Atzinums

Projekta ID
22-TA-1963
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 5.punktu, papildinot ar prasību, ka specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma riska līmenis projektu ieviešanas laikā var tik aktualizēts, lai nodrošinātu, ka tiek veikti mērķtiecīgi un strukturēti projektu uzraudzības un kontroles pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 13.punkta redakciju, lai sadarbības iestāde varētu laicīgi konstatēt un uzraudzīt riskus, kas saistīti ar kavējumiem iepirkumu veikšanā, it īpaši, IKT projektu ietvaros. ES fondu 2014.-2020. plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa 2.2.1. ietvaros ir konstatēti gadījumi, kad finansējuma saņēmēji vadības informācijas sistēmā ilgstoši neaktualizē informāciju par iepirkumiem, kas nav izsludināti, vai, ja informācija ir mainījusies.

 
Piedāvātā redakcija
Ja projekta īstenošanas laikā mainās šo noteikumu 12. punktā minētā informācija, finansējuma saņēmējs, tiklīdz ir zināmas izmaiņas attiecībā uz minēto informāciju, bet ne vēlāk kā līdz iepirkuma procedūras uzsākšanai, vai, ja iepirkums nav izsludināts plānotajā termiņā – ne vēlāk kā līdz plānotā iepirkuma izsludināšanas termiņam, vadības informācijas sistēmā aktualizē informāciju par projektā plānotiem iepirkumiem.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 15.1.apakšpunktu ar nosacījumu, ka sadarbības iestāde informē IUB par visiem iepirkumiem, kas pārsniedz 1 500 000 euro, ne tikai būvniecības.
 
Piedāvātā redakcija
“iepirkumā paredzētā līguma summa pārsniedz 1 500 000 euro.”
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt MK noteikumu projekta 18.1.apakšpunktu, dzēšot informāciju par atbildīgās iestādes dalību IUB organizētajās sanāksmēs, jo atbildīgās iestādes funkcijās neietilpst nekādas darbības saistībā iepirkumu pirmspārbaudēm, tādejādi tiktu taupīti arī administratīvie resursi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 19.punktā dzēst nosacījumu, ka sadarbības iestāde neveic pirmspārbaudes, ja iepirkums pārsniedz 1 500 000 euro, jo tas mākslīgi ierobežo sadarbības iestādes tiesības. Respektīvi saskaņā ar šo noteikumu 16.punkta nosacījumiem IUB veiks tikai izlases pārbaudes. Ja SI pēc risku novērtējuma secinās, ka tomēr jāveic pārbaudi par iepirkumu, kas pārsniedz 1,5 milj. euro, tā to nevarēs veikt, bet tikai lūgt IUB to veikt, kas rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Papildus vēršam uzmanību, ka SI ir jābūt pietiekamai administratīvai pieredzei veikt jebkāda veida iepirkuma pārbaudes, t.sk. lielajiem iepirkumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar MK noteikumu projekta 25.punktā noteikto par neatbilstošo izdevumu noteikšanu atkarībā no pārkāpuma būtiskumu, lūdzam MK noteikumu projektā vai anotācijā norādīt informāciju uz kādiem normatīvajiem aktiem pamatojoties vai nodefinētiem kritērijiem sadarbības iestāde vadīsies, nosakot neatbilstoši veikto izdevumu būtiskumu un korekcijas apjomu saistībā ar iepirkumos konstatētajam neatbilstībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta III. nodaļu  “Kārtība, kādā sadarbības iestāde veic pārbaudes projekta īstenošanas vietā” par pārbaudēm projekta īstenošanas vietā ar normām par komercdarbības atbalsta jomas prasību uzraudzību ieguldījumu amortizācijas periodā ārpus projekta pēcuzraudzības perioda.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot MK noteikumu projekta 37. un 39.punkta redakcijas, jo šobrīd tās ir pretrunīgas par atbildīgo iestāžu dalību pārbaudēs projekta īstenošanas vietā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 37. punktu papildināt ar vārdiem “ja nepieciešams”, jo saskaņā ar šo noteikumu 1 un 2. punktu tikai sadarbības iestāde un vadošā iestāde var veikt pārbaudi, respektīvi atbildīgā iestāde ir tikai novērotāja funkcijas un atbildīgajai iestādei nav pienākums sniegt atzinumu par pārbaudi.
 
Piedāvātā redakcija
Atbildīgā iestāde ir tiesīga ierosināt sadarbības iestādei veikt pārbaudi projekta īstenošanas vietā, kā arī var piedalīties sadarbības iestādes veiktajās pārbaudēs, ja nepieciešams, sniedzot atzinumu par pārbaudē konstatēto saskaņā ar sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes starpresoru vienošanos.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam dzēst MK noteikumu projekta anotācijas sadaļā “Pārbaudes projekta īstenošanas vietā" informāciju par atbildīgo iestāžu vai Atveseļošanās fonda gadījumā – nozaru ministriju – atbildībām risku pārvaldībā, jo horizontāls risku pārvaldības ietvardokuments vēl nav saskaņots ar visām iesaistītajām pusēm un apstiprināts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot MK noteikumu projekta anotācijā saistībā ar MK noteikumu projekta 27.1.apakšpunktā norādīto, sadarbības iestādei ir tiesības veikt pārbaudi projekta īstenošanas vietā, par to neinformējot projekta iesniedzēju, norādot konkrētas pazīmes, kas liecina, ka projekta iesniegumā sniegtā informācija nav pilnīga. Lūdzam anotācijā uzskaitīt potenciālos piemērus un definēt robežslieksni, kurā gadījumā informācija nav pilnīga, pretējā gadījumā zūd jēga MK noteikuma projekta 27.punktā noteiktajam - informē projekta iesniedzēju vismaz trīs darbdienas pirms pārbaudes veikšanas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot MK noteikumu projekta anotācijā ar kādiem normatīvajiem aktiem ir pamatota MK noteikumu projekta 15.1.apakšpunktā noteiktā 1,5 milj. euro robežvērtība.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta anotācijā par MK noteikumu projekta 5.punktu skaidrot, ka ja konkrētam projektam vai projekta grupai ir noteikts lielāks riska līmenis nekā pasākuma riska līmenis, tad konkrēto projektu pārbaudes tiek plānotas pēc augstāka līmeņa plāna. Attiecīgi papildinot MK noteikumu projekta anotācijas sadaļā “ Pārbaudes projekta īstenošanas vietā”  teikumu “Tiek plānota projekta individuālo risku identificēšana, kur tiks identificēti potenciālie projekta riski dažādos projekta procesos.”
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pārskatīt MK noteikumu projekta anotācijas sadaļu “Kārtība, kādā pārbauda un apstiprina pārskatu par projekta dalībniekiem”, kur minētas atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (anotācijas tekstā – Regula Nr. 2021/1058),  uz kuras pantiem un punktiem šajā sadaļā veiktas atsauces, ņemot vērā, kā pēc satura tās attiecināmas uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (Regula Nr. 2021/1057). Attiecīgi lūdzam precizēt un aizstāt atsauci anotācijas sadaļā “Kārtība, kādā pārbauda un apstiprina pārskatu par projekta dalībniekiem” uz Regulu Nr. 2021/1058 ar Regulu Nr. 2021/1057, kas minēta arī anotācijas izstrādes pamatojuma sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 6.punktā izņemt vārdu “nodaļā”, jo tas atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 9.punktu par rakstiskās saziņas kārtību un dokumentu apriti, jo iepriekš tika sniegta informācija, ka visa sarakste notiks tikai ar KPVIS starpniecību.
 
Piedāvātā redakcija
Šajos noteikumos minēto dokumentu aprite un rakstiskā saziņa starp sadarbības iestādi un finansējuma saņēmēju noris vadības informācijas sistēmā un līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktā kārtībā.
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 12.punktā vārdus “zaļais iepirkums” papildināt ar vārdu “publiskais”, ievērojot pareizu zaļā publiskā iepirkuma terminoloģijas lietojumu atbilstoši 2017.gada 20.jūnija MK noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
 
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc tam, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu, ievada datus par projektā plānotiem iepirkumiem vadības informācijas sistēmā, t.sk., norādot iepirkuma priekšmeta nosaukumu, atsauci uz projekta darbības numuru, budžeta pozīcijas, paredzamo līgumcenu, attiecināmo summu, tiesisko regulējumu, plānotā iepirkuma procedūru, norādi, vai ir piemērojams zaļais publiskais iepirkums vai sociāli atbildīgs publiskais iepirkums, iepirkuma procedūras izsludināšanas termiņu un citu vadības informācijā sistēmā norādīto informāciju.
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 23.punktu, ka finansējuma saņēmējs informāciju zināšanai iesniedz arī otram pārbaudes veicējam attiecīgi sadarbības iestādei vai Iepirkumu uzraudzības birojam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vienlaicīgi lūdzam izvērtēt iespēju MK noteikumu projekta 47.punktā avansa maksājumu pārbaudes termiņu noteikt īsāku nekā starpposma un noslēguma maksājumu pieprasījumu izskatīšanas termiņu (80 dienas), ņemot vērā to, ka avansa maksājumu pieprasījumu pamatojošo dokumentu apjoms ir salīdzinoši mazāks nekā starpposma vai noslēguma maksājumu pamatojošo dokumentu apjoms un  to, ka MK noteikumu projekta 47.punktā jau ir paredzēta avansa pieprasījumu izskatīšana izlases veidā, kā arī apsverot finansējuma saņēmējam nepieciešamās naudas plūsmas nodrošinājuma nepieciešamību iespējami īsākā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 47.punkta redakciju, nosakot, ka avansa maksājuma pieprasījumu var arī noraidīt.
 
Piedāvātā redakcija
Sadarbības iestāde izlases veidā pārbauda finansējuma saņēmēja vadības informācijas sistēmā ievadīto avansa maksājuma pieprasījumu, izvērtē tā atbilstību normatīvajam aktam par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu un līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem, un ne vēlāk kā 80 dienu laikā pēc avansa maksājuma pieprasījuma saņemšanas veic maksājumu vai noraida avansa maksājuma pieprasījumu.
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 48.punkta redakciju, norādot, ka finansējuma saņēmējs vadības informācijas sistēmā iesniedz maksājuma pieprasījumā deklarēto izdevumu pamatojošo dokumentu kopijas, līdzīgi kā tas ir norādīts ES fondu 2014.-2020. perioda projektu pārbaužu veikšanas kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projekta VI. nodaļā “Kārtība, kādā sadarbības iestāde pārbauda pārskatu par projekta dalībniekiem” noteikta kārtība, kādā sadarbības iestāde pārbauda pārskatu par projekta dalībniekiem (MK noteikumu 1.pielikums).  Attiecīgi MK noteikumu projekta 53.punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu ievada vadības informācijas sistēmā pārskatu par projekta dalībniekiem. Savukārt 54.punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs pārskatā par projekta dalībniekiem apkopo un iekļauj datus (tai skaitā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I un II pielikumā un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu III pielikumā noteiktos datus (turpmāk – TPF regula)), kas nepieciešami pārbaudei, revīzijai, uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai un informācijas iesniegšanai Eiropas Komisijā.
Lūdzam skaidrot vai minētais finansējuma saņēmēja pienākums sagatavot un iesniegt KPVIS pārskatu par dalībniekiem, būs attiecināms arī uz TPF plānoto pasākumu “Bezemisiju  transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībām ”, kur viens no pasākuma ietvaros sasniedzamajiem  rezultāta rādītājiem (RCR 62), kas ietverts TPF regulas III pielikumā ir “Jaunā vai modernizētā publiskā transporta lietotāju skaits gadā”, uzskaitot pārvadāto lietotāju skaitu gadā (rādītāja sasniegšanas pārbaudes mehānisms, kas ietverts rādītāja pasē – pārskats par pārvadāto pasažieru skaitu nākamajā kalendāra gadā pēc bezemisiju transportlīdzekļa iegādes). Vai šajā gadījumā pašvaldībām būs katrā pārvadājuma veikšanas dienā jāuzskaita un pārskatā jāiekļauj visu to personu dati, kas attiecīgajā dienā tiks pārvadāti? MK noteikumu 1.pielikuma 1.tabulas skaidrojumā norādīts, ka dalībnieku ir nepieciešams reģistrēt vienu reizi darbībā, un dati par dalībnieku apkopojami, uzsākot darbību (brīdī, kad dalībnieks iesaistās attiecīgajā darbībā). Vai no minētā izriet, ka šajā pārskatā katra pārvadātā persona tiek iekļauta vienu reizi visa kalendāra gadā laikā, neņemot vērā faktu, ka viena persona dienas laikā var tik pārvadāta divas reizes (turp-atpakaļ) un pārvadājuma pakalpojumu izmanto vairākas reizes nedēļā/mēnesī/gadā?
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu projekta anotācijas sadaļā “Kārtība, kādā pārbauda un apstiprina pārskatu par projekta dalībniekiem” norādīts, ka, “lai nodrošinātu atbilstošas informācijas par rādītājiem, kas attiecas uz projekta dalībniekiem saskaņā ar Regulas Nr.2021/1058 ziņošanu EK, ir izstrādāts pārskats par projekta dalībniekiem (turpmāk – pārskats) (Ministru kabineta noteikumu projekta 1.pielikums).” Savukārt pārskata 1.tabulā norādīts, ka “pārskatu iesniedz reizi gadā par iepriekšējā kalendāra gada dalībniekiem un sasniegtiem tūlītējiem rādītājiem un ar noslēguma maksājuma pieprasījumu par dalībniekiem, kas uzsāka dalību pēc pēdējā pārskata perioda beigām, ESF un TPF projekti, kuros ir noteikts uzraudzības rādītājs "dalībnieku/personu skaits", kā arī tie ERAF projekti, kas paredz fizisku personu apmācības vai kapacitātes stiprināšanas pasākumus.” Lūdzam skaidrot, vai minētais finansējuma saņēmēja pienākums sagatavot un iesniegt KPVIS pārskatu par dalībniekiem, ir attiecināms arī uz tādu ERAF specifiskā atbalsta mērķa pasākumu, kuram apmācību vai kapacitātes stiprināšanas pasākumu rādītājs nav noteikts Regulas Nr. 2021/1058  I un II pielikumā, bet nacionālā līmenī kā nacionālais iznākuma rādītājs.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta anotācijā 5.4.1.tabulas “Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem” sadaļas “Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?” skaidrojumu, salāgojot skaidrojuma redakciju ar MK noteikumu projekta 53.punktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
Lai arī ar Ministru kabineta noteikumu projekta 1.pielikumu ir noteikti dati, kas finansējuma saņēmējiem ir jāsniedz par projekta dalībniekiem, tomēr ņemot vērā nodrošināto KPVIS funkcionalitāti, anotācijā ir uzskaitīti dati, kurus sadarbības iestādei ir iespēja saņemt tiešsaistē, līdz ar to attiecīgie dati finansējuma saņēmējam nebūs jāsniedz.