Atzinums

Projekta ID
24-TA-3094
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, un lūdzam precizēt šīs normas redakciju, precīzi atrunājot MKN 2.19.2.apakšpunkta nosacījumu, nodrošinot tās atbilstību Zinātniskās darbības likuma 39.1  pirmās un otrās daļas, kā arī 39.panta piektās daļas nosacījumiem (atrunā tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni, kas izgudrotājam vai selekcionāram nodošanu). Nepieciešamības gadījumā aicinām EM konsultēties ar TM par šīs punkta normas korektu redakciju.
Pretēji EM sniegtam skaidrojuma izziņas 11.punktā, ka atbalsts šajos noteikumos ir pētniecības projektu izstrādei, nevis komercializācijai, vēršam EM uzmanību uz to, ka zinātniski ietilpīgu jaunuzņēmuma izveidošana ir viens no komercializācijas veidiem.

Piedāvātā redakcija
2.19.2. komersanta kapitāldaļu turētājs tehnoloģijas izstrādāšanas brīdī ir bijis zinātniskās institūcijas zinātnieks, kuram nodotas tiesības uz produkta vai tehnoloģijas intelektuālo īpašumu.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā izziņā skaidroto, ka pasākuma ietvaros atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem tiek sniegts pētniecības projektu izstrādei, tas ir, inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, nevis tiek sniegts atbalsts  komercializācijai, lai nodrošinātu skaidrību par pasākuma mērķi un tajā plānotajām darbībām, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 4. punktu un citas noteikumu projekta normas. Lūdzam atbilstoši precizēt arī tekstu anotācijā.
Papildus, ņemot vērā, ka atbalsts tiks sniegts arī zinātniskajām institūcijām, lūdzam precizēt noteikumu projekta 4. punktu tā, lai ir skaidrs, ka pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību ne tikai komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu un atkātoti lūdzam EM precizēt atsauci uz 61.5 punkta apakšpunktiem, pasākuma ietvaros komersantiem saglabājot atbalstu tikai tām darbībām, kam nav paredzēts atbalsts ANM 5112.i. "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ietvaros, kā arī KPP (2021-2027) praktiskas ievirzes pētījumu atbalsta programmas (1.1.1.1.pasākums), jaunu produktu izstrādes programmu ( 1.2.1.1. pasākuma 'Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai '3.kārta), kā arī  1.2.3.1.pasākumu 'Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai' (komersantiem ir pieejams atbalsts dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās) proti, 61.5.1., 61.5.5, 61.5.6, 61.5.7, 61.5.8, 61.5.9 ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā iekļauto informāciju par finansējuma sadalījumu pa intervences laukuma kodiem, ņemot vērā, ka šobrīd iekļautā informācija atšķiras no Ekonomikas ministrijas 2025.gada 17.janvārī iesūtītās, t.sk. finansējuma sadalījumā nav ņemta vērā Eiropas Reģionālās attīstības fonda 1 055 508 EUR apmērā pārdale uz Iekšlietu ministrijas prioritātēm.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā par anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" - Atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei ietvertajām atbalstāmajām darbībām inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei:
1) lūdzam EM skaidrot, vai pareizi saprotam, ka ar šī pasākuma īstenošanas MK noteikumu grozījumiem, tehnoloģiju pārneses programma tagad nodrošinās tikai daļēju zinātnisko institūciju sagatavošanās komercializācijai atbalstu, piemēram, komercializācijas stratēģijas izstrāde (1) un licencēšanas pakalpojumi, tai skaitā ekspertu izdevumi licences līgumu un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas līgumu sagatavošanai (2), tālāk visi izdevumi un uzdevumi ar intelektuālā īpašuma novērtējumu un izsoļu organizēšanu būs jāuzņemas pašām zinātniskajām institūcijām. Aicinām šādu skaidrojumu iekļaut arī MKN projekta anotācijā;
2) aicinām anotāciju papildināt ar informāciju, ka papildus pasākuma ietvaros pieejamajam atbalstam caur Patentu valdi Latvijas nacionālo patentu pieteicējiem ir pieejams atbalsts gan patentmeklējumu un rakstiskā atzinuma saņemšanai no EPI 2476 eur apmērā; starptautiskās patentu pieteikumu maksas kompensācijai 1381 eur apmērā, Eiropas patenta iegūšanas procedūrā pēc lēmuma par patentu piesķiršanas patenta maksas ekspertīzes maksas kompensācijai -1915 eur apmērā, atbalsts maziem un vidējiem uzņēmumiem MVU fonda "Idejas stiprākam uzņēmumam" ietvaros pieejami vaučeri patentu konsultācijām un reģistrācijai (informācija pieejama Patentu valdes mājas lapā https://www.lrpv.gov.lv).

Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā par anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" - Atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei - ietverto atsauci uz vidējas kapitalizācijas sabiedrībām, tad pamatojoties uz MKN projekta 2.2.punktu, vēršam EM uzmanību, ka arī uz vidējas kapitalizācijas sabiedrībām ir attiecināms nosacījums par sadarbību ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs. Aicinām salāgot informāciju anotācijā ar MKN 2.2.punkta normu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas sadaļā "Atbalstāmo darbību paplašināšana komersantiem inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamiem jauniem produktiem un to komercializācijai" svītrot teikumu "Vienlaikus, lai nodrošinātu  iepirkuma procedūras  atbilstošu piemērošanu, noteikumos paredzēts noteikt Iepirkumu uzraudzības birojam pienākumu veikt iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniegt LIAA rekomendējošus atzinumus."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt 5.4. 1. tabulā Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem norādītās atsauces uz noteikumu projekta punktiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem. 

Papildus lūdzam papildināt anotācijas 5.sadaļu ar attiecīgo noteikumu projekta punktu atbilstības izvērtējumu Komisijas paziņojumā Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) norādītajam par nesaimnieciskās pētniecības projektu nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai viena mēneša laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās iesniegt Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādei noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu grozījumus, precizējot finansējumu, sasniedzamos rādītājus un atbalstāmās darbības.
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt punkta redakciju, dzēšot vārdu "finansējumu", ņemot vērā, ka vienošanās par projekta īstenošanu ir noslēgta par noteikumu 9.punktā norādīto pieejamo finansējumu, kas ar noteikumu projektu netiek mainīts, kā arī noteikumu 11.punkts nosaka, ka par elastības finansējuma pieejamību atbildīgā iestāde var lemt  pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu no 2026. gada 1. janvāra.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām EM pārskatīt MKN 2.4.un 2.6.apakšunkta normas, integrējot tajās aspektu, ka pasākuma īstenošanas ietvaros jauns produkts (MK noteikumu 2.4.apakšpunkts) vai jauna tehnoloģija (MK noteikumu 2.6.apakšpunkts) var rasties arī publiskajām zinātniskajām institūcijām (atbalsts to komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei) un abi augstākminētie subjekti ir noteikti kā gala labuma guvēji šo MKN ietvaros. Turklāt nav skaidra nepieciešamība, kāpēc komersantu gadījumā viens un tas pats atbalsts objekts tiek nosaukts par 'jaunu' produktu, bet zinātniskās institūcijas gadījumā par 'inovatīvu' produktu (MK noteikumu 2.5apakšpunkts)  un kāpēc zinātniskajām institūcijām tiek izvirzītas augstākas prasības kā komersantiem.

Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt terminu atbilstoši noteikumu 58.punktā veiktajiem labojumiem un anotācijā norādīto, ka 58.punktā tiek svītrota prasība, ka “Iepirkums, kurā piedalījies komersants, tiek organizēts kā inovāciju partnerības procedūra".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka MK noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu terminu zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums. Lūdzam pievienot noteikumu 2.19. apakšpunktā teikuma sākumā terminu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka šī punkta redakcija attiecībā uz  to,  ka finansējuma saņēmējam informācija par RIS3 rādītājiem ir vienu reizi gadā iesniedzama  kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, nesakrīt ar anotācijā norādīto. Vienlaicīgi aicinām izvērtēt, vai ņemot nosacījuma saglabāšanu ka pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma dati jāiesniedz 10 darba dienu laikā, un šis nosacījums faktiski paredz uzkrāt šos datus nepārtraukti, netiek radīts lieks administratīvais slogs finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējiem, nekā, ja tas apkopotu šos rādītājus vienu reizi gadā un iesniegtu tos kopā ar maksājuma pieprasījumu. 
Piedāvātā redakcija
34. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 33. punktā minēto informāciju, papildus norādot gala labuma guvēja reģistrācijas numuru, vismaz vienu reizi gadā iesniedz vadības informācijas sistēmā kopā ar maksājuma pieprasījumu.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas šo MKN kontekstā ir saprotams ar "cita institūcija' un vai uz to ir attiecināms nosacījums par reģistrāciju zinātnisko institūciju reģistrā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka izziņas 18.punktā EM nav sniegusi informāciju un aprēķinus, vai šāda atbalsta intensitātes nosacījumu noteikšana nodrošinās programmas sekmīgu īstenošanu, t.sk., vai publiskas pētniecības organizācijas iesaistīsies komercializācijas projektos un būs spējīgas nodrošināt līdzfinansējumu 50% apmērā (2014-2020.gada plānošanas periodā publisko pētniecības organizāciju pētījumu rezultātu komercializācijai atbalsta intensitāte bija 90 %). Atkārtoti aicinām EM papildināt anotāciju ar augstākminēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām EM pārskatīt šī apakšpunkta redakciju, vai tā ir izteikta korekti. Punkta  norma šobrīd paredz, ka pasākuma ietvaros tehniski ekonomiskajai priekšizpētei atbalstu šī pasākumā V.1 nodaļas "Atbalsts zinātniskajām institūcijām un komersantiem inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei" "atbalsta ietvaros nevar saņemt zinātniskās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atsaucoties uz EM izziņas 25. punktā ietverto skaidrojumu, ka šīs atbalsta programmas ietvaros  atbalsts paredzēts gala labuma guvējiem inovatīvu komercializējamu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, nevis komercializācijas atbalstam, lūdzam EM MKN 61.11 punktā aizstāt vārdu "veidošanai" ar vārdu "attīstīšanai".
Piedāvātā redakcija
-