Atzinums

Projekta ID
23-TA-3231
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MK noteikumu Nr.333 4.punktā ir plānots veikt grozījumus, papildinot projekta iesniedzēju loku arī ar pašvaldības kapitālsabiedrībām, kas ir noslēgušas līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Skaidrojam, ka minētie subjekti komercdarbības atbalsta izpratnē ir kvalificējami kā saimnieciskās darbības veicēji, kas sniedz pakalpojumu tirgū – šajā gadījumā nodrošina vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu jeb sabiedrisko pakalpojumu (piemēram, ūdensapgāde un kanalizācija, siltumapgāde u.tml.) sniegšanu saskaņā ar tiem piešķirto pilnvarojumu. Tādējādi publisko līdzekļu piešķiršana šādiem subjektiem ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, kam ir jāpiemēro atbilstīgs komercdarbības atbalsta regulējums - Komisijas 2011.gada 20.decembra Lēmums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – Komisijas lēmums), lai nodrošinātu likumīga un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu saderīga komercdarbības atbalsta piešķiršanu. Attiecīgi lūdzam papildināt MK noteikumus Nr.333 ar piemērojamajiem nosacījumiem, kas izriet no Komisijas lēmuma (piemēram, aicinām skatīt Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 534 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (https://likumi.lv/ta/id/284333)). Ievērojot minēto, lūdzam precizēt arī MK noteikumu Nr.333 20. punktu, jo pasākumā nevar izslēgt komercdarbības atbalsta esamību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Attiecībā uz MK noteikumu Nr.333 24.1.apakšpunktā ietverto izņēmumu attiecībā uz projektiem, kuru ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā, skaidrojam, ka publisko līdzekļu piešķiršana šādiem projektiem ir vērtējama komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā atkarībā no tā, vai ir plānots piešķirt atbalstu tāda atbalsta saņēmēja darbībām, kas kvalificējas kā saimnieciska darbība, nevis, piemēram, tādam atbalsta saņēmējam, kas neveic saimniecisko darbību un siltumenerģiju ražo tikai savam pašpatēriņam, nevis piedāvāšanai tirgū. Savukārt, gadījumā, ja publiskie līdzekļi tiktu piešķirti pašvaldības kapitālsabiedrībām, kas ir noslēgušas pakalpojumu līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, tas būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumam, kam būtu jāpiemēro atbilstīgs komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, Komisijas 2011.gada 20.decembra Lēmums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt MK noteikumu Nr.333 24.1.apakšpunktu, paredzot, ka attiecībā uz atbalstu siltumenerģijas ražošanai saimnieciskās darbības veicējam jebkurā gadījumā tiks nodrošināta komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošana.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka kontekstā ar izteikto iebildumu par MK noteikumu Nr.333 4.punktu minētie noteikumi ir papildināmi ar Komisijas lēmuma nosacījumiem, lūdzam precizēt jauno MK noteikumu Nr.333 901.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību (neatbilst šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un tādējādi tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts), vai ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasības vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanai, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbildīgajai iestādei uz Vides investīciju fonda vēstulē norādīto kontu saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.3.apakšpunktu atbilstoši 3.3.apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.sadaļā un 3.sadaļā sniegto informāciju, ka pirmās kārtas projektu ieviešana ir noslēgusies un apgūts finansējums 5 879 906 euro apmērā, lūdzam izvērtēt, vai nav precizējams pirmās kārtas ietvaros paredzētais finansējums, kas noteikts noteikumu projekta 4.punktā, ar kuru paredzēts izteikt noteikumu 6.punktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-