Atzinums

Projekta ID
22-TA-3135
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
13.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā finansējums programmu īstenošanas administrēšanai un uzraudzībai ir pieejams Zemkopības ministrijai un pretendentu atbilstības izvērtēšanu, lēmumu pieņemšanu un atbalsta maksājumu izmaksu veic Zemkopības ministrijas padotībā esošā iestāde - Lauku atbalsta dienests, tad šo noteikumu administrēšana pilnā apjomā ir jānodrošina Lauku atbalsta dienestam. Šāda pieeja mazinātu administratīvo slogu šo noteikumu administrēšanā, kā arī atvieglotu noteikumu piemērošanu, tostarp pretendentiem, jo procesa administrēšanā būtu iesaistīta tikai viena valsts pārvaldes iestāde - Lauku atbalsta dienests. Līdz ar to visā noteikumu tekstā Dabas aizsardzības pārvalde ir aizstājama ar Lauku atbalsta dienestu, izņemot attiecībā uz Dabas aizsardzības pārvaldes dalību komisijā kā komisijas loceklim.
Piedāvātā redakcija
21. Pretendents no brīža, kad Lauku atbalsta dienestā iesniegts šo noteikumu 38.1. apakšpunktā minētais paziņojums, līdz šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētā projekta iesnieguma iesniegšanai Lauku atbalsta dienestā, nodrošina vismaz vienu no šādiem aizsardzības pasākumiem, lai novērstu zaudējumus akvakultūrai:
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 30.2.2. apakšpunkta "U" skaidrojumā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu kā komisijas darba organizētāju.
Piedāvātā redakcija
Ūdru skaita noteikšanai šo noteikumu 53. punktā minētajā komisijā Lauku atbalsta dienests piesaista sertificētu ekspertu vienu reizi trijos gados, sākot ar pirmo gadu, ja atbalstam piesakās vairākus gadus pēc kārtas;
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt 31. punkta pirmo teikumu.

 
Piedāvātā redakcija
Atbalsta apmērs šo noteikumu 2.3. apakšpunktā minētajā apakšpasākumā nepārsniedz 80 procentus no aprēķinātā zaudējumu apmēra, kas noteikts saskaņā ar šo noteikumu 30. punktu. 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 38. punktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, kuram pretendenti iesniedz visu nepieciešamo informāciju. Līdz ar to tā ir uzreiz pieejama Lauku atbalsta dienestam un vairs nebūs jāpārsūta.
Piedāvātā redakcija
38. Pirms šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētā projekta iesnieguma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā, pretendents laikposmā no 20. marta, bet ne vēlāk kā līdz 1. oktobrim iesniedz Lauku atbalsta dienestā:
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, , lūdzam noteikumu projekta 38.1.6. apakšpunktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, kuram tiks iesniegti uzskaites dati un tos nevajadzēs pārsūtīt.
 
Piedāvātā redakcija
38.1.6. elektroniskā pasta adresi, no kuras Lauku atbalsta dienestam tiks nosūtīti īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku uzskaites dati;
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 39.2. apakšpunktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu.
 
Piedāvātā redakcija
39.2. aizpildīto uzskaites datu veidlapu līdz nākamās dienas beigām iesniedz Lauku atbalsta dienestā klātienē, elektroniski vai ar vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla (www.latvija.lv) starpniecību.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 41.1.3. apakšpunktu, jo informācija par konstatēto zivjēdāju putnu sugu un kopējo katras sugas īpatņu skaitu un ūdru skaitu katrā uzskaites datumā pretendenti būs jau iesnieguši Lauku atbalsta dienestam, līdz ar to divas reizes viena un tā pati informācija nebūtu jāiesniedz. Tas viennozīmīgi samazinās administratīvo slogu pretendentam.
Turklāt norādāms, ka pārbaudes netiks īstenotas katrā uzskaites datumā, bet izlases veidā, pārbaudot komisijai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārbaužu īstenošanu nodrošināt Lauku atbalsta dienestam piesaistot ekspertus, kā piemēram 53.2.apakšpunktā norādītos  sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificētus ekspertus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 42. punktu. Uzskaites datus un citu nepieciešamo informāciju pretendents iesniegs Lauku atbalsta dienestam, kurš organizēs komisijas darbu un pārbaudes dabā, līdz ar to Lauku atbalsta dienestam jau būs pieejama visa lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 51. punktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, kurš izveido komisiju un organizē komisijas darbu.
 
Piedāvātā redakcija
51. Lai novērtētu akvakultūrai nodarītos zaudējumus, Lauku atbalsta dienests izveido komisiju.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā finansējums programmu īstenošanas administrēšanai un uzraudzībai ir pieejams Zemkopības ministrijai, tad komisijas organizēšanas funkcija ir jānodrošina Zemkopības ministrijas padotībā esošai iestādei.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 52. punkta otrajā teikumā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, kurš attiecīgi vada komisijas darbu. Dabas aizsardzības pārvaldes pārstāvis piedalās komisijas darbā.
Piedāvātā redakcija
Komisijas darbu vada Lauku atbalsta dienesta pārstāvis.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā finansējums programmu īstenošanas administrēšanai un uzraudzībai ir pieejams Zemkopības ministrijai, tad komisijas vadīšanas ir jānodrošina Zemkopības ministrijas padotībā esošas iestādes pārstāvim.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 62. punktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, jo visa lēmumu pieņemšanai nepieciešamā informācija tiks iesniegta un glabāsies Lauku atbalsta dienestā, un Dabas aizsardzības pārvaldei zūd nepieciešamība apstrādāt personas datus.
Turklāt Lauku atbalsta dienestam kā lēmuma pieņēmējam jebkurā gadījumā ir jāapstrādā personas dati.
Piedāvātā redakcija
62. Lai nodrošinātu šajos noteikumos minēto kārtību, Lauku atbalsta dienests apstrādā personas datus atbilstoši personas datu apstrādi regulējošo normatīvo aktu prasībām.
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto pamatojumu, lūdzam noteikumu projekta 63. punktā aizstāt Dabas aizsardzības pārvaldi ar Lauku atbalsta dienestu, jo visa lēmumu pieņemšanai nepieciešamā informācija tiks iesniegta un glabāsies Lauku atbalsta dienestā.
Piedāvātā redakcija
63. Lauku atbalsta dienests visu dokumentāciju, kas saistīta ar šajos noteikumos noteikto atbalsta piešķiršanu, glabā līdz 2035. gada 31. decembrim.
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā norādītajā tīmekļvietnē uz UK lēmumu, informācija par pasākuma "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus" kritēriju piemērošanu nav atrodama. Lūdzu anotācijā sniegt skaidru un detalizētu informāciju, nodrošinot vienotu izpratni par vērtēšanas kritēriju piemērošanu, tajā skaitā, lūdzu skaidrot:
1) vai kāds no kritērijiem ir izslēdzošais kritērijs, kurā ir jāsaņem vismaz 1 punkts;
2) kā piešķir punktus, ja pieteiktās platības lielums ha ir daļskaitlis, piem., 3,55 ha, 2,9 ha.
.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Anotācijas 1.1.sadaļas aprakstā norādīta kļūdaina atsauce uz noteikumu projektu citam atbalsta pasākumam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā norādīt pašreizējo situāciju, problēmas un risinājumus par 2.3. apakšpasākuma "Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku radītie zaudējumi" ietveršanu šajos noteikumos un attiecīgi par nepieciešamību vienlaikus ar šiem noteikumiem grozīt Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumus Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai", svītrojot no tiem tiesību normas, kas attiecas uz kompensācijas saņemšanu akvakultūras nozarē.
Lūdzam anotācijā norādīt informāciju par valsts un Eiropas Savienības atbalsta par īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmumiem saskaņošanu ar Eiropas Komisiju vai, ka šāda saskaņošana nav jāveic.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu anotācijas 1.3.sadaļā norādīt problēmu un risinājumus par to, ka nepieciešams kompensēt īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku radītos zaudējumus akvakultūras uzņēmumiem, lūdzu norādīt iepriekšējās sistēmas grūtības un nepilnības, kas tiks novērstas ar šo noteikumu projektu.
Lūdzam sniegt informāciju par finansējuma iespējām komisijas darbā iesaistīto Dabas aizsardzības pārvaldes pārstāvju pārbaudes uz vietas nodrošināšanai.
Lūdzu informēt par veiktajām izmaiņām, rastajiem risinājumiem, kas saistīti ar to, ka sniegtais valsts un Eiropas Savienības fondu atbalsts īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku radītos zaudējumus akvakultūras uzņēmumiem nav jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Anotācijas 2.3.sadaļas tabulā lūdzam dzēst informāciju, kas attiecas uz Dabas aizsardzības pārvaldes administratīvo izmaksu novērtējumu, atbilstoši iepriekš norādītajām neatbilstībām, jo pēc būtības šo programmu administrēšana jānodrošina Zemkopības ministrijas padotības iestādei. 
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums

Lūdzu norādīt, ka šie noteikumi ir saistīti ar Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr.114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" noteikto atbalstu akvakultūrai.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Iebildums
Lūdzu precizēt, jo būtiski mainās Dabas aizsardzības pārvaldes funkcijas un pieejamais finansējums programmas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Iebildums
Lūdzam sniegt informāciju par sagaidāmo ietekmi uz vidi un dabu atbilstošo pasākumā iekļautajiem apakšpasākumiem, jo zivju dīķi vienlaikus kalpo par dzīves vietu īpaši aizsargājamām putnu un dzīvnieku sugām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu apsvērt nepieciešamību atsaukties uz šo Deleģēto regulu anotācijas 1.1. un 1.2.sadaļās.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu novērst pārrakstīšanās kļūdu vārdkopā "jūras ērgļa".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu šo noteikumu piemērošanu, aicinām noteikumu projektam kā pielikumu pievienot paziņojuma veidlapu. Tāda ir šobrīd spēkā esošajos Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 - 3. pielikums.
Lūdzam novērst pārrakstīšanās kļūdu vārdā "uzskatīti".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu šo noteikumu piemērošanu, aicinām noteikumu projektam kā pielikumu pievienot apliecinājuma veidlapu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu šo noteikumu piemērošanu, aicinām noteikumu projektam kā pielikumu pievienot uzskaites datu veidlapu. Tāda ir šobrīd spēkā esošajos Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 - 5. pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt redakciju, norādot, ka Lauku atbalsta dienests informāciju pieprasa par konkrētiem akvakultūras uzņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
Pārtikas un veterinārais dienests un Valsts vides dienests pēc Lauku atbalsta dienesta informācijas pieprasījuma, kurā norādīti akvakultūras uzņēmumi, sniedz informāciju par laikposmā no iepriekšējā gada 16. augusta līdz kārtējā gada 15. augustam notikušajās pārbaudēs konstatētajām neatbilstībām vai pārkāpumiem.
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu šo noteikumu piemērošanu, aicinām noteikumu projektam kā pielikumu pievienot komisijas pārbaudes akta veidlapu. Tāda ir šobrīd spēkā esošajos Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 - 7. pielikums.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 2.1. punkta sadaļā “Juridiskās personas” “Ietekmes apraksts” norādīt, ka pretendentiem, kas līdz šim nesaņēma atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus", šo noteikumu regulējums būs nelabvēlīgāks nekā šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 “Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai” nosacījumi un prasības būs grūtāk izpildāmas, proti, šajos noteikumos ietvertais nosacījums par vismaz 250 EUR no katra atbalstam pieteiktās dīķu platības hektāra pēdējā noslēgtajā pārskata gadā un vismaz 200 EUR – Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114.
Piedāvātā redakcija
-