Atzinums

Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Reklāmas asociācija", biedrība "Biedrības Latvijas Raidorganizāciju asociācija", biedrība "Latvijas preses izdevēju savienība"
Atzinums iesniegts
11.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Asociācijas iebilst pret:
[1] Likumprojekta “Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā” 11. panta izmaiņām:

Papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma ir aizliegta:
1) preses izdevumos;
2) drukātos reklāmas izdevumos un publikācijās patērētājiem;
3) kinoteātros;
4) tīmekļa vietnēs un tiešsaistē (tajā skaitā tiešsaistes saskarnēs);
6) izmantojot pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumus.
(6) Šā panta piektajā daļā minētie cenu un atlaižu reklāmas ierobežojumi neattiecas uz mazumtirdzniecības vietām, kurās norisinās alkoholisko dzērienu tirdzniecība (tai skaitā ar distances līgumu tīmekļa vietnē un mobilajā lietotnē), kā arī alkoholisko dzērienu ražošanas vietās vai ražotāja telpās.
Asociāciju iebildumiem par likumprojektiem “Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā” un “Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā” ir sekojoši apsvērumi:

[3] Tiek radīts alkohola cenu un atlaižu piedāvājumu reklāmai gandrīz ekskluzīvs un ietekmīgs kanāls – alkohola tirdzniecības vieta. Plānotais aizliegums reklamēt alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu piedāvājumus visos medijos – presē, interneta vidē, kinoteātros un elektroniskajos medijos, radīs situāciju, ka visa alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma, kas līdz šim bija dažādu izkliedēta mediju vidē, tiks koncentrēta vienīgi tirdzniecības vietās, kas no reklāmas izvietošanas un ietekmes perspektīvas ir visietekmīgākā reklāmas vieta, jo tā atrodas vistuvāk lēmuma par pirkuma izdarīšanu vietai. Ar šādu aizliegumu faktiski tiks radīts alkohola dzērienu cenu un atlaižu piedāvājumu reklāmai ekskluzīvs komunikācijas kanāls – tirdzniecības vietas, taču netiks panākts grozījumu primārais mērķis - alkohola pirkumu samazināšanās, jo cenu un atlaižu reklāma lielā koncentrācijā pārcelsies tuvāk alkoholisko dzērienu pirkuma vietai – kasei.

[4] Reklāmas aizliegums neattiecas uz ārzemēs reģistrētajiem medijiem, kas arī piedalās reklāmas tirgū un kurus patērē Latvijas iedzīvotāji. Ar plānotajiem grozījumiem tiek panākta situācija, ka Latvijas iedzīvotājus reklāma sasniegs, izmantojot ārzemēs reģistrētos medijus, kamēr Latvijā reģistrētajos medijos šāda reklāma būs aizliegta. Tādējādi tiks radīta nevienlīdzīga un netaisnīga situācija, kad Latvijas Republikā reģistrēti mediji tiks pārregulēti, savukārt Latvijā pieejami citu valstu mediji atradīsies izdevīgākā situācijā. Turklāt Veselības ministrija nav ņēmusi vērā to, ka Latvijā reģistrētajiem medijiem faktiski nav iespējas pārorientēties uz citiem tirgiem, jo, piemēram, elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem ar licenci ir noteikta raidīšanas valoda un vieta – latviešu valoda un Latvija, kas tos vienlaikus pakļauj visām Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām.

[5]  Nav ņemta vērā interneta reklāmas specifika, ka visi Latvijas interneta lietotāji, tiem nokļūstot tiešsaistē, ir daļa no globālās digitālās reklāmas tīkla, un tos sasniedz reklāma ne tikai no Latvijas, bet no citām jurisdikcijām. Turklāt reklāma parādās ierīces (datora vai viedierīces) galalietotāja ekrānā un tā ir ārpus Latvijas jurisdikcijas kontroles.

[6] Tiek radītas nevienlīdzīgas konkurences pozīcijas, ļaujot reklamēties tiešsaistes mazumtirdzniecības vietās un mobilajās lietotnēs, kas faktiski ir tiešsaistes medijiem pielīdzināmi reklāmas kanāli, skatoties no komunikācijas kanāla perspektīvas, bet aizliedzot reklāmu visos medijos.

Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, aicinām izslēgt no:
[7] Likumprojekta “Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā” ierosināto 11. panta papildinājumu ar piekto un sesto daļu.  

 
Piedāvātā redakcija
-