Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums.
Faktiskās dabasgāzes cenas būtiski atšķiras laikā, kā arī ir atšķirīgas cenā no biržas Title Transfer Facility (TTF) cenām. Atbaslta maksājuma piemērošanai jārod risinājums vērtēt esošo dabasgāzes tirgotāju cenu.

Priekšlikums
Aicinām noteikt pakāpenisku atbalsta samazinājumu līdz 2030, lai motivētu uzstādīt ilgtspējīgākus risinājumus, kas nav fosilie kurināmie.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka siltumenerģijas tarifu atšķirības start pilsētām ir būtiskas, jārod risinājums piešķirt atbalstu vērtējot katru pašvaldības centralizētās siltumapgādes sistēmu, ja pārsniegts noteiktā robežā 111 euro/MWh.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka dīzeļdegviela ir ne tikai fosilais kurināmais ar augstu emisiju faktoru, bet arī augsts cieto daļiņu īpatsvars aicinām noteikt pārejas periodu līdz 2025. beigām, kuram tiek veikts atbalsts, motivējot uzstādīt citus risinājumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikt efektivitātes rādītāju kWh/m2 mēnesī, nosakot līmeni līdz kuram tiek veikts atbalsta maksājums. Piemēram, 2020. gada 10. decembra noteikumi nr. 730 “Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības” nosaka atbilstošu energoefektivitātes līmeni E energoefektivitātes klase. Ierosinām veicināt energoefektivitāti nosakot, ka netiek veicināts nelietderīgs patēriņš. Ierosinājums attiecas arī uz centralizēto siltumenerģiju un decentralizētajiem risinājumiem. Šādas robežas noteikšana veicinās iedzīvotājus aizdomāties par nepieciešamību atjaunot ēkas.

Esošajā regulējumā jo vairāk patērē, jo lielāks atbalsts. Neveicina energoefektivitāti un objektiem, kas ir atjaunoti vai būvēti ar augstu energoefektivitāti tiek ierobežoti.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Minētā tiesību norma nevar tikt attiecināta uz AS “RĪGAS SILTUMS” lietotājiem (izņemot tiešo norēķinu gadījumos), jo AS “RĪGAS SILTUMS” gadījumā līgums ir noslēgts ar visu mājas (mājas kopības vārdā līgumu slēdz pārvaldnieks) kopību, attiecīgi, AS “RĪGAS SILTUMS” rīcībā nav informācijas ar konkrēta lietotāja parādsaistībām pret AS “RĪGAS SILTUMS”. Tikai konkrētais objekta pārvaldnieks var identificēt, kuram lietotājam ir parādsaistības. Attiecīgi, atkārtoti norādām, ka nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 39.punktu, paredzot kārtību, kādā objekta pārvaldnieks veic informācijas sniegšanu par konkrētās mājas dzīvokļu īpašnieka parādsaistībām par mājai kā kopībai piegādāto siltumenerģiju.
Papildus minētajam piedāvājam Noteikumu projekta 39.punktā vārdus “(kalendāra mēneša)” svītrot, jo norēķinu periods ne vienmēr sakrīt ar kalendāro mēnesi. Turklāt, 2008.gada 21.oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr.876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” ir sniegta definīcija “Norēķinu periods”, kas atbilstoši minētajiem noteikumiem ir  laikposms, par kuru uzskaita patērēto siltumenerģiju un par to samaksā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 53. un 54.punkts noteic kārtību, kādā veicama korekcija vai nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksa, tomēr minētās tiesību normas neparedz, kas veic minētās darbības un kādā kārtībā. Attiecīgi, atkārtoti lūdzam precizēt Noteikumu projekta 53. un 54.punktu, paredzot kārtību un personu loku, kas veiks korekciju vai nepamatoti izmaksātas kompensācijas atmaksu.
Noteikumu projekta 53. un 54.punktā minētā kompensācija tiek sniegta konkrētai mājsaimniecībai, pamatojoties uz objekta pārvaldnieka sniegto informāciju siltumapgādes komersantam, un par šīs informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām atbild konkrētā objekta pārvaldnieks.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams nodrošināt EIKIS sistēmā iespēju pašvaldībām iegūt informāciju par apkures veidiem konkrētās ēkās un dzīvokļos, kas saņēmuši atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka objekta pārvaldniekam ir jāiesniedz Noteikumu projekta  91.1.2. un 91.2.2. apakšpunktā norādīto informāciju par aprēķināto atbalsta apjomu centralizētās siltumapgādes komersantam, piedāvājam precizēt 92.punkta redakciju. Piedāvātā redakcija:
“92. Ja objekta pārvaldnieks neiesniedz centralizētās siltumapgādes komersantam šo noteikumu 91.1.2. un 91.2.2.apakšpunktā norādīto informāciju 91.1.2. un 91.2.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā, centralizētās siltumapgādes komersants nepiemēro šo noteikumu 31. un 32.punktā minēto atbalstu par objektam piegādāto siltumenerģiju. Objekta pārvaldnieks ir atbildīgs par 91.1.2. un 91.2.2.apakšpunktā aprēķināto atbalsta apjomu.”
 
Piedāvātā redakcija
-