Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šobrīd noteikumu projekta 18.punktā norādītais, ka atbalsts darba devējiem var tikt piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ir pretrunā ar anotācijas 1.3.sadaļā iekļauto skaidrojumu, ka ar mācību procesu saistītās izmaksas tiek segtas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Turklāt arī visas attiecināmās izmaksas, kas attiecas uz atbalstu darba devējiem, noteikumu projektā paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Ievērojot minēto, lūdzam 18.punktā un citur noteikumu projektā dzēst norādi, ka atbalsts darba devējiem var tikt piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka Komisijas regula Nr.651/2014 vai Komisijas regula Nr.2023/2831 var tikt piemērota vienīgi tādam atbalstam, kuram ir iespējams iepriekš precīzi aprēķināt dotācijas bruto ekvivalentu, skat., Komisijas regulas Nr.2023/2831 4.panta 1.punktu un Komisijas regulas Nr.651/2014 5.pantu. Lai nodrošinātu korektu komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumu ievērošanu, lūdzam nodrošināt, ka arī darba devējiem tiek piemēroti tādi atbalsta veidi, kas atbilst konkrētam komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam, proti, lūdzam noteikumu projektā ietvert termina "nefinanšu atbalsta veids" skaidrojumu. Vairāk par šo lūdzam skatīt arī iepriekš izteiktajā Finanšu ministrijas iebildumā, kas ietverts izziņas 37.punktā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 20.4. apakšpunktu, jo punkts šobrīd ir bez satura - pietiekama kapacitāte ir relatīvi vērtējama, tādēļ saglabājama kritēriju, nevis noteikumu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 20.7. apakšpunktu - tas ir projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju tvērums, turklāt vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts šobrīd neparedz proporcionalitātes aprēķina nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 21.3. un 21.4. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “tas uz atbalsta piešķiršanas brīdi atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta definīciju. Projekta iesniedzēja atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiek pārbaudīta ar apliecinājuma palīdzību.” Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc projekta iesniedzējam tiek noteiktas stingrākas prasības, nekā to paredz Komisijas regula 2023/2831.


 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šādu vērtēšanas komisijas sastāvu jau noteic Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 21. pants. Ja vien vērtēšanas komisijai šī pasākuma ietvaros nav paredzēts noteikt īpašas, minēto likuma punktu papildinošas prasības, lūdzam dzēst noteikumu projekta 23. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 18.punktā norādīto, ka finansējuma saņēmējam atbalsts tiek piešķirts granta veidā saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, lūdzam precizēt noteikumu projekta 29.1.punktu, norādot, ka atbalsts šajā punktā visām, izņemot 29.1.2.4.apakšpunktā, minētajām izmaksām tiks sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, nevis tikai uz 29.1.2.apakšpunktu, kā tas ir šobrīd.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
2023.gada 18.aprīlī Eiropas Komisijas eWiki sistēmā sniegts skaidrojums uz Horvātijas jautājumu (lūdzam skatīt saiti: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/wikis/display/StateAid/Art+56.a+-+eligible+costs+-+interpretation), kurā Eiropas Komisija norādījusi, ka izmaksas, kas saistītas ar vizuālās identitātes nodrošināšanu, lai informētu par Eiropas Savienības finansējuma izcelsmi, nav uzskatāmas kā tādas, pār kurām dalībvalstīm būtu rīcības brīvība, attiecīgi tās komercdarbības atbalsta nosacījumiem pakļautas nav. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 29.1.2.4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 29.2.apakšpunkta apakšpunktos ir korekti norādītas atsauces uz Komisijas regulas Nr.651/2014 31.panta 3.punkta apakšpunktiem, bet visi nav sasaistāmi ar Komisijas regulas Nr.651/2014 31.panta 3.punkta "b" apakšpunktu, lūdzam pašā 29.2.punkta ievaddaļā dzēst atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 31.panta 3.punkta "b" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atsauci uz Komisijas regulu Nr.651/2014 noteikumu projekta 32.punkta ievada daļā dzēst, jo no Komisijas regulas Nr.651/2014 izrietošie ierobežojumi attiecas tikai uz 32.2.apakšpunktu. Pārējie šajā punktā minētie ierobežojumi uz to neattiecas, līdz ar to lūdzam nejaukt kopā ierobežojumus, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014, ar citiem no tās neizrietošiem ierobežojumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta ietvaros ir paredzēts sniegt komercdarbības atbalstu darba devējiem saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, lūdzam ņemt vērā, ka, lai nodrošinātu stimulējošās ietekmes nosacījuma izpildi, kas noteikts Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā, darbības pie projekta darba devējs nevar būt uzsācis ātrāk, kā ir iesniegts atbalsta pieteikums finansējuma saņēmējam. Atbilstoši izteiktajam iebildumam lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus, lūdzam noteikumu projekta 38.punktu izdalīt divos atsevišķos punktos, proti, vienā punktā noteikt nosacījumus, kas attiecināmi uz finansējuma saņēmēju, kuram piešķir atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831. Un otrā korekti ietvert nosacījumus, kas attiecināmi uz darba devējiem, kuriem komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, proti, norādot, ka darba devējs iesniedz finansējuma saņēmējam atbalsta pieteikumu, kurš atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajam, pirms sākas darbs pie projekta vai pirms sākas darbība. Ja darba devējs darbus pie projekta uzsācis pirms tā iesniegšanas finansējuma saņēmējam, viss projekts ir noraidāms. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbalsta sniedzējam uz atbalsta lēmuma pieņemšanas brīdi ir jāpārliecinās, ka atbalsta saņēmējs nav grūtībās nonācis uzņēmums atbilstoši tam kā tas definēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā. Ievērojot izteikto iebildumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta  41.26.apakšpunktu, vienlaikus saglabājot nosacījumu, ka par Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minēto atbalsta sniedzējs pārliecinās ar atbalsta saņēmēja iesniegta apliecinājuma palīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Finanšu ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu, kas ietverts izziņas 73.punktā un atkārtoti vērš noteikumu projekta izstrādātāja uzmanību uz to, ka šobrīd noteikumu projektā nav nodrošināts skaidrs sadalījums, kuri noteikumu projektā ietvertie piemērojamā komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi attiecas uz finansējuma saņēmēju un kuri uz gala labuma guvējiem (darba devējiem), kā arī, vadoties no kādiem nosacījumiem finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piemēros Komisijas regulas Nr.2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu kopumā, lai nodrošinātu tā pārskatāmību. Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija jau ir izstrādājusi noteikumus, kuru ietvaros atbalsts tiek sniegts gan saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, gan Komisijas regulu Nr.651/2014, nodrošinot skaidru nosacījumu sadali, skat. Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumi Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi". 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta ietvaros paredzēta atbalsta piešķiršana finansējuma saņēmējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, kura paredz arī atbalsta kumulācijas iespēju, lūdzam noteikumu projektā nepārprotami norādīt, vai finansējuma saņēmējam būs atļauta arī atbalsta kumulācija un, ja būs atļauta, lūdzam paredzēt noteikumu projektā Komisijas regulai Nr.2023/2831 atbilstošus nosacījumus. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 18.punktā norādīto, atbalstu finansējuma saņēmējam sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, attiecīgi nav skaidrs, kādēļ uz finansējuma saņēmēju tiek attiecināti Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 49.punktā ietvertos nosacījumus precizēt, ievērojot sekojošo:
1. Ierobežojumus, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7.panta 1.punktā noteiktajām nozarēm un darbībām, kā arī no šo noteikumu projekta 2.pielikuma, lūdzam attiecināt uz visu atbalsta pasākumu, neatkarīgi no piemērojamā komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma.
2. Nosacījumus par nozaru un darbību ierobežojumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta, lūdzam izteikt atsevišķā noteikumu projekta punktā un attiecināt tikai uz atbalstu, kas tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus par trīs gadu laika posma noteikšanu un nodrošinātu korektu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkta nosacījumiem, lūdzam precizēt noteikumu projekta 53.punktu, piemēram, izsakot to šādā redakcijā: "Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas tiek pārbaudīts, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2.panta 2.punkta definīciju." 
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 42.2.apakšpunktā norādīto par veidlapas iesniegšanu, noteikumu projekta 59.punkta otrais teikums ir lieks un lūdzam to dzēst. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 59.punktā minēto, ka pirms projekta pieteikuma iesniegšanas darba devējs vienojas ar finansējuma saņēmēju par piemērojamo komercdarbības atbalsta veidu, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par to, balstoties uz kādiem apsvērumiem, tiek pieņemts lēmums, vai atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 vai Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 60.punktā ir noteikts komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis finansējuma saņēmējam. Ievērojot to, ka arī darba devējiem tiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam noteikumu projektā definēt atbalsta piešķiršanas brīdi darba devējam, piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulu Nr. 651/2014. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas iepriekš izteikto iebildumu, kas ietverts izziņas 162.punktā, jo anotācijā joprojām nav ietverts pamatojums, kuru no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm ir iespējams izslēgt attiecībā uz gadījumiem, kad biedrības aktivitātes īstenošanā iesaistās tikai kā starpnieki.  Ja noteikumu projekta virzītājs pamatojumu kādas no komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes izslēgšanai sniegt nevar, lūdzam dzēst noteikumu projekta 61.punkta pirmo teikumu, kā arī noteikumu projektā tā anotācijā  nepārprotami norādīt, ka uz biedrībām sniegto publisko finansējumu tiks attiecināti komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 64.punktā norādīt, ka finansējuma saņēmējs nelikumīgo valsts atbalstu atmaksā sadarbības iestādei, skat. pēc līdzības noteikumu projekta 63.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 8.panta 5.punktā norādīto, lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus, lūdzam precizēt noteikumu projekta 67.punktu, norādot, ka tajā paredzētais par atbalstu apvienošanu attieksies arī uz de minimis atbalstu. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka arī noteikumu 65.punktā punktā ir minēta atbalsta intensitāte, nevis izņēmums. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 67.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam noteikumu projektā norādīt viennozīmīgai izpratnei, kuri noteikumu projekta punkti attiecas uz  1.1. apakšpunktu un kuri uz 1.2.apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar apakšpunktiem, kas nosaka pasākuma pirmās kārtas mērķi un mērķa grupu. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai  ar minimālo finansējumu  900 000 euro ir domāts ESF+ finansējums vai projekta kopējās attiecināmās izmaksas. Ievērojot pieejamā finansējuma apjomu un to, ka plānots nodrošināt atbalstu 13 nozaru biedrībām, kas pārstāv uzņēmumus, kā arī lai nodrošinātu iespējami plašāka loka nozaru uzņēmumiem iespēju saņemt atbalstu darbinieku profesionālās kompetences pilnveidei, rosinām noteikt vienam projekta iesniegumam maksimālo pieejamo finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam izvērtēt iespēju pārcelt prasību "viena finansējuma saņēmēja projekta iesniegumā ne mazāk kā 36" pie MKN projekta 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt Komisijas regulas Nr.2023/2831 pieņemšanas gadu, jo šobrīd norādītais ir nekorekts. 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumu projekta 29.1.2. apakšpunktu projekta iesniedzējam ir attiecināmas arī projekta vadības izmaksas, lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.1. apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību, papildinot to ar projekta vadību.
Piedāvātā redakcija
26.1. projekta vadība un mācību īstenošanas nodrošināšana, tajā skaitā iepirkumu organizēšana;
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 29.1.1. apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulu 2023/2831 vai dzēst atsauci uz Komisijas regulu 2023/2831 noteikumu projekta 29.1.2. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam skaidrot, kas sedz pārējās ar komandējumu saistītās izmaksas, piemēram, ceļa, apdrošināšanas utt.. Gadījumā, ja tās sedz darba devējs, lūdzam pārskatīt MKN 42.punktā noteiktos darba devēja pienākumus/ atbildības.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Lūdzam norādīt korektu atsauci uz MK apakšpunktu, t.i. 29.2 apakšpunktu.
2. Ņemot vērā, ka pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk - PVN) var rasties arī pašam finansējuma saņēmējam, ne tikai darba devējam, nav izprotams kā šajā situācijā PVN varētu segt darba devējs. Lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu par šī MK noteikuma punkta piemērošanu praksē attiecībā uz pašu finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
nodokļi tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, izņemot šo noteikumu 29.2. apakšpunktā un 35. punktā minētos gadījumus. Gadījumā, ja šādas izmaksas ir radušās, tās ir darba devēju izmaksas
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta 68.punktā jau ir ietverts nosacījums par informācijas sniegšanu atbalstu apvienošanas gadījumā, aicinām 67.punkta pēdējo teikumu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Joprojām uzturam izziņas 237.punktā izteikto Finanšu ministrijas komentāru un lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai ar šiem noteikumiem tiks izpildīts Padomes īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (CID) atskaites punkts Nr.57 “Kritēriju, kārtības un atbalsta pasākumu pieņemšana attiecībā uz stimuliem un atbildību uzņēmumiem (jo īpaši mazajās un vidējās nozarēs) izglītot savus darbiniekus”.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo (n) gadu norādīt 2024.gadu, attiecīgi precizējot atspoguļoto ietekmi uz budžetu, kā arī 5.1.apakšpunktā norādot precizēto finansiālo ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-