Atzinums

Projekta ID
24-TA-735
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
05.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka iznākuma rādītāja i.4.5.1.ak (CO15) “Jaunuzbūvēto vai uzlaboto tramvaja un metro līniju kopējais garums” (turpmāk – iznākuma rādītājs) izpilde nav mazāka par 65 % kritisko robežu. Atbilstoši rādītāju pasei iznākuma rādītāja vērtība ir sasniegta, kad būvobjekts ir nodots ekspluatācijā. Saskaņā ar Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas datiem 4.5.1.1. pasākumā “Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transporta)” līdz 2023.gada 31.decembrim sasniegtais iznākuma rādītājs projektu līmenī ir 19,3985 km jeb 97 % no darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” plānotā iznākuma rādītāja (20 km), t.sk. 2,2345 km projektā Nr. 4.5.1.1/22/I/001, 0,634 km projektā Nr. 4.5.1.1/16/I/001, 0,4 km projektā Nr. 4.5.1.1/20/I/002, 1,45 km projektā Nr. 4.5.1.1/21/I/004, 5,88 km projektā Nr. 4.5.1.1/16/I/003, 4,4 km projektā Nr. 4.5.1.1/20/I/001 un 4,4 km projektā Nr. 4.5.1.1/21/I/005.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma 3.sadaļā “ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda īstenošana” informāciju, ka iznākuma rādītāja izpilde ir mazāka par 65 % kritisko robežu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2.3. apakšpunktā minēto Indikatīvā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk - Plāns) izpildes termiņu, precizējot atbilstoši piedāvātajai redakcijai, proti, ne vēlāk kā līdz 2024. gada 1. jūlijam. Satiksmes ministrija skaidro, ka Plāns (23-TA-1542) šobrīd ir saskaņošanās stadijā. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, tiek aktualizēta Plāna redakcija un Plāns tiks virzīts atkārtotai saskaņošanai.
Piedāvātā redakcija
2.3. Satiksmes ministrijai ne vēlāk kā līdz 2024. gada 1. jūlijam nodrošināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieguldījumu priekšnosacījuma  (apstiprināts plānošanas dokuments par indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2023.–2027. gadam) izpildi.
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3. sadaļā “ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda īstenošana” (8. lpp.) norādīts, ka saskaņā ar KPVIS datiem uz 2024. gada 12. martu 102 projektos nav pabeigtas visas darbības līdz 2023.gada beigām, galvenokārt transporta un veselības jomu infrastruktūras projektos.
Izanalizējot ES fondu tīmekļa vietnē šo projektu sarakstu, pamatojoties uz kuru balstīts minētais apgalvojums, konstatēts, ka transporta jomā līdz 2023.gada beigām visas darbības nav pabeigtas tikai 8 projektos, bet veselības jomā - tikai 9 infrastruktūras projektos. Savukārt, vides aizsardzības un reģionālās attīstības jomā līdz 2023.gada beigām visas darbības nav pabeigtas 31 projektā, siltumapgādes un energoefektivitātes jomā – 21 projektā, bet labklājības jomā – 17 projektos.
Satiksmes ministrijas ieskatā informatīvā ziņojumā minētais apgalvojums nav korekts, līdz ar to lūdzam to precizēt, norādot jomas, kurās ir lielākais līdz 2023.gada beigām nepabeigto projektu skaits, un ja nepieciešams, tad atsevišķi ziņojuma tekstā norādīt jomas, kurās līdz 2023.gada beigām ir nepabeigtie projekti ar lielāko kopējo investīciju apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3. sadaļā “ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda īstenošana” (11. lpp.) norādīts, ka administratīvā sloga mazināšanas nolūkā, kā arī, lai vienādotu praksi ar NVI atgūšanas kārtību citās iestādēs, FM rosina noteikt, ka NVI atmaksas termiņa pagarinājumam nav nepieciešams MK lēmums, bet par tāda pagarinājuma lietderību, objektīvu pamatotību lemj CFLA. Atbilstoši informatīvā ziņojuma 21. zemsvītras atsaucē norādītajai informācijai - citas iestādes ir tikai Lauku atbalsta dienests.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 21. zemsvītras atsaucē minēto informāciju, norādot, kuras iestādes vēl, neskaitot Lauku atbalsta dienestu, NVI atmaksas termiņu pagarina bez MK lēmuma, vai atbilstoši precizēt teksta redakciju, gadījumā, ja Lauku atbalsta dienests ir vienīgā šāda iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz informatīvā ziņojuma attēlā Nr. 6 “ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda MK noteikumu apstiprināšanas kumulatīvi un izpilde, ministriju dalījumā, ES fondu finansējums, milj. euro” (12. lpp.) atspoguļotajiem Satiksmes ministrijas izstrādātajiem un apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumu projektiem ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, Satiksmes ministrija vērš uzmanību uz turpmāk minēto.

► Satiksmes ministrijas izstrādātie un starpinstitūciju saskaņošanā nodotie tiesību aktu projekti un to virzības aspekti:
○ Satiksmes ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības (turpmāk – ES fondi) specifisko atbalsta mērķu regulējošo normatīvo aktu izstrāde tika veikta atbilstoši 2022.gada Finanšu ministrijas informatīvajā ziņojumā “Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2022.gada 1. septembrim (pusgada ziņojums)” norādītajam ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda MK noteikumu apstiprināšanas plānam (Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra sēdes protokollēmums (prot. Nr. 53, 70. §).
○ Satiksmes ministrija ir izstrādājusi un dažādās saskaņošanas stadijās Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk - TAP portāls) atrodas ES fondu specifisko atbalsta mērķu regulējošie normatīvie akti par 834 milj. euro investīciju projektu īstenošanas nosacījumiem, proti:
■ Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas (turpmāk – programma) 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.1.pasākuma “Dzelzceļa transporta attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos” un 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi (23-TA-612);
■ programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra”  3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.6.pasākuma “Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi (24-TA-375);
■ programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.2. pasākuma "Valsts galveno autoceļu TEN-T tīklā attīstība" īstenošanas noteikumi (23-TA-1505);
■ programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.4. pasākuma "Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi (23-TA-1368) (turpmāk visi kopā – Projekti).

► Par apstākļiem, kas pamato turpmāko Projektu virzības apturēšanu saskaņošanai TAP portālā, Finanšu ministrija tika informēta Satiksmes ministrijas 2024. gada 17. janvāra vēstulē Nr.12-03/169 un 2024. gada 21. marta vēstulē 02-03-IP/89:
○ Satiksmes ministrija kā ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda atbildīgā iestāde, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 26.septembrī uzdoto uzdevumu Satiksmes ministrijai līdz 2024. gada 15. janvārim iesniegt Finanšu ministrijai priekšlikumus grozījumiem programmā 2021.–2027.gadam, pārstrukturējot transporta nozares investīcijas, sagatavoja un iesniedza Finanšu ministrijai izvērtēšanai priekšlikumus grozījumiem programmā 2021.–2027.gadam.
○ Tāpat Satiksmes ministrija atbilstoši 2024. gada 4. martā sadarbības padomē panāktajai vienošanās, un, ievērojot 2024. gada 5.martā notikušo ES fondu tematisko komiteju un no tās izrietošās diskusijas un viedokļus,Satiksmes ministrija aktualizēja priekšlikumus grozījumiem programmā 2021.–2027.gadam un iesniedza tos Finanšu ministrijai turpmākām sarunām ar Eiropas Komisiju un virzībai Ministru kabinetā.
Kopumā pārstrukturizētas investīcijas un ar tām saistītās aktivitātes EUR 669 mlj. apmērā, kas kopumā veido 74 % no Satiksmes ministrijas investīciju portfeļa.
Līdz ar to, investīcijas EUR 669 mlj. apmērā uz doto brīdi ir diskusiju avots un attiecīgie normatīvie akti par minēto investīciju īstenošanu ir virzāmi uz Ministru kabinetu pēc attiecīgo programmas 2021.-2027.gadam grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā un Eiropas Komisijā.
Savukārt investīcijas EUR 235 mlj. apmērā ir uzskatāmas par apjomu, pret kuru būtu mērāmas Satiksmes ministrijas sagatavoto un apstiprināto normatīvo aktu apjoms investīciju īstenošanai.
Attiecīgi ir identificējams, ka Satiksmes ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus transporta jomas investīciju pārstrukturizācijai, lai atbilstoši informatīvajā ziņojumā ietvertajam Finanšu ministrija varētu veikt pārrunas ar sociāliem un sadarbības partneriem, kā arī uzsākt neformālo konsultāciju procesu ar Eiropas Komisiju par investīciju optimizēšanas priekšlikumiem, lai programmas 2021.-2027.gadam grozījumu projektu tālāk spētu virzīt apstiprināšanai ES fondu uzraudzības komitejā un Ministru kabinetā.

► Attiecībā uz informācijas avotu, kurā Finanšu ministrija ir balstījusi Satiksmes ministrijas izstrādātos un apstiprinātos Ministru kabineta noteikumu projektus ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā un kas ir ietverts zemsvītras atsaucē Nr.24, vēlamies vērst uzmanību, ka informatīvie ziņojumi par ES fondu un Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas statusu attiecīgajā mēnesī (ikmēneša informatīvie ziņojumi)[1], tiek iesniegti izskatīšanai Ministru kabineta sēdē bez saskaņošanas ar citām iestādēm. Tādējādi ir būtiski ierobežotas iespējas Ministru kabinetam iepazīties ar aktuālu, faktiskajā situācijā balstītu informāciju, kura pilnvērtīgi atspoguļotu katras nozares ministrijas progresu par to izstrādātajiem un apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumu projektiem ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, kā arī objektīviem apstākļiem, ja tādi ir iestājušies, kuru dēļ atsevišķu normatīvo aktu virzība ir tikusi ierobežota vai apturēta blakus apstākļu dēļ.

Ņemot vērā minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā sniegt visaptverošu informāciju, kurā tiktu objektīvi atspoguļots ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Ministru kabineta noteikumu apstiprināšanas process Satiksmes ministrijas pārziņā esošajos specifiskajos atbalsta mērķos un pasākumos, vienlaikus informatīvā ziņojuma attēlā Nr.6 atspoguļot:
- Satiksmes ministrijas plānoto investīciju apjomu;
- pārstrukturizētās investīcijas un ar tām saistītās aktivitātes;
- Satiksmes ministrijas izstrādāto normatīvo aktu apjomu investīciju ieviešanai.

[1] Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 57, 47. §) 7. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 7.pielikumu "ES fondu investīciju optimizēšanas priekšlikumi" atbilstoši Satiksmes ministrijas 2024. gada 21. marta vēstulei Nr.02-03-IP/89 "Par investīciju pārskatīšanu" gan attiecībā uz 7.pielikumā iekļautajiem pasākumiem, gan finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-