Atzinums

Projekta ID
23-TA-1533
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
29.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Termins “saprātīgs” ir diskutabls, nenoteikts, brīvi interpretējams, kas var radīt riskus tā noteikšanā.
Piedāvātā redakcija
12.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības visu šo izdevumu kompensēšanu."
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LLPA nevar piekrist ar Pārejas noteikumiem noteikt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.1 panta 2.2 daļas piemērošanu jau no 2024. gada 1. jūlija pilsētas nozīmes maršrutos.

LLPA informē, ka atbilstoši tā rīcībā esošajai informācijai neviena valstspilsētas pašvaldība (iespējams, ar vienu izņēmumu) nav tehniski gatava šādām izmaiņām pasažieru ar valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem uzskaites nodrošināšanā ar personas apliecību (eID) jau no 2024. gada 1. jūlija.

Vienlaikus LLPA lūdz precizēt likumprojekta anotācijas 3.sadaļu, kurā šobrīd norādīts, ka tiesību akta projektam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu. LLPA ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu saskata gan šajā jautājumā par iespēju braukšanas maksas atvieglojumu izmantot sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificējoties ar personas apliecību (eID), proti, pārvadātājiem izstrādājot, iepērkot un ieviešot šo tehnisko risinājumu, turklāt nav skaidrs, kas šīs izmaksas un kādā apmērā kompensēs, kā arī raugoties uz likumprojektu kopumā, ietekme uz valsts budžetu veidojas, mainot braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanu komerciālajos maršrutos.

LLPA tāpat norāda, ka nav skaidrs, kāpēc attiecīgajā pārejas noteikumu punktā ir norādīta atšķirīga kārtība attiecībā uz pilsētas un reģionālajiem pārvadātajiem, jo gala patērētāji – pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, vismaz daļēji ir vieni un tie paši kā pilsētas, tā reģionālajos pārvadājumos. LLPA vērš uzmanību, ka pie nosacījumiem, kas šobrīd iekļauti likumprojektā, pasažieris, kura braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta un kurš vēl nebūs uz š.g. 1. jūliju saņēmis personas apliecību, kura papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni), nebūs vairs tiesīgs izmantoto braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas nozīmes maršrutos sabiedriskajā transportlīdzeklī, ja vien šai personai nebūs izsniegts valstspilsētas pašvaldības noteiktais elektroniskās identifikācijas līdzeklis. LLPA norāda, ka pārejas periodam būtu jābūt vērstam uz mazāk aizsargātās pasažieru grupas interesēm, nevis diferencējot atvieglojuma izmantošanas iespēju pēc maršrutu tīkla.

Papildus LLPA norāda, ka saskaņā ar tā rīcībā esošo informāciju, Braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju informācijas sistēmas faktiskā izmantošana ir atkarīga no vairākām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātām (vai izstrādes stadijā esošām) sistēmām, t.sk. Atvieglojumu vienotā informācijas sistēmas, kuras faktiskā izmantošana no pašvaldību puses šobrīd nav uzsākta, kā arī LLPA šobrīd nav zināms laika grafiks, kādā šāda izmantošanas uzsākšana tiks nodrošināta.

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, LLPA apšauba, ka tehniski un no valsts iepriekš minēto sistēmu gatavības viedokļa ir iespējams Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.1 panta 2.2 daļu piemērot no 2024. gada 1. jūlija, kā to paredz likumprojekts.
LLPA aicina veikt atkārtotu rūpīgu faktiskās situācijas analīzi, t.sk. ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem un sistēmu tehniskās gatavības novērtējumu, un, balstoties uz šo informāciju, noteikt citu, saprātīgu termiņu, kurā stājas spēkā Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.1 panta 2.2 daļas nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
LLPA aicina likumprojekta 1. panta 10. punktu izteikt šādā redakcijā:
“10) sabiedriskā transporta pakalpojumi – iedzīvotājiem pieejami, pasūtītāja organizēti, vai ar Autotransporta direkcijas izsniegto maršruta atļauju saskaņoti, regulārie pasažieru pārvadājumi ar sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, kurus pasažieri var izmantot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā.”
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
LLPA aicina 12. panta trešo daļu izteikt šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“(3) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta pirmajā daļā minētos izdevumus, un kārtību, kādā aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta ceturtajā daļā minētos izdevumus, kā arī kontrolē no valsts budžeta izmaksāto līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību, nosaka Ministru kabinets.”
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt pārejas noteikumu 36. punktu ar “2024.gada 1.jūlija līdz 2024.gada 31.decembrim pasažieri, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta un kuri vēl nav  saņēmuši personas apliecību, kura papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni), ir tiesīgi izmantoto braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas nozīmes maršrutos sabiedriskajā transportlīdzeklī neidentificējoties ar personas apliecību.”

Jautājums:
14.1 panta 2.2 punkts paredz, ka Pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, elektroniski identificējoties ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Pilsētas nozīmes maršrutos to personu identifikācijai, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, var tikt izmantoti arī valstspilsētas pašvaldības noteiktie elektroniskās identifikācijas līdzekļi.
2024. gada 23. janvārī pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi”, kas paredz, ka 2024. gadā un turpmāk bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikuši bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, būs tiesīgi izmantot braukšanas maksas atvieglojumus 100% apmērā valstspilsētu pašvaldību organizētajos pilsētas nozīmes maršrutos un finansējums valstspilsētu pašvaldībām zaudējumu kompensēšanai par šīs pasažieru kategorijas pārvadāšanu tiks nodrošināts no valsts budžeta.
Ja pārejas noteikumu 36.punkts paliek līdzšinējā redakcijā, vai šai braukšanas maksas atvieglojumu grupai “bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikuši bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai” plānots ieviest kādus elektroniskās identifikācijas līdzekļus, kādus un kad?
Piedāvātā redakcija
-