Atzinums

Projekta ID
23-TA-1471
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam  papildināt noteikumu
projektu ar sadaļu “Prasības projekta iesniedzējam”, kurā skaidri aprakstītas
prasības iesniedzējam, t.sk. ietverot informāciju, sākot ar noteikumu
14.4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām punktu dzēst, jo šis ir noteikts Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta 10. daļā. Atsevišķi šo uzsvērt šajos noteikumos nav nepieciešams, kā arī noteikumu izstrādes nepieciešamība un mērķis tiek atrunāts anotācijā un neaprobežojas ar procesa efektivitāti, bet arī dažādiem finansēšanas nosacījumiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt rādītāju/-us, kas ir sasniedzami arī projektu ietvaros un pret ko būs iespējams uzraudzīt projektu sekmīgu īstenošanu, t.sk. rādītājus sasaistot ar Latvijas Kiberdrošības stratēģijas mērķiem un uzdevumiem atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai, kā arī norādot periodu, līdz kuram rādītājs/-i ir jāsasniedz (piemēram, līdz 2025. gada 31. decembrim ieviesti X risinājumi).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atbalstāmās darbības un/vai attiecināmās izmaksas, nodrošinot to saturisku sasaisti un paredzot attiecināmās izmaksas visām atbalstāmajām darbībām, piemēram, pašlaik nav plānotas attiecināmās izmaksas darbībām pētniecības jomā (vai nav skaidri nolasāma sasaiste starp šo darbību un izmaksām).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumos skaidri nodalīt un anotācijā skaidrot, kā 5.1., 5.3., 5.4. punktos minētās koncepcijas un to izstrādei attiecināmās izmaksas saturiski atšķiras (viennozīmīgi nav skaidrs, ko šīs koncepcijas sevī ietver ).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 9., 10. un 11. punktu, jo tie kopsakarā sniedz neviennozīmīgu informāciju, cik projektu iesniegumu un ar kādu granta apmēru ir pieļaujams iesniegt, un rada potenciālu nelietderīgu resursu patēriņu gan projekta iesniedzējam, gan atbalsta sniegšanā iesaistītajām institūcijām. Vēršam uzmanību, ka atbalstot projekta iesniegumu, t.i., to apstiprinot, tiek apstiprināts arī konkrēts piešķiramā atbalsta apmērs, tādējādi tas, lai atbalsts nepārsniedz 60 000 euro, ir nodrošināms vēl pirms projektu atbalstīšanas. Kā arī no punktu konteksta saprotam, ka minimālais apmērs - 20 000 euro - attiecas tieši uz grantu finansējumu nevis kopējām attiecināmajām izmaksām. Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
9. Minimālais grantu finansējuma apmērs vienā projekta iesniegumā ir 20 000 euro.
10. Maksimālais grantu finansējuma apmērs vienam finansējuma saņēmējam ir 60 000 euro.
11. Vienas projektu iesniegumu atlases ietvaros projekta iesniedzējs ir tiesīgs iesniegt ne vairāk kā trīs projektu iesniegumus, nodrošinot, ka tajos plānotais grantu finansējuma apmērs kopā nepārsniedz šo noteikumu 10. punktā noteikto maksimālo apmēru.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidri nodalīt prasības, kas attiecas un projekta iesniedzēju un kas uz projekta iesniegumu, t.sk. vēršam uzmanību, ka izslēgšanas kritēriji tiek pārbaudīti tieši attiecībā uz projekta iesniedzēju nevis iesniegumu, kā arī nav nepieciešams to pārbaudi dublēt grantu programmas noteikumos, ja tā ir atrunāta Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā ievietota atsauce uz spēkā neesošu Komisijas regulu, lūdzam norādīt korektu normatīvo regulējumu, kas nosaka mazā un vidējā komersanta definīciju, proti, atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas ES Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk –  Komisijas regula Nr. 651/2014) I pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Eiropas Komisijas regula 800/2008, kas atzīst noteiktas atbalsta kategorijas par saderīgām ar kopējo tirgu, piemērojot Līguma 87. un 88. pantu (vispārējā grupu atbrīvojuma regula) vairs nav spēkā, lūdzam to aizstāt ar šobrīd spēkā esošo Komisijas regulu Nr.651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka maza un vidēja uzņēmuma statuss tiek noteikts atbilstoši visam Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo noteikumu projekta ietvaros ir paredzēts piešķirt atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013) nosacījumus, skaidrojam, ka visiem atbilstošajiem Komisijas regulas Nr.1407/2013 nosacījumiem, kas attiecināmi uz atbalsta sniedzēju un atbalsta pretendentu, ir jābūt ietvertiem noteikumu projektā (atbalsta programmā), lai atbalsta pretendentiem un atbalsta sniedzējiem viennozīmīgi būtu skaidri visi atbalsta piešķiršanas nosacījumi jau sākotnēji, līdz ar to lūdzam papildināt atbilstoši noteikumu projektu. Kā arī ar atbilstoši informāciju lūdzam papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likumu, ievērojot to, ka šī pasākuma ietvaros līdzfinansējumu sniedz atbilstoši de minimis atbalsta noteikumiem saskaņā ar Eiropas Komisijas regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam un 2018. gada 21. novembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām dzēst 15. punktā iekļauto satura rādītāju, precizēt 17. punktu, piemēram, uz "Projektā tiek plānotas šādas tiešās attiecināmās izmaksas:" un 16. punkta saturu pievienot kopējam tiešo attiecināmo izmaksu uzskaitījumam 17. punktā - to izdalīšana atsevišķi lieki sadrumstalo izmaksu uzskaitījumu, kā arī 17. punktā tad iztrūkst norāde, ka arī pārējās uzskaitītās izmaksas ir tiešās attiecināmās. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 4.1. un 5.1. apakšpunktos un anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" uzsvērts, ka atbalsts paredzēts inovatīviem kiberdrošības risinājumiem, taču attiecināmo izmaksu uzskaitījumā un pārējā noteikumu projektā nav iekļauti nekādi nosacījumi risinājumu novitātei, t.sk. attiecināmās izmaksas pieļauj arī gatavu informācijas sistēmu, infrastruktūras un programmatūras iegādi. Lūdzam saskaņot informāciju un, ja programmā paredzēts atbalstīt tikai inovatīvus kiberdrošības risinājumus, definēt, kas noteikumu ietvaros tiek saprasts ar "inovatīvs".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot, norādot iespējamos attiecināmos projekta dokumentācijas veidus, t.sk. ņemot vērā, ka ieviešanas dokumentācija jau ir atsevišķā apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai izdalīt normu divos apakšpunktos, nepārprotami norādot, vai ieviešanas kvalitātes kontrole attiecas tikai uz informācijas sistēmas iegādi vai arī uz izstrādi.

 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija:
17.5. informācijas sistēmas izstrādes vai iegādes izmaksas,
17.6. informācijas sistēmas ieviešanas kvalitātes kontroles veikšanas, t.sk. testēšanas izmaksas
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā izmaksas plānots piemērot, nesniedzot nekādus pamatojošos dokumentus, lūdzam noteikt konkrētu procentuālo apmēru (15 procentus) nevis ierobežojumu (nepārsniedz).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja atbilstoši 18. punktam netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju bez pamatojošiem dokumentiem, lūdzam 20.punktu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt "apstiprināšanas" uz "pieņemšanas“ vai "spēkā stāšanās”.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt neattiecināmo izmaksu uzskaitījumu vai aizstāt to ar apakšpunktu - citas izmaksas, kas šo noteikumu X. punktā nav noteiktas kā attiecināmas, nodrošinot, ka programmas ietvaros ir iespējams neattiecināt arī citas saturam, mērķim u.c. projekta aspektiem neatbilstošas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektu izmaksas var attiecināt vēl pirms līguma noslēgšanas, līdz ar to uz izdevumu pamatojošiem dokumentiem nav iespējams norādīt granta līguma numuru. Lūdzam 23.punktu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst, jo šis nosacījums jau tiek atrunāts Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu vadības likuma 8. pantā. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā izteikto komentāru pie "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi", kur lūdzam atrunāt, kas un kā izstrādā un apstiprina kritērijus, t. sk. nodrošina kopienas dalībnieku, aģentūras un citu pušu (ja attiecināms) iesaisti. Šobrīd kārtība nesaskan ar likumā un horizontālajos noteikumos minēto kārtību.
Tai skaitā lūdzam izvērtēt, vai ir saglabājams 28. punkta un tā apakšpunktu saturs, ņemot vērā, ka kārtība, kā un uz kādiem apsvērumiem balstoties izstrādāt kritērijus, nav šo noteikumu tvērums. Ja saturs tiek saglabāts, lūdzam tos izteikt kā projekta iesniedzēja vai projekta iesnieguma atbilstības nosacījumus attiecīgajā sadaļā.
Ja noteikumos tiek saglabāts 28.3. apakšpunkta saturs, lūdzam anotācijā skaidrot, kā katra kategorija ir identificējama, atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam punktu dzēst, jo atklātā atlasē visiem nosacījumiem jābūt noteiktiem atlases nolikumā, t.sk. kritērijos. Vērtēšanas komisija nav tiesīga noteikt atbalstāmo projektu skaitu un/vai nosacījumus, kuriem projektiem dodama priekšroka, pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām - pretējā gadījumā netiek ievērota atklāta un vienlīdzīga konkurence. Ja pieejamais finansējums ir mazāks nekā pieprasītais, to risina projektu iesniegumu ranžēšana pēc kritērijos piešķirto punktu skaita un finansējuma piešķiršana tik daudziem projektiem ar augstāko punktu skaitu, cik tas ir iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļa "Problēmas apraksts" nesatur informāciju par identificētajām problēmām, bet gan par ECCC normatīvu struktūru. Lūdzam precizēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta izriet, ka projektu īstenotāji būs mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji un projekta attiecināmo izmaksu atlikušo daļu, kā arī projekta neattiecināmās izmaksas sedz projekta īstenotājs, nav saprotams, kādu izdevumu segšanai Nacionālais koordinācijas centrs un Aģentūra plāno pieprasīt finansējumu no valsts budžeta 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” (turpmāk - valsts budžeta programma 80.00.00), kā tas norādīts anotācijas 3.sadaļā. Līdz ar to lūdzam vai nu precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” sniegto informāciju, paskaidrojot, kādu (ar šo noteikumu projektu saistītu pasākumu finansēšanai) plānots pieprasīt finansējumu no valsts budžeta programmas 80.00.00, vai arī svītrot to.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 6.punktā norādīto, Programmas īstenošanai kopējais pieejamais grantu līdzfinansējums būs 1 miljons euro, bet noteikumu projektā ir noteikts tikai tas, kādu izdevumu un kādā (provizoriski) apmērā finansējumu paredzēts piešķirt, bet nav saprotama no Eiropas Savienības saņemtā finansējuma piešķiršanas kārtība. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar skaidrojumu par plānoto naudas plūsmu, norādot, kuras iestādes budžetā ir paredzēts plānot ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumus un atbilstošos izdevumus, vienlaikus skaidrojot, kā paredzēta finansējuma piešķiršana (pārskaitīšana) projektu īstenotājiem, kas, kā saprotams no noteikumu projekta, nebūs valsts budžeta iestādes. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, ja gadījumā ārvalstu finanšu palīdzības finansējums tiks plānots valsts budžetā un tālāk projektu īstenotājiem to pārskaitīs valsts iestāde, ir aizpildāma anotācijas 3.sadaļas tabula, norādot plānoto finansējumu sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt sadaļu nosaukumus
atbilstoši Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas
perioda grantu vadības likums, 9. panta 4. un 8.punkta saturam, pārskatīt
noteikumu secību, struktūru, nodrošinot, ka sadaļas nosaukums atbilst tās saturam.

 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Normas nepārprotamībai aicinām precizēt "Latvijas mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem" uz "Latvijā reģistrētiem mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem", kā arī, lai novērstu, ka uzņēmums ir Latvijā reģistrēts, bet faktiski atrodas ārvalstīs, lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumus ar punktu: Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.Atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu 4.1. un 4.2.apakšpunktā aizstāt tekstu "saimniecības veicēju" ar "saimnieciskās darbības veicēju".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst individuālas izmaksu pozīcijas atsauci uz direktīvu, jo viss pasākumu veidots, pamatojoties uz direktīvu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, ka šo noteikumu paredzētās darbības netiks finansētas no Eiropas Savienības Kohēzijas fondiem. 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu 16.punkts būtu papildināms ar nosacījumu par attiecināmo minimālo noslodzi, piemēram, personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot, kādas specifiskās infrastruktūras  programmatūru programmas ietvaros paredzēts iegādāties.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt ar atsauci uz Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumiem, kur ir noteiktas obligātās publicitātes prasības.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu 12.punktā noteikto, ka maksimālais projekta īstenošanas ilgums ir viens gads, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. jūlijam, lūdzam skaidrot, vai nosacījums par izmaksu attiecināmību "ne vēlāk kā 20 darba dienas pēc projekta īstenošanas beigām" ir attiecināms arī uz projektiem, kas tiks īstenoti līdz 2025. gada 31. jūlijam.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot, kādas maksas noteikumu 22.1.apakšpunktā ir paredzētas, kas izņēmuma gadījumā būtu attiecināmas no projekta līdzekļiem, kā arī par izņēmuma gadījumiem, kad tās nav atmaksājamas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Vienlaikus aicinām izvērtēt, noteikumu 24.punkta nepieciešamību, kas saturiski dublē 22.1.apakšpunkta nosacījumu. 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt uz “privātajiem līdzekļiem”
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie sadaļas "Projektu attiecināmās un neattiecināmās izmaksas".
Teikuma daļu "apmācību ieviešanas un pārvaldības izmaksas" labot uz "apmācību par ieviešanu un pārvaldību"
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst teikumu "Projekta iesniegumam līdz pieteikumu termiņa beigām jābūt pilnīgam, proti, jābūt iesniegtiem visiem dokumentiem, kas noteikti grantu programmas uzsaukumā, dokumentiem jābūt iesniegtiem latviešu valodā", jo visas detalizētās prasības tiek atrunātas nolikumā, t.sk. kritērijos, tas nav šo MK noteikumu tvērums (ja vien nav plānots arī kritērijus iekļaut šajos noteikumos).
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Pie sadaļas- Cita informācija- 2.2.5. uz konkurenci- ietekmes apraksts:
"Ar kiberdrošību saistīto projektu īstenošana ar grantu atbalstu varētu pozitīvi sekmēt Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares uzņēmumu konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū. Paredzot atbalstu kiberdrošības transformācijai mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, to konkurētspēja to pārstāvētajās nozarēs kopumā var uzlaboties. "

Aicinājums precizēt šo sadaļu, ņemot vērā, ka atbalsts nav mērķēts tieši IKT nozares uzņēmumiem (tie būtu tikai izpildītāji).
 
Piedāvātā redakcija
-