Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
28.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 1.3. apakšpunktu (skat. precizēto redakciju treknrakstā). 
Piedāvātā redakcija
[..] kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” 1. kārtu (turpmāk – pasākuma pirmā kārta), tai skaitā, pasākuma pirmajai kārtai pieejamo finansējumu, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību, [..]
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 2.3. apakšpunktu (skat. piedāvāto redakciju).
Skaidrojam, ka:
1) atbilstoši Jaunatnes likumam personas vecumā no 13 līdz 25 gadiem ir jaunieši, tādēļ nevajadzētu lietot terminu 'pieaugušie";
2) pieļaujot, ka ir jāizpildās abiem MK noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā nosacījumiem, gan vecums, gan darba līgums, ir jālieto "un".
Lūdzam šeit un turpmāk MK noteikumu projekta teiktā aizstāt jēdzienu "nodarbinātās personas" ar "darbinieki" attiecīgajā locījumā un skaitā, lai nodrošinātu atbilstību Izglītības likuma 14. panta 34. punkta deleģējumam "nosaka atbalsta pasākumus darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā, tai skaitā kritērijus šāda atbalsta saņemšanai un atbalsta pasākumu īstenošanas kārtību" un darba likuma trešajā pantā noteiktajām: "Darbinieks ir fiziskā persona, kas uz darba līguma pamata par nolīgto darba samaksu veic noteiktu darbu darba devēja vadībā". 

Piedāvātā redakcija
darbinieki - darba devēja nodarbinātās personas, kuras ir sasniegušas 18 gadu vecumu un kuriem ir noslēgts darba līgums ar darba devēju

 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt MK noteikumu projekta 2.6. apakšpunktā jēdzienu "mācību kurss" ar atbikstošāku izglītības jomas terminu, piem., "mācību pasākums", kas ir piemērojams apzīmējot plašāku mācību aktivitāšu loku. Vēršam uzmanību, ka jēdziens "kurss" primāri tiek lietots kontekstā ar augstāko izglītību ("Studiju kurss", "kursa saturs", "mācību kurss").
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projekta 13. punktā ir paredzēts, ka mācību jomas noteiks Ekonomikas ministrijas izveidotā komisija. Savukārt MK noteikumu 14. punktā ir noteikts, ka mācību jomas jau ir noteiktas šo noteikumu 1. pielikumā "Projekta ietvaros atbalstāmās mācību jomas un programmu kopas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju", attiecīgi veidojas pretruna. 

Ievērojot minēto, rosinām precizēt MK noteikumu 14. punktu, atrunājot, ka tas ir spēkā līdz brīdim, kad tiek izveidota Ekonomikas ministrijas komisija vai svītrot MK noteikumu 14. punktu un 1. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai arī kopējā iznākuma rādītāja EECO05 definīcija ir "Nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas", lai novērstu pretrunu ar pasākuma mērķi - atbalsts darba devēju nodarbinātiem (ne pašnodarbinātajiem), lūdzam sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt iespēju precizēt 19.1.1. un 19.1.2. rādītāja redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdu "kvalifikācijas", jo MK noteikumu projekta 29. punktā ir atrunātas prasības, un tostarp prasības kvalifikācijai, nevis tikai kvalifikācijas prasības. 
Piedāvātā redakcija
Mācību sniedzējs piesaista pasniedzēju, kas atbilst kādai no šīm prasībām
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt aizstāt jēdzienu "mācību projektu" ar MK noteikumu lietoto terminoloģiju, piem., "mācību pasākumi", "mācības". 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka te varētu veidoties pretruna, jo 31.1.3.punkts pasaka ka projekta vadības izmaksu kopsumma ir 3000 EUR, bet viens no tā apakšpunktiem arī nosaka 3000EUR limitu (31.1.3.3. apakšpunkts nosaka, ka darba vietas aprīkojuma izmaksas nepārsniedz 3000 EUR).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai izvairītos no iespējamās pretrunas, lūdzam skaidrot vai projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām plānots piemērot vienoto likmi 20%, jeb tās plānotas kā faktiskās izmaksas, jo 31.1.3. apakšpunktā ir paredzēts, ka projekta vadības izmaksas nepārsniedz 3000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ka ir domātas augstākās izglītības studiju programmās
Piedāvātā redakcija
mācībām augstākās izglītības studiju programmās;
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skat. iepriekš izteikto priekšlikumu pie MK noteikumu projekta 14. punkta. Ievērojot minēto lūdzam attiecīgi precizēt vai svītrot MK noteikumu projekta 35.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrības labad precizēt, kas iesniedz plānu Komisijā, vai to iesniedz Finansējuma saņēmējs?
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt prasmju fondu atbalsta pasākuma aprakstu. Lūdzam skat. precizēto redakciju. 
Vēršam uzmanību, ka, kaut arī visi ministrijas komentāri TAP portālā koleģiāli ir izteikti priekšlikumu formā, lūdzam tos ņemt vērā pēc būtības. Vienlaikus aicinām turpmāk rast iespēju atsūtīt precizējumus MK noteikumu projektā un anotācijā komentēšanai pirms saskaņošanas procesa uzsākšanas TAP portālā.
Piedāvātā redakcija
4. PRASMJU FONDI
SAM 4.2.4.1.pasākuma 2. kārts ietvaros ir paredzēts atbalsts publiskās un privātās partnerības instrumenta – Prasmju fonds – attīstībai un tā pilotēšanas uzsākšanai pēc brīvprātības principa nozarēs ar augstāku gatavības pakāpi šādai uz sociālo dialogu balstītai pieejai, stimulējot nozaru aktīvāku iesaisti cilvēkresursu attīstībā, tostarp mācību vajadzību identificēšanā un atbalsta nodrošināšanā mācībām.
Lai nodrošinātu plašākas konsultācijas ar sociālajiem un sadarbības partneriem Latvijas kontekstam atbilstošas prasmju fondu pieejas attīstībā, kā arī veicinātu plānotā atbalsta sinerģiju ar SAM 4.2.4.1.pasākuma 1. kārtas atbalstu, ir plānots, ka nosacījumi Prasmju fondu izveidei un pilotēšanai tiks izstrādāti 2024.gada 3. ceturksnī, un tiks pievienoti šim regulējumam, veicos attiecīgus grozījumus MK noteikumos.

Pēc SAM 4.2.4.1.pasākuma abu kārtu projektu īstenošanas, plānots izskatīt līdz šim īstenoto darba devēju atbalsta pasākumu un reformu efektivitāti un lemt par tālāko pasākumu ieviešanu, nodrošinot uz ilgtspēju vērstu cilvēkkapitāla attīstību.
 
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta anotācijas sadaļu "Problēmas un risinājumi" ar informāciju par mācību barjeru, kas ir minēti MK noteikumu projekta mērķī, aprakstu / raksturojumu:

"MK Noteikumu projekta mērķis ir sniegt atbalstu darba devēju izaugsmes vajadzībās balstītai, mērķorientētai nodarbināto personu kompetences paaugstināšanai un mācību barjeru mazināšanai, tādējādi veicinot darba devēju ieguldījumus cilvēkresursos un motivējot darba devējus iesaistīt savas nodarbinātās personas papildu prasmju pilnveidošanai un paaugstināt nodarbināto personu produktivitāti."

Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar CSP Pieaugušo izglītības apsekojuma datiem viens no būtiskajiem šķēršļiem dalībai mācībās, kur netika novēroti uzlabojumi salīdzinājumā ar 2016. gadu, joprojām ir saistīti ar mācību dalībnieku grūtībām savietot mācības ar darba grafiku. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt OECD sadarbībā ar iesaistītajām pusēm izstrādātos priekšlikumus atbilstoši TSI projekta "Supporting employers to promote skills development in Latvia" šādiem nodevumiem:

Practical guidelines for the regulatory framework
Supporting employers in promoting skills development in Latvia: Roadmap for potential supplementary measures 

TSI projekta nodevumi ir pieejami šeit: https://www.oecd.org/skills/employer-training-support-Latvia.htm 
Piedāvātā redakcija
-