Atzinums

Projekta ID
23-TA-993
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 63.pantā noteikto pēc nepieciešamo faktu konstatēšanas un administratīvā procesa dalībnieku uzklausīšanas iestāde nekavējoties izvērtē lietas apstākļus un izdod atbilstošu lēmumu. Savukārt saskaņā ar 64.pantu, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai.
Jauno 13.punktu nepieciešams saskaņot ar APL 64.pantā noteikto, ka lēmumu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
2. Saskaņā ar APL 63.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto izdot administratīvo aktu, ar kuru pilnībā vai daļēji atsaka izdot iesniedzējam labvēlīgu administratīvo aktu sakarā ar to, ka administratīvā akta izdošanai nav pamata vai tā nav lietderīga, nevis kā paredzēts jaunajā 13.punkta redakcijā, ka atteikumu piešķirt sociālo palīdzību, ja nav ievērotas šo noteikumu vai atbilstošo pašvaldības saistošo noteikumu prasības. 
3. 13.punkta pirmais teikums ir grūti uztverams, tāpēc aicinām tos sadalīt mazākos teikumos. Nav arī skaidri saprotams, kas nosaka mājsaimniecības atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam.
4.  APL 70.pants noteic, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Veids, kādā administratīvo aktu paziņo adresātam — rakstveidā, mutvārdos vai citādi — , neietekmē tā stāšanos spēkā. Administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Noteikumi neparedz lēmuma izdošanu mutvārdos. Tāpēc nepieciešams precizēt 13.punktā noteikto, ka labvēlīgu lēmumu sociālais dienests paziņo iesniedzējam mutvārdos, lēmumu par atteikumu paziņo rakstveidā.  Informēšana par lēmuma pieņemšanu ir papildu darbība paralēli lēmuma paziņošanai. Vienlaikus APL 73.pants noteic, ka adresātam ir tiesības prasīt, lai iestāde ar administratīvo aktu uzlikto pienākumu izskaidro mutvārdos vai pēc adresāta lūguma arī rakstveidā. Tas neietekmē administratīvā akta spēkā esamību un termiņus.
Ievērojot minēto, nepieciešams saskaņot 13.punktu ar APL 63., 64. un 70.pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā pamatot šādu prioritāro kārtību. Pirmšķietami rodas iespaids, ka tiek nodrošināti labvēlīgāki nosacījumi dārgāko pakalpojumu sniedzējiem. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā pamatot 3.pielikuma  1.3., 2., 7.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5. punkta regulējumā ietvertās minimālo normu vērtības (īpaši minimālo vērtību "maksimālo vērtību") (t.sk. pietiekamību un vai to noteikšanā ir ņemtas vērā pakalpojuma tirgus iespējamās prognozējamās izmaiņas, kas ietekmēs izmaksas, kuras būs aktuālas pabalsta piešķiršanas periodā).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā skaidrots, ka "Atbilstoši Latvijas Bankas padomes 12.03.1998. lēmuma Nr. 45/3 1.1. punktā ietvertajai konta izraksta definīcijai, "Konta izraksts - papīra dokumenta vai elektroniskā veidā sagatavots dokuments, kuru konta īpašniekam vai viņa pilnvarotai personai izsniedz banka, kurā konts ir atvērts. Konta izrakstā atspoguļo visu noteiktā laika periodā klienta kontā veikto naudas līdzekļu kustību un norāda konta atlikumu šī perioda sākumā un beigās.”"

Vēršam uzmanību, ka 25.02.2010. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma, kas noteic maksājumu pakalpojumu sniedzēju, maksājumu pakalpojumu izmantotāju, elektroniskās naudas emitentu, elektroniskās naudas turētāju, valūtu tirdzniecības sabiedrību un maksājumu sistēmu tiesības, pienākumus un atbildību, prasības maksājumu pakalpojumu sniegšanai, elektroniskās naudas emisijai, izplatīšanai un atpirkšanai, kā arī reglamentē maksājumu iestāžu, elektroniskās naudas iestāžu, valūtu tirdzniecības sabiedrību un maksājumu sistēmu tiesisko statusu, darbību un atbildību, 1.panta 28.punkts arī sniedz konta izraksta skaidrojumu — papīra vai elektroniskā veidā sagatavots dokuments, kuru maksājumu pakalpojumu sniedzējs izsniedz maksājuma pakalpojuma izmantotājam un kurā atspoguļota visa noteiktā laika periodā maksājumu kontā notikušo naudas līdzekļu kustība un maksājumu konta atlikums šā perioda sākumā un beigās. Mūsuprāt, anotācijā piemērotāk būtu atsaukties uz šo, jo likums ir tieši piemērojams.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Ja projektā tomēr tiks iekļauts regulējums par mutvārdu lēmumu, lūdzam aprēķināt, kādas būs administratīvās izmaksas administratīvā akta pieprasīšanai un izsniegšanai rakstveidā, ja tomēr adresāts to vēlēsies saņemt rakstveidā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma 36.panta ceturtās daļas pilnvarojumam Ministru kabinets nosaka trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanas kārtību. Tāpēc noteikumu 1.4.apakšpunktā vārds "noteikšanas" aizstājams ar vārdu  "piešķiršanas" un, ja nepieciešams, arī citos punktos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai pilnīgāk nebūtu norādīt "maksājumu konts" Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē. Maksājumu konti ir ne tikai kredītiestādēs vai pastā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām papildināt aiz vārda "apliecina" ar  vārdiem "šo noteikumu".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likuma pilnvarojums paredz, ka Ministru kabinets nosaka mājokļa pabalsta aprēķināšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību un izdevumu pozīciju minimālās normas mājokļa pabalsta apmēra aprēķināšanai. Pilnvarojums neparedz noteikt mājokļa pabalstu nepiešķiršanas nosacījumus
Piedāvātā redakcija
-