Projekta ID
24-TA-1987Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.punktu projekta pirmajā punktā secīgi rakstāmi vārdi "noteikumi nosaka" un likumā noteiktais pilnvarojums Ministru kabinetam.
Tādējādi lūdzam Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 25.marta noteikumos Nr.156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība" (turpmāk – projekts) papildināt ar regulējumu, ar kuru Ministru kabineta 2014.gada 25.marta noteikumu Nr.156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr.156) 1.punkts tiktu papildināts ar likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 9.panta 2.3 daļā Ministru kabinetam noteikto pilnvarojumu.
Tādējādi lūdzam Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 25.marta noteikumos Nr.156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība" (turpmāk – projekts) papildināt ar regulējumu, ar kuru Ministru kabineta 2014.gada 25.marta noteikumu Nr.156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr.156) 1.punkts tiktu papildināts ar likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 9.panta 2.3 daļā Ministru kabinetam noteikto pilnvarojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Būvniecības likuma 5.panta pirmās daļas 10.punktu Ministru kabinets pamatā ir pilnvarots noteikt būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtību, bet ar projektu ir paredzēts noteikumus Nr.156 papildināt ar regulējumu, kas regulēs prasības atkārtoti izmantojamiem būvizstrādājumiem, kuriem (kā norādīts izziņas 3. un 4.punktā) netiks veikta tirgus uzraudzība.
Tādējādi lūdzam izvērtēt (nepieciešamības gadījumā papildinot anotāciju), vai projekta 1.7.apakšpunktā ietvertais regulējums atbilst Būvniecības likuma 5.panta pirmās daļas 10.punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ar kuru Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā veic būvizstrādājumu tirgus uzraudzību, bet būvizstrādājumiem, uz kuriem nav attiecināmas Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr.305/2011, ar ko nosaka saskaņotus būvizstrādājumu tirdzniecības nosacījumus un atceļ Padomes direktīvu 89/106/EEK prasības, arī kārtību, kādā izvirza prasības būvizstrādājuma atbilstībai, pieprasa un saņem būvizstrādājumu paraugus, veic laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes, un gadījumus, kad izdevumus par attiecīgu ekspertīžu veikšanu sedz būvizstrādājuma ražotājs vai izplatītājs.
Tādējādi lūdzam izvērtēt (nepieciešamības gadījumā papildinot anotāciju), vai projekta 1.7.apakšpunktā ietvertais regulējums atbilst Būvniecības likuma 5.panta pirmās daļas 10.punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ar kuru Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā veic būvizstrādājumu tirgus uzraudzību, bet būvizstrādājumiem, uz kuriem nav attiecināmas Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr.305/2011, ar ko nosaka saskaņotus būvizstrādājumu tirdzniecības nosacījumus un atceļ Padomes direktīvu 89/106/EEK prasības, arī kārtību, kādā izvirza prasības būvizstrādājuma atbilstībai, pieprasa un saņem būvizstrādājumu paraugus, veic laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes, un gadījumus, kad izdevumus par attiecīgu ekspertīžu veikšanu sedz būvizstrādājuma ražotājs vai izplatītājs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk – anotācija) skaidrot, no kura likumā paredzētā pilnvarojuma izpildes izriet projekta 1.6.apakšpunktā ietvertās noteikumu IV.4 nodaļas un ar to saistīto citu projekta normu regulējums. Ja regulējums izpilda Būvniecības likuma 5.panta pirmās daļas 10.punktā paredzēto pilnvarojumu, aicinām anotācijā sniegt skaidrojumu par projekta, tostarp tā 1.6.apakšpunktā ietvertās noteikumu IV.4 nodaļas, atbilstību Būvniecības likuma 5.panta pirmās daļas 10.punktā paredzētajam pilnvarojumam, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā veic būvizstrādājumu tirgus uzraudzību, bet būvizstrādājumiem, uz kuriem nav attiecināmas Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr. 305/2011, ar ko nosaka saskaņotus būvizstrādājumu tirdzniecības nosacījumus un atceļ Padomes direktīvu 89/106/EEK prasības, arī kārtību, kādā izvirza prasības būvizstrādājuma atbilstībai, pieprasa un saņem būvizstrādājumu paraugus, veic laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes, un gadījumus, kad izdevumus par attiecīgu ekspertīžu veikšanu sedz būvizstrādājuma ražotājs vai izplatītājs. Proti, aicinām pamatot, ka attiecīgie būvizstrādājumi ir būvizstrādājumi, uz kuriem nav attiecināmas Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 9.marta regulas (ES) Nr.305/2011, ar ko nosaka saskaņotus būvizstrādājumu tirdzniecības nosacījumus un atceļ Padomes direktīvu 89/106/EEK, prasības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 5.4.apakšsadaļas 1.tabulā norādīto informāciju par Padomes 2013.gada 5.decembra direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ direktīvu 89/618/Euratom, direktīvu 90/641/Euratom, direktīvu 96/29/Euratom, direktīvu 97/43/Euratom un direktīvu 2003/122/Euratom (turpmāk - Direktīva 2013/59), prasību pārņemšanu projektā:
1) aicinām norādīt informāciju par Direktīvas 72.panta 1.punkta pārņemšanu (proti, pārņemts noteikumu 2.2 pielikuma (projekta 2.pielikums) 1.punktā;
2) aicinām izvērtēt un papildināt informāciju par Direktīvas 72.panta 2.punkta prasību pārņemšanu projektā. Piemēram, bet ne tikai, Direktīvas 72.panta 2.punkta "a" apakšpunkts pirmšķietami pārņemts arī noteikumu IV.4 nodaļas 30.13 punktā (projekta 1.6.apakšpunkts).
1) aicinām norādīt informāciju par Direktīvas 72.panta 1.punkta pārņemšanu (proti, pārņemts noteikumu 2.2 pielikuma (projekta 2.pielikums) 1.punktā;
2) aicinām izvērtēt un papildināt informāciju par Direktīvas 72.panta 2.punkta prasību pārņemšanu projektā. Piemēram, bet ne tikai, Direktīvas 72.panta 2.punkta "a" apakšpunkts pirmšķietami pārņemts arī noteikumu IV.4 nodaļas 30.13 punktā (projekta 1.6.apakšpunkts).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9. panta 2.2 daļas 4. punktu, ja ir pamatotas aizdomas par preces neatbilstību radiācijas drošības prasībām vai iespējamiem draudiem cilvēku veselībai precē esošā radioaktīvā piesārņojuma dēļ, tad sadarbībā ar Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centru (turpmāk – Radiācijas drošības centrs) un pamatojoties uz Radiācijas drošības centra atzinumu par preces drošumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic būvizstrādājumu uzraudzību atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtību un preču drošuma uzraudzību un kontroli atbilstoši normatīvajiem aktiem par preču un pakalpojumu drošumu attiecībā uz tā kompetencē esošajām precēm. Saskaņā ar minētā panta 2.3 daļu Ministru kabinets nosaka preču radioaktīvā piesārņojuma kontroles kārtību.
Tādējādi lūdzam minēt anotācijā, kādu normatīvo aktu radiācijas drošības jomā noteiktajām prasībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pārbauda būvizstrādājumu atbilstību.
Tādējādi lūdzam minēt anotācijā, kādu normatīvo aktu radiācijas drošības jomā noteiktajām prasībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pārbauda būvizstrādājumu atbilstību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu Nr.156 šobrīd spēkā esošajā redakcijā tiek lietots tikai termins "būvizstrādājumi". Savukārt projektā tiek lietots termins "būvmateriāli".
Lai noteikumu Nr.156 tvērumā būtu izšķirama atšķirība starp terminiem "būvizstrādājumi" un "būvmateriāli", aicinām papildināt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija) ar pamatojumu divu dažādu terminu "būvizstrādājumi" un "būvmateriāli" lietošanai projektā vai saskaņot projektā lietoto terminoloģiju ar noteikumos Nr.156 lietoto terminoloģiju.
Lai noteikumu Nr.156 tvērumā būtu izšķirama atšķirība starp terminiem "būvizstrādājumi" un "būvmateriāli", aicinām papildināt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija) ar pamatojumu divu dažādu terminu "būvizstrādājumi" un "būvmateriāli" lietošanai projektā vai saskaņot projektā lietoto terminoloģiju ar noteikumos Nr.156 lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.3 daļu Ministru kabinets nosaka preču radioaktīvā piesārņojuma kontroles kārtību. Savukārt projekta 1.4.apakšpunktā ietvertajā 5.1 punktā un turpmākajos projekta punktos ir norādīts uz būvmateriālu kontroli attiecībā uz radiācijas drošības prasībām.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos lietotajiem terminiem ir jāatbilst terminiem tajā likumā, uz kura pamata šie noteikumi izdoti, kā arī citos attiecīgās nozares likumos lietotajiem terminiem.
Tādējādi aicinām projekta tekstu attiecībā uz būvmateriālu kontroli precizēt atbilstoši likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.3 daļā lietotajai terminoloģijai. Vienlaikus aicinām precizēt terminoloģiju arī anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos lietotajiem terminiem ir jāatbilst terminiem tajā likumā, uz kura pamata šie noteikumi izdoti, kā arī citos attiecīgās nozares likumos lietotajiem terminiem.
Tādējādi aicinām projekta tekstu attiecībā uz būvmateriālu kontroli precizēt atbilstoši likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.3 daļā lietotajai terminoloģijai. Vienlaikus aicinām precizēt terminoloģiju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2002.gada 9.aprīļa noteikumu Nr.149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" 8.4.apakšnodaļā ir noteiktas prasības būvmateriāliem un būvizstrādājumiem noteikto īpatnējās radioaktivitātes limitu ievērošanai.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektu kontekstā ar minētajos noteikumos noteiktajām prasībām, to precizēt vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā projektā noteiktās prasības atšķiras no Ministru kabineta 2002.gada 9.aprīļa noteikumu Nr.149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" attiecībā uz būvmateriāliem noteiktajām prasībām.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektu kontekstā ar minētajos noteikumos noteiktajām prasībām, to precizēt vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā projektā noteiktās prasības atšķiras no Ministru kabineta 2002.gada 9.aprīļa noteikumu Nr.149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" attiecībā uz būvmateriāliem noteiktajām prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Projekta 1.6.apakšpunktā ietvertajā 30.12 - 30.14 punktā ir norādīts uz importētāja, ražotāja pilnvarotā pārstāvja un izplatītāja pienākumiem.
Lūdzam izvērtēt (pēc nepieciešamības papildinot projektu), vai 30.12 - 30.14 punktā noteiktie pienākumi nebūtu attiecināmi arī tieši uz ražotāju.
Lūdzam izvērtēt (pēc nepieciešamības papildinot projektu), vai 30.12 - 30.14 punktā noteiktie pienākumi nebūtu attiecināmi arī tieši uz ražotāju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
No likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.2 daļas 4.punkta izriet, ka, ja ir pamatotas aizdomas par preces neatbilstību radiācijas drošības prasībām vai iespējamiem draudiem cilvēku veselībai precē esošā radioaktīvā piesārņojuma dēļ, tad sadarbībā ar Radiācijas drošības centru un pamatojoties uz Radiācijas drošības centra atzinumu par preces drošumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic būvizstrādājumu uzraudzību atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtību un preču drošuma uzraudzību un kontroli atbilstoši normatīvajiem aktiem par preču un pakalpojumu drošumu attiecībā uz tā kompetencē esošajām precēm.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos lietotajiem terminiem ir jāatbilst terminiem tajā likumā, uz kura pamata šie noteikumi izdoti, kā arī citos attiecīgās nozares likumos lietotajiem terminiem.
Tādējādi aicinām precizēt projekta 1.6.apakšpunktā ietverto 30.16 punktu atbilstoši likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.2 daļas 4.punktā lietotajai terminoloģijai, proti, terminu “Atzinums par būvmateriālu atbilstību radiācijas drošības prasībām” aizstājot ar terminu “Atzinums par būvmateriālu drošumu”.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos lietotajiem terminiem ir jāatbilst terminiem tajā likumā, uz kura pamata šie noteikumi izdoti, kā arī citos attiecīgās nozares likumos lietotajiem terminiem.
Tādējādi aicinām precizēt projekta 1.6.apakšpunktā ietverto 30.16 punktu atbilstoši likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" 9.panta 2.2 daļas 4.punktā lietotajai terminoloģijai, proti, terminu “Atzinums par būvmateriālu atbilstību radiācijas drošības prasībām” aizstājot ar terminu “Atzinums par būvmateriālu drošumu”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības dēļ aicinām minēt anotācijā, saskaņā ar kādu normatīvo regulējumu tiks pieņemti lēmumi attiecībā uz būvmateriālu atstāšanu tirgū vai izņemšanu no tirgus.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Projekta 1.6.apakšpunktā ietvertajā 30.17 punktā atšķirībā no iepriekšējos projekta punktos lietotā termina “būvmateriāli” ir lietots termins “prece”.
Tādējādi aicinām precizēt 30.17 punktā lietoto terminoloģiju, aizstājot terminu “prece” ar terminu “būvmateriāli”.
Tādējādi aicinām precizēt 30.17 punktā lietoto terminoloģiju, aizstājot terminu “prece” ar terminu “būvmateriāli”.
Piedāvātā redakcija
-