Atzinums

Projekta ID
24-TA-880
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka normatīvajos aktos noregulētajai tiesību normai ir jābūt skaidrai un nepārprotamai, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punkta redakciju, vai papildināt noteikumus ar jaunu punktu, kas skaidri norāda, ka projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri slēdz rakstveida sadarbības līgumu par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību projekta mērķa, rezultātu un rādītāju sasniegšanā noteikumos minēto prasību īstenošanā. Vēršam uzmanību, ka pretējā gadījumā rodas interpretācijas problēmas par tiesiskajām attiecībām starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Šis ir klasisks investīciju projekts, kura mērķis ir ietaupīt valsts pārvaldes finanšu resursus ilgtermiņā, līdz ar to ir nepieciešams pārliecināties, vai sabiedrības ieguvumi ir lielāki par projekta investīciju un uzturēšanas izmaksām projekta dzīves cikla laikā. 
Esošais pamatojums anotācijā par to, ka izmaksu un ieguvumu analīze nav jāveic, ir kļūdains un nav objektīvs, jo:
1) pēc būtības neto ienākumu esamība vai neesamība projektā nav arguments izmaksu un ieguvumu analīzes neveikšanai. Mērķis ir pārliecināties par pasākuma atdevi kopumā, nevis noteikt projekta deficīta likmi, kas saistīta ar neto ienākumu aprēķinu;
2) pasākumu plānots īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā (pasākumā plānots viens projekts),  un projekta kopējās izmaksas ir 19 140 000 euro  (pārsniedz 1 miljonu euro). Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 36, 85. §) 3.punkts neparedz izmaksu un ieguvumu analīzi veikt atsevišķām darbībām, ja tās pārsniedz vienu miljonu euro. Izmaksu un ieguvumu analīze jāveic projektam kopumā;
3) tas, ka pasākuma ietvaros tiks sniegts ieguldījums Latvijas stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam,  pārejot uz videi un klimatam draudzīgiem risinājumiem, nenozīmē, ka valsts drīkst nedomāt par publiskās pārvaldes projektu efektivitāti. Gluži pretēji – ja ieguvumi no energoefektivitātes pasākumiem nespēj nosegt projekta investīciju un uzturēšanas izmaksas projekta dzīves cikla laikā, tas nozīmē, ka virzība klimatneitralitātes mērķiem notiek neefektīvi.
Ņemot vērā minēto, aicinām veikt izmaksu un ieguvumu analīzi anotācijas ietvaros (tādējādi izpildot protokollēmumā noteikto), izmantojot CFLA sagatavoto izmaksu un ieguvumu analīzes automatizēto aprēķinu modeli, kā sociālekonomiskos ieguvumus aprēķinot, piemēram, siltumnīcefekta gāzu samazinājumu, kas izteikts naudas izteiksmē, bet kā finanšu ieguvumus aprēķinot, piemēram, enerģijas ietaupījumus, kas rodas energoefektivitātes projekta rezultātā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju  ar informāciju par plānoto investīciju ietekmi uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus. Skaidrojam, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 24.2. apakšpunktā noteiktajam, no 80.00.00. programmas līdzekļus var pārdalīt izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim. Lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu argumentāciju un risku analīzi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā nav sniegta detalizēta informācija, kādām izdevumu pozīcijām (pievienojot aprēķinus) minētais finansējums 161 211 euro apmērā nepieciešams.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda likumā noteiktajam, ar projektu ir saprotams projekta iesniegums, kas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko apstiprinājusi sadarbības iestāde.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punkta pirmo teikumu, nosakot, ka attiecīgā prasība nodrošināma pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē. Minēto precizējumu nepieciešamība attiecas arī uz noteikumu projekta 15.punktu, tādējādi nodrošinot atbilstību tiesību normas mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums papildināt 16.4.apakšpunktu ar informāciju par papildinošās saimnieciskās darbības uzraudzību, lai gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības partnerim būtu skaidri noteikti nosacījumi par papildinošās saimnieciskās darbības uzraudzību. 
Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī MK noteikumu anotācijas projektā. 
Piedāvātā redakcija
16.4. informācijas, dokumentu un pārskatu, t.sk., papildinošās saimnieciskās darbības uzraudzības pārskatu, aprite;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu noteikumu projektā lietoto terminoloģiju ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju personāla izmaksām, lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.8.apakšpunktā un citviet noteikumu projekta tekstā, kur tas attiecināms, aizstājot personāla atlīdzības izmaksas ar personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidrus normas attiecināmības nosacījumus, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 21.punktā ietverto atsauci uz noteikumu projekta 18.7.apakšpunktu ar atsauci uz noteikumu projekta 20.8 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
21. Šo noteikumu 20.8. apakšpunktā noteiktās projekta personāla atlīdzības izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Kopīgo noteikumu regula Nr.2021/1060) 55. panta 1. punktā noteikto, projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 17 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās projekta personāla izmaksas.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.punktu, salāgojot informāciju ar anotāciju, ka neparedzētos izdevumus finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi kārtībā, ko nosaka vienošanās par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 63. panta 6. punktā noteikts, ka darbības atbalsta saņemšanai no fondiem neatlasa, ja tās ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas, pirms ir iesniegts pieteikums par finansējumu atbilstoši programmai, neatkarīgi no tā, vai ir veikti visi saistītie maksājumi. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 27. punktu ar norādi, ka projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs līdz projekta iesniegšanai sadarbības iestādē izstrādās iekšējās kontroles sistēmu atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumiem Nr.630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projektu ar prasību par inovatīva publiskā iepirkuma piemērošanu, vienlaikus precizējot informāciju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu norādīt gada jaudu ne tikai laika izteiksmē, bet arī platības un finanšu izteiksmē, saskaņā ar MK noteikumu projekta 38.punktu. 
Ja attiecināms, attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī MK noteikumu anotācijas projektā. 
Piedāvātā redakcija
39. Ja projekta dzīves cikla laikā tiek konstatēts, ka ēkā, ēkas daļā vai ēku grupā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 38. punktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, projekta iesniedzējam proporcionāli tai gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē daļai, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums papildināt ar informāciju kā sadarbības partneris par neatbilstībām informē projekta iesniedzēju / finansējuma saņēmēju, kurš iesniedz ziņojumu sadarbības iestādē un/vai atmaksā nelikumīgo valsts atbalstu saskaņā ar 39.punktu. 
Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī MK noteikumu anotācijas projektā. 
Piedāvātā redakcija
40. Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību atbilstoši šo noteikumu 38. un 39. punkta nosacījumiem visā projekta dzīves ciklā, kas metodikā tiks noteikts 10 -15 gadu robežās.  Sadarbības partneris visā projekta dzīves ciklā ik gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja sadarbības partneris konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 38.punktā  minētais 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas informē finansējuma saņēmēju saskaņā ar sadarbības līguma nosacījumiem. Finansējuma saņēmējs saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 38. un 39. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu.
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidri izsekojamu informāciju, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz šādiem horizontālajiem principiem:
1. “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”;
2. “Klimatdrošināšana”;
3. “Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
4. “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.3. sadaļas attiecināmo izmaksu apraksta 4.2. punktu papildināt, norādot iekārtu un aprīkojuma piemērus, kas būs attiecināmi videi draudzīga izglītības procesa demonstrācijas pasākumu nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju "Finansējuma saņēmējam projekta personāla izmaksu likmes aprēķinam paredzēts piemērot izmaksu vienoto likmi 17 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās projekta personāla izmaksas. Sadarbības partnerim projekta personāla izmaksas netiek plānotas." piedāvātajā redakcijā. Vēršam uzmanību, ka minēto likmi plānots piemērot personāla izmaksām.

Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējam projekta personāla izmaksām paredzēts piemērot izmaksu vienoto likmi 17 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās projekta personāla izmaksas. Sadarbības partnerim projekta personāla izmaksas netiek plānotas.
18.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar  informāciju par izglītības jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju  iesaisti Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādē.  Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”.
Piedāvātā redakcija
-