Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
25-TA-2524
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā aizsardzības nozares iepirkumos piemēro piegādes drošību veicinošas prasības, nosaka nodrošinājuma projektus, kuriem var izvērtēt piegādes drošību ietekmējošus faktorus un izvirzīt piegādes drošību veicinošas prasības.
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā iepirkumos piemēro piegādes drošību veicinošas prasības" (turpmāk – projekts) 1.punktā precīzi citēt Aizsardzības industrijas likuma 10.panta septītajā daļā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu.
Norādām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr.108) 100.punktu projekta pirmajā punktā secīgi rakstāmi vārdi "noteikumi nosaka" un likumā noteiktais pilnvarojums Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Lai īstenotu noteikumu 1.punktā noteikto kārtību, noteikumu mērķis ir paredzēt piegādes drošības prasību par industrijas iesaisti īstenošanu aizsardzības nozares iepirkumos, t.sk., ārvalstu uzņēmumu industrijas iesaistes piedāvājumu iesniegšanas, izvērtēšanas, kā arī, industrijas iesaistes līgumu noslēgšanas kārtību.
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nolūkā lūdzam papildināt sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija) ar papildu skaidrojumu, kā projekta ietvaros ir izprotams jēdziens "industrijas iesaiste".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2. Lai īstenotu noteikumu 1.punktā noteikto kārtību, noteikumu mērķis ir paredzēt piegādes drošības prasību par industrijas iesaisti īstenošanu aizsardzības nozares iepirkumos, t.sk., ārvalstu uzņēmumu industrijas iesaistes piedāvājumu iesniegšanas, izvērtēšanas, kā arī, industrijas iesaistes līgumu noslēgšanas kārtību.
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta anotāciju ar papildu skaidrojumu, kā projekta 2.punktā ietvertais regulējums atbilst Aizsardzības industrijas likuma 10.panta septītajā daļā Ministru kabinetam noteiktajam pilnvarojumam.
Vienlaikus tiesiskās skaidrības nolūkā lūdzam redakcionāli precizēt projekta 2.punktu.
Ja tiek secināts, ka projekta 2.punktā ietvertais regulējums neatbilst Aizsardzības industrijas likuma 10.panta septītajā daļā Ministru kabinetam noteiktajam pilnvarojumam, lūdzam svītrot projekta 2.punktu, kā arī projekta III – V.nodaļu.
Vēršam uzmanību, ka Aizsardzības industrijas likuma 10.panta septītajā daļā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt tikai kārtību, kādā iepirkumu procedūrās tiek piemērotas piegādes drošību veicinošas prasības, kā arī noteikt nodrošinājuma projektus, kuriem izvirza piegādes drošību veicinošas prasības un izvērtē piegādes drošību ietekmējošus faktorus. Proti, Ministru kabinets nav pilnvarots noteikt prasības industrijas iesaistes aizsardzības nozares iepirkumos īstenošanai, kā arī Ministru kabinets nav pilnvarots noteikt kārtību, kādā tiek veikta ārvalstu uzņēmumu piedāvājumu iesniegšana, izvērtēšana, kā arī industrijas iesaistes līgumu noslēgšana.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
2. Lai īstenotu noteikumu 1.punktā noteikto kārtību, noteikumu mērķis ir paredzēt piegādes drošības prasību par industrijas iesaisti īstenošanu aizsardzības nozares iepirkumos, t.sk., ārvalstu uzņēmumu industrijas iesaistes piedāvājumu iesniegšanas, izvērtēšanas, kā arī, industrijas iesaistes līgumu noslēgšanas kārtību.
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk un nepārprotami skaidrot, vai un kādēļ piegādes drošības prasību par industrijas iesaisti īstenošanu aizsardzības nozares iepirkumos attiecas tieši un tikai uz ārvalstu uzņēmumiem (piegādātājiem), kā arī kādēļ industrijas iesaistes piedāvājumu iesniegšanas, izvērtēšanas kārtība un industrijas iesaistes līgumu noslēgšanas kārtība attiecināta tieši un tikai uz ārvalstu uzņēmumiem. Ja nepieciešams, lūdzam precizēt projektu. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai no projektā ietvertā regulējuma izriet kādi ierobežojumi, kas nostāda ārvalstu piegādātājus sliktākā stāvoklī, vai kādi Eiropas Savienības iekšējā tirgus brīvību ierobežojumi, attiecīgi tos pamatojot (sk. arī iebildumu pie projekta 16. punkta).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
3. Industrijas iesaistes tiesiskais ietvars ir Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums, Publisko iepirkumu likums, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pants.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 3.punktu.
Norādām, ka saskaņā ar Noteikumu Nr.108 3.1.apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
3. Industrijas iesaistes tiesiskais ietvars ir Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums, Publisko iepirkumu likums, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pants.
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešo daļu direktīvas dalībvalstīm uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to īstenošanas formas un metodes. Proti, direktīvas atšķirībā no regulām nav tieši piemērojams Eiropas Savienības tiesību akts, līdz ar to Latvijas tiesību aktu tekstos (normās) neietver atsauces uz direktīvām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, svītrojot atsauces uz direktīvas normām, bet tā vietā izdarot atsauces uz Latvijas ārējiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem attiecīgās direktīvu prasības pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā.
Līdzīgi lūdzam arī pārskatīt un precizēt anotāciju, atsauču uz direktīvu vietā ietverot atsauces uz Latvijas ārējiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem attiecīgās direktīvu prasības ir pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā, un to vienībām, kuros paredzētas attiecīgās prasības.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt un, ja projektā ir pārņemtas kādas direktīvas prasības, lūdzam papildināt projektu ar informatīvo atsauci uz attiecīgo direktīvu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 108) 162.-168. punktam, kā arī aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, sniedzot informāciju par direktīvas prasību pārņemšanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
4. Noteikumi attiecas uz preču grupām, kas ir minētas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, un pakalpojumiem, kas tieši paredzēti militāriem mērķiem vai saistīti ar aizsargājamu informāciju.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kas ir Eiropas Savienības Kopējais militāro preču saraksts, kur tas ir noteikts un kāds ir tā juridiski saistošais spēks attiecībā uz privātpersonām, kā arī vai un kur tas ir publicēts latviešu valodā. Atgādinām, ka projektā nav pieļaujams ietvert atsauces uz privātpersonām juridiski nesaistošiem dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
5.1. piegādes drošību veicinošas prasības — piegādātājam izvirzīti nosacījumi piegādes drošības veicināšanai, kas saistītas ar militāra lietojuma preču un pakalpojumu iepirkumu;
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 5.1.apakšpunktu, tā kā termins "piegādes drošību veicinošas prasības" ir lietots Aizsardzības industrijas likumā.
Norādām, ka saskaņā ar Noteikumu Nr.108 121.punktu noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
5.6. pasūtītājs - Aizsardzības ministrija vai tās padotības iestāde, kas atbildīga par līguma izpildi
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 5.6.apakšpunktu, tā kā termins "pasūtītājs" ir lietots Aizsardzības industrijas likuma 10.panta otrajā daļā. Turklāt Aizsardzības industrijas likuma 10.panta otrajā daļā kā pasūtītājs ir norādīta Aizsardzības ministrijas struktūrvienība, nevis Aizsardzības ministrija vai tās padotības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6. Iepirkuma ietvaros iepirkuma veicējs var izvērtēt piegādes drošību ietekmējošus faktorus un izvirzīt piegādes drošības veicinošas prasības.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 6.punktu, tā kā projekta 6.punkts dublē Aizsardzības industrijas likuma 10.panta trešo daļu.
Norādām, ka saskaņā ar Noteikumu Nr. 108 3.2.apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
7. Piegādes drošības veicinošas prasības tiek izvirzītas, lai pēc iespējas mazinātu trešo pušu iejaukšanās iespējas Nacionālo bruņoto spēku spēju nodrošināšanā un veicinātu drošas un īsākas piegādes ķēdes, nodrošinot Nacionālo bruņoto spēku spēju nepārtrauktību miera, ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa laikā, t.sk. militāro sistēmu uzturēšanu un to pilnu dzīves ciklu.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 7.punktu.
Vēršam uzmanību, ka jau no Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 4.punktā un 8.pantā ietvertā regulējuma izriet, kāpēc ir nepieciešams izvirzīt piegādes drošības veicinošas prasības. Tādējādi projektā šāds regulējums ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
8. Piegādes drošību ietekmējošus faktorus izvērtē un piegādes drošību veicinošas prasības nosaka, kā arī to izpildi kontrolē Pasūtītāja izveidota komisija, kas identificē iegādes, kurās piemērojamas piegādes drošības prasības.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt projekta 8.punktu, jo minētais punkts daļēji dublē Aizsardzības industrijas likuma 8.panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
9. Iepirkumu procedūrās piegādes drošības ietekmējošos faktorus izvērtē un piegādes drošības veicinošās prasības nosaka iepirkuma komisija.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt projekta 9.punktu, jo minētais punkts dublē Aizsardzības industrijas likuma 8.panta otro daļu un projekta 8.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
10. Iepirkumos, kuros iegāde tiek veikta, piemērojot normatīvajos aktos paredzēto izņēmumu ar būtisku valsts drošības interešu aizsardzību, piegādes drošības ietekmējošo faktoru izvērtēšanu un veicinošu prasību piemērošanu veic Piegādes drošības komisija (turpmāk – Komisija).
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt projekta 10.punktu, jo minētais punkts dublē Aizsardzības industrijas likuma 8.panta otro daļu un projekta 8.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
11. Veicot iepirkumus, piegādes drošību ietekmējošus faktorus var izvērtēt un piegādes drošību veicinošas prasības var noteikt nodrošinājuma projektos, vienlaikus izpildoties šādiem nosacījumiem:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 11.punktu, norādot, ka piegādes drošību ietekmējošus faktorus izvērtē un piegādes drošību veicinošas prasības izvirza.
Norādām, ka no Aizsardzības industrijas likuma 10.panta septītajā daļā Ministru kabinetam ietvertā pilnvarojuma neizriet, ka Ministru kabinetam ir noteikta rīcības brīvība nodrošinājuma projektiem izvērtēt vai neizvērtēt piegādes drošību ietekmējošus faktorus un izvirzīt vai neizvirzīt piegādes drošību veicinošas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
13. Komisija kā piegādes drošību veicinošu prasību aizsardzības nozares iepirkumos var noteikt prasību par industrijas iesaisti. Tā ir nosakāma iepirkumos, kur piegāde ir pamatota ar būtisku valsts drošības interešu aizsardzību, balstoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pantā noteikto.
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot nepieciešamību atsaukties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pantu un tā piemērošanu projektā ietverto normu kontekstā, kā arī izvērstāk skaidrot anotācijā minēto: "Piegādes drošības veicinošu prasību izvirzīšana aizsardzības nozares iepirkumos ir iespējama saskaņā ar Direktīvā un ADJIL un PIL noteikto. Savukārt industrijas iesaiste nav atsevišķi identificēta AIL kā piegādes drošības prasība. Tāpat arī Direktīva to neizšķir. Industrijas iesaistes prasības izvirzīšana aizsardzības nozares iepirkumos ir iespējama, baltoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbības 346. pantu, izvērtējot katru gadījumu individuāli." Papildus norādām, ka Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. panta 1. punktā ir "a" un "b" apakšpunkts, attiecīgi aicinām konkretizēt, kura vienība tiek piemērota, kā arī konkrēti norādīt anotācijā, kā tiek ievērota prasība, ka "šādi pasākumi iekšējā tirgū nedrīkst nelabvēlīgi ietekmēt tādu ražojumu konkurenci, kuri nav tieši paredzēti militāriem nolūkiem".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
16. Komersanti industrijas iesaistes aktivitātes rezultātā neveic to pašu komercdarbību civilā pielietojuma preču tirgū.
Iebildums
Anotācijā sniegts šāds skaidrojums: "Tāpēc noteikumu projekts stingri nošķir iespēju ietekmēt konkurenci civilajā tirgū, paredzot, ka Latvijas komersanti industrijas iesaistes aktivitātes rezultātā neveic to pašu komercdarbību civilā pielietojuma preču tirgū (16. pants).
Ja tiek konstatēts, ka industrijas iesaistes līguma darbības laikā Latvijā reģistrēts komersants ar industrijas iesaistes līgumā noteikto industrijas iesaistes aktivitāti gūst labumu Eiropas Savienības tirgū ar pielietojumu civilajā sektorā, šī aktivitāte nevar tikt ieskaitīta industrijas iesaistes līguma izpildē (17. pants), un attiecīgi tas ir atrunājams līgumā saistībā ar industrijas iesaistes prasību (18. pants)
." Vēršam uzmanību, ka minētais (proti, ka ir runa par Latvijā reģistrētu komersantu) viennozīmīgi neizriet no projektā ietvertā regulējuma. ​​​​​​ Attiecīgi lūdzam precizēt projektu. Aicinām arī izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt citas projekta vienības. 
Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai ar projektā ietvertajām prasībām (piemēram, 17. punktā paredzēto ierobežojumu) netiek paredzēti kādi Eiropas Savienības iekšējā tirgus brīvību (piemēram, brīvas preču un pakalpojumu aprites) ierobežojumi, un attiecīgi pamatot to atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, tostarp pamatojot to nepieciešamību un samērīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
26. Industrijas iesaistes prasība netiek piemērota līgumiem, kas tiek slēgti Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) vai Eiropas Savienības institūciju veikto iepirkumu ietvaros, un līgumiem, kas noslēgti ārvalstu atbalsta programmu ietvaros, kā arī gadījumos, ja starptautisko iepirkumu sadarbības formāts to nepieļauj.
Iebildums
Norādām, ka izrietoši no teritoriālās jurisdikcijas principa likumdevējs nav tiesīgs paredzēt tiesības un pienākumus tiem tiesību subjektiem, kas nav pakļauti tā jurisdikcijai. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt vai sniegt pamatotu skaidrojumu par projekta 26. punkta atbilstību iepriekš minētajam. Vienlaikus lūdzam izvērstāk pamatot projekta 26. punktā ietvertos izņēmumus un to tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
27. Starpvaldību līgumu ietvaros ir iespējams piemērot industrijas iesaistes prasību, ja Aizsardzības ministrija identificē šādu nepieciešamību un vienojas par to ar līguma partneri, slēdzot atsevišķu līgumu ar ārvalstu piegādātāju vai piegādātājiem.
Iebildums
Lūdzam izvērstāk pamatot projekta 27. punktu, tostarp skaidrojot, par kādiem starpvaldību līgumiem ir runa, kā arī, ja starpvaldību līgumi tiek slēgti ar citas valsts valdību, kādēļ ir pamatoti un pietiekami piemērot industrijas iesaistes prasību šādu starpvaldību līgumu ietvaros, Aizsardzības ministrijai vienojoties par to ar līguma partneri, slēdzot atsevišķu līgumu ar ārvalstu piegādātāju vai piegādātājiem. Proti, lūdzam skaidrot, vai un kā šāds punkts ir atbilstošs starpvaldību līgumos paredzētajam tiesiskajam regulējumam. Vienlaikus lūdzam skaidrot, kas domāts ar "līguma partneri", ņemot vērā, ka normā ir minēti divi dažādi līgumu veidi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā projektā ietvertās atsauces uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pantu un Eiropas Savienības Kopējo militāro preču sarakstu, kā arī citas projektā un anotācijā ietvertās norādes par Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma un citu starptautisko tiesību normu saistību ar projektā ietverto regulējumu, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, sniedzot informāciju par projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
5.4. iepirkuma veicējs – Aizsardzības ministrija vai tās padotības iestāde, kas atbildīga par iepirkumu;
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai projekta 5.6.apakšpunktā norādītais jēdziens "pasūtītājs" neietver arī jēdzienu "iepirkuma veicējs", un, ja nepieciešams, aicinām svītrot projekta 5.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
5.6. pasūtītājs - Aizsardzības ministrija vai tās padotības iestāde, kas atbildīga par līguma izpildi
Priekšlikums
Tiesiskai skaidrībai lūdzam konkrēti noteikt, par kāda veida līguma izpildi saskaņā ar noteikumu projekta 5.6. apakšpunktā norādīto pasūtītājs būs atbildīgs.  

Pamatojums: Noteikumu projekta 5.6.apakšpunkts paredz iespēju brīvi interpretēt, par kura līguma saistību izpildi pasūtītājs būs atbildīgs. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt attiecīgo līguma veidu saistību izpildei, par kuru ir atbildīgs pasūtītājs.  
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
10. Iepirkumos, kuros iegāde tiek veikta, piemērojot normatīvajos aktos paredzēto izņēmumu ar būtisku valsts drošības interešu aizsardzību, piegādes drošības ietekmējošo faktoru izvērtēšanu un veicinošu prasību piemērošanu veic Piegādes drošības komisija (turpmāk – Komisija).
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā aicinām precizēt projekta 10.punktā ietvertās Piegādes drošības komisijas nosaukumu, proti, aicinām precizēt, vai minētā komisija ir Aizsardzības ministrijas struktūrvienība.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
12. Papildus Komisija var lemt par prasības izvirzīšanu nodrošinājuma projektos par citu plānoto iepirkuma summu, ņemot vērā to stratēģisko nozīmi Nacionālo bruņoto spēku spēju nodrošināšanā.
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkā aicinām projekta 12.punktā termina "prasības" vietā lietot terminu "piegādes drošību veicinošas prasības".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
16. Komersanti industrijas iesaistes aktivitātes rezultātā neveic to pašu komercdarbību civilā pielietojuma preču tirgū.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 16.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
17. Ja tiek konstatēts, ka industrijas iesaistes līguma darbības laikā komersants ar industrijas iesaistes līgumā noteikto industrijas iesaistes aktivitāti gūst labumu Eiropas Savienības tirgū ar pielietojumu civilajā sektorā, šī aktivitāte nevar tikt ieskaitīta industrijas iesaistes līguma izpildē.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 17.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
18. Gadījumā, ja fakts par noteikumu 17.punktā minēto komersanta darbību tiek konstatēts pēc industrijas iesaistes līgumsaistību izpildes, pasūtītājs ir tiesīgs pieprasīt kompensāciju ārvalstu piegādātājam noteiktajā industrijas iesaistes aktivitātes vērtībā, attiecīgi paredzot šādu sankciju industrijas iesaistes līgumā.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 18.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
20. Komisija var noteikt minimālo industrijas iesaistes apjomu, izvērtējot katru gadījumu individuāli. Industrijas iesaistes apjoms ir nosakāms, sākot no 20% no Līguma kopējās summas (bez pievienotās vērtības nodokļa). Ja tiek piemēroti koeficienti, industrijas iesaistes apjoms nosakāms virs 30% no Līguma kopējās summas (bez  pievienotās vērtības nodokļa).
Priekšlikums
Lūdzam ietvert noteikumu projekta tekstā saīsinājuma “Līgums” skaidrojumu, norādot, kā attiecīgais jēdziens turpmāk tekstā tiks minēts.  

Pamatojums: Noteikumu projekta 20.punktā pirmo reizi parādās apzīmējums “Līgums”, kas norāda uz kāda termina saīsinājuma apzīmējumu, tomēr tekstā nav norādīts, uz kādu līgumu tieši saīsinājums attiecas. 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
23. Komisija komersantu iesniegto industrijas iesaistes piedāvājumu izvērtēšanai var piesaistīt neatkarīgu ekspertu.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 23.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
25. Ja Līguma termiņš ir pieci gadi vai illgāks, tad industrijas iesaistes līgums nepārsniedz Līguma izpildes termiņu. Ja Līguma termiņš ir ilgāks par pieciem gadiem, bet īsāks par 10 gadiem, tad izņēmuma gadījumos, kad tiek izveidota jauna, būtiska spēja vietējā industrijā, vai radušies sarežģījumi, neatkarīgi no piegādātāja, industrijas iesaistes līguma izpildi iespējams noteikt vai pagarināt līdz 10 gadiem kopš Industrijas iesaistes līguma slēgšanas brīža.
Priekšlikums
Lūdzam ietvert noteikumu projekta 25. punktā saīsinājuma “Līgums” skaidrojumu, norādot, kā attiecīgais jēdziens turpmāk tekstā tiks minēts.  

Pamatojums: Noteikumu projekta 25.punktā ietverts jēdziens “Līgums”, kas norāda uz kāda termina saīsinājuma apzīmējumu, tomēr tekstā nav norādīts, uz kādu līgumu tieši saīsinājums attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
29. Prasību par industrijas iesaisti iepirkuma veicējs iekļauj izsūtītajos informācijas pieprasījumos komersantiem.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 29.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
31. Komisija izvērtē saņemtos industrijas iesaistes piedāvājumus uz piedāvājumu pieprasījumiem un informē par to iepirkuma veicēju. Lai iepirkuma ietvaros komersants tiktu izvēlēts kā līgumpartneris, industrijas iesaistes piedāvājums ir kvalificējošais nosacījums, kad šāda prasība tikusi izvirzīta.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 31.punktā ietverts termins “komersants”. Lūdzam izvērtēt vai attiecīgās normas var īstenot arī zinātniskas institūcijas, kas nav komercsabiedrības un, ja nepieciešams, precizēt. 

Pamatojums:  Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punkts noteic, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju. Savukārt zinātniskās institūcijas atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 1. panta 7. punktam pēc sava tiesiskā statusa var būt zinātniskie institūti, augstskolas, komercsabiedrības, kā arī citas institūcijas, kuru statūtos, nolikumā vai satversmē ir paredzēta zinātniskā darbība, piedalīšanās zinātniskās kvalifikācijas iegūšanas un pilnveidošanas procesā un kuras ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.  
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
V. Industrijas iesaistes līguma noslēgšanas kārtība
Priekšlikums
Tiesiskai skaidrībai lūdzam noteikumu projekta V nodaļā veidot vienotu terminu lietojumu attiecībā uz tajā norādīto līgumu dalībniekiem.  
Pamatojums: Noteikumu projekta 36.,38.,39.,40.punktos ir ietverti dažāda veida apzīmējumi līgumu dalībniekiem (iepirkuma veicējs, līgumpartneris, pasūtītājs, piegādātājs), tomēr no to redakcijām nepārprotami nav secināms, tieši, kurus no V nodaļā minētajiem līguma veidiem slēdz attiecīgie līguma dalībnieki, tajā skaitā, kuri tiesību subjekti ir industrijas iesaistes līguma dalībnieki.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
V. Industrijas iesaistes līguma noslēgšanas kārtība
Priekšlikums
Lūdzam ietvert noteikumu projekta V nodaļā skaidrojumu par to, kas ir industrijas iesaistes līguma dalībnieki, kā arī to tiesību un saistību izklāstu.  

Pamatojums: No noteikumu projekta V nodaļas un anotācijas nav saprotams, kā tiek definēti industrijas iesaistes līguma dalībnieki, kā arī to tiesības un saistības.  
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
36. Industrijas iesaistes līgumā iepirkuma veicējs iekļauj vismaz šādu informāciju:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 36.punkta atbilstību Civillikuma 1511., 1533.pantam.  

Pamatojums: Noteikumu projekta 36.punkts nonāk pretrunā ar Civillikuma tiesību normām, kas noteic līguma dalībnieku vienošanās principus. Līdz ar to noteikumu projekta 36.punkts nevar paredzēt vienpusēja lēmuma pieņemšanu attiecībā uz minētajiem apakšpunktiem. 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas tekstā skaidrojumu iepirkuma līgumam, industrijas iesaistes līgumam, pasūtījuma līgumam.  

Pamatojums: Tiesiskai skaidrībai lūdzam definēt iepirkuma līgumu, industrijas iesaistes līgumu un pasūtījuma līgumu un norādīt kādā kontekstā noteikumu projektā attiecināmi minētie līguma veidi. 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas tekstā saīsinājuma skaidrojumu, norādot kā attiecīgais jēdziens turpmāk tekstā tiks minēts.  

Pamatojums: Anotācijas 1.3. punktā sadaļā “Risinājumu apraksts” pirmo reizi parādās apzīmējums “Līgums”, kas norāda uz kāda termina saīsinājuma apzīmējumu, tomēr anotācijas tekstā nav norādīts, uz kādu līgumu tieši saīsinājums attiecas. 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tiesiskai skaidrībai lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt anotācijā un noteikumu projektā, vai industrijas iesaistes līgumu ar iepirkuma veicēju būs tiesības noslēgt arī zinātniskai institūcijai, kuras tiesiskais statuss nav komercsabiedrība.    

Pamatojums: Saskaņā ar Aizsardzības industrijas likuma 1.panta 1.punktu secināms, ka aizsardzības industrija ir komersanti un zinātniskas institūcijas, kas veic militāra vai divējāda lietojuma tehnoloģiju vai produktu izstrādi, ražošanu, remontu vai utilizāciju.  
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.sadaļu.  

Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 15. punkts, kas noteic, ka visiem projektiem aizpilda šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu (sabiedrības grupas, kuras ietekmēs projekts, projekta ietekme uz tām, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, tai skaitā administratīvo izmaksu monetārs novērtējums un atbilstības izmaksu monetārs novērtējums, kā arī administratīvā sloga novērtējums laika izteiksmē).  
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 6.sadaļu.  

Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 15. punkts, kas noteic, ka visiem projektiem aizpilda šo noteikumu 14.6. apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu (projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process). 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7. sadaļu. 

Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 15. punkts, kas noteic, ka visiem projektiem aizpilda šo noteikumu 14.7. apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu (projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām). 
Piedāvātā redakcija
-