Atzinums

Projekta ID
23-TA-1157
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 5.punktā norādīts, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis Valsts informācijas sistēmu likuma izpratnē ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Projekta 9.punkts un V nodaļa nosaka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārziņa veicamo administratīvo pārvaldību.
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), papildinot to ar informāciju par projekta ietekmi uz Iekšlietu ministrijas Informācijas centra administratīvo slogu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 24.punkta ievaddaļā ir norādīts, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformā (turpmāk – Sistēma) tiek iekļauti dati vismaz no turpmāk apakšpunktos norādītajām informācijas sistēmām.
Vēršama uzmanība, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas. Tādējādi Ministru kabineta tiesības izdot ārējos normatīvos aktus sniedzas vien tiktāl, ciktāl tam šīs tiesības ir piešķirtas ar likumu (sk. Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Ministru kabineta noteikumos nedrīkst ietvert tādas tiesību normas, kas bez likumdevēja pilnvarojuma veidotu jaunas tiesiskās attiecības. Tādējādi Ministru kabinets drīkst tikai konkretizēt Saeimas pieņemto likumu.
Tāpat norādāms, ka Iekšlietu ministrijas ieskatā Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1. un 2.punktā ietvertais pilnvarojums neparedz tiesības Ministru kabinetam noteikt Sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu un informācijas iekļaušanas un saņemšanas kārtību. 
Ņemot vērā minēto, precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), sniedzot Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1. un 2.punktā ietvertā pilnvarojuma, kas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā dod tiesības Ministru kabinetam noteikt Sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu un informācijas iekļaušanas un saņemšanas kārtību, skaidrojumu.
Vienlaikus, ievērojot, ka Ministru kabinetam ir jākonkretizē Saeimas pieņemto likumu (Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1. un 2.punkts), kā arī to, ka iespējamajiem ziņu sniedzējiem (attiecīgo sistēmu pārziņiem) jābūt informētiem par attiecīgo ziņu sniegšanu Sistēmai, kā arī Sistēmas pārzinim jābūt informētam par ziņas iegūšanu no citiem pārziņiem, precizēt projektu, papildinot to ar valsts un pašvaldības iestāžu un citu subjektu, kuriem būs jāsniedz ziņas Sistēmai, uzskaitījumu, kā arī Sistēmai sniedzamo ziņu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 26.punktā norādīts, ka personas dati, kuri tiek apstrādāti ar mērķi nodrošināt identifikāciju un autorizāciju Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformā vai Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instancē, tiek uzglabāti līdz brīdim, kad par izmaiņām attiecīgo personas datu izmantošanā ir saņemts rakstisks paziņojums.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Datu regulas 5.panta 1.punkta e) apakšpunktā ir ietverts datu glabāšanas ierobežojumu princips, proti, personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, t.i., termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un personas datus nedrīkst glabāt ilgāk, kā tas ir nepieciešams. Vēršam uzmanību, ka projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) nav norādīts pamatojums šādam personas datu, kuri tiek apstrādāti ar mērķi nodrošināt identifikāciju un autorizāciju Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformā vai Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instancē, glabāšanas termiņam.
Ņemot vērā minēto, precizēt projekta 26.punktu vai precizēt projekta anotāciju, papildinot to ar attiecīgo personas datu apstrādes (glabāšanas) pamatojumu, kā arī norādot pamatojumu, kādēļ paredzēts radīt papildus administratīvo slogu datu subjektam (rakstiskā paziņojuma sagatavošana un nosūtīšana Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinim vai Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instances pārzinim).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
2. Noteikumu projekta anotācijas 1.3.apakšpunktā norādīts, ka maksa par MAP izmantošanu netiks noteikta. Lūdzam šo teikumu svītrot. Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta sestā daļa, nosaka, ka valsts platformas pārzinis par valsts platformas izmantošanas pakalpojuma nodrošināšanu var prasīt maksu, kas nepārsniedz ar šā pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas. Ņemot vērā sniedzamo pakalpojumu apjomu un izmaksas MAP ietvaros, nepieciešamības gadījumā maksas pakalpojumu cenas par MAP izmantošanu tiks noteiktas Ministru kabineta apstiprinātā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādī.
 
Ierosinām papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3.punktu ar papildus palīgteikumu šādā redakcijā: “1.3. maksa par MAP izmantošanu netiks noteikta, izņemot MAP MK noteikumu 17.punktā noteikto”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Noteikumu projekta 8.punkts nosaka, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas (turpmāk – MAP) pārzinis MAP pieejamību nodrošina vismaz 99,5 procenti mēnesī no paredzētā MAP noteiktā darbības laika, 24x7 režīmā. Savukārt, noteikumu projekta anotācijas 1.3.apakšpunktā ir paredzēts, ka MAP pieejamību ir plānots nodrošināt vismaz 99,5 procentu apjomā (mēnesī) no MAP noteiktā darbības laika (izkļaujot iepriekš ieplānotos dīkstāves laikus), 24x7 režīmā. Lūdzam noteikumu projekta 8. punktu papildināt, nosakot, ka MAP pieejamības laikā neietilpst plānotās dīkstāves.
Piedāvātā redakcija
-