Projekta ID
25-TA-1023Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Latvijas invazīvo sugu saraksts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt projekta nosaukumu un nodrošināt tā atbilstību saturam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 90. punktā noteikto, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam. Vēršam uzmanību, ka projekts nosaka ne tikai Latvijas invazīvo sugu sarakstu un tas izstrādāts ne tikai pamatojoties uz Sugu un biotopu aizsardzības likuma 4. panta 22. punktu, kas paredz noteikt "Latvijas invazīvo sugu sarakstu", bet arī uz 4. panta 21. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likuma 4. panta 21. un 22. punktu.
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 100. punktam, kas noteic, ka projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam izvērtēt projekta tiesisko pamatojumu un precizēt projektu. Norādām, ka projekts pilnībā neatspoguļo no pilnvarojuma izrietošo. Attiecīgi, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus projektā un, ja nepieciešams, sniegt izvērstāku skaidrojumu anotācijā par to, kā tiek izpildīts Ministru kabinetam paredzētais pilnvarojums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Iebildums
Lūdzam pielikumā nodrošināt pilnīgu, projektā noteiktajam un Ministru kabineta pilnvarojumam atbilstošu saturu. Vēršam uzmanību, ka, atbilstoši pilnvarojumam, Ministru kabinetam jānosaka, piemēram, "sugu izplatības ierobežošanas un iznīcināšanas pasākumus un metodes", kas pielikumā nav atsevišķi skaidrots. Norādīts tikai uz to, ka metodes, atkarībā no invāzijas skarto teritoriju daudzuma, lieluma un Spānijas kailgliemeža daudzuma, var kombinēt, kas tiesību normu adresātam nenodrošina izpratni par to kādas ir pašas metodes, kā tās īstenojamas u.tml. Atbilstoši projektam, pielikuma nosaukums ir "Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes", attiecīgi, tajā jābūt definētām metodēm. Taču, pielikumā norādītais nosaukums ir "Spānijas kailgliemeža Arion vulgaris pārvaldības pasākumi – izplatības ierobežošana, iznīcināšana, cietušo ekosistēmu atjaunošana" un tā saturs vērsts tieši uz dažādu pasākumu uzskaitījumu.
Vienlaicīgi lūdzam nodrošināt, lai visi pasākumi un ar to īstenošanu saistītie procesi ir pilnīgi, nepārprotami un viennozīmīgi saprotami. Piemēram, skaidri uzsvērt kas atbildīgs par pasākumu realizēšanu vai kontroli. Atbilstoši projektam, Valsts augu aizsardzības dienests veic tikai augu audzēšanas, turēšanas un tirdzniecības vietu kontroli un tirgotāju uzraudzību par Latvijas invazīvās sugas - Spānijas kailgliemeža klātbūtni. Tāpat, norādīts uz to, ka publisko teritoriju atgūšanas pasākuma ietvaros "Izvietot speciālus konteinerus gliemežu savākšanai un nodrošināt savākto gliemežu utilizāciju.", bet nenodrošina izvērstu izpratni par to vai tas jādara atbilstoši kādiem konkrētiem normatīvajiem aktiem, vai konteineriem jābūt īpašiem vai īpaši marķētiem u.tml.
Vienlaicīgi lūdzam nodrošināt, lai visi pasākumi un ar to īstenošanu saistītie procesi ir pilnīgi, nepārprotami un viennozīmīgi saprotami. Piemēram, skaidri uzsvērt kas atbildīgs par pasākumu realizēšanu vai kontroli. Atbilstoši projektam, Valsts augu aizsardzības dienests veic tikai augu audzēšanas, turēšanas un tirdzniecības vietu kontroli un tirgotāju uzraudzību par Latvijas invazīvās sugas - Spānijas kailgliemeža klātbūtni. Tāpat, norādīts uz to, ka publisko teritoriju atgūšanas pasākuma ietvaros "Izvietot speciālus konteinerus gliemežu savākšanai un nodrošināt savākto gliemežu utilizāciju.", bet nenodrošina izvērstu izpratni par to vai tas jādara atbilstoši kādiem konkrētiem normatīvajiem aktiem, vai konteineriem jābūt īpašiem vai īpaši marķētiem u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, nodrošinot pilnīgu informāciju par projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un to izpildes atspoguļojumu (anotācijas 5. sadaļas aizpildīšanā iesakām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā"). Vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijas 5.3. apakšsadaļā sniegtajai informācijai par projekta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Regulas (ES) Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību 12. pantam secināms, ka Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts ir izmantojusi, piemēram, tai paredzēto rīcības brīvību izveidot valsts sarakstu ar invazīvām svešzemju sugām, kas rada bažas dalībvalstij.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
3. Noteikumi attiecas uz pilsētās, ciemu un lauku teritorijās noteiktām savrupmāju apbūves teritorijām, mazstāvu dzīvojamās apbūves teritorijām, daudzstāvu dzīvojamās apbūves teritorijām, publiskās apbūves teritorijām, jauktas centra apbūves teritorijām, rūpnieciskās apbūves teritorijām, labiekārtotām publiskām ārtelpām, transporta infrastruktūras teritorijām (kuras robežojas ar iepriekš minētajām teritorijām).
Priekšlikums
Lūdzam konkretizēt vai anotācijā skaidrot, kādā veidā tieši vai kādos gadījumos šie noteikumi attieksies uz projekta 3. punktā minētajām teritorijām. Piemēram, vai ar šo noteikumu attiecināšanu saprotams, ka šajās teritorijās īstenojamas no projekta izrietošās aktivitātes, pasākumu u.tml., vai arī šī saistība saprotama vēl citā veidā.
Tāpat, aicinām izvairīties no skaidrojuma sniegšanas iekavās un pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi komats, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Tāpat, aicinām izvairīties no skaidrojuma sniegšanas iekavās un pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi komats, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
4. Augu audzēšanas, turēšanas un tirdzniecības vietu kontroli un tirgotāju uzraudzību par Latvijas invazīvās sugas - Spānijas kailgliemeža klātbūtni veic Valsts augu aizsardzības dienests.
Priekšlikums
Lūdzam projektā ievērot vienotu terminoloģiju, formulējumus. Piemēram, vienlaicīgi lietots gan "Spānijas kailgliemeža Arion vulgaris", gan vienkārši "Spānijas kailgliemezis", bet pielikumā arī "gliemezis".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
5. Noteikumi ietver izplatības ierobežošanas, kontroles un iznīcināšanas pārvaldības pasākumus (pielikumu).
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 5. punktu analoģiski 2. punkta redakcijai un tos salāgot, nodrošinot saturs neatkārtošanos vai konsolidēt abas vienības. Vēršam uzmanību, ka abi punkti norāda uz to, kas noteikts projekta pielikumā, piemēram, atkārtoti uzsver, ka pielikumā definēti ierobežošanas un iznīcināšanas pārvaldības pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta pielikumā skaidroto utilizācijas pasākumu, ņemot vērā anotācijā minēto problēmu, ka "pastāv dažādas interpretācijas par to vai iegūtie Spānijas kailgliemeži ir bioloģiskie atkritumi vai dzīvnieku līķi", un lēmuma projektā uzdoto uzdevumu sagatavot izmaiņas normatīvajā regulējumā atkritumu apsaimniekošanas jomā, nodrošinot efektīvu un vienotu pieeju valsts teritorijā Spānijas kailgliemežu utilizācijai. Proti, izvērtēt, vai ir korekti lietot strīdīgu formulējumu "Nodošana dzīvnieku līķu utilizācijai" pirms izmaiņām normatīvajā regulējumā atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam pilnībā izvērtēt un atspoguļot sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai var ietekmēt. Vēršam uzmanību, ka no projekta pielikuma secināms, ka tas var ietekmēt arī, piemēram, būvdarbu veicējus, jo tiešās iznīcināšanas pārvaldības pasākumi paredz ierobežojumus būvdarbu laikā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un pilnībā atspoguļot visas projekta izpildē iesaistītās institūcijas. Vēršam uzmanību, ka no projekta pielikuma izriet saistība arī ar pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
