Projekta ID
24-TA-1079Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam piekļuve šobrīd nav nodrošināta, atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta b)apakšpunktam (redakcija spēkā no 03.07.2025.) (zemes starpgabals ir publiskai personai piederošs zemesgabals, kura platība lauku apvidos ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav nodrošināts pieslēgums koplietošanas ielai (ceļam)), minētā zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams arī Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams arī Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka rīkojuma projekta 1.5.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam nav nodrošināta piekļūšana un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punkta “a” apakšpunktu tas ir uzskatāms par zemes starpgabalu, minētais nekustamais īpašums ir atsavināms atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam un 44. panta astotās daļas 1. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar zemesgrāmatā esošo informāciju rīkojuma 1.9.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam atzīmes veidā ir nodibināts servitūts caur blakus esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 96310010070).
Senāta judikatūrā ir atzīts, ka atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu (sk. Senāta Civillietu departamenta 09.10.2013. sprieduma lietā Nr. SKC-458/2013 (C12204010) 10.3. punktu). Minētā tiesas atziņa atbilst Civillikuma 1235. pantā noteiktajam, ka no servitūta izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā abām pusēm, t.i. valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem, tikai pēc servitūta ierakstīšanas zemesgrāmatās.
Līdz ar to, tiesiska piekļuve rīkojuma projekta 1.9. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam no koplietošanas ielas (ceļa) šobrīd nav nodrošināta un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punkta “b” apakšpunktu tas ir uzskatāms par zemes starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, minētais nekustamais īpašums ir atsavināms atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam un 44. panta astotās daļas 1. punktam.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Senāta judikatūrā ir atzīts, ka atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu (sk. Senāta Civillietu departamenta 09.10.2013. sprieduma lietā Nr. SKC-458/2013 (C12204010) 10.3. punktu). Minētā tiesas atziņa atbilst Civillikuma 1235. pantā noteiktajam, ka no servitūta izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā abām pusēm, t.i. valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem, tikai pēc servitūta ierakstīšanas zemesgrāmatās.
Līdz ar to, tiesiska piekļuve rīkojuma projekta 1.9. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam no koplietošanas ielas (ceļa) šobrīd nav nodrošināta un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punkta “b” apakšpunktu tas ir uzskatāms par zemes starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, minētais nekustamais īpašums ir atsavināms atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam un 44. panta astotās daļas 1. punktam.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 1.14.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam piekļuve šobrīd nav nodrošināta, atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta b) apakšpunktam (redakcija spēkā no 03.07.2025.) (zemes starpgabals ir publiskai personai piederošs zemesgabals, kura platība lauku apvidos ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav nodrošināts pieslēgums koplietošanas ielai (ceļam)), minētā zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.14.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.14.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka rīkojuma projekta 1.15.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam atbilstoši NĪVKIS telpiskajiem datiem piekļuve no pašvaldības autoceļa ir nodrošināta pa servitūta ceļa teritoriju caur zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 60940020051).
Atbilstoši Civillikuma 1235. pantā noteiktajam no servitūta izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā abām pusēm, t.i. valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem, tikai pēc servitūta ierakstīšanas zemesgrāmatās.
Saskaņā ar zemesgrāmatā esošo informāciju rīkojuma projekta 1.15.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam nav nodibināts ceļa servitūts.
Līdz ar to, tiesiska piekļuve rīkojuma projekta 1.15. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam no koplietošanas ielas (ceļa) šobrīd nav nodrošināta un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punkta “b” apakšpunktu tas ir uzskatāms par zemes starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, minētais nekustamais īpašums ir atsavināms atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam un 44. panta astotās daļas 1. punktam.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Atbilstoši Civillikuma 1235. pantā noteiktajam no servitūta izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā abām pusēm, t.i. valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem, tikai pēc servitūta ierakstīšanas zemesgrāmatās.
Saskaņā ar zemesgrāmatā esošo informāciju rīkojuma projekta 1.15.apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam nav nodibināts ceļa servitūts.
Līdz ar to, tiesiska piekļuve rīkojuma projekta 1.15. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam no koplietošanas ielas (ceļa) šobrīd nav nodrošināta un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punkta “b” apakšpunktu tas ir uzskatāms par zemes starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, minētais nekustamais īpašums ir atsavināms atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam un 44. panta astotās daļas 1. punktam.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar anotācijā norādīto informāciju, rīkojuma projekta 1.16.punktā minētajam nekustamajam īpašumam piekļuve var tikt nodrošināta no koplietošanas ceļiem caur pieguļošajām zemes vienībām – kadastra apzīmējums 9666 004 0018 un 9666 004 0041, vai 9666 004 0005, ja nepieciešams nodibinot servitūtu, līdz ar to nekustamais īpašums nav uzskatāms par starpgabalu.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta b) apakšpunktam (redakcija spēkā no 03.07.2025.) (zemes starpgabals ir publiskai personai piederošs zemesgabals, kura platība lauku apvidos ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav nodrošināts pieslēgums koplietošanas ielai (ceļam)), minētā zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.16.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta b) apakšpunktam (redakcija spēkā no 03.07.2025.) (zemes starpgabals ir publiskai personai piederošs zemesgabals, kura platība lauku apvidos ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav nodrošināts pieslēgums koplietošanas ielai (ceļam)), minētā zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu.
Ņemot vērā minēto, atsavinot rīkojuma projekta 1.16.apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu, ir piemērojams Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punkts un 44. panta astotās daļas 1. punkts.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī ievērojot citu līdzīgu tiesību aktu projektu sagatavošanas praksi, lūdzam paredzēt atsauci uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo, otro daļu un 5. panta pirmo daļu attiecībā uz visiem rīkojuma projektā minētajiem nekustamajiem īpašumiem, savukārt atsevišķā punktā izdalīt nekustamo īpašumu, kura atsavināšanā ir jāpiemēro Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts, 44.panta astotās daļas 1.punkts un Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts (zemes starpgabals, kura sastāvā ir meža zeme) un atsevišķā punktā izdalot tos nekustamos īpašumus, kuru atsavināšanā ir jāpiemēro Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts un 44.panta astotās daļas 1.punkts (starpgabali).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai gūtu pārliecību par anotācijā norādītiem apgrūtinājumiem nekustamajam īpašumam Nr. 6, aicinām papildus dokumentiem pievienot aktuālos datus no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas. Tāpat, aicinām pievienot tikai tādus papildus dokumentus, kas attiecināmi uz rīkojuma projektā norādītajiem nekustamajiem īpašumiem. Piemēram, rīkojuma projekts nesatur informāciju par nekustamo īpašumu Laktas ielā 28, Rīgā vai nekustamo īpašumu Laktas ielā 48, Rīgā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt anotācijas 1.3.apakšpunktā norādīto informāciju par piekļuvi valsts nekustamajam īpašumam "Krautne" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 44920040174) no valsts vietējā autoceļa V705 "Skrundaliena-Ērgļi-Jaunsudrabi".
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības 2025. gada 26. jūnija vēstulē Nr. 03.1-04/1880 "Par informācijas sniegšanu" sniegto informāciju Nekustamais īpašums Nr.1 nav uzskatāms par starpgabalu, jo ir piekļuves iespējas no valsts vietējā autoceļa V705 "Skrudaliena-Ērgļi-Jaunsudrabi".
