Atzinums

Projekta ID
23-TA-2341
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2.punkts paredz pienākumu veikt nodalīšanu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu (t.i., nodalīšanas pienākums ir attiecināms uz darbībām neatbalstāmajās nozarēs, nevis uz neatbalstāmajām darbībām, kas ir ietvertas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā), lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt noteikumu 34.2. apakšpunkta redakciju. Ja uzņēmums veic darbības, kas ir noteiktas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā, atbalstu nevar piešķirt. Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju sadaļā, kur aprakstīti komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 34.3. apakšpunkta redakciju pret Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā lietoto formulējumu, ka de minimis kopsummu kopā ar plānoto ir jāpārbauda trīs gadu periodā skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas. Vienlaikus lūdzam arī svītrot noteikumu 34.1. apakšpunktu, jo tas dublē noteikumu 34.3. apakšpunktā noteikto. Atbilstoši aicinām precizēt arī anotāciju sadaļā, kur aprakstīti komercdarbības atbalsta nosacījumi, norādot, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.


 
Piedāvātā redakcija
"pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai komersantam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto robežlielumu. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem"
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Izziņas 5.punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, taču izskatot precizēto anotāciju ir secināms, ka nav aizpildīts anotācijas 3.sadaļas 2.1. apakšpunkts. Attiecīgi atkārtoti lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 2.1. apakšpunktu, atbilstoši 1.1. apakšpunktam. Papildus lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 1.rindkopā gadu, 2025.gada vietā norādot 2026. gadu pie noslēguma maksājumiem finansējuma saņēmējiem 1 275 613 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām  noteikumu projekta 16.2.apakšpunkta redakciju aizstāt ar "citas ar projektu saistītās attiecināmās izmaksas, kas tiek segtas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai un vadošās iestādes saskaņotajai metodikai". Secīgi aicinām izvērtēt noteikumu projekta 14.2.apakšpunkta redakciju, jo šīs izmaksas arī ir ietvertas vienas vienības izmaksu likmē kā citas attiecināmās izmaksas.
Vienlaikus lūdzam pārskatīt anotācijas 3.sadaļā "Cita informācija" norādīto informāciju par projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksām, ņemot vērā, ka projekta kopējās izmaksas - konteineru iegāde un citas izmaksas, t.sk. informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas, ir ietvertas vienas vienības izmaksu likmē.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 17. punktā noteikto, ņemot vērā noteikumu projektā paredzētā attiecināmā finansējuma apmēru, kas ir mazāks nekā 5 000 000 euro (ieskaitot PVN). Proti, lūdzam noteikumu projekta 17. punktā noteikt, ka pasākuma atlases pirmās kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.

Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
17. Atlases kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka iepriekš nosacījumi par dokumentu glabāšanu izrietēja no Komisijas regulas Nr. 1407/2013  6. panta 4. punkta, šobrīd dokumentu glabāšanas nosacījumi izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6.panta 3.punkta. Skaidrojam, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punkts nosaka, ka “Pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, tādējādi pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 1. punktā ietverto informācijas apjomu. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu 39.punkta redakciju, ietverot tajā atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punktu. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.

 


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu informāciju, lūdzam precizēt vai svītrot anotācijas 1.3.sadaļā "Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas" ietverto teikuma daļu "..un ar metodiku projektā tiks nosegti 85% attiecināmo izmaksu". Vēršam uzmanību, ka metodikā noteiktā likme ir par vienību un tā ietver sevī kopējās attiecināmās izmaksas, savukārt Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.

Piedāvātā redakcija
-