Atzinums

Projekta ID
22-TA-3243
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Darba devēji aicina noteikumu projekta anotāciju papildināt ar darbībām, kā paredzēts nodrošināt šobrīd iekļauto izcilības pasākumu ilgtspēju un sistēmisku īstenošanu, iespējams, paredzot arī noteiktu pasākumu noteikšanu normatīvajos aktos un atbildības par to īstenošanu. Tādā veidā ir iespējams virzīties uz solidāru partnerību, kurā ir paredzama katra partnera (valsts, izglītojamo, darba devēju) ieguldījuma iespējas. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Darba devēji iebilst plānotai finanšu pārdalei uz konkrētā pasākuma īstenošanu no interešu izglītības atbalsta programmām. Aicinām rast finansējumu, kas neietekmē tiešā veidā bērnu labākās intereses un izglītības piedāvājuma sašaurināšanu gala labuma saņēmējiem. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut sasniedzamajos rezultātos STEM mācību līdzekļu izstrādi ar provizoriski vēlāko īstenošanas laiku - 2025.gada 31.augustu (vismaz attiecībā uz dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību priekšmetiem / kursiem). Vienlaikus lūdzam skaidrot un paredzēt mācību līdzekļu izstrādes procesu brīvā konkurencē, nodrošinot visplašākās dalības iespējas augstskolām un mācību līdzekļu izstrādātājiem. Tāpat lūdzam anotācijā iekļaut informāciju par darbībām, kā tiks nodrošināta izstrādāto mācību līdzekļu aktualizācija un ilgtspēja, t.sk., atjaunošana un finansējuma avoti šīm darbībām. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un papildināt noteikumu projekta anotāciju ar praktisku skaidrojumu par profesionālā atbalsta sistēmas nodrošinājumu, īpaši attiecībā uz profesionālās izglītības sistēmu. Šobrīd tehnikumos kopumā tiek apgūtas zināšanas un prasmes aptuveni 15 nozaru griezumos un saturiski šobrīd nav saprotams, vai valsts paredz metodiķu piesaisti Valsts izglītības satura centrā katrai nozarei (jo apvienojot nozares faktiski nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu saturisko kompetenci). Vienlaikus darba devēji izsaka bažas par šāda risinājuma dzīvotspēju, jo speciālistu piesaiste no nozarēm prasa konkurētspējīgu atalgojumu pret nozares atalgojumu un vienlaikus ir būtiski saglabāt par saturu atbildīgā speciālista sasaisti ar nozari, lai nodrošinātu pieeju tās inovācijām. Lūdzam pārskatīt risinājumus profesionālās izglītības atbalsta sistēmas darbībai, sniedzot arī izvērstu skaidrojumu par "vienotās darbības principiem" un par atšķirībām, kas būs šajā modelī attiecībā uz vispārējo un profesionālo izglītību. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK norāda, ka investīcijas apjoms un plānotā pieeja paredz jaunu strukturālu pārmaiņu ieviešanu nacionālā mērogā un pašvaldībās, kas paredz speciālistu piesaisti ar mērķi nodrošināt viņu līdzdalību izglītības sistēmas atbalstā arī pēc projekta īstenošanas. Ņemot vērā būtiskās sistēmiskās izmaiņas, darba devēji uzskata, ka šobrīd piedāvātajā risinājumā nav paredzēta izveidotā modeļa ilgtspēja. Darba devēji aicina dalīt ieviešamās strukturālās izmaiņas, paredzot nacionāla līmeņa nodrošināšanā piesaistīto speciālistu finansēšanu no valsts budžeta pēc sākotnējās aprobācijas no 2025./2026.gada, mērķtiecīgi virzoties uz plašāku diskusiju par finanšu ilgtspēju pašvaldību / tehnikumu ietvaros un mērķdotācijas palielinājumu pēc nacionāla līmeņa finansējuma nodrošināšanas. 
Aicinām noteikumu projekta anotācijā iekļaut fiskālās ietekmes aprēķinus un informāciju par nepieciešamajiem tiesību aktu grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā un noteikumu projektā papildināt informāciju par programmas ietvaros sasniedzamajiem KPI, jo šobrīd nav izprotams, kā tiks nomērīta investīcijas ietekme uz izglītības sistēmu / izglītojamajiem / pedagogiem. 
Piedāvātā redakcija
-