Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
15.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā paredzēts papildināt 5.pantu ar vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
“(11) Azartspēļu organizēšanas vietās alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība un patērēšana uz vietas ir atļauta tikai telpā, kura ir konstruktīvi nodalīta no telpas, kurā atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas un kas ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta telpa. Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegts pienest alkoholisko dzērienus pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām”.
Ekonomikas ministrija konceptuāli atbalsta Veselības ministrijas izstrādāto likumprojektu, kura mērķis ir ierobežot alkoholisko dzērienu patēriņu un veicināt sabiedrības veselību. Vienlaikus izsakām iebildumu par 5.panta vienpadsmitās daļas redakciju un aicinām svītrot minētās daļas pirmo teikumu : “azartspēļu organizēšanas vietās alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība un patērēšana uz vietas ir atļauta tikai telpā, kura ir konstruktīvi nodalīta no telpas, kurā atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas un kas ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta telpa”.
Norādām, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība un patēriņš būtu veicams tikai pie bāra letēm, kā tas noris pašlaik (attiecīgi neizbūvējot atsevišķu konstruktīvi nodalītu telpu šīm darbībām), tajā pašā laikā nosakot aizliegumu šos dzērienus pienest pie spēļu iekārtām.  Minētais nosacījums par konstruktīvi nodalītas telpas izveidi tiešā veidā ietekmēs uzņēmējus gan finansiāli (šādu telpu izbūve un papildus uzraugošā personāla nodrošinājums nosacījumu ievērošanas nolūkos minētajā telpā), gan izstrādājot jaunus, kontroles mehānismus, kā atbilstoši uzraudzīt kārtību gan azartspēļu organizēšanas vietā kopumā, gan konkrētajā konstruktīvi nodalītajā telpā.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Satversmes tiesas praksi, izvērtējot pamattiesību ierobežojuma konstitucionalitāti, ir nepieciešams pārbaudīt: 1) vai pamattiesību ierobežojums noteikts ar likumu; 2) vai ierobežojumam ir leģitīms mērķis; 3) vai ierobežojums atbilst samērīguma principam, kur samērīguma princips noteic, ka tad, ja publiskā vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp personas un valsts vai sabiedrības interesēm (skat. Satversmes tiesas 2002. gada 19. marta sprieduma lietā Nr. 2001-12-01 secinājumu daļas 3.1. punktu). Attiecīgi, lai secinātu, vai ir kāds noteiktais ierobežojums atbilst samērīguma principam, tiek noskaidrots, vai : 1) likumdevēja izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai; 2) vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai; 3) vai likumdevēja rīcība ir atbilstoša.
            Ņemot vērā minēto, bez šāda izvērtējuma šobrīd nevar pārliecinoši uzskatīt, ka piedāvātie ierobežojumi tiešā veidā ietekmēs alkoholisko dzērienu patēriņu un izvirzītie mērķi sabiedrības veselības uzlabošanai būtu sasniedzami citādā veidā, neierobežojot konkurenci un tirgotāju darbību.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[2] Likumprojektā paredzēts papildināt 11.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā :
"(5) Alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma ir aizliegta:
1) preses izdevumos;
2) drukātos reklāmas izdevumos un publikācijās patērētājiem;
3) kinoteātros;
4) tīmekļa vietnēs un tiešsaistē (tajā skaitā tiešsaistes saskarnēs);
6) izmantojot pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumus.”.
            Izsakām iebildumu par 11.panta piektās daļas redakciju, kas paredz dažādus reklāmas ierobežojumus alkoholiskajiem dzērieniem. Aicinām svītrot minētās daļas 1. un 3. punktus, ņemot vērā, ka, ja netiek pieļauta nekāda cenas reprezentēšana ārpus veikaliem, pastāv risks, ka no tirgus var tikt “izspiesti” mazie ražotāji, kuriem sava produkta un tā cenas piedāvājuma reprezentēšana ir būtisks turpmākās pastāvēšanas un tirgus pozīcijas attīstīšanas un noturēšanas nosacījums. Ir jāsaprot arī, ka, iegādājoties jebkuru preci neatkarīgi no tās veida, patērētājam ir būtiski zināt ne tikai, kas to ražo, kā tā izskatās un kur to iegādāties, bet arī kāda ir šīs preces cena, lai pieņemtu pirkuma lēmumu pēc būtības.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[3] Likumprojektā paredzēts papildināt 11.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā :
“(7) Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietās ir aizliegti alkoholisko dzērienu tirdzniecības veicināšanas pasākumi, kuros:
1) piedāvā kopā ar alkoholisko dzērienu iegādāties ar atlaidi citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu vai kopā ar citu preci vai pakalpojumu iegādāties ar atlaidi alkoholisko dzērienu;
2) piedāvā kopā iegādāties (tajā skaitā vienā iepakojumā) vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu (izņemot piedāvājumos, kuros, iegādājoties vienā iepakojumā iepakotas vairākas alkoholisko dzērienu vienības, piedāvātā cena par vienu vienību nav zemāka, kā pērkot alkoholisko dzērienu vienu vienību atsevišķi);
3) piedāvā alkoholisko dzērienu iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros (izņemot atlaidi, kas tiek piemērota vienai alkoholisko dzērienu vienībai).".
            Izsakām iebildumu par 11.panta septītās daļas redakciju, kas aizliedz tirdzniecības veicināšanas pasākumus. Minētās daļas 1.punkts ir svītrojams, jo mazajiem ražotājiem un mājražotājiem ir svarīgi lielās konkurences apstākļos iegūt un noturēt savu tirgus pozīciju, kas lielā mērā ir atkarīga arī no dažādiem tirdzniecības veicināšanas pasākumiem. Īpaši svarīgi 1.punktā norādītie tirdzniecības veicināšanas pasākumi ir iepriekš minēto ražotāju un tirgotāju firmas veikalos, ražotnēs, kur patērētājiem tiek piedāvāts iegādāties saražoto produkciju par pievilcīgām cenām, tostarp cenas ziņā izdevīgos komplektos. Šāds ierobežojums traucē mazajiem un mājražotājiem konkurēt ar savu produkciju ar lielajiem ražotājiem, tādējādi iejaucoties arī konkurencē. Šīs atlaides ir veids, kā minētie tirgotāji iegūst un notur savu klientu bāzi, ņemot vērā konkurences cīņu par preču cenām.
            Aicinām precizēt minētās daļas 2.punktu, nosakot izņēmumu, ka vairākas alkoholisko dzērienu vienības ar atlaidi var iegādāties tiem alkoholiskajiem dzērieniem, kuros absolūta spirta daudzums nepārsniedz, piemēram, 15 tilpumprocentus (kā alus, sidrs, vīna izstrādājumi jeb visi tie dzērieni, kuru ražotāja norādītais derīguma termiņš patēriņam ir īss).
            Piekrītam  minētās daļas 3.punktam, kas nosaka aizliegumu lojalitātes programmas ietvaros piedāvātajiem tirdzniecības veicināšanas pakalpojumiem visiem alkoholiskajiem dzērieniem.
            Papildus EM norāda, ka nav izteikusi priekšlikumu nākotnē īstenojamos šā likuma grozījumos iekļaut ierasto atlaižu vienai preces vienībai ierobežošanu, izmantojot dzeltenās (akciju) cenu zīmes preču plauktos. Cenu akcijas patērētājiem ļauj finansiāli ietaupīt un izvēlēties tās preces, kas tiem ir izdevīgākas.
 
 
Piedāvātā redakcija
-