Atzinums

Projekta ID
23-TA-736
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Noteikumu regulējums attiecas arī uz privātpersonām, kas nodrošina publisko kompetenci un saņem valsts budžeta finansējumu. Tāpat publiskie pārskati tiek gatavoti sabiedrībai, tāpēc tie attiecas uz sabiedrību kopumā. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu pie anotācijas 2.sadaļas, lūdzam precizēt skaidrojuma aprakstu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Likums par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) noteic, ka lai informētu sabiedrību par iestādes darbības mērķiem un rezultātiem, kā arī par piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu iepriekšējā gadā, ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, visas to padotībā esošās budžeta finansētās institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības līdz pārskata gadam sekojošā gada 1.jūlijam sagatavo gada publiskos pārskatus.
Saskaņā ar LBFV terminu skaidrojumu budžeta finansētas institūcijas (likuma pilnvarojumā minētas) ir budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, visi pilnīgi vai daļēji tieši no valsts budžeta finansēti komersanti, biedrības vai nodibinājumi.
No noteikumu regulējuma netop viennozīmīgi skaidrs, vai gada publiskais pārskats ir jāgatavo arī kapitālsabiedrībai (t.sk. valsts kapitālsabiedrībai) vai cita veida valsts uzdevuma izpildītājam - biedrībai, nodibinājumam, atvasinātai publiskai personai (kas nav padotības iestāde), kurš pilda ar ārējo normatīvo aktu vai ar deleģēšanas līgumu deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus/pasākumus un/vai saņem valsts pārvaldes uzdevumu/pasākumu izpildei valsts budžeta līdzekļus (turpmāk - pilnvarotā persona). Ja nav jāgatavo, vai pilnvarotajai personai informāciju gada publiskajam pārskatam jāiesniedz tai iestādei, kuras padotībā ir pilnvarotā persona saskaņā ar ārējā normatīvajā aktā noteikto vai deleģēšanas līgumā paredzēto (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta otrā daļa un 43.panta pirmā un otrā daļa).
Lūdzam vērtēt šo aspektu, nodrošināt skaidrību, nepieciešamības gadījumā precizējot regulējumu vai sniedzot skaidrojumu izziņā vai anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam paredzēt, ka iestāžu pārskatu jaunās satura prasības piemērojamas sagatavojot 2023.gada pārskatu, jo, piemēram, Tieslietu ministrijā informācija 2022.gada publiskajam pārskatam ir jau apkopota.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu 12.punkts jau ir spēkā un tiek piemērots, tāpēc pārejas regulējums saistāms ar veiktajiem grozījumiem tajā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka pretēji likumam “Par pašvaldībām” (72. pants) Pašvaldību likuma tiesiskajā regulējumā nav iekļautas prasības pašvaldības gada publiskā pārskata saturam un tā sagatavošanai. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz noteikt informācijas apjomu un saturu, kas pašvaldībām ir jāsagatavo, iesniedzot gada publiskos pārskatus. Turpmāk regulējums pašvaldībām gada publisko pārskatu sagatavošanai tiks noteikts vienā normatīvajā regulējumā, t.i., noteikumos Nr. 413 (līdz grozījumiem prasības bija noteiktas gan noteikumos Nr. 413, gan arī likuma “Par pašvaldībām” 72. pantā, kas ir zaudējis spēku). Papildus norādīts, ka nepieciešams noteikt pārejas regulējumu, t.i., kādas prasības pašvaldības sāks piemērot, sagatavojot gada publisko pārskatu 2024. gadā par 2023. gadu. 
Projekts arī paredz šādu regulējumu.
Taču vēršam uzmanību, ka šobrīd pašvaldības gada publiskos pārskatus var sagatavot balstoties tikai iepriekšējā pieredzē, jo regulējums, kas to detalizēti noteica ir zaudējis spēku un projekts pasaka, ka jaunais regulējums ir piemērojams tikai sākot ar 2023.gada pārskatu. 
Gada publisko pārskatu sagatavošana par 2022.gadu saskaņā ar likumā noteikto turpināsies līdz š.g. 1.jūlijam un laba pārvaldība prasa, ka pašvaldībām būtu noteikts kā sagatavojams 2022.gada publiskais pārskats.
Ņemot vērā Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 12.punktā noteikto, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. martam pieņem nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta noteikumos, lai tos saskaņotu ar šo likumu, pašvaldības gaida grozījumus šajos noteikumos, lai 2022.gada publisko pārskatu sagatavotu saskaņā ar likumā noteikto.
Ievērojot minēto, lūdzam paredzēt, ka noteikumos ir noteikts kā pašvaldībai sagatavot 2022.gada publisko pārskatu.
 
Piedāvātā redakcija
-