās kārtas īstenošanai plānotais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-