Atzinums

Projekta ID
22-TA-3230
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
25.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 8.1.apakšpunktā ir minēti vārdi, ka pašvaldības “nodrošina reģionālās un teritoriju attīstības uzraudzību un novērtēšanu, izmantojot moduli kā primāro datu avotu teritorijas attīstības plānošanā…”. Iebilstam,  ka Reģionālās attīstības indikatoru modulis (turpmāk – Modulis) ir primārais datu avots, kas ir jāizmanto teritorijas plānošanā. Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd esošajā RAIM sistēmā ir pieejami salīdzinoši neaktuāli dati, piem., dati par 2020.gadu, bet nav datu par 2022.gadu. Minētā iemesla dēļ, izstrādājot teritorijas plānošanas dokumentus, Pašvaldība neizmanto šobrīd pieejamos RAIM sistēmas datus, bet izmanto citu datu uzturētāju datus, kas satur aktuālu informāciju, piem., Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes aktuālos datubāzes datus par iedzīvotāju skaitu, dzimuma, vecuma struktūru, darbspēju utt., jo šajā sistēmā dati tiek aktualizēti vairākas reizes gadā, kā arī citu informācijas sistēmu datus., piem., Nodarbinātības valsts aģentūra, kur iespējams iegūt plašu un aktuālu informāciju par bezdarba līmeni novadā. 
 
Piedāvātā redakcija
Izteikt 8.1.punktu jaunā redakcijā:
“8.1. nodrošina reģionālās un teritoriju attīstības uzraudzību un novērtēšanu, izmantojot moduli kā vienu no datu avotiem  teritorijas attīstības plānošanā, reģionālās un teritoriju attīstības uzraudzībā un novērtēšanā”.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izslēgt 8.2.punktu, kas ierobežo pašvaldību tiesības bez saskaņojuma ar VARAM savu funkciju ietvaros iesaistīties Eiropas Savienības vai citu ārvalstu finanšu instrumentu finansētos projektos saistībā ar pašvaldības teritorijas attīstības uzraudzību un novērtēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 8.2.punktu
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams par Noteikumu projektā minētajām vadlīnijām, kādas darbības tās ietvers, tostarp nav saprotams 8.3.apakšpunktā minētais “ņemot vērā vadlīnijas sagatavo un sniedz modulim datus” – nav saprotams cik bieži pašvaldībai būs jāsniedz dati, vai regulāra datu sniegšana neradīs pašvaldībai lieku administratīvo slogu, paredzot jaunu speciālistu piesaisti, kuru pienākumos ietilps datu analīze, uzskaite, apkopošana, nodošana u.c.
Lūdzam to skaidrot anotācijā, kā arī anotācijā aprēķināt pašvaldību iespējamās izmaksas informācijas uzturēšanai un norādīt to finansējuma avotu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzsvearam, ka lai attīstītu pašvaldību un visas tās teritorijas,veiktu monitoringu un veidotu lidzsvarotu politiku,  pielikums jāpapildina ar šiem nepieciešamajiem datu rādītājiem :
•             Radītā pievienotā vērtība;
•             Radītā produkcijas vērtība;
•             Strādājošo mēneša vidējā darba samaksa un mediāna
•             Vismaz 18 gadus vecu pastāvīgo iedzīvotāju īpatsvars ar augstāko izglītību vai doktora grādu
•             Darba meklētāju/bezdarbnieku īpatsvars 15–74 gadus vecu ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vidū
•             Pašvaldības un pašvaldības budžeta iestāžu darbinieku skaits pašvaldībā
•             Pašvaldības un pašvaldības budžeta iestāžu darbinieku vidējā darba samaksa
•             Teritorijā radītais CO2 daudzums

Nomales efekta novērtēšanai un pašvaldības stratēģiskai vadīšanai dati jāatspoguļo mazāko administratīvo vienību griezumā.
Iepazīstoties ar noteikumu projektu, rodas neskaidības, vai dati būs pieejami arī pagastu un pilsētu mērogā, vai tikai pašvaldību. Pašreiz spēkā esošajos noteikumos pagasti un pilsētas ir skaidri redzami, bet jauno noteikumu projektā nekur nav pieminēts šāds mērogs.
 
Piedāvātā redakcija
Papildināt pielikumu ar šadiem rādītājiem:•             Radītā pievienotā vērtība;•             Radītā produkcijas vērtība;•             Strādājošo mēneša vidējā darba samaksa un mediāna•             Vismaz 18 gadus vecu pastāvīgo iedzīvotāju īpatsvars ar augstāko izglītību vai doktora grādu•             Darba meklētāju/bezdarbnieku īpatsvars 15–74 gadus vecu ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vidū•             Pašvaldības un pašvaldības budžeta iestāžu darbinieku skaits pašvaldībā•             Pašvaldības un pašvaldības budžeta iestāžu darbinieku vidējā darba samaksa•             Teritorijā radītais CO2 daudzums
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka noteikumu projekta 13.1.apakšpunktā ir uzskaitītas institūcijas, kas sniedz Modulim datus, no minētā noteikumu apakšpunkta, tostarp, 13.1.1.apakšpunkta ir noprotams, ka pašvaldība sniedz Labklājības ministrijai datus par sociālo palīdzību un pakalpojumiem, un tālāk ministrija šos datus nodod Modulim. Izstrādājot dažāda veida dokumentus, piem., plānošanas dokumentus, atbilstoši Noteikumu projekta 8.1.apakšpunktam, pašvaldībai ir jāizmanto Moduļa dati (kā datu avots jānorāda Modulis), kaut arī pēc būtības tie ir pašas pašvaldības uzturētie un apkopotie dati. Pašvaldībai nav saprotams, kāpēc izstrādājot dokumentus Pašvaldība nevar izmantot savus uzturētos datus, piem., pieprasot tos savā padotībā esošajam sociālajam dienestam, bet tai ir jāizmanto dati, kurus Modulim ir sniegusi Labklājības ministrija.
 Lūdzam šo situāciju izskaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Jānoformulē metodika. Nodarbinātības valsts aģentūra publicē bezdarba rādītājus par valsti un reģioniem attiecinot bezdarbnieku skaitu pret ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaitu, bet sadalījumā pa pilsētām un novadiem attiecinot bezdarbnieku skaitu pret darbspējas vecuma iedzīvotāju skaitu.
Iepriekš RAIM modulī pieejamie bezdarba dati atšķīrās no Nodarbinātības valsts aģentūra datiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt ar 10.4. un 10.5.apakšpunktu šādā redakcijā:

“10.4. iedzīvotāju skaits gada sākumā – kopā, pēc valstiskās piederības;
10.5. iedzīvotāju skaits gada sākumā – kopā, pēc nacionālā sastāva.”.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildināt ar 10.4. un 10.5.apakšpunktu šādā redakcijā:

“10.4. iedzīvotāju skaits gada sākumā – kopā, pēc valstiskās piederības;
10.5. iedzīvotāju skaits gada sākumā – kopā, pēc nacionālā sastāva.”.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vai šeit domāta arī LPS ka institūcija, kas arī apzina datus?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izvērtējot visu Noteikumu projektu un Anotāciju kopumā  norādam, ka jau šobrīd pašvaldībās un to iestādēm ir strukturēti dati un informācija par tās pārvaldībā esošajām jomām. Kā jau minēts iepriekš, izstrādājot jebkāda veida dokumentu, vai plānojot attīstību, tiek ņemta vērā pašvaldībau rīcībā esošie aktuālie dati un rādītāji par administratīvo teritoriju. Tā, piem., izvērtējot jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecību, pašvaldība iegūs datus nevis no RAIM sistēmas, bet gan no pašvaldības Izglītības pārvaldes par izglītojamo skaitu reģionā uz doto brīdi. Tāpat citos gadījumos pašvaldība šos datus pieprasīs no datu turētāja, jo šie dati būs aktuālāki. Arī šobrīd pašvaldības RAIM datubāzi neizmanto, tās izmantošana būtu iespējama tikai tādā gadījumā, ja tiks nodrošināts, ka RAIM dati nepārtraukti ir aktuāli un neatšķiras no datu turētāju rīcībā esošās informācijas.





 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam anotācijā skaidrot nākotnes redzējumu, kā atrisināt šo problēmu