Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
24-TA-234
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt 42. punktā doto deleģējumu Ministru kabinetam arī ar valsts augstskolu un privātajām izglītības iestādēm, kā tas ir pašreizējā Izglītības likuma 14. panta 42. punktā. Norādām, ka arī likumprojekta 2. pants, kas paredz izteikt jaunā redakcijā Izglītības likuma 60. panta 3.2 daļu tiek attiecināts uz to pedagogu darba samaksas nodrošināšanu no valsts budžeta līdzekļiem, kuri nodarbināti pašvaldību, valsts augstskolu un privāto izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās izglītības programmās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt arī ar atsauci uz 3.3 daļu, tādējādi nepiemērojot šo nosacījumu 2024./2025. mācību gadā attiecībā uz tām izglītības iestādēm, kas uz 2024. gada 1. septembri nenodrošina atbilstību Ministru kabineta noteiktajam minimāli pieļaujamajam izglītojamo skaitam klašu grupā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām papildināt Izglītības likuma pārejas noteikumus ar termiņu, līdz kuram Ministru kabinetam ir jāizdod Izglītības likuma 14. panta 41. un 42. punktā minētie Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka likumprojekts sagatavots atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.58 66.§) "Informatīvais ziņojums "Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā"" (turpmāk – Ziņojums) 5.2. apakšpunktā Izglītības un zinātnes ministrijai dotajam uzdevumam izstrādāt minētajā protokollēmumā minēto reformu ieviešanai nepieciešamos normatīvo aktu projektus, t.sk., grozījumus Izglītības likuma 60. panta 3.2 daļā, nosakot, ka: 1) pedagogu darba samaksa tiek nodrošināta no valsts budžeta līdzekļiem, ja izpildās Ministru kabineta noteiktie sistēmiskai izglītības kvalitātei noteiktie kritēriji atbilstoši katrai no izglītības pakāpēm; 2) ja kritēriji neizpildās, pašvaldība pedagogu darba samaksu finansē no pašvaldības budžeta līdzekļiem. (Norādams, ka minētais uzdevums dots Ziņojuma 15.2.apakšpunktā).
            Atbilstoši Ziņojuma 9. punktam Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots līdz 2024. gada 31. janvārim sadarbībā ar Kultūras ministriju un Tieslietu ministriju, atbilstoši katra kompetencei, iesaistot sociālos partnerus, nozares un finanšu ekspertus, ņemot vērā pedagogu slodzes balansēšanas principus, izstrādāt finansēšanas modeli "Programma skolā" profesionāli orientēta virziena pamatizglītības un vidējās izglītības programmām un izglītības iestādēm, kas nodrošina izglītību ieslodzījuma vietās.
            Izglītības iestādes, kas šobrīd īsteno pamatizglītības un vidējās izglītības programmas ieslodzījuma vietās, ir šādas:
            1. Cēsu 2. vakara (maiņu) vidusskola, kas ir Cēsu Audzināšanas iestādes nepilngadīgajiem struktūrvienība;
            2. pašvaldību izglītības iestādes, ar kurām Ieslodzījuma vietu pārvaldes ieslodzījuma vietas noslēdza sadarbības līgumus.
            Likumprojekts cita starpā paredz grozīt Izglītības likuma 14. panta 41. un 42. punktu izsakot tos jaunā redakcijā. Grozījumi noteic Ministru kabinetam deleģējumu noteikt minimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu kā priekšnosacījumu izglītības kvalitātei pašvaldību, valsts augstskolu un privāto izglītības iestāžu īstenoto vispārējās izglītības programmu 1.-3., 4.-6., 7.-9. un 10.-12. klašu grupā, kā arī kritērijus, atbilstoši kuriem nosaka izglītības iestādes, uz kurām minimāli pieļaujamais izglītojamo skaits nav attiecināms, tai skaitā kritērijus attiecībā uz izglītības pieejamības nodrošināšanu.
            Ņemot vērā minēto, iepriekš minētie grozījumi neattiecas uz Cēsu 2. vakara (maiņu) vidusskolu (arī šobrīd atbilstoši Izglītības likuma 14. panta 41. un 42. punkta deleģējumam izdoto Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumu Nr. 583 "Kritēriji un kārtība, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā vidējās izglītības pakāpē" 2. punkts noteic, ka noteikumi neattiecas uz Tieslietu ministrijas padotībā esošajām vispārējās izglītības iestādēm). Uz Cēsu 2. vakara (maiņu) vidusskolu neattiecas arī grozījumi Izglītības likuma 60. pantā.
           Bet, ņemot vērā Ziņojuma 9. punktā norādīto, viennozīmīgi nav skaidrs, vai  likumprojektā ietvertie grozījumi attiecas vai neattiecas uz pašvaldību izglītības iestādēm, kuras īsteno pamatizglītības un vidējās izglītības programmas ieslodzījuma vietās.
            Ņemot vērā minēto lūdzam precizēt likumprojekta anotāciju, ietverot tajā attiecīgo skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai likumā paredzētais termiņš ir pietiekams, lai izglītības iestādes ieviestu kvalitātes prasības, ņemot vērā, ka konkrēti kritēriji tiks noteikti ar Ministru kabineta noteikumiem, kuru saturs vēl nav zināms.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Ierosinām papildināt šo sadaļu ar Ministru kabineta noteikumu saturu un aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-