Atzinums

Projekta ID
23-TA-3294
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka 5.1.1.2.i 3.kārtas projektu iesniegšana ir noslēgusies 2024.gada 15.janvārī, kā arī ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz precizēt atbalstāmās darbības, attiecīgi atbilstoši būtu jāprecizē arī iesniegtie projektu iesniegumi, līdz ar to lūdzam sniegt izvērtējumu par visu ierosināto grozījumu ietekmi uz uzsākto projektu iesniegumu atlases kārtu un projekta iesniedzējiem.
Anotācijā ietvertajai informācijai ir jābūt pietiekamai, lai varētu gūt pārliecību par:
1) īstenošanā esošajiem projektiem, t.i., vai būs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos /vienošanās, vai iestādes iekšējā normatīvajā aktā, ja tas aizstāj vienošanos par projekta īstenošanu;
2) projektu iesniegumiem, kuri atrodas vērtēšanas procesā;
3) iesniegtiem projektu iesniegumiem, kuru vērtēšana vēl nav uzsākta.
Papildus vēršam uzmanību, ka anotācijā ir jābūt ietvertai arī informācijai, ka ir plānota visu projektu iesniedzēju informēšana par grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
56.6.2. vai apmērs viena vienota uzņēmuma līmenī kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru;
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 preambulas 11.apsvērumu "Trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados." Attiecīgi lūdzam lietot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā lietoto formulējumu, piemēram, de minimis kopsummu kopā ar plānoto de minimis atbalstu ir jāpārbauda iepriekšējo trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
Vienlaikus lūdzam ar skaidrojumu papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
88. Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības tīklam un sadarbības tīkla dalībniekam var pieņemt līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam.
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, jo saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 8. pantu regulu piemēro līdz 2030. gada 31. decembrim, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktu ikvienu de minimis atbalstu, kas atbilst šīs regulas nosacījumiem, var likumīgi piešķirt vēl sešus turpmākos mēnešus.
Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5.4.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļas "Risinājuma apraksts" apakšsadaļas 2.punktā (papildināt atbalstāmo darbības un attiecināmās izmaksas) ir sniegts skaidrojums par veiktajiem grozījumiem noteikumu Nr. 609 42.1.8. un 42.2.2. apakšpunktā. Vēršam uzmanību, ka anotācijā sniegtais skaidrojums neatbilst noteikumu projektā veiktajiem precizējumiem. Noteikumu Nr. 609 42.1.8. un 42.2.2. apakšpunktā veiktie grozījumi paredz, ka sadarbības tīkla un to dalībniekiem tiks attiecinātas izmaksas, kas saistītas ar dalību starptautiskajās izstādēs ne tikai ārzemēs, bet arī Latvijā. Lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu. Vienlaikus lūdzam iekļaut anotācijā atsauci uz veiktajiem grozījumiem noteikumu 42.2.6.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Priekšlikums
Noteikumu (grozījumu) projektā nav paredzēta informācija par datu apmaiņu starp CFLA un Iekšlietu ministrijas Informācijas centru par datu apmaiņu valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, attiecīgi aicinām svītrot šo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
15.1. mērķis – līdz 2025. gada 30. jūnijam apstiprinātas saistības vismaz 4 723 589 euro apmērā no šo noteikumu 11. punktā noteiktā finansējuma;
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar termina "apstiprinātas saistības" skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
25.2. uz to attiecas tāds attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmums par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, tas ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī, vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izslēgšanas nosacījumi tiek piemēroti analoģiski Eiropas Savienības fondiem, lūdzam izvērtēt iespēju grozījumu Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 609) ietvaros apvienot MK noteikumu Nr. 609 25.5. apakšpunktu ar 25.2. apakšpunktu, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punkta "b" apakšpunktam. 
Piedāvātā redakcija
25.2. uz to attiecas tāds attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmums par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, tas ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī, vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu
8.
Noteikumu konsolidētā versija
47. Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, kas attiecināmas uz projekta vadību, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 42.1.3. apakšpunktā noteiktas tādas izmaksas, kas vienlaikus var būt saistītas gan ar projekta vadību, gan dažādām projekta īstenošanas aktivitātēm, aicinām esošo atsauci uz 42.1.1. un 42.1.3. papildināt ar atsauci noteikumu projekta 39.1. apakšpunktu un attiecīgi izteikt zemāk piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
 Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, kas attiecināmas uz šo noteikumu 39.1. apakšpunktā noteiktās darbības īstenošanu, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
86. Ja investīcijas ietvaros tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, sadarbības tīklam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu nelikumīga atbalsta atgūšanu, lūdzam noteikumu 86.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
86. Ja investīcijas ietvaros tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, sadarbības tīklam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
87. Ja attiecībā uz sadarbības tīkla dalībniekam piešķirto atbalstu tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, sadarbības tīklam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Sadarbības tīklam ir tiesības no sadarbības tīkla dalībnieka saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu nelikumīga atbalsta atgūšanu, lūdzam noteikumu 87.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
87. Ja attiecībā uz sadarbības tīkla dalībniekam piešķirto atbalstu tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, sadarbības tīklam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Sadarbības tīklam ir tiesības no sadarbības tīkla dalībnieka saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.