Atzinums

Projekta ID
22-TA-3833
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
13.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši esošajai situācijai precizēt rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.2. apakšpunktā sniegto informāciju attiecībā uz e-rēķinu funkcionalitātes izstrādi un ieviešanu. Saskaņā ar šajā punktā norādīto, - lai ieviestu inovatīvu un efektīvu maksājumu infrastruktūru, nepieciešams nodrošināt e–adresē funkcionalitāti e-rēķinu apmaiņai. Sagaidāms, ka e-rēķinu funkcionalitātes nodrošināšana e-adresē padarīs ērtāku un ātrāku valsts pakalpojumu saņemšanu, - ir secināms, ka e-adreses sistēmā nav izstrādāta funkcionalitāte e-rēķinu apmaiņai. Papildus rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.2.apakšpunktā ir norādīts, ka viens no darba uzdevumiem projektā būs E-rēķinu attīstība – portāla Latvija.lv e-adreses WEB klienta programmatūras e-rēķinu moduļa lietojamības uzlabošana un darbības piemērošana mobilajām ierīcēm. Ņemot vērā minēto, secināms, ka e-rēķinu funkcionalitāte ir izstrādāta un tā tiks attīstīta.
Informatīvā ziņojuma “Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu” projektā (22-TA-3220) ir norādīts, ka E-adreses ieviešanas pirmās kārtas tehniskā risinājuma īstenošanas laikā, e-rēķinu funkcionalitāte ir izstrādāta un ieviesta (ieviesta e-rēķinu funkcionalitāte – pieejama kopš 2020.gada 17.marta, tiek nodrošināta nosūtīšana mašīnlasāmā formātā (atbilstoši Pasākumam no valdības rīcības plāna). Ar 2021. gada martu tiek nodrošināta arī PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online) e-rēķinu saņemšana un nosūtīšana ārvalstu komersantiem).
Ņemot vērā minēto, lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.2. apakšpunktā precizēt informāciju par to, vai e-rēķinu funkcionalitāte ir izstrādāta un ieviesta, un kāda būs otrās kārtas e-rēķinu pamata funkcionalitāte. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 2.2.apakšpunktu ar informāciju par būtiskākajām norādītajos ES struktūrfondu projektos veiktajām darbībām un sasniegtajiem rezultātiem, lai labāk izprastu līdz šim sasniegto un projektā plānoto Vienotās saziņas platformas turpmāko attīstību. Lūdzam norādīt, vai šī Atveseļošanas fonda projekta ietvaros plānotais tvērums nerada dubultā finansējuma risku ar iepriekš īstenotajiem projektiem, jo aktivitātes un sistēmas funkcionalitāte nepārklājās ar iepriekšējos projektos izstrādāto un ieviesto funkcionalitāti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 1. pielikuma 3.2. apakšpunktā ir norādīts, ka no 2023. gada 1. janvāra e-adrese būs obligāta reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, savukārt no 2027. gada - visām fiziskām personām. Vēršam uzmanību, ka:
1) 2023. gada 1. janvāris jau ir iestājies;
2) no Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5. panta otrās daļas izriet, ka fiziskajām personām e-adrese nav (un arī no 2027. gada nebūs) obligāta.
Ņemot vērāa minēto, lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta 1. pielikuma 3.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunktā korekti norādīt atsauci uz informatīvā ziņojuma “Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu” projektu, ņemot vērā, ka tas nav saskaņots un nav iesniegts Ministru kabinetā.
Papildus lūdzam rīkojuma projekta pases 3.1.apakšpunktā precizēt tekstu “E-adreses modernizēšana uz atvērtajām tehnoloģijām ietekmēs visu e-adreses sistēmu kopumā, izveidojot to par modernāko savstarpējās saziņas sistēmu valstī”, jo apgalvojumam, ka sistēma būs modernākā valstī, nav juridiskā pamatojuma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3.sadaļā “Risinājuma apraksts” ir sniegta informācija par e-adreses informācijas sistēmas uzlabojumiem, kas ir attiecināmi tieši uz e-adreses lietojamības un funkcionalitātes uzlabojumiem. Savukārt, rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.2. apakšpunktā, papildus minētajiem e-adreses informācijas sistēmas uzlabojumiem, ir sniegta informācija par vienotas dokumentu pārvaldības sistēmas ieviešanu vismaz 20 Kultūras ministrijas resora iestādēs. Papildus norādīts, ka centralizētā risinājuma attīstības scenārijs paredz sistēmas izmantošanas iespēju ārpus resora iestādēm. Risinājuma ieviešana nodrošinās vienādotu lietvedības elektronisko dokumentu aprites organizāciju vienotā formātā un nodrošinās e-adreses integrāciju visās iestādēs. Papildus ieguvumus nodrošinās centralizēta sistēmas pārraudzības (datu drošības, sistēmas veiktspējas, funkcionalitātes attīstības, atbilstība regulējošo institūciju prasībām, u.c.) organizācija.
Ņemot vērā minēto, lūdzam salāgot rīkojuma projekta anotācijā un rīkojuma projekta 1.pielikumā ietverto informāciju par projekta saturu, kā arī aprakstīt scenāriju vai kārtību, kādā centralizēta, vienota dokumentu pārvaldības sistēma turpmāk tiks ieviesta ārpus Kultūras ministrijas resora.
Piedāvātā redakcija
-