Atzinums

Projekta ID
22-TA-2138
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
16.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
          Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) ir iepazinusies ar informatīvā ziņojuma “Par jaunas ārstniecības personu darba samaksas kārtības izstrādāšanu” projekta (ID: 22-TA-2138) (turpmāk – Ziņojuma projekts)  jaunāko redakciju (12.09.2022.) un konstatē sekojošo.

1. Ziņojuma projekta jaunā redakcija pēc būtības maz atšķiras no iepriekšējās. 

2. Galvenā redakcionālā atšķirība: no Ziņojuma projekta izņemta informācija par to, ka “mērķa alga” (mēneša vidējā darba samaksa) ārstiem, ko plānots sasniegt 2027. gadā, ir 3086 eiro, kas bija ar koeficientu 2,7 pret mēneša vidējo darba samaksu tautsaimniecībā 2020. gadā (skat. sadaļu “Mērķa algas noteikšana” (9. lpp.), 1. punktu tabulā 4.20 (80. lpp.) un tabulu 6.2 (87. lpp.) iepriekšējā Ziņojuma projekta redakcijā).

3. Taču Ziņojuma projektā uzrādītais “indikatīvi papildu nepieciešamais finansējums mērķa algas sasniegšanai līdz 2027. gadam” (iepriekšējā redakcijā tabula 6.3, jaunajā redakcijā – tabula 6.2) ir palicis bez izmaiņām. Tātad plāns par darba samaksas paaugstināšanas apmēru (būtība) nav mainījies, tikai veikti teksta īsinājumi, mazinot Ziņojuma projekta caurskatāmību.

4. Līdz ar to saglabājas visi Ziņojuma projekta trūkumi, pret ko LVSADA iebilda iepriekš. Lai trūkumus novērstu, LVSADA aicināja un joprojām aicina:
4.1. atcelt plānoto jaunākā medicīniskā personāla mēneša vidējās darba samaksas (VDS) proporcijas (no ārsta VDS) samazināšanu no 40% uz 29%;
4.2. skaidri norādīt, ka ārstniecības personu atalgojuma mainīgajā daļā būs iekļautas gan Darba likumā, gan citos normatīvajos aktos šobrīd paredzētās piemaksas;
4.3. atsaukt plānoto ierobežojumu, ka atalgojuma mainīgās daļas īpatsvars nedrīkst pārsniegt 30%, atstājot to kā plānošanas indikatoru (kā līdz šim);
4.4. atsaukt plānoto ierobežojumu, ka augsti kvalificēta speciālista darba samaksa nedrīkst pārsniegt 30% no konkrētajā gadā noteiktas mērķa VDS;
4.5. paredzēt, ka jaunā darba samaksas modeļa ieviešana nedrīkst radīt nesamērīgu birokrātisku slogu ne darbiniekiem, nedz arī darba devējam.

5.Bez tam, Ziņojuma projektam ir vēl citi būtiski trūkumi, piemēram:
5.1. terminoloģijā un metodikā netiek ievērots Darba likuma 59. pantā un Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pantā nostiprinātais darba samaksas jēdziens (darba samaksa ir darbiniekam regulāri izmaksājamā atlīdzība par darbu, kura ietver darba algu un normatīvajos aktos, darba koplīgumā vai darba līgumā noteiktās piemaksas, kā arī prēmijas un jebkuru cita veida atlīdzību saistībā ar darbu, piem., naudas balvas); bez vajadzības ar vienādu nozīmi tiek lietoti trīs dažādi apzīmējumi (darba samaksa, atalgojums, mērķa alga);
5.2. tiek jaukti jēdzieni par ārstniecības personu faktisko VDS un valsts garantēto VDS (īsteno ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 starpniecību), kas noteikta veselības aprūpes nozares politikas plānošanas dokumentos;
5.3. analizējot piemaksas, kas pieejamas ārstniecības personām, pēc būtības netiek ņemta vērā Ministru kabineta noteikumos Nr. 851 paredzētā kombinētā piemaksa par stāžu, izglītības līmeni, akadēmisko vai zinātnisko grādu un darba vērtējumu (var sasniegt 15% no mēnešalgas);
5.4. nosakot ārstniecības personām “mērķa algu”, kas jāsasniedz 2027. g., netiek ņemtas vērā prognozes par tautsaimniecības izaugsmi un VDS pieaugumu valstī laikā no 2020. līdz 2027. gadam.
          
      Papildus jāatzīmē, ka Ziņojuma projektā 2023. gadam paredzētie ārstniecības personu VDS lielumi ir ievērojami zemāki nekā Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojumā Nr. 394 “Par konceptuālo ziņojumu Par veselības aprūpes sistēmas reformu” noteiktie (skat. 1. tabulu). Tātad, salīdzinot ar spēkā esošu nozares politikas plānošanas dokumentu, Ziņojuma projekts būtiski pasliktina ārstniecības personu darba samaksas nosacījumus.

1. tabula. Ārstniecības personu mēneša vidējā darba samaksa, bruto (eiro), kas noteikta Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojumā Nr. 394 “Par konceptuālo ziņojumu Par veselības aprūpes sistēmas reformu” un Ziņojuma projektā (tab. 6.2 iepriekšējā redakcijā).

                Ārstniecības personu grupas                                                                                                      Rīkojums Nr. 394                  Ziņojuma projekts                            Starpība

Ārsti                                                                                                                                                                    2455                                         2147                                                  -308

Ārstniecības un pacientu aprūpes personas (māsas, vecmātes un ārstu palīgi)                                               1473                                        1289                                                   -184

Ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas (māsu palīgi)                                                                     982                                          770                                                   -212


           Par konstatētajiem Ziņojuma projekta trūkumiem LVSADA atkārtoti informēja Veselības ministriju. Kā liecina izziņa par Ziņojuma projekta saskaņošanu (09.09.2022., Izziņa 22-TA-2138), LVSADA iebildumi pēc būtības nav ņemti vērā.
           Papildus jāatzīmē, ka Ziņojuma projekta 1. pielikumā “Domnīcas dalībnieki” nepamatoti norādīts, ka Gunta Sumeraga (PSKUS, ārste LORs) ir arodbiedrības pārstāve. G. Sumeraga ir LVSADA biedre, taču LVSADA nav deleģējusi viņu pārstāvēt arodbiedrību.
           Ņemot vērā visu iepriekš minēto, LVSADA nevar atbalstīt informatīvā ziņojuma “Par jaunas ārstniecības personu darba samaksas kārtības izstrādāšanu” projekta (ID: 22-TA-2138) apstiprināšanu pašreizējā redakcijā, jo tas nopietni apdraudētu veselības nozares valsts sektora stabilitāti un attīstību.
Piedāvātā redakcija
-