Projekta ID
24-TA-325Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1.3. dabas parkā esošos dabas pieminekļus – aizsargājamos kokus, kā arī aizsargājamo koku, ģeomorfoloģisko dabas pieminekļu – dižakmeņu – aizsardzības un izmantošanas kārtību.
Iebildums
Ņemot vērā likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. panta otrajā daļā un 17. panta otrajā daļā ietvertos pilnvarojumus Ministru kabinetam izveidot aizsargājamo ainavu apvidus, dabas liegumus, dabas parkus, aizsargājamās jūras teritorijas un dabas pieminekļus un noteikt to aizsardzības un izmantošanas kārtību, kā arī noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā un 35.2.apakšpunktā noteikto, nepieciešams noteikumu projektu papildināt ar regulējumu par ģeomorfoloģisko dabas pieminekļu – dižakmeņu - izveidi un to aizsardzības un izmantošanas kārtību (sk., piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr.506 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" VI nodaļu "Dabas pieminekļi", https://likumi.lv/ta/id/345268-dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
35.2. aizsargājamiem ģeoloģiskiem un ģeomorfoloģiskiem dabas pieminekļiem, tai skaitā dižakmeņiem.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nodaļā ir ietverts regulējums tikai par aizsargājamo koku, vietējo un citzemju sugu dižkoku aizsardzību un izmantošanu. Līdz ar to nepieciešams noteikumu projektu papildināt ar regulējumu par ģeomorfoloģisko dabas pieminekļu, tajā skaitā dižakmeņu, izveidi, aizsardzības un izmantošanas kārtību vai arī svītrot 35.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
No "Mērķa apraksta" svītrojams teksts: "kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr.264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – vispārējie noteikumi) prasības".
Pamatojums: Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr.264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 2. punktu minētie noteikumi attiecas uz Saeimas un Ministru kabineta izveidotām aizsargājamām teritorijām, kurām nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu. Turklāt arī visā turpmākajā anotācijas tekstā nav atsauču uz minēto Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
Pamatojums: Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr.264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 2. punktu minētie noteikumi attiecas uz Saeimas un Ministru kabineta izveidotām aizsargājamām teritorijām, kurām nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu. Turklāt arī visā turpmākajā anotācijas tekstā nav atsauču uz minēto Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektu cita starp paredzēts izdot uz likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. panta otrajā daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam izveidot aizsargājamo ainavu apvidus, dabas liegumus, dabas parkus, aizsargājamās jūras teritorijas un dabas pieminekļus, kā arī noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā noteikto, lūdzam anotācijā izvērsti skaidrot, kādus
dabas pieminekļus, tajā skaitā ģeomorfoloģisko dabas pieminekļus – dižakmeņus – paredz izveidot izstrādātie Ministru kabineta noteikumi (sk., piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumus Nr.506 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi", https://likumi.lv/ta/id/345268-dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi).
dabas pieminekļus, tajā skaitā ģeomorfoloģisko dabas pieminekļus – dižakmeņus – paredz izveidot izstrādātie Ministru kabineta noteikumi (sk., piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumus Nr.506 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi", https://likumi.lv/ta/id/345268-dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"14.panta pirmā daļa noteic, ka aizsargājamo teritoriju un to funkcionālo zonu robežas attēlo vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā. Lūdzam anotācijas 7.sadaļā identificēt tās pašvaldības, kuru administratīvās teritorijas skar dabas parks "Vecumu meži" un kopīgi ar tām izvērtēt, vai nav nepieciešamas izmaiņas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un citos saistošajos noteikumos, it īpaši, ņemot vērā, ka, salīdzinot ar šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta 2005. gada 22.novembra noteikumiem Nr. 886 "Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi", tiek noteikta gan par 32 ha lielāka dabas parka "Vecumu meži" platība, gan arī noteikta papildu funkcionālā zona - neitrālā zona. Ja izmaiņas nepieciešamas, lūdzam to norādīt anotācijas 4.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
7. Dabas aizsardzības pārvalde, izvērtējot dabas parka teritorijā paredzētās darbības, kā arī izsniedzot rakstveida atļauju šajos noteikumos minētajām darbībām, izmanto dabas aizsardzības plānā iekļauto informāciju un jaunāko pieejamo informāciju par īpaši aizsargājamām sugām un īpaši aizsargājamiem biotopiem, tai skaitā Eiropas Savienības nozīmes biotopiem, dabas parka teritorijā un izvērtē paredzētās darbības ietekmi uz dabas parku, īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem, kā arī uz dabas parka kā Eiropas nozīmes aizsargājamas dabas teritorijas (Natura 2000) (turpmāk - Natura 2000 teritorija) izveides un aizsardzības mērķiem.
Priekšlikums
Vienādas izpratnes nodrošināšanai par noteikumu attiecīgo normu piemērošanu, aicinām visā noteikumu projektā lietot vienādu prasību attiecībā uz attiecīgās Dabas aizsardzības pārvaldes izsniedzamās atļaujas formu (rakstiska vai rakstveida atļauja) (piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumi Nr.506 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" paredz Dabas aizsardzības pārvaldes atļaujai rakstisku formu, sk., https://likumi.lv/ta/id/345268-dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
8.1. kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu Valsts vides dienests izsniedz tehniskos noteikumus vai veic sākotnējo ietekmes uz vidi izvērtējumu. Ja minēto darbību rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija, Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskā atļauja zemes lietošanas kategorijas maiņai nav nepieciešama. Vērtējot šādas darbības, Valsts vides dienests vienlaikus izvērtē zemes lietošanas kategorijas maiņas iespējamību. Dabas aizsardzības pārvalde šajos gadījumos sniedz Valsts vides dienestam atzinumu;
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 8.1. apakšpunktā aizstāt terminu "sākotnējo ietekmes uz vidi izvērtējumu" ar terminu " paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums".
Pamatojums: likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 38.1 panta otrā daļa un likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. pants.
Pamatojums: likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 38.1 panta otrā daļa un likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. pants.
Piedāvātā redakcija
8.1. kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu Valsts vides dienests izsniedz tehniskos noteikumus vai veic paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējo izvērtējumu. Ja minēto darbību rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija, Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskā atļauja zemes lietošanas kategorijas maiņai nav nepieciešama. Vērtējot šādas darbības, Valsts vides dienests vienlaikus izvērtē zemes lietošanas kategorijas maiņas iespējamību. Dabas aizsardzības pārvalde šajos gadījumos sniedz Valsts vides dienestam atzinumu;
8.
Noteikumu projekts
10. Šajos noteikumos noteiktie ierobežojumi attiecas uz īpaši aizsargājamiem biotopiem, kuri ir reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem ir informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
Priekšlikums
Vienādas izpratnes nodrošināšanai par noteikumu attiecīgo normu piemērošanu, aicinām visā noteikumu projektā lietot vienādu terminu "aprobežojumi"(sk., II nodaļas nosaukumu un noteikumu projekta 9. punktu).
Piedāvātā redakcija
10. Šajos noteikumos noteiktie aprobežojumi attiecas uz īpaši aizsargājamiem biotopiem, kuri ir reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem ir informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
9.
Noteikumu projekts
11.2. pārvietoties (arī apstāties un stāvēt) ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, tai skaitā automašīnām, traktortehniku, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem un sniega motocikliem, brīvā dabā ārpus ceļiem un dabiskām brauktuvēm (ne vairāk kā četrus metrus plata neizbūvēta brauktuve meža vai lauksaimniecības zemes apsaimniekošanas un aizsardzības vajadzībām un valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai), izņemot pārvietošanos pa neitrālo zonu, pārvietošanos ar velosipēdiem, pārvietošanos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkotās trasēs un gadījumos, ja pārvietošanās ir saistīta ar šo teritoriju (tai skaitā medību saimniecību) apsaimniekošanu, uzraudzību, valsts aizsardzības uzdevumu veikšanu, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu, ugunsdrošības pasākumu veikšanu, kā arī pārvietošanos ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauju zinātnisko pētījumu veikšanai. Mehāniskos transportlīdzekļus apstādina un novieto stāvēšanai tā, lai tie neierobežotu un netraucētu citu transportlīdzekļu pārvietošanos pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm;
Priekšlikums
Vienādas izpratnes nodrošināšanai par noteikumu attiecīgo normu piemērošanu, aicinām visā noteikumu projektā lietot vienu no diviem terminiem "lauksaimniecībā izmantojamā zeme" vai "lauksaimniecības zeme" attiecīgajā locījumā. Turklāt vēršam uzmanību, ka likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" un Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā lietots termins "lauksaimniecībā izmantojamā zeme".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tiesiskai skaidrībai lūdzam anotācijā pamatot noteikumu projekta 11.5. apakšpunktā un 29.4.1.2. paredzētos izņēmumus no vispārīgā noteikumu regulējuma.
Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1.apakšpunkts.
Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1.apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka izstrādātie noteikumi aizstās Ministru kabineta 2005. gada 22.novembra noteikumus Nr.886 "Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.886), aicinām noteikumu projektu papildināt ar normu par Noteikumu Nr.886 atzīšanu par spēkā zaudējušiem un ar attiecīgu informāciju papildināt anotāciju (sk., piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr.506 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" VII nodaļu "Noslēguma jautājums", https://likumi.lv/ta/id/345268-dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-
